Gå til innhold
Hundesonen.no

Atletisk og smidig brukshund uten vokt og dårlige nerver


Poter

Recommended Posts

Jeg vil faktisk påstå at det ikke er så innmari vanskelig å finne en dugendes puddel om en er villig til å gjøre litt research.

Nei, det er mye mulig, men det er vel omtrent det som er sagt om gjeterhundrasene..

Det reflekteres også blant oppdrettere, da enkelte har et sterkt fokus på utstillingsmeritter, mens andre avler på bruksegenskaper, uten at det er noe klart skille. En god puddel er som poteten, kan brukes til alt.

Ikke for å være spydig, det er et oppriktig ment spørsmål, men hva for slags bruksegenskaper er det oppdretterene fokuserer på, sånn egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Labradoren min veier 20 kg, ganske normal vekt for labrador tispe av jaktlinjer. Kjapp og robust hund egentlig. Rimelig mye raskere enn flatten også, har i min oppfatning mer vilje, mer motor og er mer førerorienterte. Har trent begge raser og det som alltid irriterer meg med flat er at de går lei, de trenger å motiveres for å gjøre noe over tid (eks noe så enkelt som feltsøk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Ikke for å være spydig, det er et oppriktig ment spørsmål, men hva for slags bruksegenskaper er det oppdretterene fokuserer på, sånn egentlig?

Nå er ikke jeg noen oppdretter, men de oppdretterene jeg vet om med fokus på "bruks" avler på meritterte storpudler innen lydighet/agility, med bestått karaktertest/MH. I Sverige er det flere oppdrettere som har storpudler med meritter innen ettersøk og spor. Er du interessert kan jeg sende deg noen linker. ;)

LivB: har du linker til oppdrettere av pudel som satser på bruks/sport? Hadde vært interessant å se selv. Hvordan vil du selv beskrive pudelen? Lik flat i gemytt, var det noen som sa -stemmer det?

Jeg sender deg noen linker på PM vettu. :D

Med tanke på gemyttet vil jeg nok ikke sammenlignet storpuddel med flatcoated, annet enn at det er to glade raser med mye haleføring og begge kommer i sort.. ;)

Flatten er mer virrete og sosial, mens storpuddelen elsker familien sin og er mer avmålt/lite interessert i andre mennesker. En puddel skal vær omgjengelig, men den er sjelden hurra meg rundt lykkelig bare fordi et fremmede menneske snakker til den, slik som mange retrivere er. Min Sophus la seg ofte ned og tok en hvil om vi traff folk på tur og jeg ble stående å prate, og han var klar som et egg da jeg ville videre. -Veldig greit synes jeg.

Treningsmessige kan Flatten kan trene et moment i leeenge, mens en puddel vil kjede seg og heller koble av eller finne på noe annet.. En puddel er "særere" og krever mer av treneren sin ifht variasjon, men den er også veldig lettært og tar momenter fort. På den andre siden kan en puddel være vanskligere å belønne da enkelte er mer kresne på godbiter, når det er sagt har de fleste et visst jaktinnstinkt så ball er alltid populært. En puddel knytter seg alltid sterkt til eier og familien sin, og blir ofte beskrevet som en" intuitiv"hund, var for steminger og konflikter. Storpudlen har en sterk "will-to-please" og er veldig føremyk.

Jeg kan i og for seg skrive side opp og side ned om puddelens fortreffelighet, men også om dens særer side, en puddel går gjerne rundt på to ben, hopper gjerne rundt på to ben og har det teiteste fineste puddelgliset rundt munnen når den er lykkelig. Hadde min helstetilstand vært annerledes hadde jeg hatt en storpuddel i dag, ingen tvil om det. Og med litt resarch kan jeg trygt anbefale storpuddelen til aktive familier/enkeltpersoner. ;)

Jeg skriver gjerne mer om storpuddel jeg, så bare spør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok finne gode allround hunder med gode nerver innen ALLE bruksraser. Og det finnes dårlige eksempler innen ALLE raser, noen kanskje mer enn andre, men som det har blitt nevnt før flere ganger, med litt research kan det gå bra.

Forskjellene tror jeg kan ligge på nivå av voktegenskaper. Noen raser er mer voktsomme enn andre på det generelle plan. Så ønsker man ikke vokt, velger man ikke dobbis feks. Selv om man kan finne linjer som har lite av ditt og datt, så blir det litt riski hvs man vet at rasen har det i seg. Man kan jo håpe det går bra og får et individ som passer deg, men man er ikke sikret. Så da bør man gå for raser som generellt har lite av disse egenskapene. Da er man ihvertfall litt mer sikker på en måte.

