Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepensjonat


LB_Shira

Recommended Posts

At hunden blir levert som en eneste stor tugge betyr at de ikke har tatt vare på hunden overhodet - det betyr at den har blitt oppbevart og kanskje fått mat og vann og that's it. Når jeg leverer min hund på kennel så forventer jeg at de går over hunden min fysisk fra hale til snute MINST en gang for dagen - og det er helt tydelig at det har de ikke gjort med denne portugiseren.

Ser jo bare selv når vi har hatt hunder i pensjon, de har fått tur utenom hundegården morgen og kveld og minst en gang for dagen blir de gått over for å sjekke for sår, flått osv. Det er en del av det stellet man forventer når man setter hund på kennel.

Jo da, greit nok. Ikke uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo egentlig ikke noe med hvordan pels den enkelte hunden har. Da må de enten nekte å ta inn portugisiske vannhunder, eller så må de ta vare på hvert individ. Det vil si at de skal gi den hunden det stellet den trenger, uten tillegg i pris. Må en hund børstes eller vaskes fordi den har en litt annen pels enn en annen rase, så må den faktisk det. Og denne supererfarne kenneleieren burde ha sett så mye til hunden at han kunne konstantere at pelsen trengte stell, og ikke bare sitte å mase om at det er dyremisshandling å ha så mye pels. Klarer man ikke å gi hundene det, så har man enten for mye hunder inne, eller for få folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det har jo egentlig ikke noe med hvordan pels den enkelte hunden har. Da må de enten nekte å ta inn portugisiske vannhunder, eller så må de ta vare på hvert individ. Det vil si at de skal gi den hunden det stellet den trenger, uten tillegg i pris. Må en hund børstes eller vaskes fordi den har en litt annen pels enn en annen rase, så må den faktisk det. Og denne supererfarne kenneleieren burde ha sett så mye til hunden at han kunne konstantere at pelsen trengte stell, og ikke bare sitte å mase om at det er dyremisshandling å ha så mye pels. Klarer man ikke å gi hundene det, så har man enten for mye hunder inne, eller for få folk.

Du kan umulig ha mye erfaring med å ha hund på Kennel/pensionat.

Jeg som har en rase som ikke krever særlig pelsstell er da ikke intressert i og betale for det! Derfor er det vanlig praksis at de fleste tar dette som ekstra tjenester, så som stell av pels, vask, ekstra tur/mosjon, dressurtrening osv.

Jeg minnner om at denne sutredama selv innrømmer i artikkelen at hun antok at bikkja sku klare seg disse to ukene!

Hvor mange hundre forskjellige raser er det som skal ha forskjellig stell? Det er da for svingende ikke kennelen sitt ansvar og sette seg inn i, det er eierens ansvar og eieren må instruere kennel ev andre som skal passe hunden om hvordan de ønsker at stellet skal foregå. Dette er bare vås. Vi snakker om en kennel her, ett hundepensionat ikke en hundehårsalong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig ha mye erfaring med å ha hund på Kennel/pensionat.

Jeg som har en rase som ikke krever særlig pelsstell er da ikke intressert i og betale for det! Derfor er det vanlig praksis at de fleste tar dette som ekstra tjenester, så som stell av pels, vask, ekstra tur/mosjon, dressurtrening osv.

Jeg minnner om at denne sutredama selv innrømmer i artikkelen at hun antok at bikkja sku klare seg disse to ukene!

Hvor mange hundre forskjellige raser er det som skal ha forskjellig stell? Det er da for svingende ikke kennelen sitt ansvar og sette seg inn i, det er eierens ansvar og eieren må instruere kennel ev andre som skal passe hunden om hvordan de ønsker at stellet skal foregå. Dette er bare vås. Vi snakker om en kennel her, ett hundepensionat ikke en hundehårsalong!

Har du noe spesielt forhold til denne kennelen, siden du forsvarer så veldig at det ikke var pensjonatfyrens skyld overhodet, men alt er på "sutredamas" skuldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Har du noe spesielt forhold til denne kennelen, siden du forsvarer så veldig at det ikke var pensjonatfyrens skyld overhodet, men alt er på "sutredamas" skuldre?

Absolutt ikke. Jeg bare referer til egen erfaring av hva jeg opplever som normal praksis rundtomkring og ser det mot hva denne dama faktisk har sagt til avisen hvilket jeg ikke syns henger helt på greip.

Så du/dere mener altså at man skal kunne avlevere en hvilken rase som helst på kennel, mene at hunden klarer seg 2 uker uten pelsstell men likevel få stelt pelsen inkludert i prisen som er uten stell?

Henger ikke helt på greip.

Du parkerer ikke bilen på langtidsparkeringa på Gardermoen uten å bestille noe ekstra for så og komme hjem og gå til avisa og sutre over at bilen ikke er vasket innvendig og utvendig, lakken ikke er polert og understellsbehandlinga er uteblitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig ha mye erfaring med å ha hund på Kennel/pensionat.

Jeg som har en rase som ikke krever særlig pelsstell er da ikke intressert i og betale for det! Derfor er det vanlig praksis at de fleste tar dette som ekstra tjenester, så som stell av pels, vask, ekstra tur/mosjon, dressurtrening osv.

Jeg minnner om at denne sutredama selv innrømmer i artikkelen at hun antok at bikkja sku klare seg disse to ukene!

