Gå til innhold
Hundesonen.no

Når en hund bryter huden på oss


Vala

Recommended Posts

Altså, for det første- stikk ikke fingeren inn i en pyrres munn fordi du tror den har noe den kveles på. Det er bare lyder en pyrre nødvendigvis må lage når den setter til livs MASSE tørrfôr den har klart å stjele.... (au). Men uansett, Flippas jeksel brøt iaf igjennom huden min og blod kom. Ganske så kjapt etterpå kom det hevelser i forbindelse med sårene (ja.. to skrammer fikk jeg) som jeg nå kan dytte i retning av skrammen og da kommer det gjennomsiktig væske ut av.

Jeg antar at dette har noe med den "klemme" faktoren, altså der hvor jekselen hennes traff og dermed gjorde litt skade under huden. Eller, så er det kanskje allerede betennelse? Hm, jeg aner ikke- klar væske fremstår lite farlig i mitt hode.

Uansett, så tok jeg stivkrampesprøten for et års tid siden eller noe (iaf ikke mer enn max to år siden), bør jeg gå til legevakten å få en ny en? Min kjære mor mener nemlig det, men jeg anser dette for å være lite å stresse over.

Siden det nok er endel andre her inne som har fått sår etter hundetenner her inne, så tenkte jeg at dere nok var ganske så oppdatert.

Hva er dommen? Kan jeg fortsette å slække av her hjemme eller må jeg ta turen til legevakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal gå greit så lenge du ikke føler deg dårlig på noe vis, får feber eller lignende. Ble tygget på for halvannet år siden, da var det fem år siden og vel så det siden siste stivkrampesprøyte. Ok, hånden ble ganske tjukk og øm, men ble ikke noe betennelse eller stivkrampe. Det var for øvrig flere bitt, ikke bare ett sår. Jeg tror du kan slappe av, i og med at det er så kort tid siden du tok vaksinen sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke å dra til legevakta, bare vis du må sy.

Hehe, neida- jeg vil kategorisere dette som skrammer.

Jeg tror det skal gå greit så lenge du ikke føler deg dårlig på noe vis, får feber eller lignende. Ble tygget på for halvannet år siden, da var det fem år siden og vel så det siden siste stivkrampesprøyte. Ok, hånden ble ganske tjukk og øm, men ble ikke noe betennelse eller stivkrampe. Det var for øvrig flere bitt, ikke bare ett sår. Jeg tror du kan slappe av, i og med at det er så kort tid siden du tok vaksinen sist.

Ja, det vil jo være meningsløst å skulle forebygge ved å ta en vaksine hvis en til stadighet må ta den på nytt hvis en blir "bitt"..

Jeg blir hjemme *smiler bredt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tok stivkrampesprøyte for et eller to år siden, trenger du ikke å ta noen ny nå. Den skal vare i 10 år!

Jeg ble "bitt" av hunden min tidligere i våres. Han hadde gravd frem et skikkelig guffent :) (i hans øyne: helt fabelaktig) bein under en busk i parken. Han blir alltid kjempedårlig i magen når han spiser sånt og dessuten er det ikke helt ufarlig med skarpe beinsplinter heller, så jeg hadde veldig liten lyst til at han skulle knaske i seg det beinet. Jeg har dratt ting ut av munnen på han i over 8 år uten problemer, men denne gangen tok han et skikkelig tak i beinet akkurat i det jeg hadde fingeren min i mellom. Det ble ikke så veldig store hullet, men tanna hadde nå engang gått under huden. Jeg hadde ikke tatt stivkrampesprøyte siden skolen (dvs. leeeeeenge siden). Var litt usikker på hva jeg skulle gjøre. Ringte legevakta og fortalte om det bittelille hullet i håp om at de skulle si at "neida, det kan du bare rense selv og la det gro". Men de insisterte på at jeg skulle komme ned. Jeg følte meg litt dust da jeg satt der med mikrosåret mitt, men de mente at her måtte det både stivkrampesprøyte og antibiotika til. Så jeg fikk sprøyte, resept og Scooby Doo-plaster på såret (de hadde bare barneplaster akkurat da). Det som er idiotisk er at episoden havner i bitestatistikken (faaarlige hunden min, liksom) <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tok stivkrampesprøyte for et eller to år siden, trenger du ikke å ta noen ny nå. Den skal vare i 10 år!

