Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr navnet ditt?

HildeM

Recommended Posts

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Ingvild:

Fra linken i startinnlegget:

"Betydning: Strid, guden Ing

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene ing og vild, hvor ing kommer fra den norrøne guden Ing, også kalt Frøy, som var bror til gudinnen Frøya, mens vild kommer av det norrøne ordet "vildr", som betyr "slag/kamp/strid"."

Fra Wikipedia:

"Ingvild er en form av kvinnenavnet Yngvild, som er en sammensetning av gudenavnet «Yngve» og hild, som betyr «strid»."

Kjedelig! Jeg skulle ønske navnet mitt betydde noe litt kulere enn "strid", altså.

Skrevet

Her er betydningen av mitt navn. (norrøn)

skog, eller sølv, eller som Solvor, vern om hjemmet.

og norsk.

skogens datter, evt av sølv

Wikipedia:

kvinnenavn dannet av det latinske ordet silva som betyr «skog».

Skrevet

Betydning: Perle, har styrke i kampen

Forklaring: Jentenavnet er en dansk kjæleform av Margareta, som kommer fra det greske ordet "margarites" som betyr "perle".

Kommentar: Navnet kan også være en tysk kortform av Mathilde, som betyr "har styrke i kampen".

:-)

Skrevet

Anette

Betydning: Nåde

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Annette, som er en kjæleform av Anne, som igjen er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Skrevet

Fra linken: Andrea = Mandig (yey for den liksom :) ).

Jentenavnet er en feminin form av Andreas, som er utledet av "andros", som er genitivsformen av det greske ordet "aner" som betyr "mann".

Skrevet

Maren er en opprinnelig dansk kortform av kvinnenavnet Marina, som igjen kommer fra Marinus, som betyr: Fra sjøen

Jeg som blir sååå lett sjøsyk?! Men jeg lever i vannet når jeg har mulighet da.. elsker å svømme!

Skrevet

Tone

Opprinnelse norsk

Variant av Anton

Navnedag 13. juni

Betydning av Anton, blomstrende

Så veit vi det..

Skrevet

Christine

Betydning: Kristen

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Christina, som igjen er en feminin variant av Christian, som kommer fra det middelalderske latinske navnet Christiānus som betyr "kristen" eller "tilhenger av Kristus".

Kan nå ikke si at det stemmer da jeg er så langt unna kristen som det er mulig :)

Skrevet

Navnet Tatijana er ikke lagt inn ennå.

(Grunnen er at det er 3 eller færre som har dette som første fornavn i Norge, og disse er derfor ikke tatt med i navnelistene som er mottatt fra Statistisk sentralbyrå av personvernhensyn. Det betyr selvsagt ikke at vi mener at ingen har dette navnet, så send gjerne en e-post hvis du vet om noen som har dette som fornavn i Norge, og evt. hva det betyr.)

HAHA! :)

Skrevet

Anette

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Annette, som er en kjæleform av Anne, som igjen er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Haha Marianne betyr og nåde

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene maria og anne. Navnedelen maria kommer fra det gamle hebraiske navnet Miriam, som har ukjent betydning. Navnedelen anne er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Skrevet

Susanne, Susanna, Susann og lignende navn er kvinnenavn av hebraisk opphav. De kommer alle fra navnet שׁוֹשַׁנָּה [šōšannā], som betyr ‘lilje’. Navnet ble til Sousanna på gresk, Susanne og Suzanne på fransk og Susan på engelsk. Det har også en rekke kortformer.

Skrevet
Betydning: Fri mann

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Charlene, som er en feminin kjæleform av Charles, som er en engelsk/fransk variant av Karl, som er et norrønt navn som betyr "fri mann".

Samme uttale: Sharleen

Samme betydning: Caroline, Charlotte, Karoline, Lotte, Carl, Karl

[Vis alle]

Popularitet: Omlag 10 personer i Norge har jentenavnet Charleen som første eller eneste fornavn. (Kilde: Statistisk sentralbyrå, 2005.)

Joa...

Skrevet

Betydning: Arbeid

Forklaring: Jentenavnet er utledet av det tyske "id" som betyr "arbeid".

Navnedag: 4. september

Samme betydning: Idar

Har også hørt andre steder at det betyr usikker, og også vis kvinne. :rolleyes: Navnedag i morgen, jej!

Skrevet

Karina:

Betydning: Ren (evt. begge to, navneinnvielse, tortur), fin dame, fyrstinne, prinsesse, kjærtegn

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Carina, som kan være en avledning av navnet Cara som betyr "kjærtegn" eller "venn", men er på norsk en variant av Katrine, som er er variant av Katarina, som kommer (opprinnelig) fra det greske navnet Aikaterine med en noe usikker forklaring som kan være "navneinnvielse", "begge to" eller til og med "tortur". Romerne endret betydningen til at navnet stammet fra det greske ordet "katharos" som betyr "ren".

Det var da ikke så verst(bortsett fra tortur da!).. :)

Skrevet

I følge min venn wikipedia: Line er et kvinnenavn dannet som en kortform av navn som slutter på -line, som Karoline.

Så jeg vet ikke jeg :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...