Gå til innhold
Hundesonen.no

Seniorfôr

TonjeM

Recommended Posts

Ja, nå har jeg kjøpt en liten pose Eukanuba senior til lille basenji. Hun er bare 10 år gammel, men begynner jo å bli ganske grå og har jo til tider "vondt i kroppen" så jeg tenkte at et sånt tilpasset for kanskje kunne være tingen. Imidlertid reagerer jeg på at foret har et skyhøyt protein-innhold i mine øyne, 30 % står det - er ikke det litt mye? Det var en som fortalte meg at gamle hunder skulle ha proteinfattig for av hensyn til nyrene - stemmer det? Ernæringens vidunderlige verden har jeg aldri synets var spesielt vidunderlig (lærte jo fort at alt som er godt er usunt og alt sunt har begrenset sjarm..) så sånt som dette har jeg ikke et spøtt greie på. Noen som har litt bevinget kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke erfaring m. det hundeforet du beskriver her, jeg har bare kjøpt kattefor av typen Eukanuba og Hills. Såkalt Hairball Control.

Men her om dagen var jeg i en nyåpnet butikk for hundefor og utstyr, og da fikk jeg helt gratis en pose Hills hundefor, på 700 gram. På posen står bl.a. 18.2 Råprotein, er det det samme som du beskriver?

Det står også på posen at dette er Mature Adult 7+.

Jeg har en Cairnterrier tispe på litt over 9 år, og har kjøpt senior for i det siste til henne. Hun er foreløbig helt frisk og rask, men tenkte jeg ville være litt føre var! :)

Men...jeg fikk med et målebeger til foret, og det står jo en beskrivelse på posen også, men det er jo alt for mye! Jeg har en kopp jeg måler opp foret hennes i, og den tar adskillig mindre! Og jeg har beskyldt mannen min for å være raus med maten da hun har lagt på seg litt det siste året! Hun veier vel ca 10 kg, og på posen står det at hun skal 130-175 g.! Skjønner ikke bæra jeg, for dette foret skal en jo behøve å gi mindre av!? Hadde jeg gitt det som står på posen hadde hun vel trillet tilslutt! ;-)

Så jeg håper som deg at noen som har små hunder her inne kan svare på dette! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...jeg fikk med et målebeger til foret, og det står jo en beskrivelse på posen også, men det er jo alt for mye! Jeg har en kopp jeg måler opp foret hennes i, og den tar adskillig mindre! Og jeg har beskyldt mannen min for å være raus med maten da hun har lagt på seg litt det siste året! Hun veier vel ca 10 kg, og på posen står det at hun skal 130-175 g.! Skjønner ikke bæra jeg, for dette foret skal en jo behøve å gi mindre av!? Hadde jeg gitt det som står på posen hadde hun vel trillet tilslutt! ;-)

Så jeg håper som deg at noen som har små hunder her inne kan svare på dette! :-)

Jeg git mine hunder ca halvparten av anbefalt fôrmengde ved normal aktivitet, og riktig mengde (kanskje noe mer) ved mye aktivitet (f.eks 3 mil snørekjøring en dag). Jeg tror det kommer an på hunden, hvor mye mat den trenger, akkurat som med oss mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg git mine hunder ca halvparten av anbefalt fôrmengde ved normal aktivitet, og riktig mengde (kanskje noe mer) ved mye aktivitet (f.eks 3 mil snørekjøring en dag). Jeg tror det kommer an på hunden, hvor mye mat den trenger, akkurat som med oss mennesker :)

Min Cairn og jeg driver nok ikke med snørekjøring! :) Hun er ganske rolig av seg :)

Men takk for svar alikevel. Halv mengde og kanskje litt under det også, vil jeg tro er mer riktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg kjøpt en liten pose Eukanuba senior til lille basenji. Hun er bare 10 år gammel, men begynner jo å bli ganske grå og har jo til tider "vondt i kroppen" så jeg tenkte at et sånt tilpasset for kanskje kunne være tingen. Imidlertid reagerer jeg på at foret har et skyhøyt protein-innhold i mine øyne, 30 % står det - er ikke det litt mye? Det var en som fortalte meg at gamle hunder skulle ha proteinfattig for av hensyn til nyrene - stemmer det? Ernæringens vidunderlige verden har jeg aldri synets var spesielt vidunderlig (lærte jo fort at alt som er godt er usunt og alt sunt har begrenset sjarm..) så sånt som dette har jeg ikke et spøtt greie på. Noen som har litt bevinget kunnskap?

akkurat det der stussa jeg også på. Men det er vistnok fordi de har større behov for protein VS energi, og trenger mer protein for vedlikehold???

Noen som vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på dette med seniorfôr. Isak nærmer seg 9 år. Han har vondt i ryggen/beinet (ikke aldersrelatert) og har derfor vært nødt til å redusere noe på aktivitetsnivået, men likevel har jeg en følelse av at det ikke er nok energi i seniorfôr for han. Han er slank og fortsatt forholdsvis muskuløs. For raser som har en forventet levealder på 15 år er ikke 9 år gammelt heller(?). Til tross for vondter her og der blir det noen løperier sammen med valpen hver dag.

Det som var bra med seniorfôret var at det var tilsatt glucosamin, men jeg har heller gitt han Cosequin ved siden av vanlig voksenfôr. Jeg måler ikke opp fôret og syns det er viktigere å se om hvert individ er i passe form enn å følge tabeller på posene.

Om gamle hunder skal ha proteinfattig kost pga nyrene, vet jeg ingenting om :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høye proteininnholdet skal minske tap av muskler, faktisk. Nyrene sliter med fosfor, så dette er det ikke like mye av i seniorfór som det er i "vanlig" fór. Men så vidt jeg vet er det vanlig at småhundfór til eldre hunder har høyere proteininnhold enn det som er beregnet på større raser (det er ofte snakk på en differanse på 10-15%). Årsaken til at det er forskjellig avhengig av størrelse vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det mange fine innlegg! Takker og bukker. Nå har lille basenji gått på foret 1 uke, og jeg synes faktisk hun er blitt mindre stiv og støl - beveger seg så fint og mykt i skogen nå at jeg har begynt å la henne løpe litt løs der jeg vet at terrenget ikke er for tungt. Kan hende det er tilfeldig eller det er innbilning fra min side, men samma det - hun synes å ha det veldig bra og det er det viktigste! Det der om doseringen var interessant.. for lille basenji går ned i vekt her, nå har ikke jeg lest på pakka hvor mye hun skulle hatt da (sluttet med det for mange år siden, det anbefales alltid sånne gigant porsjoner og jeg tenker at det er fordi forprodusenten vil selge mer for..) - hun får en neve 2 ganger om dagen slik hun fikk med det vanlige foret og så litt vom&hundemat i tillegg men jeg får vel bare øke porsjonene. Deilig og beroligende å se forklaring til det høye protein-nivået, da kjører vi seniorfor her simpelthen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...