Gå til innhold
Hundesonen.no

Bare noe jeg lurer på..


siljestokka

Recommended Posts

Hei!

Er det normalt at tisper løfter bakbeinet når dem tisser? Har sett flere tisper som gjør det. Men har alltid hørt at det er hannhundene som gjør dette..

Min tispe er veldig på det å markere rundt omkring.. Og etterpå så "graver" hun liksom.. Sparker opp jorda. Hun er like ivrig som kastraten når det gjelder markering.

Og jeg lurer også på hvem som er sjef av de to hundene mine.. Av og til virker det som at Kastraten er sjef, mens andre ganger virker det som tispa er sjef.. Hvordan kan jeg se det?

Er deres hunder også sånn?

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti endel tisper som løfter like mye på beinet som en hannhund (dog i en noe mer sittende positur), men min tispe gjør ikke det, annet enn noen ganger holder hun kanskje den ene foten en aning over bakken. Derimot er hun veldig på å sparke etter seg når hun har bajset, men også noen ganger når hun har tisset. Syns dette med markering osv er veldig interessant, og skulle gjerne lært mer om det. Tror nok ikke det er så enkelt som at den som tisser til først eller sist er sjefen..

Et interessant scenario i sommer da jeg passet tre andre tisper pluss en hannhund som også bodde med mine hunder, var at de ventet til Tulla hadde tisset, før de alle stimte til og skulle markere oppå. Tulla er litt sjefete og vil helst ha kontrollen, men om hun var sjefen er jammen ikke godt å si. Ikke alle liker å ha en sjefete hund, og jeg tror også at hunder kan bytte på å være sjef ute og inne, eller kanskje også i forskjellige situasjoner. Noen vil kanskje ikke ha en sjef engang, men heller være litt enstøing, og aksepterer ikke å bli satt på plass av en annen. Andre igjen godtar korreksjoner og tar hint, og generelt gjør det sjefshunden gjør. Når det er sagt lot jeg ikke Tulla styre på som hun selv ville; syntes jeg hun brydde seg for mye om noen, kommanderte jeg henne til å ikke bry seg, noe som fungerte utmerket. Ting som går igjen hos de som er sjef/vil være det, er at de skal hilse på mennesker først. De brøyter seg ofte frem og forbi de andre, og de andre hundene i flokken skjønner dette og backer litt unna. Nykomlinger (tidligere enebarn) i en ellers etablert flokk kan risikere å få seg en karamell i slike situasjoner. Det samme gjelder å gå inn/ut dører, fx når hele flokken skal på tur. Sjefen kan også holde ro i flokken og hindre leking. Noen tillater lek, mens andre ikke gjør det. Noen tillater lek noen ganger, andre tillater ikke lek mellom bestemte individer. Så dette ofte i sommer da Aynï var valp og ville herje med de andre (voksne). Da går sjefstispa bort til den voksne med et noe stivt blikk, den andre voksne slutter kjapt. Gjør den ikke det kan sjefen knurre eller legge hodet på skuldrene til den andre for å få den til å slutte, i ytterste konsekvens kan de begynne å slåss, noe jeg antar kommer av både mulig misforståelse mellom hundene, dårlige/svake signaler fra sjefen, eller også uenighet fra den andre voksne. Valpen får alltid være i ro og blir ikke satt på plass i situasjoner hvor den leker med en annen voksen. Noen ganger overtar sjefstispa leken også..

Generelt synes jeg samspill innad i en flokk er utrolig interessant, og jeg digger at jeg får lov å observere det såpass mye som jeg gjør. Men jeg har nok ikke noe fasitsvar til deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara løfter alltid foten for å markere, like mye som mange hannhunder gjør, når vi går tur. Spesielt i løpetida! Men om hun skal "bare" tisse, hender det at hun ikke gjør det. Men hun løfter som "huldra" sier, ikke helt på samme måter som hannhunder.

Jeg mener også at hunder kan være "sjef" på forskjellige steder. Når Sara bodde med en hannhund byttet de litt på sjefsrollen. Hun var gjerne sjefen i buret, i bila, til foreldrene mine, mens han kunne være andre plasser. De sloss ikke om sjefsrollen hele tiden heller, bare ridde på hverandre (nesten for å minne hverandre på når og hvor de var sjef).

