Jump to content
Hundesonen.no

Katt som biter

denisa85

Recommended Posts

Hei.

Har en Maine Coon på 4 mnd. Men har et aldri så lite problem. Av og til når vi tar han opp for å kose så kan han finne på å bite oss. Når vi legger oss for natten da kan han komme med koselyder og legge seg atme oss, og så kan han finne på å bite oss i handa.

Synes ikke det er akseptabelt. Vil gjerne få bukt med problemet før han blir stor.

Noen som har gode råd?

Ikke det at jeg er mester når det gjelder katt, men jeg ville tatt katten bort/ut av rommet når den gjør noe den ikke får lov til, også ville jeg belønnet den med evt kattegodteri når den har god oppførsel! :P

Kattene våre skulle opp på bordet hele tiden til å begynne med når vi fikk de, vi måtte ta de mange ganger, men nå er de sjeldent/aldri på bordet lenger! :rolleyes:

Det er ikke lett å lære katten det som h*n over skriver om. Det er ikke en hund. Kattene er stae og vil gjøre hva de selv vil :P

Er det sinnabiting, eller bare biting liksom?

Gjør den det ofte?

Den ene katten min gjør det noen ganger. Jeg lar bare være å kose med han, eller tar han på gulvet.

Er litt usikker på "hvordan" biting det er. Av og til tror jeg det er leke biting for han tar frem klørne også å holder rundt handa mi, kan være sinna biting å. Hehe en gang bet jeg han tilbake, han ble litt forbauset over det. Men de andre gangene jeg har prøvd å bite tilbake så har han bare bitt hardere.

Når han gjorde det inatt så virket det som om han ble stimulert av det, for han kom i det lekehumøret å begynte å hoppe å springe overalt i rommet å skulle ta dyna å greier. <_<

Bet tilbake faktisk.. Aldri hørt om noen som har bitt tilbake på en katt før.

Da hadde jeg heller tatt den vekk etter nakkeskinnet.

Kattunge på soverommet har jeg også prøvd, og det er utrolig irriterende.. Spinnvill katt midt på natta er ikke noe særlig :P

Hei.

Har en Maine Coon på 4 mnd. Men har et aldri så lite problem. Av og til når vi tar han opp for å kose så kan han finne på å bite oss. Når vi legger oss for natten da kan han komme med koselyder og legge seg atme oss, og så kan han finne på å bite oss i handa.

Synes ikke det er akseptabelt. Vil gjerne få bukt med problemet før han blir stor.

Noen som har gode råd?

Vil bare opplyse om at min H. Birmahann holdt på å gjøre oss sprø med biting og kloring da han var liten!

Prøvde å kaste ham vekk, riste ham i nakken, og sa strengt "nei", men han tok det for lek, og ble om mulig enda værre!

Han fikk raskt respekt for min mann, men jeg som var svakere for ham, forsatte han med denne plagsomme "leken".

Han ga seg ikke med dette før han var ca. 1 år. Nå er han snart 3 1/2 år, og det er helt slutt med å klore og å bite nå.

Han har fortsatt stor respekt for mannen min, og går f.eks. ikke ut på kjøkken el. soverom, visst han sier "nei". Dessverre har han ikke samme respekten for meg han vet så godt at jeg er adskillig svakere for ham! :-)

• 2 weeks later...

Minste katta mi biter også når hun koser seg, men hun går etter nesa vår. Det er ikke så deilig. Hehe! Men jeg har lest ett eller annet sted at når katter koser seg så er det ikke alltid de vet hva de skal gjøre. Det bygger seg opp et adrenalin på en måte. Største katta mi angrep en stund, men han slutta brått med det, og det var når han koste seg skikkelig.

Aner ikke om dette stemmer, men jeg har lest det ihvertfall. <_<

• 2 weeks later...

Jeg har også en katt som kan plutselig bite meg når jeg koser med henne. Har lest noe en dyrlege har skrevet en gang at det er fordi de koser seg så fælt at de ikke vet hvor de skal gjøre av seg. Og at man ikke skal ta igjen med de eller kjefte på de for det. Er jo noe de ikke kan noe for, bare en naturlig reaksjon. Og katten min biter jo ikke hardt egentlig da. Jeg bare skvetter. Om de biter for å "ta" deg, er det kanskje pga av noe annet. Kanskje de har vondt eller noe. Om den biter om du ikke koser er den sikkert ikke trygg på deg eller ikke liker kos kanskje. :) ikke lett å forstå seg på dyr iblant. :rolleyes:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Create New...