Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kunne passet til meg?


Renate A

Recommended Posts

Lurer litt på om dere kunne hjelpe meg med hvordan rase som kunne passe til meg neste gang jeg skal ha hund (Chicka lever i beste velgående og er ikke snakk om noe utbytting enda, men jeg må tenke tanken allikevel så jeg evt kan begynne å studere litt stammer osv)

Helst skulle jeg ønske å ha hund med samme egenskaper som Chicka, men siden hun er blanding så blir det litt vanskelig, så jeg skriver opp Chickas egenskaper også kan dere kanskje hjelpe meg å finne noe passende?

-Ca 53cm høy (kan godt være litt +- i høyden)

-Kort (ala Labrador pels) til lettstelt litt lengre pels, men helst kort pels

-Lett lært

-Middels energisk, motoren er på ute og inne er den av

-Helst kunne gå mye løs, altså ikke så mye jaktinstingt. Mye og rask løping løs gjør ikke noe siden jeg har store områder som hunden kan løpe løs på.

-Pga sykdommen min så kan det være greit at hunden ikke flyr helt på veggen om den må ta det med ro en dag (jeg klarer alltid ca en times tur med hunden, men ikke så mye trening)

-Gå greit sammen andre hunder og helst hester (trenger ikke være oversosial,men ok at den har evner til å være sammen andre hunder)

-Helst ikke raser som har lett for å bjeffe/gneldre (me don't like :lol: )

Jeg kommer til å bruke hunden til litt lydighetstrening, lange turer (jeg elsker å gå turer med hundene mine), stallhund, litt freestyle, litt spor og masse kos.

Har du noen lure forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse, humør,krav,oppførsel alt passer.Sjekk dem :lol:

Ha ha hvordan viste du det?? Jeg jobber sammen flere som er på sine både 3 og 4 Berner som mener jeg hadde passet sååå til en Berner, jeg derimot er litt betenkt når det gjelder størrelsen og pelsen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig med den tenker jeg :lol: Berner pelsen er enklere å fjerne enn korthårspels. sitter ikke fast på klær ol.Størrelsen varierer jo ganske mye,tunge hunder ja,men veldig mobile og elsker som alle andre å løpe løse.Min er alt i ett hund,så godt som perfekt.Han er ikke av de største hannene,veier ca 50 kg og er svært enkel å ha med å gjøre.Anbefales på det varmeste :)

Nydelig hund du har også forresten :rolleyes:

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

-Ca 53cm høy (kan godt være litt +- i høyden)

-Kort (ala Labrador pels) til lettstelt litt lengre pels, men helst kort pels

-Lett lært

-Middels energisk, motoren er på ute og inne er den av

-Helst kunne gå mye løs, altså ikke så mye jaktinstingt. Mye og rask løping løs gjør ikke noe siden jeg har store områder som hunden kan løpe løs på.

-Pga sykdommen min så kan det være greit at hunden ikke flyr helt på veggen om den må ta det med ro en dag (jeg klarer alltid ca en times tur med hunden, men ikke så mye trening)

-Gå greit sammen andre hunder og helst hester (trenger ikke være oversosial,men ok at den har evner til å være sammen andre hunder)

-Helst ikke raser som har lett for å bjeffe/gneldre (me don't like :) )

Jeg kommer til å bruke hunden til litt lydighetstrening, lange turer (jeg elsker å gå turer med hundene mine), stallhund, litt freestyle, litt spor og masse kos.

Har du noen lure forslag?

Så spennende med rasevalg da. :D

Umiddelbart tenkte jeg Greyhound faktisk, men den er vel kanskje ikke av de mest lettlærte rasene og har vel heller ikke minst jaktinnstinkt.. :lol:

Eller så tenkte jeg Korthåret Collie, Pincher (litt gneldrete..?). Eller hva med Dalmantiner, Flatcoated og Curly Coated (penest..), aktive raser, men jeg vil tro de tåler rolige dager de også.

