Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepensjonat

LB_Shira

Recommended Posts

"- Eg fekk straks ei ekkel magekjensle. Då eg kom inn var det mykje bjeffing, gjerne ikkje unormalt for ein kennel. Men det lukta også stramt av urin.

- Båsen der hunden min skulle vera var våt, og hunden blei våt. Eg hadde med meg teppe som eg ville at hunden min skulle ligga på, men såg at ingen av dei andre hundane hadde teppe, og let det dermed ligga att i bilen, fortel Anita. "

Og likevel så levner hun bikkja der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor hun leverte hunden når det var så ille (og jeg tror på henne at det var ille, for jeg har jobbet på stort hundepensjonat selv...). Men jeg reagerer like mye på pensjonateierens svar! Når han skyller på at hunden har for lang pels til å være ute, tyder det jo på at hunden ikke har fått særlig mye omsorg da... Og når han sier at det er dyreplageri å ha så lang pels på hunden ( en normel portugisisk vannhund!), da virker han både useriøs og lite service-innstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun ikke snudde i døra fordi de hadde booket en 2 ukers tur til Mallorca? :lol:

Forøvrig er det jo litt om og men med sånne pensjonater. Store pensjonater fører jo til at bikkja blir nedprioritert.... Logisk, men man må bare prøve å velge noen som prøver å kjøre lite og koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun ikke snudde i døra fordi de hadde booket en 2 ukers tur til Mallorca? :lol:

Forøvrig er det jo litt om og men med sånne pensjonater. Store pensjonater fører jo til at bikkja blir nedprioritert.... Logisk, men man må bare prøve å velge noen som prøver å kjøre lite og koselig.

Den turen hadde jeg gladlig droppet om jeg ikke kunne med 100% GOD magefølelse, kunne VITE at bikkja/ene mine hadde hatt det BRA!

Så til den fyren, hadde jeg nok heller latt syden være syden altså..

MIne hunders velvære og stell, kommer langt over noen sydentur for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turen hadde jeg gladlig droppet om jeg ikke kunne med 100% GOD magefølelse, kunne VITE at bikkja/ene mine hadde hatt det BRA!

Så til den fyren, hadde jeg nok heller latt syden være syden altså..

MIne hunders velvære og stell, kommer langt over noen sydentur for meg

Det er liksom lettere sagt enn gjort.Man HÅPER at det er bedre enn førsteinntrykket... Det er ikke bare å avlyse en ferie samme dag hvis man har tre forventningsfulle barn som venter i bilen... Men jeg tenker i samme baner som deg. En ferie er ikke verdt noe hvis man ikke vet at hundene har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig amstaff. Man kan fint sjekke kennelen i god tid før reise, ja opp til flere ganger om det så er. Skal selv muligens ha bikkja på kennel en helg, og det første jeg gjorde var å få en liten visning der hvor jeg fikk vite hva som ble gjort der osv.

Det ville jeg også ha gjort hvis kennelen var et stykke unna. Forhørt meg om erfaringer fra andre og sett der. (uten at jeg vet hva denne dama hadde gjort på forhånd da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Virker som enkelte forventer 7 stjerners hotell og personlig pleier til hunden når de setter den på kennel. Hunden min bades med såpe 2 ganger i året så jeg skjønner ikke hvorfor de skal vaskes daglig på kennel. Det kan man heller gjøre når man kommer hjem så vet en at det er ordentlig gjort.

At dette er en rase som krever pelsstell og skal stilles ut burde vel og vært tydelig avtalt.

Og at hunden aldri har vært på Kennel før og sannsynligvis har liggi i sitt eget piss kan vel heller ikke klandres kennelen? Har hatt hundene mine på forskjellige kenneler alt ettersom hva som har vært mest praktisk og sånne plasser lukter vel ikke akkurat bomstereng uansett hvordan du vrir og vender på det?

Artikkelen linker også til en artikkel om ei dame som har hatt sin friserte bichon der gjentatte år uten en eneste klage så dette dikkedalle dakkal hunden min vissvåset tar jeg virkelig med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hvis de DESINFISERER hele kennelen TO ganger om dagen, burde det ikke lukte stramt av urin, slik damen beskriver. Desinfisering er vel også å ta i litt, det er mulig det har blitt veldig mye strengere på pensjonater enn det var på karantenestasjonen når jeg jobbet der for 4 år siden, men vi VASKA 2 ganger om dagen vi (rett nok med klor i vannet), og desinfiserte en gang i uka.. Men det høres nok bedre ut å si desinfisering enn vasking?