Jeg ble "bitt" av hunden min tidligere i våres. Han hadde gravd frem et skikkelig guffent :) (i hans øyne: helt fabelaktig) bein under en busk i parken. Han blir alltid kjempedårlig i magen når han spiser sånt og dessuten er det ikke helt ufarlig med skarpe beinsplinter heller, så jeg hadde veldig liten lyst til at han skulle knaske i seg det beinet. Jeg har dratt ting ut av munnen på han i over 8 år uten problemer, men denne gangen tok han et skikkelig tak i beinet akkurat i det jeg hadde fingeren min i mellom. Det ble ikke så veldig store hullet, men tanna hadde nå engang gått under huden. Jeg hadde ikke tatt stivkrampesprøyte siden skolen (dvs. leeeeeenge siden). Var litt usikker på hva jeg skulle gjøre. Ringte legevakta og fortalte om det bittelille hullet i håp om at de skulle si at "neida, det kan du bare rense selv og la det gro". Men de insisterte på at jeg skulle komme ned. Jeg følte meg litt dust da jeg satt der med mikrosåret mitt, men de mente at her måtte det både stivkrampesprøyte og antibiotika til. Så jeg fikk sprøyte, resept og Scooby Doo-plaster på såret (de hadde bare barneplaster akkurat da). Det som er idiotisk er at episoden havner i bitestatistikken (faaarlige hunden min, liksom) <_<

*ler* Hvis du følte deg dum, hva tror du jeg gjorde da jeg måtte ta stivkrampesprøyten fordi jeg hadde snublet i buksen min på vei til bilen og fått noen småstein inn under huden... følte meg som den idioten.... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Hvis du følte deg dum, hva tror du jeg gjorde da jeg måtte ta stivkrampesprøyten fordi jeg hadde snublet i buksen min på vei til bilen og fått noen småstein inn under huden... følte meg som den idioten.... *ler*

Hehe, godt det ikke bare er meg! Men da har vi i hvertfall fått oppdatert stivkrampevaksinene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varer ikke stivkrampesprøyte rundt ti år?

Jo, de sier alt ifra 5-10 år.. Så jeg er jo innenfor det.. Bare min hysteriske mor som husker når hun måtte inn og "oppdatere" sin fordi hun tråkket på en spiker, selv om det da bare var noen få år siden hun hadde tatt selve vaksinen.. Men så var jo dette i "gamle dager" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

I hvilken klasse er det man tar stivkrampesprøyta da?

Tenkte å vaksinere meg på nytt i fjor jeg, men fikk beskjed om at sålenge det var mine egne hunder så spilte det ingen rolle. Det er jo litt på jordet, men fikk altså ikke tatt den via skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stivkrampe kommer sjelden av bittet alene. Det kommer av at man får bakterier i bittstedet, det kan også være gjennom andre sår. Ofte smittes man gjennom jord eller dyreavøring.

Det som kan skje er at du får punktering på huden forårsaket av hund er betennelse, og da må du ha antibiotika. Det vil hovne opp og verke, og gjøre vondt. Ser sårområdet betent ut, er det greit å dra, eventuelt ringe legen og be om antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Oj, hvis man tok den i 11-12årsalderen så er det jo bare 4-5 år siden jeg tok den. Jeg får det absolutt ikke til å stemme. Tar man ikke stikrampen i 1.klassen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar den i 6 el 7ende. Husker det var første sprøyta jeg besvimte av :icon_confused: Jeg har et helvetes brannsår forsårsaket av 26 kgs hund i 20 km/t + sporline på tommelen. 5cm åpent sår som har hatt verk i 3-4 dager snart. Bruker bare klorhexidin og plaster jeg..... aldri vært noe problem før :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men IIIK, må jeg vaksineres på nytt snart da?