Edit: Labrador da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om dere kunne hjelpe meg med hvordan rase som kunne passe til meg neste gang jeg skal ha hund (Chicka lever i beste velgående og er ikke snakk om noe utbytting enda, men jeg må tenke tanken allikevel så jeg evt kan begynne å studere litt stammer osv)

Helst skulle jeg ønske å ha hund med samme egenskaper som Chicka, men siden hun er blanding så blir det litt vanskelig, så jeg skriver opp Chickas egenskaper også kan dere kanskje hjelpe meg å finne noe passende?

-Ca 53cm høy (kan godt være litt +- i høyden)

-Kort (ala Labrador pels) til lettstelt litt lengre pels, men helst kort pels

-Lett lært

-Middels energisk, motoren er på ute og inne er den av

-Helst kunne gå mye løs, altså ikke så mye jaktinstingt. Mye og rask løping løs gjør ikke noe siden jeg har store områder som hunden kan løpe løs på.

-Pga sykdommen min så kan det være greit at hunden ikke flyr helt på veggen om den må ta det med ro en dag (jeg klarer alltid ca en times tur med hunden, men ikke så mye trening)

-Gå greit sammen andre hunder og helst hester (trenger ikke være oversosial,men ok at den har evner til å være sammen andre hunder)

-Helst ikke raser som har lett for å bjeffe/gneldre (me don't like :lol: )

Jeg kommer til å bruke hunden til litt lydighetstrening, lange turer (jeg elsker å gå turer med hundene mine), stallhund, litt freestyle, litt spor og masse kos.

Har du noen lure forslag?

Har ett kjempe godt forslag.. WHIPPET har alle de egenskapene du beskriver.

Og pelsen er silkemyk, forsvinner fort i støvsugeren i motsettning til andre korthårs som stikker seg fast over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett kjempe godt forslag.. WHIPPET har alle de egenskapene du beskriver.

Og pelsen er silkemyk, forsvinner fort i støvsugeren i motsettning til andre korthårs som stikker seg fast over alt.

Mmm...jeg vurderer virkelig en Whippet, men jaktinstingt? (Har til og med vurdert et par oppdrettere her i Norge og et par i England)

Har også vurdert Springer Spaniel og Labrador

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm...jeg vurderer virkelig en Whippet, men jaktinstingt? (Har til og med vurdert et par oppdrettere her i Norge og et par i England)

Har også vurdert Springer Spaniel og Labrador

Jeg anbefaler sjelden min egen rase, men jeg tror faktisk springeren kan passe deg jeg! :lol: Pelsstellet er helt overkommerlig, jeg synes egentlig pelsstell er kjedelig, men klarer da helt fint å holde mine respektable i utseende *flir* Både jaktinstinkt og aktivitetsnivå avhenger jo av både linjer og individ, men det burde absolutt ikke være vanskelig å finne en springer som passer dine preferanser på det området der. Begge mine kan gå løse uten problemer, og de har begge en relativt liten radius på hvor langt unna de går. Norma har et mye høyere aktivitetsnivå enn Orry, men med henne så ville jeg veldig gjerne ha en aktiv "brukshund", så det har jeg jo lagt opp til selv. Hun går på veggen etter dager med lite aktivitet, mens Orry er fornøyd med det han får.

Ellers passer jo rasen de andre kriteriene dine med tanke på størrelse, allsidighet og lettlærthet, og de går som oftest veldig bra overens med både hunder og andre dyr, såfremt de blir vant med det fra valpetiden av.