Det er "artig" da, mannen syns det er dyreplageri å ha så lang pels på hunden, men det er tydeligvis ikke åpenbart at den lange pelsen burde stelles.. Selv om han har stelt dyr i 30 år, som han sier selv *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her er uttalelse fra en annen kunde og om en ser på bilde av hund og eier så tviler jeg sterkt på at dette er typen som lar bikkja si bo i urin osv.

http://www.nordhordland.no/nyhende/article3743688.ece

Sorry.. Når forsvaret blir at det er dyreplageri å ha en hund med så lang pels, og at den burde vært klippet ned fordi det er sommeren, så klarer jeg ikke helt å se at denne damen er noe bevis på at de har stelt hunden til henne som klagde bra nok? Hun barberer jo ned sin egen hund fordi det er "dyreplageri" med lang pels - en bichon frise, liksom.. Den pelsen er neppe noe problem om sommeren, de er vel avlet for varmere strøk enn her?

Vi går igjennom det steg for steg her..

- Hunden som kommer inn har lang pels

- Pelsen blir ikke stelt

- Eieren av pensjonatet syns det er dyreplageri å ha så lang pels på hunden

- Pelsen ble ikke stelt

Det MINSTE man burde gjøre - når man har stelt dyr i 30 år, som han sier selv at han har - når man får inn et dyr man selv mener har for MYE pels, er å passe på at all den pelsen faktisk er i orden.. DET er logisk i mitt hode, ihvertfall.. Det blir IKKE mindre dyremishandling at den er full av floker og møkk - snarere tvert i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

2ne, om du leser så sa denne eieren selv at den godt kunne godt gå to uker uten at det vært så gale med pelsen.

Trur de pensionatet har floket til pelsen med vilje?

Det er nok av selvmotsigelser her, derfor tar jeg ikke dette helt seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne, om du leser så sa denne eieren selv at den godt kunne godt gå to uker uten at det vært så gale med pelsen.

Trur de pensionatet har floket til pelsen med vilje?

Det er nok av selvmotsigelser her, derfor tar jeg ikke dette helt seriøst.

Jeg vet ikke hva slags hunder du har erfaring med jeg, Snusken, men jo - selv om hunder innimellom kan gå 14 dager uten større stell av pelsen, så handler det mer om HVA man gjør de 14 dagene, enn at pelsen ikke trenger stell mer enn hver 14 dag. Jeg har og jobbet på kennel, så jeg vet hva sånne pelser blir utsatt for - og jeg vet at en sånn pels trenger å børstes og vaskes iløpet av 14 dager på kennel. Det burde også mannen som eier pensjonatet vite, han som påberoper seg 30 år med erfaring i stell av dyr.

Og nei, jeg tror ikke pensjonatet har floket til pelsen med vilje, jeg tror at de ikke har stelt den i det hele tatt. Og istedetfor å være litt ydmyk og innrømme at de kanskje burde både badet og børstet hunden, så sier de at den har for lang pels, og at det er dyremishandling - kjempefin kundebehandling, ikke sant?

Så kan man jo spørre seg, hvis de virkelig mente at det var dyremishandling å ha så lang pels, er det da positivt eller negativt at de neglisjerer den i 14 dager? Hva syns du?

Når det er sagt, så burde kunden vært mer tydelig på hva slags stell hunden trengte under oppholdet. Fått det skriftlig, rett og slett, at sånn og slik var avtalt. Men å bruke en kunde som barbererer ned sin pelsstell-hund som sannhetsvitne for hvor bra de steller slike hunder på pensjonatet der, funker ikke i min bok.. Samme hvor kørka damen som klager er, så er det heller ikke god service og kundebehandling å komme med pisspreik som at det er dyremishandling å ha lang pels - da blottlegger man seg i all sin uvitenhet, når man ikke har fått med seg at det er forskjell på pels og pels..

EDIT: For min del så handler det også om behandlingen av individet å gjøre. Om pelsen blir full av floker og dritt, så steller man den fordi man vil være hyggelig med HUNDEN.. Om man ikke får med seg at pelsen er full av floker og dritt, så har man ikke hatt nok kontakt med HUNDEN, ergo ikke gitt den stell som JEG ville funnet tilfredsstillende om det var min hund. Og jeg hadde hatt vett på å skamme meg om jeg hadde tatt betalt for å passe en hund, og levert den i en slik tilstand at eieren syns det var nødvendig å gå til avisen fordi h*n var så misfornøyd - SÆRLIG om det var levebrødet mitt, SÆRLIG om jeg hadde drevet med stell av dyr i 30 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg må si meg litt enig med Snusken her. Nå vet jeg ikke hvor gammel den portugiseren var, men det er aktive hunder med en bedriten pels (ja, sånn puddelpelsopplegg er noe pes). Om denne hunden har herjet rundt, og kanskje vært i mer aktivitet enn det den er vant med hjemme, så er det ikke så merkelig at pelsen har tovet seg til. Det går nemlig superfort (i så fall er det min erfaring). At den luktet urin kommer vel heller ikke som et sjokk på meg, det er sommer, masse hunder på kennel samtidig, do the math. Nå har jeg også hatt mine litt på kennel, og de lukter ikke roser når de kommer hjem, men det er ikke et poeng i seg selv, ikke for meg. Det som er viktig er at de er i trygge hender, og at de får det en hund trenger i løpet av en dag. Men det er jo meg.

