Gå til innhold
Hundesonen.no

Peedigree Dogs Exposed...

Lemen

Recommended Posts

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Er enig i at det generelt er lite fokus på helse innen en del raser. F. eks de bildene fra Schæferringen var ikke særlig fine syns jeg, måten bakbeina skalv frem og tilbake der.

Ellers intervjuet de jo de mest horrible oppdretterne de fant vil jeg si! "Det gjør ingenting om hunden besvimer av hjernefeil, den kommer jo til seg selv etterpå".

Samt de "lederne" i den engelske kennelklubben virket totaaaalt blåst "Ja, det har ikke skjedd noen helsemessig forbedring, men vi har prøvd litt, og tenk hvor ille det hadde vært om vi gjorde ingenting". Ja, det var et bra argument!

Bare kommet til episode 5, skal se de to siste etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, men veldig fokusert på ekstremitetene. Selvfølgelig bør det komme regler som forbyr avl på sykdom og ikke minst familiemedlemmer, men allikevel.... Jeg føler denne ble litt sånn helt på ytre fløy. Uten at jeg sier den tar FEIL heller :D

Er rart å tenke hvor mange syke oppdrettere det er både her og der ute, og hvor lite gjennomtenkt noen valpekjøp må være. Hadde jeg sett en hund listet to gang opp på stamtavla hadde jeg jo snudd på flekken....!

En tanke til: Hvorfor levde enkelte av disse hundene? F.eks boxeren som hadde epilepsi. Ikke bare så den drøyt overvektig ut (og dette var vel av britiske linjer, ikke amerikanske) - men hadde min hund hatt et slikt liv hadde jeg ikke klart å latt den leve. Ei heller Cavalieren i starten med for liten skalle i forhold til hjernen (den som klødde seg hele tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan så si,hvorfor lot de Boxeren leve..?Jeg er enig i at det der var ekstremt.Jeg vrengte meg og fikk tårer i øyene av både Boxeren og Cavalieren.At de kan la det gå så langt.Huff.

Det er hundeverdenen på sitt værste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme her, fikk tårer i øynene av den boxeren. Jeg ville aldri klart å se hunden min på den måten! :D Jeg skjønner ikke at folk ikke avliver hunder som lider!

Interessant film, trist å høre om det, man får en liten tankevekker. Selv om dette kanskje er litt mer ekstreme tilfeller.

Det er en dyster utvikling for mange raser desverre.. Lurer på hvordan ståa er om 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er trist. Det viser hvor ille ting kan gå når man fokuserer kun på eksteriør. Som tidligere schæfer-eier og oppvokst med schæfere, så har jeg sett og hørt ganske mye rart i flere år allerede. Men dette er grusomt.

Kanskje dette bare viser den ekstreme yttersiden av hundeavl, men kanskje det er en tankevekker som skal til for å snu slike trender? Man kan jo håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men altså cavalier er jo ikke en slik ekstrem rase! den har jo ett relativ funksjonel kropp. Og ja i det hele tatt ikke en engelsk bulldog liksom. jeg hvisste at det lå en del hjertefeil og slikt på denne rasen men ikke så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i h****** hvorfor avliver de ikke slike syke hunder herrligeheten!

Hvorfor avler de i det hele tatt frem slike individer? Var ganske mange hunder i den dokumentaren som var syke, men likevel hadde 18-35 kull etter seg.. Bare fordi de er Champion... Hadde man brukt hodet, hadde man sluppet å få frem slike individer som har det best med å få slippe...(spørsmålet er ikke rettet persoenlig til deg dorab01).

At slik skal gå så langt... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor avler de i det hele tatt frem slike individer? Var ganske mange hunder i den dokumentaren som var syke, men likevel hadde 18-35 kull etter seg.. Bare fordi de er Champion... Hadde man brukt hodet, hadde man sluppet å få frem slike individer som har det best med å få slippe...(spørsmålet er ikke rettet persoenlig til deg dorab01).

At slik skal gå så langt... :P

Den ene hann-Cavalieren ble parret ganske mange gannger etter at han hadde fått diagnosen.

Det er da ikke vanlig for en hannhund å være far til 20-40 kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men altså cavalier er jo ikke en slik ekstrem rase! den har jo ett relativ funksjonel kropp. Og ja i det hele tatt ikke en engelsk bulldog liksom. jeg hvisste at det lå en del hjertefeil og slikt på denne rasen men ikke så mye!

Funksjonalitet på utsiden er ikke synonymt med en sunn rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det går da fint ann...

Tja, det mye som går an, men synes det blir feil å la seg blende av en hunds ytre. Selv om cavalieren har rett rygg og fire ben, så ER den faktisk plaget med en god del sykdommer man ikke SER. Hjerteproblemer, en eller annen sykdom som gjør at skallen ikke har plass til hjernen (husker ikke hva den sykdommen heter sånn i farten), patella, respirasjonsvansker osv. Og apropos synlige plager - ørene til cavalieren er jo et ypperlig sted hvor bakterier og sopp samles opp og gror. Man SER vel da at ørene er store, tunge og hårete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun mente å svare på "Det er da ikke vanlig for en hannhund å være far til 20-40 kull?".

Hvertfall gir "Det går fint an" mer mening kombinert med det innlegget :P

Godt mulig, det vil kanskje vise seg :happy: For øvrig, qoute-funksjonen er en fin ting, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, det vil kanskje vise seg :happy: For øvrig, qoute-funksjonen er en fin ting, ikke sant?

Det er ikke sånn at jeg ikke kan quote, og det vet du. Utrolig at man som mange års bruker skal få pirket på et engangstilfelle av "dårlig quote" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at jeg ikke kan quote, og det vet du. Utrolig at man som mange års bruker skal få pirket på et engangstilfelle av "dårlig quote" :rolleyes:

Men kjære deg da, det var jo ikke myntet på deg. Nevnte det siden en annen ikke-qouter forvoldet en eventuell misforståelse, men det er da heller ikke noen krise :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har hatt to hunder med syringomyelia så var det fryktelig vondt å høre hvor lite endel cavalieroppdretterne der borte brydde seg. Nå skal jo ting likevel nyanseres da, og såvidt jeg husker så sa de ingenting om at hanhunden som var brukt så mye faktisk er berørt av syringomyeliaen? Ja, den har diagnosen, men diagnosen er ikke alt. De sa vel heller ingenting om at avkommet til hannen har blitt syke? Eller var det faren til cavalieren som tidligere ble vist?

Det har vært et oppdretterseminar i cavalierklubben i norge, der ble de visstnok "rådet" til å bruke uberørte hunder med opp til mild grad av syringomyelia i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har hatt to hunder med syringomyelia så var det fryktelig vondt å høre hvor lite endel cavalieroppdretterne der borte brydde seg. Nå skal jo ting likevel nyanseres da, og såvidt jeg husker så sa de ingenting om at hanhunden som var brukt så mye faktisk er berørt av syringomyeliaen? Ja, den har diagnosen, men diagnosen er ikke alt. De sa vel heller ingenting om at avkommet til hannen har blitt syke? Eller var det faren til cavalieren som tidligere ble vist?

Det har vært et oppdretterseminar i cavalierklubben i norge, der ble de visstnok "rådet" til å bruke uberørte hunder med opp til mild grad av syringomyelia i avl.

Er det jeg som er helt blond her eller var det total forvirring for meg det du skrev nå. En hund som har diagnosen det vil si sykdommen men som ikke er berørt hææ det går jo ikke er du syk så er du syk. kanskje sykdommen ikke er helt tredd i kraft ennå men en hund med en slik sykdom skall i mine øyne aldri aldri brukes i avl uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...