Yep. :icon_confused: Damen som stakk meg mente at det var en billig forsikring å ha når man driver med dyr. Jeg syns ikke sprøyta var vond denne gangen heller, bror fikk vondt i armen etterhvert, men jeg kjente ikke så skrekkelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stivkrampevaksinen varer i 5-10 år hos voksne, og driver du med utedyr eller hage/jordarbeid bør du være oppdatert på vaksinen. Stivkrampesmitte av hundebitt kommer av at de kan ha stivkrampebakterier i munnen fordi de spiser på alt mulig, og et punksjonshull er et fint sted for bakterier å bo. Hvem sin hund/hest/katt/gris det er som smitter deg, er ganske irrelevant. *flir*

Jeg måtte ha ny sprøyte og antibiotikakur (som jeg var allergisk mot :icon_confused:) i vår, etter et uhell med en uskarp hundetann. Hadde den bare vært skarp, så hadde det kanskje bare blitt et lite hull, men huden sprakk, gitt. Hundebitt skal forøvrig helst ikke sys, hvis det kan unngås. Jeg fikk et par sting midt på for at det ikke skulle gape sånn, og gro penere, men det ble ikke "lukket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, hvis man tok den i 11-12årsalderen så er det jo bare 4-5 år siden jeg tok den. Jeg får det absolutt ikke til å stemme. Tar man ikke stikrampen i 1.klassen da?

mener jeg fikk en sånn i 5-6 klassen jeg .. Men BSG, er det ikke noe stivkrampe i den da? Den taes jo i 9ende ..

Er det ikke sånn at vis du blir bitt rett etter BSG, trenger du ikke noe stivkrampe eller noe sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken klasse er det man tar stivkrampesprøyta da?

Tenkte å vaksinere meg på nytt i fjor jeg, men fikk beskjed om at sålenge det var mine egne hunder så spilte det ingen rolle. Det er jo litt på jordet, men fikk altså ikke tatt den via skolen.

:icon_confused::o Det må være det mest fjerne jeg har hørt! Du burde jo strengt tatt gå til skolen og fortelle dem litt og annet! Sånn vranglære er jo faktisk livsfarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes.... Her får jeg stadig noen småskrammer (både av valpetenner og andre episoder hvor jeg har vært veldig dum- som f.eks å stikke hånden imellom to meget uenige hunder), og om jeg tok stivkrampesprøyta som 11-12 åring vil det si at det er GODT over 10 år siden nå. Har jeg bare vært heldig da, siden jeg aldri har fått noen infeksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodel: Ja, du har nok vært heldig. Det er mange som år infeksjon etter hudebitt, selv bare en liten punktering av huden. Men verst er kattebitt. Det gir større sjanse for infeksjon.

Driver man med hest, får sår under benet og tråkker barbent i hestemøkka, er sjansen der for stivkrampe. Blir man bitt av hund, får huden punktert og gnir såret inn med jord eller avførig fra dyr, er sjasen der for stivkrampe. Tetanus bakterien er ikke noe hunder eller katter eller andre dyr har i kjeften (om de da ikke har spist dritt rett før de biter), den får du fra jord eller aføring fra dyr med bakterien i tarmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes.... Her får jeg stadig noen småskrammer (både av valpetenner og andre episoder hvor jeg har vært veldig dum- som f.eks å stikke hånden imellom to meget uenige hunder), og om jeg tok stivkrampesprøyta som 11-12 åring vil det si at det er GODT over 10 år siden nå. Har jeg bare vært heldig da, siden jeg aldri har fått noen infeksjon?

Du skal vel egentlig være uheldig hvis du får stivkrampe, men det kan være veldig farlig dersom du først får det. Det blir som å bruke bilbelte. Du kolliderer ikke hver gang du kjører uten, men det kan gjøre enorm forskjell hvis du kommer ut for en ulykke.

Noen småskrammer fra valpetenner regner jeg ikke med at er så farlig. Men om hunden f.eks har munnen full av jord og muggent kjøttbein samtidig som den biter hull på huden din (som i mitt tilfelle), så er infeksjonsfaren litt større, både i forhold til tetanus og annet gørr. En sånn liten sprøyte hvert tiende år er jo ikke noe sånn kjempemessig og vanskelig gjennomførbart tiltak heller da :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...