Det er selvsagt synd at noen får et så dårlig inntrykk av en kennel, og jeg var jo ikke der selv, så kanskje det hele var ganske drøyt. Men sånn sett fra mitt ståsted, utifra det jeg har lest, så synes jeg ikke dette burde blitt noen stor sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jo det er litt sånn..jah.. når dame nummer to blir så sint og trist "fordi noen kritiserer et fantastisk tilbud til hundeeiere". Det er fullt mulig at ikke alle får like god behandling på slike steder!

Hvis jeg hadde hatt min hund på kennel hadde jeg MINST forlangt at den ikke stinka urin når jeg fikk den tilbake! De færreste hunder legger seg i sitt eget tiss om de har muligheten til å unngå det. Stor forskjell på å bli litt møkkete fordi man er ute/i kontakt med andre hunder, og å ha tiss i pelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jo det er litt sånn..jah.. når dame nummer to blir så sint og trist "fordi noen kritiserer et fantastisk tilbud til hundeeiere". Det er fullt mulig at ikke alle får like god behandling på slike steder!

Hvis jeg hadde hatt min hund på kennel hadde jeg MINST forlangt at den ikke stinka urin når jeg fikk den tilbake! De færreste hunder legger seg i sitt eget tiss om de har muligheten til å unngå det. Stor forskjell på å bli litt møkkete fordi man er ute/i kontakt med andre hunder, og å ha tiss i pelsen..

Men jeg skal love deg at på kennel, så får en del hunder et helt annet behov for å markere seg enn det de har hjemme. Jeg mener ikke at det er ok at hundene stinker piss når de leveres ut igjen, men det er tross alt levende dyr, og ikke alltid så lett å forutse hva de kan finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo klart at noen av dem sikkert endrer oppførsel, men jeg syns uansett dette tilfellet ikke høres noe bra ut. Uansett om en hund begynner å markere på en annen måte eller hva som skjer.. samt at uttalelsene til eieren er bare en totalfraskrivelse av ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er min oppriktige mening at om jeg leverer inn min hund på kennel så skal den tas vare på som individ, og den skal ha det stellet min hund som individ krever.

Om jeg betaler kr 220,- pr. døgn for å ha min hund i kennel så forventer jeg at den blir tatt GODT vare på og ikke bare blir skuffa ut i en møkkete hundegård og så tjafsa inn i ett vått bur ved dagens slutt. Og har hunden pels så forventer jeg at den får det stellet slik pels krever.

Jeg hadde blitt URFORBANNA om jeg hadde kommet tilbake fra ferie og bikkja var en eneste stor tugge....... Da hadde jeg faktisk forlangt å få tilbake en del av det jeg hadde betalt for da har ikke hunden blitt tatt vare på, da har den blitt oppbevart.

Jeg tør ikke tenke på hvordan f.eks. en bearded collie ville sett ut etter 14 dager på den kennelen - og det er jo for ****** at man skal måtte barbere ned en hund når man tross alt har BETALT noen for å ta vare på den.

At hunden ikke lukter roser får man leve med, sånn er det når det ikke er 100% hygenisk på ett sted (om utgårder ikke spyles og vaskes skikkelig hver dag og hundene ikke luftes andre steder enn i små bur ute) - men at den skal være en eneste stor tugge synes jeg er helt hårreisende - da fortjener man faktisk negativ omtale og jeg ville i alle fall aldri overlatt hunden min til ett slikt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke tenke på hvordan f.eks. en bearded collie ville sett ut etter 14 dager på den kennelen - og det er jo for ****** at man skal måtte barbere ned en hund når man tross alt har BETALT noen for å ta vare på den.

Nå mener jeg på ingen måte at hundene ikke skal ivaretas og stelles som individer på kennel, for det skal de. Men en beardis har en helt annen pels enn en puddel eller en portugiser, veldig forskjellig faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå mener jeg på ingen måte at hundene ikke skal ivaretas og stelles som individer på kennel, for det skal de. Men en beardis har en helt annen pels enn en puddel eller en portugiser, veldig forskjellig faktisk.

Ja, det er mulig det - men om denne personen har drevet kennel i 30 år så burde vedkommede vite det?

At hunden blir levert som en eneste stor tugge betyr at de ikke har tatt vare på hunden overhodet - det betyr at den har blitt oppbevart og kanskje fått mat og vann og that's it. Når jeg leverer min hund på kennel så forventer jeg at de går over hunden min fysisk fra hale til snute MINST en gang for dagen - og det er helt tydelig at det har de ikke gjort med denne portugiseren.

Ser jo bare selv når vi har hatt hunder i pensjon, de har fått tur utenom hundegården morgen og kveld og minst en gang for dagen blir de gått over for å sjekke for sår, flått osv. Det er en del av det stellet man forventer når man setter hund på kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...