Gå til innhold
Hundesonen.no

Bare noe jeg lurer på..


siljestokka

Recommended Posts

Hei!

Er det normalt at tisper løfter bakbeinet når dem tisser? Har sett flere tisper som gjør det. Men har alltid hørt at det er hannhundene som gjør dette..

Min tispe er veldig på det å markere rundt omkring.. Og etterpå så "graver" hun liksom.. Sparker opp jorda. Hun er like ivrig som kastraten når det gjelder markering.

Og jeg lurer også på hvem som er sjef av de to hundene mine.. Av og til virker det som at Kastraten er sjef, mens andre ganger virker det som tispa er sjef.. Hvordan kan jeg se det?

Er deres hunder også sånn?

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti endel tisper som løfter like mye på beinet som en hannhund (dog i en noe mer sittende positur), men min tispe gjør ikke det, annet enn noen ganger holder hun kanskje den ene foten en aning over bakken. Derimot er hun veldig på å sparke etter seg når hun har bajset, men også noen ganger når hun har tisset. Syns dette med markering osv er veldig interessant, og skulle gjerne lært mer om det. Tror nok ikke det er så enkelt som at den som tisser til først eller sist er sjefen..

Et interessant scenario i sommer da jeg passet tre andre tisper pluss en hannhund som også bodde med mine hunder, var at de ventet til Tulla hadde tisset, før de alle stimte til og skulle markere oppå. Tulla er litt sjefete og vil helst ha kontrollen, men om hun var sjefen er jammen ikke godt å si. Ikke alle liker å ha en sjefete hund, og jeg tror også at hunder kan bytte på å være sjef ute og inne, eller kanskje også i forskjellige situasjoner. Noen vil kanskje ikke ha en sjef engang, men heller være litt enstøing, og aksepterer ikke å bli satt på plass av en annen. Andre igjen godtar korreksjoner og tar hint, og generelt gjør det sjefshunden gjør. Når det er sagt lot jeg ikke Tulla styre på som hun selv ville; syntes jeg hun brydde seg for mye om noen, kommanderte jeg henne til å ikke bry seg, noe som fungerte utmerket. Ting som går igjen hos de som er sjef/vil være det, er at de skal hilse på mennesker først. De brøyter seg ofte frem og forbi de andre, og de andre hundene i flokken skjønner dette og backer litt unna. Nykomlinger (tidligere enebarn) i en ellers etablert flokk kan risikere å få seg en karamell i slike situasjoner. Det samme gjelder å gå inn/ut dører, fx når hele flokken skal på tur. Sjefen kan også holde ro i flokken og hindre leking. Noen tillater lek, mens andre ikke gjør det. Noen tillater lek noen ganger, andre tillater ikke lek mellom bestemte individer. Så dette ofte i sommer da Aynï var valp og ville herje med de andre (voksne). Da går sjefstispa bort til den voksne med et noe stivt blikk, den andre voksne slutter kjapt. Gjør den ikke det kan sjefen knurre eller legge hodet på skuldrene til den andre for å få den til å slutte, i ytterste konsekvens kan de begynne å slåss, noe jeg antar kommer av både mulig misforståelse mellom hundene, dårlige/svake signaler fra sjefen, eller også uenighet fra den andre voksne. Valpen får alltid være i ro og blir ikke satt på plass i situasjoner hvor den leker med en annen voksen. Noen ganger overtar sjefstispa leken også..

Generelt synes jeg samspill innad i en flokk er utrolig interessant, og jeg digger at jeg får lov å observere det såpass mye som jeg gjør. Men jeg har nok ikke noe fasitsvar til deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara løfter alltid foten for å markere, like mye som mange hannhunder gjør, når vi går tur. Spesielt i løpetida! Men om hun skal "bare" tisse, hender det at hun ikke gjør det. Men hun løfter som "huldra" sier, ikke helt på samme måter som hannhunder.

Jeg mener også at hunder kan være "sjef" på forskjellige steder. Når Sara bodde med en hannhund byttet de litt på sjefsrollen. Hun var gjerne sjefen i buret, i bila, til foreldrene mine, mens han kunne være andre plasser. De sloss ikke om sjefsrollen hele tiden heller, bare ridde på hverandre (nesten for å minne hverandre på når og hvor de var sjef).

