Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattunge fem uker


vima2k

Recommended Posts

Halloen :whistle:

Har nå en katt på 5 uker her hjemme hos meg.

kan dere gi meg litt info, fordi jeg føler jeg glemmer noe

ang det å oppdra han, han har ikke noe mor eller noe, eller

jeg vet ikke vor moren her da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du, en katt på 5 uker er absolutt ikke klar for å forlate moren sin enda, men hvis det er slik at den ikke har mora si lengre så må du ihvertfall gi pusen morsmelkerstatning siden den er så liten enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ta kontakt med veterinæren for å høre om gode tips til mat. Men en kattunge på 5 uker er vel snart i perioden for å begynne å spise tørrfor? Er den ikke?

Du kjenner ikke til noen med kattungekull på ca samme alder der pus kunne vært noen uker da?

Ellers ville jeg vært veldig obs på dette med bitehemming... Når du leker med pus, så la han ALDRI få liv å bite deg i fingre/tær eller noe som helst, kun i leker. dette er jo noe som pus lærer blandt søsknene liksom. Biter han deg, så avslutt all lek tvert osv.

Masse lykke til med pusen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart den kan overleve, ella.sh - og den kan også bli en helt nydelig og normal katt på alle måter.

Det er da stadig vekk kattunger som gis bort alt for tidlig, og selv om det sikkert går skeis for endel, så går det nok helt greit for de fleste,

Og NEI - jeg er ikke på noen måte for at man skal ta ungene fra moren for tidlig, synes absolutt det er flott at fler og fler beholder kattungene til de blir 12 uker fremfor 8 som var mere normalt før.

Fôring - snakk med en veterinær (eller katteoppdretter om du kjenner noen), slik at den får i seg nok næring og væske.

Miljø - sørg for at den har et trekkfritt sted å oppholde seg, hvor den ligger lunt, trygt og godt.

Se til at den får anledning til å komme til en kattekasse når den blir stor nok til det, kanskje mulig å "vise" den kassen (jeg vet ikke hvordan det gjøres sånn manuelt - moren pleier jo å gjøre dette).

Men igjen - hvis det finnes en katteoppdretter i nærheten vil du kanskje der kunne få gode råd på veien!

Lykke til,

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med at man må etterligne morens slikking av stumpen for å få den til å gjøre fra seg? Man kan ta en fuktig bomullsdott og gni litt der bak. Har hørt at de trenger dette for å ikke få forstoppelse.

Jeg er forøvrig enig med de som sier at du bør kontakte en vet for å få litt tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, dette har jeg lurte på leeenge! Jeg mente at kattungene skulle være 8 uker når de gies bort, men når jeg ser på katter til salgs er jo alle 12 uker? Kaniner gibes bort når de er 8, og forskjellen der er ikke stor?

Mente vi gidde de bort når de var 8 uker, men det er jo 5-6år siden nå ..

edit: Jeg syns katten begynner å bli litt gammel når den er 12 uker, for da har den begynt å gå inn i rutinene til oppdretter!

Og katten vill automatisk være redd for nye ting som ny eier har hjemme, enn om den blir vent til det fra den var liten ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dette med å etterligne slikking fra mor er noe som gjøres på langt yngre kattunger/valper. Dette fordi at fordøyelsessystemet deres er ikke ferdigutviklet når de blir født, slik at de får ikke gjort ifra seg av egen "maskin". Derfor må man massere dem som små.

Når de (både kattunger og valper) er så mye som 5 uker er ikke dette noe problem lenger, så det skal de nok greie å få til selv.

Ang. alder - så er det ikke SÅ enkelt å si at når de har passert 8 uker er de liksom "gamle" og ikke formes til sitt nye liv. De er fremdeles baby'er, og vil få en bedre start på livet ved at de får være hos mor og søsken lenger enn 8 uker.

Det er ikke noen fasit på dette, ikke for hunder eller katter - de er alle meget tilpasningsdyktige, så jeg vil heller ha en som er psykisk klar for å komme ut i verden alene, enn å risikere de mentale konsekvenser som kan komme ved at man tar dem for tidlig fra familien sin.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste følger jo reglene til Nkk om 8 uker, uansett om det er registrerte eller uregistrerte valper. Ingen strider om dette, og de fleste følger disse reglene (de som ikke gjør det blir sett på som useriøse). Hvorfor skal det være annerledes hos katt. Regelen hos Nrr er 12 uker, virker som om folk tror at rasekatt og huskatt er to forskjellige arter.

Til trådstarter: Hvordan går det med pus? Den har vell bodd hos deg en stund nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok i mot en kattunge som var ca 5 uker, den var levert inn til avlivning sammen med søsknene

sine. Søsknene hadde veldig ille øyebetennelse, så dem måtte avlives.

Jeg kjøpte morsmelkersatning, og det står dosering på boksen samt hvor ofte en skal gi det.

Jeg måtte de første dagene jeg hadde kattungen bruke en bløt bomulldott og massere han for at

han skulle gå på do, men det var ikke mange dagene før han begynte å bruke kattedoen. Og det

tok heller ikke lange tiden før han begynte å spise oppblødt kattungefor.

Jeg hadde ham i ett stort hundebur den første uka, med tanke på innvollsorm (og smitte). Men når han hadde

gjort nr 2 første gangen, og jeg ikke så noe der, ble han introdusert til resten av gjengen her. Han

har heldigvis hatt den fordelen med å vokse opp med en katt, og har nok lært mye der.

Han er i dag en veldig bra fungerende katt, og har ikke lidd noe av oppveksten. Han biter/klorer heller

(heldigvis) ikke på armer og ben. Men det kan skyldes opplæring av hundene og katten.

Jeg ville uansett fått en sjekk av kattungen hos veterinæren, for å se hvordan helsetilstanden er. Og du

får også kjøpt morsmelkerstatningen hos vetten. *Lykke til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...