Hvor mange hundre forskjellige raser er det som skal ha forskjellig stell? Det er da for svingende ikke kennelen sitt ansvar og sette seg inn i, det er eierens ansvar og eieren må instruere kennel ev andre som skal passe hunden om hvordan de ønsker at stellet skal foregå. Dette er bare vås. Vi snakker om en kennel her, ett hundepensionat ikke en hundehårsalong!

Du ser ikke helt poenget her, tror jeg? Greia er ikke nødvendigvis at pelsen er flokete og møkkete, men hva som KAN ha skjult seg under en flokete og møkkete pels - for klarer de ikke å holde pelsen nogenlunde rein og stelt, så får de neppe med seg om hunden hadde fått f.eks våteksem, flått, sår, whatever under alle flokene og møkka heller. Ergo er det ikke KUN en jålegreie, ikke sant?

Så jeg gjentar meg selv - at en pelsstell-rase KAN klare seg i 2 uker uten større stell, betyr ikke at den tåler 2 uker på KENNEL uten stell. Og ifølge "sutredamen" så hadde hun jo sagt at pelsen krevde litt, og det hadde de på pensjonatet sagt gikk greit..

Og jo, jeg har erfaring med hund på kennel/pensjonat. Weathenterrier (som vi hadde på karantenestasjonen) har heller ikke drømmepelsen i sånne settinger, men det betyr vel ikke at de ikke burde få stell når de står der allikevel, syns du? Han krevde mer pelsstell enn hva f.eks labradorene vi hadde inne gjorde, så igjen.. Det var dette med individoppfølging.. Og pelsstell er ikke KUN en jålegreie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Jeg bare referer til egen erfaring av hva jeg opplever som normal praksis rundtomkring og ser det mot hva denne dama faktisk har sagt til avisen hvilket jeg ikke syns henger helt på greip.

Så du/dere mener altså at man skal kunne avlevere en hvilken rase som helst på kennel, mene at hunden klarer seg 2 uker uten pelsstell men likevel få stelt pelsen inkludert i prisen som er uten stell?

Henger ikke helt på greip.

Du parkerer ikke bilen på langtidsparkeringa på Gardermoen uten å bestille noe ekstra for så og komme hjem og gå til avisa og sutre over at bilen ikke er vasket innvendig og utvendig, lakken ikke er polert og understellsbehandlinga er uteblitt.

Nå er det en "liten" forskjell mellom en bil og en hund, som du tydeligvis ikke tar så stor hensyn til, nemlig at hunden er et levende vesen. Og ja, dersom pelsen blir møkkete og flokete, så forventer jeg at hunden skal bli stelt. Jeg hadde ikke forventet at noen hadde en børste i samme rom som mine hunder, fordi de trenger ikke nevneverdig pelsstell. Men hadde de blitt gromøkkete av en eller annen årsak, så hadde jeg forventet at de hadde blitt vasket, uten at jeg skal betale for det (men jeg krever kanskje service og at de tar vare på hunden min på en skikkelig måte, så da er tydeligvis like greit å ikke sende hundene på kennel om de skal bli behandla like bra som en død gjenstand....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå driver jeg kennel i miniatyrskala, men hvis jeg får inn en hund jeg vet krever MYE pelsstell (noe portugisere gjør), sier jeg at jeg tror det blir nødvendig å legge til pelsstell under oppholdet. Jeg kan børste lett gjennom pelsen til hundene som er her, men en portugiser drar med seg mye skog etter hver tur, og for at pelsen skal være fin, ville det blitt noen timer børsting i løpet av 2 uker. Derfor kan de betale en hundrings, så tar jeg de ekstra timene med hunden i tillegg til det lette pelsstellet alle kan få uten å betale ekstra.

Om hundene blir sølete, vasker jeg av sølen, uten at det koster noen ting ekstra. Men full og grundig shampoo-vask, er et tillegg hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du/dere mener altså at man skal kunne avlevere en hvilken rase som helst på kennel, mene at hunden klarer seg 2 uker uten pelsstell men likevel få stelt pelsen inkludert i prisen som er uten stell?

Henger ikke helt på greip.

Jeg mener at man bør levere fra seg en hvilken som helst rase på kennel, og forvente at den ikke lukter merkbart URIN og at kennelinnehaveren legger all skyld på eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sier nå jeg... Man kan jo spørre seg hvilken tilstand hunden var i da den ble levert til kennelen også kanskje ? Om den ikke var helt nylig gjennombørstet og stelt, så kan det jo hende begynnende floker ved levering har bidratt til at den nå må barberes ned ?

Jeg har også rase med mye pels, men 14 dager uten stell bør faktisk gå helt greit det, uten at pelsen skulle vært ødelagt av den grunn. Jeg ville forresten blitt forbanna om noen begynte å stelle pelsen på mine hunder om jeg ikke hadde bedt spesielt om det (og det hadde jeg neppe gjort siden det er lettere å ødelegge pelsen med feil stell enn uten stell....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jobbet på 2 forksjellige kenneler. en hvor de bada og gredde gjennom pelsen og en hvor de ikke gjorde noe... Må si jeg foretrakk den hvor de ikke gjorde noen ting. Hundene kan bli stressa av mindre enn at kanskje 15 hunder skal reise hjem og bades den dagen ( da i kaldt vann) for så å bli skamgredd full fart for å rekke å gjøre den istand i tide. Han som driver den mye omtalte kennelen burde kanskje ha hatt et tilbud hvor man kunne betale ekstra for pelstell? og gjerna ha hatt en person til å gjøre dette? er maaaange småjenter der ute som ville gjort d for nesten ingenting ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...