Hannhunden (Tommy) er veldig opptatt av teritorie og rang i flokken, men han godtok at Sara sjefet over han. Men på tur var det jo selvfølgelig han som skulle beskytte både meg og Sara :) Men her må det jo også sies at de har vokst opp med hverandre :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant.

Takk for lange utfyllende svar =). Ja, da konkluderer jeg med at dem skifter på sjefsrollene alt etter situvasjoner.

Blant annet:

* Når de leker, så er hannhunden veldig sånn at han ikke bryr seg om han "ligger" underst.. Tispa kan finne på å stå over han.. Snålt egentlig. Hun virker som en litt kontrollfrik.. Og hun bryr seg ikke alltid om at Kastraten har fått nok.. Altså at han biter ut i lufta når han blir irritert over voldsom lek.. Da pleier jeg bare å skille dem.. Han må jo få fred fra henne..

* Mens når de hilser på andre fremmede hunder, så virker det som at Hannhunden har kontrollen.

* Og hun lar alltid hannhunden markere først. Så markerer hun.. Så markerer hannhunden en gang til over igjen.. Dette skjer ikke alltid. Men veldig ofte. Hun markerer i alle fall nesten bare der hvor Kastraten har markert. Og hun er veldig flink til å "grave" etterpå.. Sparke jord.

Ellers så tror jeg dem er ganske enige om det meste.. Altså slike ting som mat.. De kan fint spise fra samme sted.

* Kastraten er litt kontrollfrik når det gjelder leker. han vil helst leke alene med meg.. Og det respekterer hun..

Synes dem går ganske bra i lag.. Kastraten er veldig tolmodig med henne, og lar henne holde på ganske vilt til tider.. (Viltre leker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma løfter på beinet når hun har løpetid. Ikke hele tiden, men det skjer en og annen gang når vi går gatelangs. Jeg tror det er fordi hun prøver å markere så høyt som hun bare klarer.. Kanskje hun vet at hun er pittelita og at hun må få tisset sitt opp av bakken hvis de store hundene skal få det med seg at hun har vært der?

Kjenner en aussietispe som løfter på beinet nesten hele tiden når hun har løpetid også faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enkel i hodet at jeg nok ville latt den eldste hunden få ha lederrollen i huset. Når det gjelder markering, tja- jeg er så teit at jeg ikke liker dette jeg :P Soffen får ikke lov til å markere etter andre hannhunder, Flippa skal nok heller ikke få lov til dette- når hun kommer dithen (og hvis..)Dette er jo mest kontrollerbart når man har eks antall hunder sammen, da ser man jo rekkefølgen i (ønsket) markering. Og som sagt, det får ikke Soffen lov til. Hvis andre synes det er søtt og sjarmerende at hunden deres må markere etter Soffen så dem om det- det ønsker iaf ikke jeg.

Og i lek, hvem som er på topp eller bunn er da uinteressant- de leker liksom...og det bør jo en god hund ikke ha noe problem å forholde seg til.

Herregud, jeg høres da ytterst lite sjarmerende ut merker jeg.. *tusle tilbake til oppgaveskriving*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enkel i hodet at jeg nok ville latt den eldste hunden få ha lederrollen i huset. Når det gjelder markering, tja- jeg er så teit at jeg ikke liker dette jeg :P Soffen får ikke lov til å markere etter andre hannhunder, Flippa skal nok heller ikke få lov til dette- når hun kommer dithen (og hvis..)Dette er jo mest kontrollerbart når man har eks antall hunder sammen, da ser man jo rekkefølgen i (ønsket) markering. Og som sagt, det får ikke Soffen lov til. Hvis andre synes det er søtt og sjarmerende at hunden deres må markere etter Soffen så dem om det- det ønsker iaf ikke jeg.

Og i lek, hvem som er på topp eller bunn er da uinteressant- de leker liksom...og det bør jo en god hund ikke ha noe problem å forholde seg til.

Herregud, jeg høres da ytterst lite sjarmerende ut merker jeg.. *tusle tilbake til oppgaveskriving*

Helt enig med deg der ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...