Gå til innhold
Hundesonen.no

Peedigree Dogs Exposed...

Lemen

Recommended Posts

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Er enig i at det generelt er lite fokus på helse innen en del raser. F. eks de bildene fra Schæferringen var ikke særlig fine syns jeg, måten bakbeina skalv frem og tilbake der.

Ellers intervjuet de jo de mest horrible oppdretterne de fant vil jeg si! "Det gjør ingenting om hunden besvimer av hjernefeil, den kommer jo til seg selv etterpå".

Samt de "lederne" i den engelske kennelklubben virket totaaaalt blåst "Ja, det har ikke skjedd noen helsemessig forbedring, men vi har prøvd litt, og tenk hvor ille det hadde vært om vi gjorde ingenting". Ja, det var et bra argument!

Bare kommet til episode 5, skal se de to siste etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, men veldig fokusert på ekstremitetene. Selvfølgelig bør det komme regler som forbyr avl på sykdom og ikke minst familiemedlemmer, men allikevel.... Jeg føler denne ble litt sånn helt på ytre fløy. Uten at jeg sier den tar FEIL heller :D

Er rart å tenke hvor mange syke oppdrettere det er både her og der ute, og hvor lite gjennomtenkt noen valpekjøp må være. Hadde jeg sett en hund listet to gang opp på stamtavla hadde jeg jo snudd på flekken....!

En tanke til: Hvorfor levde enkelte av disse hundene? F.eks boxeren som hadde epilepsi. Ikke bare så den drøyt overvektig ut (og dette var vel av britiske linjer, ikke amerikanske) - men hadde min hund hatt et slikt liv hadde jeg ikke klart å latt den leve. Ei heller Cavalieren i starten med for liten skalle i forhold til hjernen (den som klødde seg hele tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan så si,hvorfor lot de Boxeren leve..?Jeg er enig i at det der var ekstremt.Jeg vrengte meg og fikk tårer i øyene av både Boxeren og Cavalieren.At de kan la det gå så langt.Huff.

Det er hundeverdenen på sitt værste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme her, fikk tårer i øynene av den boxeren. Jeg ville aldri klart å se hunden min på den måten! :D Jeg skjønner ikke at folk ikke avliver hunder som lider!

Interessant film, trist å høre om det, man får en liten tankevekker. Selv om dette kanskje er litt mer ekstreme tilfeller.

Det er en dyster utvikling for mange raser desverre.. Lurer på hvordan ståa er om 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er trist. Det viser hvor ille ting kan gå når man fokuserer kun på eksteriør. Som tidligere schæfer-eier og oppvokst med schæfere, så har jeg sett og hørt ganske mye rart i flere år allerede. Men dette er grusomt.

Kanskje dette bare viser den ekstreme yttersiden av hundeavl, men kanskje det er en tankevekker som skal til for å snu slike trender? Man kan jo håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men altså cavalier er jo ikke en slik ekstrem rase! den har jo ett relativ funksjonel kropp. Og ja i det hele tatt ikke en engelsk bulldog liksom. jeg hvisste at det lå en del hjertefeil og slikt på denne rasen men ikke så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i h****** hvorfor avliver de ikke slike syke hunder herrligeheten!

Hvorfor avler de i det hele tatt frem slike individer? Var ganske mange hunder i den dokumentaren som var syke, men likevel hadde 18-35 kull etter seg.. Bare fordi de er Champion... Hadde man brukt hodet, hadde man sluppet å få frem slike individer som har det best med å få slippe...(spørsmålet er ikke rettet persoenlig til deg dorab01).

At slik skal gå så langt... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor avler de i det hele tatt frem slike individer? Var ganske mange hunder i den dokumentaren som var syke, men likevel hadde 18-35 kull etter seg.. Bare fordi de er Champion... Hadde man brukt hodet, hadde man sluppet å få frem slike individer som har det best med å få slippe...(spørsmålet er ikke rettet persoenlig til deg dorab01).

At slik skal gå så langt... :P

Den ene hann-Cavalieren ble parret ganske mange gannger etter at han hadde fått diagnosen.

Det er da ikke vanlig for en hannhund å være far til 20-40 kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men altså cavalier er jo ikke en slik ekstrem rase! den har jo ett relativ funksjonel kropp. Og ja i det hele tatt ikke en engelsk bulldog liksom. jeg hvisste at det lå en del hjertefeil og slikt på denne rasen men ikke så mye!

Funksjonalitet på utsiden er ikke synonymt med en sunn rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det går da fint ann...

Tja, det mye som går an, men synes det blir feil å la seg blende av en hunds ytre. Selv om cavalieren har rett rygg og fire ben, så ER den faktisk plaget med en god del sykdommer man ikke SER. Hjerteproblemer, en eller annen sykdom som gjør at skallen ikke har plass til hjernen (husker ikke hva den sykdommen heter sånn i farten), patella, respirasjonsvansker osv. Og apropos synlige plager - ørene til cavalieren er jo et ypperlig sted hvor bakterier og sopp samles opp og gror. Man SER vel da at ørene er store, tunge og hårete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun mente å svare på "Det er da ikke vanlig for en hannhund å være far til 20-40 kull?".

Hvertfall gir "Det går fint an" mer mening kombinert med det innlegget :P

Godt mulig, det vil kanskje vise seg :happy: For øvrig, qoute-funksjonen er en fin ting, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, det vil kanskje vise seg :happy: For øvrig, qoute-funksjonen er en fin ting, ikke sant?

Det er ikke sånn at jeg ikke kan quote, og det vet du. Utrolig at man som mange års bruker skal få pirket på et engangstilfelle av "dårlig quote" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at jeg ikke kan quote, og det vet du. Utrolig at man som mange års bruker skal få pirket på et engangstilfelle av "dårlig quote" :rolleyes:

Men kjære deg da, det var jo ikke myntet på deg. Nevnte det siden en annen ikke-qouter forvoldet en eventuell misforståelse, men det er da heller ikke noen krise :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har hatt to hunder med syringomyelia så var det fryktelig vondt å høre hvor lite endel cavalieroppdretterne der borte brydde seg. Nå skal jo ting likevel nyanseres da, og såvidt jeg husker så sa de ingenting om at hanhunden som var brukt så mye faktisk er berørt av syringomyeliaen? Ja, den har diagnosen, men diagnosen er ikke alt. De sa vel heller ingenting om at avkommet til hannen har blitt syke? Eller var det faren til cavalieren som tidligere ble vist?

Det har vært et oppdretterseminar i cavalierklubben i norge, der ble de visstnok "rådet" til å bruke uberørte hunder med opp til mild grad av syringomyelia i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har hatt to hunder med syringomyelia så var det fryktelig vondt å høre hvor lite endel cavalieroppdretterne der borte brydde seg. Nå skal jo ting likevel nyanseres da, og såvidt jeg husker så sa de ingenting om at hanhunden som var brukt så mye faktisk er berørt av syringomyeliaen? Ja, den har diagnosen, men diagnosen er ikke alt. De sa vel heller ingenting om at avkommet til hannen har blitt syke? Eller var det faren til cavalieren som tidligere ble vist?

Det har vært et oppdretterseminar i cavalierklubben i norge, der ble de visstnok "rådet" til å bruke uberørte hunder med opp til mild grad av syringomyelia i avl.

Er det jeg som er helt blond her eller var det total forvirring for meg det du skrev nå. En hund som har diagnosen det vil si sykdommen men som ikke er berørt hææ det går jo ikke er du syk så er du syk. kanskje sykdommen ikke er helt tredd i kraft ennå men en hund med en slik sykdom skall i mine øyne aldri aldri brukes i avl uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...