Har du flere spørsmål, er det bare å komme med dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en sånn korthåra bernen sennen lignende hund? En Grosser schweizer sennenhund. De virker som en litt roligere type som krever middels aktivitesnivå, har kort pels og omgås bra folk og andre dyr. Tror ikke de har riktig så mye jaktinnstinkt heller. :) Tror kanskje en slik ville passet deg bra. (vet ikke om den blir for stor, men syns jo det bør være såpass. knis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som labradoreier må jeg jo si at det høres ut som om du beskriver en labrador - i alle fall så lenge du er litt på vakt og tenker på ting som hestemøkk, mennesker og andre hunder (sånne ting er spennende å undersøke på egenhånd, nemlig - i tillegg til tisseflekker og søppel, selvsagt) fra starten av. En labrador stikker ikke av slik f.eks. en stående fuglehund kan finne på å gjøre. De holder seg i nærheten, de er relativt førerorienterte (men allikevel på en annen måte enn gjeterhundene) og de har lite jaktinstinkt som går på å jage vilt (altså - de kan definitivt ha interesse for katter som løper fort fort fort, men de kobler ikke ut om de kjenner lukta av rådyr f.eks.).

Labradorer er herlige dyr, men man må like de kvalitetene de har og tåle ulempene for å ha dem. Hver hund til hvert sitt bruk - jeg har lyst til å konkurrere aktivt med neste hund, og da orker jeg ikke enda en labrador, rett og slett fordi jeg er lei av å ha en hund som hele tiden er på utkikk etter mat og som avbryter lydighetsøvelser for å gå og undersøke søppel. Men som tur-, familie-, trene-for-moro-skyld- og være-med-over-alt-hund fungerer labradoren utmerket! De er tilpasningsdyktige, lettlærte, sosiale, vennlige og blir glad for det de får av aktivisering. De har ikke problemer med mye variasjon når det gjelder mengde og type aktivisering, og de går godt sammen med andre hunder. De kan gjerne varsle på ting som er uvant for dem (min varsler f.eks. når feieren er på taket til nabohuset, når folk sykler over åkeren utenfor her eller om det stopper en stor bil rett utenfor huset), men de gir seg etter et bjeff eller to, og det ligger aldri noe mer bak boffinga. De varsler, men de vokter ikke. :)

Eventuelt kan du se litt på entlebucher sennenhund, den syns jeg også virker fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en sånn korthåra bernen sennen lignende hund? En Grosser schweizer sennenhund. De virker som en litt roligere type som krever middels aktivitesnivå, har kort pels og omgås bra folk og andre dyr. Tror ikke de har riktig så mye jaktinnstinkt heller. :) Tror kanskje en slik ville passet deg bra. (vet ikke om den blir for stor, men syns jo det bør være såpass. knis)

Er jo disse som er gårdshunder nede på de sveitsiske høyfjellsgårdene. Må være ypperlig stallhund i forhold til Renates kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å hopp-.Berner sennen tispe. Passer på alle måter ser det ut til. :rolleyes::D

Størrelse, humør,krav,oppførsel alt passer.Sjekk dem ;)

Ha ha hvordan viste du det?? Jeg jobber sammen flere som er på sine både 3 og 4 Berner som mener jeg hadde passet sååå til en Berner, jeg derimot er litt betenkt når det gjelder størrelsen og pelsen... ;)

Hva med en sånn korthåra bernen sennen lignende hund? En Grosser schweizer sennenhund. De virker som en litt roligere type som krever middels aktivitesnivå, har kort pels og omgås bra folk og andre dyr. Tror ikke de har riktig så mye jaktinnstinkt heller. :) Tror kanskje en slik ville passet deg bra. (vet ikke om den blir for stor, men syns jo det bør være såpass. knis)

En grosser er ingen berner i korthåret versjon. En grosser kan etter det jeg vet være noe striere, noe hardere, noe mer rett og slett, enn en berner.

En berner kunne helt klart fått det fint hos deg. Pelsstellet er overdrevet. Det er litt å gjøre når de røyter, hvis du vil ha av pelsen fortest mulig. Det som havner på gulvet er jo lett å støvsuge eller feie - det blir fine dotter, i motsetning til de nålene en del andre hunder etterlater seg... Lett å få av klær, men samtidig skal jeg ikke legge skjul på at det alltid er pels et eller annet sted i boligen. Men det gjelder vel alle raser?