Hannhunden (Tommy) er veldig opptatt av teritorie og rang i flokken, men han godtok at Sara sjefet over han. Men på tur var det jo selvfølgelig han som skulle beskytte både meg og Sara :) Men her må det jo også sies at de har vokst opp med hverandre :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant.

Takk for lange utfyllende svar =). Ja, da konkluderer jeg med at dem skifter på sjefsrollene alt etter situvasjoner.

Blant annet:

* Når de leker, så er hannhunden veldig sånn at han ikke bryr seg om han "ligger" underst.. Tispa kan finne på å stå over han.. Snålt egentlig. Hun virker som en litt kontrollfrik.. Og hun bryr seg ikke alltid om at Kastraten har fått nok.. Altså at han biter ut i lufta når han blir irritert over voldsom lek.. Da pleier jeg bare å skille dem.. Han må jo få fred fra henne..

* Mens når de hilser på andre fremmede hunder, så virker det som at Hannhunden har kontrollen.

* Og hun lar alltid hannhunden markere først. Så markerer hun.. Så markerer hannhunden en gang til over igjen.. Dette skjer ikke alltid. Men veldig ofte. Hun markerer i alle fall nesten bare der hvor Kastraten har markert. Og hun er veldig flink til å "grave" etterpå.. Sparke jord.

Ellers så tror jeg dem er ganske enige om det meste.. Altså slike ting som mat.. De kan fint spise fra samme sted.

* Kastraten er litt kontrollfrik når det gjelder leker. han vil helst leke alene med meg.. Og det respekterer hun..

Synes dem går ganske bra i lag.. Kastraten er veldig tolmodig med henne, og lar henne holde på ganske vilt til tider.. (Viltre leker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma løfter på beinet når hun har løpetid. Ikke hele tiden, men det skjer en og annen gang når vi går gatelangs. Jeg tror det er fordi hun prøver å markere så høyt som hun bare klarer.. Kanskje hun vet at hun er pittelita og at hun må få tisset sitt opp av bakken hvis de store hundene skal få det med seg at hun har vært der?

Kjenner en aussietispe som løfter på beinet nesten hele tiden når hun har løpetid også faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enkel i hodet at jeg nok ville latt den eldste hunden få ha lederrollen i huset. Når det gjelder markering, tja- jeg er så teit at jeg ikke liker dette jeg :P Soffen får ikke lov til å markere etter andre hannhunder, Flippa skal nok heller ikke få lov til dette- når hun kommer dithen (og hvis..)Dette er jo mest kontrollerbart når man har eks antall hunder sammen, da ser man jo rekkefølgen i (ønsket) markering. Og som sagt, det får ikke Soffen lov til. Hvis andre synes det er søtt og sjarmerende at hunden deres må markere etter Soffen så dem om det- det ønsker iaf ikke jeg.

Og i lek, hvem som er på topp eller bunn er da uinteressant- de leker liksom...og det bør jo en god hund ikke ha noe problem å forholde seg til.

Herregud, jeg høres da ytterst lite sjarmerende ut merker jeg.. *tusle tilbake til oppgaveskriving*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enkel i hodet at jeg nok ville latt den eldste hunden få ha lederrollen i huset. Når det gjelder markering, tja- jeg er så teit at jeg ikke liker dette jeg :P Soffen får ikke lov til å markere etter andre hannhunder, Flippa skal nok heller ikke få lov til dette- når hun kommer dithen (og hvis..)Dette er jo mest kontrollerbart når man har eks antall hunder sammen, da ser man jo rekkefølgen i (ønsket) markering. Og som sagt, det får ikke Soffen lov til. Hvis andre synes det er søtt og sjarmerende at hunden deres må markere etter Soffen så dem om det- det ønsker iaf ikke jeg.

Og i lek, hvem som er på topp eller bunn er da uinteressant- de leker liksom...og det bør jo en god hund ikke ha noe problem å forholde seg til.

Herregud, jeg høres da ytterst lite sjarmerende ut merker jeg.. *tusle tilbake til oppgaveskriving*

Helt enig med deg der ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...