De kan godt jobbe, men kan godt bo i sofaen også. Rolige, men også aiming to please, og er gode poteter. Og selvfølgelig veldig vakre å se på! De vil gjerne trene og jobbe, de er gode turkompiser. Det er ikke jaktlyst på berner. Det er

Men de blir noe større enn du spesifiserte - og grosser er enda hakket større. X'en er mot maksgrensa for tisper, som stopper ved 66 cm. Men 12-14 cm har minimalt å si, det er jo hvor livlig rasen som helhet er som er viktig spør du meg.

De er vel ikke lettlært type tradisjonelle bruksraser, men jeg ser da stadig vekk lyspærer over hodet på X'en. De er lettere å motivere med mat enn med lek, synes jeg, men så er heller ikke jeg flink til å bruke lek som belønning og motivasjon. Bernere er matvrak.

Bjeffing er heller ikke et tema på berner. Ei heller vokt utover det du tillater. Vi bodde før langt inni skogen, og da ønsket vi og godtok dermed at de varslet når det kom noen inn på gårdsplassen - for eksempel. Men det var snakk om bjeffing inntil vi sa at "greit, vi har mottatt beskjed, nå overtar vi herfra".

En berner er en menneskekjær rase, og den går fint overens med andre raser - men det er klart at den blir stor i forhold til en del andre, hvis den ikke får lov til å venne seg til at hunder kommer i ulike størrelser. På samme måte som småraser må få lov til å lære at det finnes store hunder, men de spiser deg ikke.

Nå ble jeg forresten nysgjerrig på hvor du jobber? Er det med Wenche? Obermann?

Og da kjenner du kanskje berner godt, men trenger du å hilse på en, er det bare å rope ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan du se litt på entlebucher sennenhund, den syns jeg også virker fin.

Jeg liker entlebucher veldig godt selv, men de har altfor mye bjeffing til at jeg foreløpig tør. Er redd jeg ikke skal klare å få det bort, da alle jeg har møtt har mer bjeffing enn jeg synes er ok.

En entlis må heller ikke sees på som en miniberner, de krever mer arbeid og hjernestimuli, de kan også være litt mer forsiktige enn berner.

Er jo disse som er gårdshunder nede på de sveitsiske høyfjellsgårdene. Må være ypperlig stallhund i forhold til Renates kriterier.

Vel, det er meget få som jobber på gård i disse dager. Alle de fire sennenhundrasene har opprinnelig vært gårdshunder, og gjort litt av alt på gården. Men hvor mye som ligger igjen av gjeting og vokting i hundene kan nok diskuteres en del! :)

Herfra finner du link til rasepresentasjon i Hundesport av de fire sennenhundrasene: Urlurl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er meget få som jobber på gård i disse dager. Alle de fire sennenhundrasene har opprinnelig vært gårdshunder, og gjort litt av alt på gården. Men hvor mye som ligger igjen av gjeting og vokting i hundene kan nok diskuteres en del! :)

Ikke vet jeg. Var bare bemerkelsesverdig hvor mange av disse som tuslet rundt på nesten hver eneste gård da vi vandret i fjellene der nede :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg. Var bare bemerkelsesverdig hvor mange av disse som tuslet rundt på nesten hver eneste gård da vi vandret i fjellene der nede :happy:

Jada, jeg også har sett mye grosser og appenzeller i fjellene i Sveits, men det betyr jo ikke at de faktisk JOBBER på gårdene.

Det er mye border collie rundt om i landet, men det er jaggu ikke mange som ser en sau i løpet av livet heller.

Jeg tror en berner (eller grosser) fint kan læres til å oppføre seg i et stallområde, men jeg ville ikke forventet at det var et medfødt, framtredende instinkt hos dem på samme måte som for seksti-sytti år siden da de var mer i arbeid enn familiehund/turistseverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...