Så jeg leser med spenning på temaet, fordi jeg gjerne vil finne ut hvilken rase som har de kriterier som trådstarter nevner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok finne gode allround hunder med gode nerver innen ALLE bruksraser. Og det finnes dårlige eksempler innen ALLE raser, noen kanskje mer enn andre, men som det har blitt nevnt før flere ganger, med litt research kan det gå bra.

Forskjellene tror jeg kan ligge på nivå av voktegenskaper. Noen raser er mer voktsomme enn andre på det generelle plan. Så ønsker man ikke vokt, velger man ikke dobbis feks. Selv om man kan finne linjer som har lite av ditt og datt, så blir det litt riski hvs man vet at rasen har det i seg. Man kan jo håpe det går bra og får et individ som passer deg, men man er ikke sikret. Så da bør man gå for raser som generellt har lite av disse egenskapene. Da er man ihvertfall litt mer sikker på en måte.

Så jeg leser med spenning på temaet, fordi jeg gjerne vil finne ut hvilken rase som har de kriterier som trådstarter nevner. :P

Tror du har mye rett i det du sier. Venter spent på flere svar. Slik jeg ser det til nå så er det foreløpig kelpie, retrieverne (jaktutgavene) og kanskje puddel som har de egenskapene. Kelpie og en jakt retriever (ikke curly og chesapeak pga vakt) som er det "sikreste" kortet. Er usikker på hvor mye vokt en kelpie har i seg, men retrieverne har vel minimalt.

Men hvorfor ser man ikke mer av dem i de høyeste klassene innen ag, lp og bruks? Må en hund ha en porsjon vokt og kanskje skarphet for å kunne takle presset det er på høyt nivå? Eller er jakt utgaven av rasene for ukjente/nye? Eller ser man seg blind på bc og tror man kun kan bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke litt her nå, men altså: Hva er "VOKT" ??? Det er da ikke et ord i seg selv ? Å ha VOKT liksom ? Hunder har vaktinstinkter eller vokterinstinkter (som visstnok skal være to ulike greier). De færreste brukshunder har vokteregenskaper men vaktinstinkter (men ikke spør meg hva forskjellen går ut på) som man utnytter på ulikt vis.

Ellers er det jo litt morsomt å lese om at "alle" raser liksom har disse bruksegenskapene bare man finner de rette individene. Nå er det en gang sånn at noen raser egner seg bedre enn andre til slike arbeidsoppgaver - dvs at flere individer innen en rase vil egne seg i forhold til antall egnede individer i andre raser. Det er jo en grunn til at det er et fåtall raser som hevder seg i toppen innen bruks og lydighet, sant ?

Når det gjelder puddel ville jeg neppe satset på den rasen om jeg skulle satset innen bruks (da tenker jeg på spor/rundering etc). De individene jeg har vært borti fra rasen har vært svært vanskelig å motivere, de har lite i seg (joda, de er veldig opptattt av fører og spretter og er glade) og ville neppe hatt driv til å holde gjennom et langt, litt vanskelig spor f eks. Jeg tror faktisk man må ha erfart og drevet litt med dette før man egentlig vet hva som må ligge i hundene for at de skal egne seg. Det er liksom ikke nok at de løper masse på tur, for å si det enkelt. Spring i beina er ikke synonymt med masse drifter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke litt her nå, men altså: Hva er "VOKT" ??? Det er da ikke et ord i seg selv ? Å ha VOKT liksom ? Hunder har vaktinstinkter eller vokterinstinkter (som visstnok skal være to ulike greier). De færreste brukshunder har vokteregenskaper men vaktinstinkter (men ikke spør meg hva forskjellen går ut på) som man utnytter på ulikt vis.

Dette skal jeg absolutt ikke si sikkert for jeg er langt ifra sikker på det jeg skriver, men i mitt hode så er en hund som VAKTer en hund som "sier ifra" om at nå er det noen som kommer på gården f.eks. En hund som VOKTer, kan si ifra OG ta saken i egne hender: f.eks hvis den mener at et menneske ikke hører til på gården og ikke burde slippe inn, så sperrer de inngangen eller viser aggressiv atferd (knurring, bjeffing) for å få "inntrengerne" vekk.

Og i mitt hode, er det ikke alle hundene i gruppe 1 som har VOKT nei, men f.eks aussien kan ha vokt. En aussie går ikke unna det den tror er en trussel, den går PÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha en brukshund som er atletisk og smidig, med gode nerver og lite vokt, hvilken rase ender man opp med da?

Hva mener du med brukshund egentlig? Jeg forbinder brukshund med IPO og tjenestehunder jeg. For jeg ser IKKE for meg retrievere og kelpier og en del andre raser nevnt i tråden her i IPO øvelser. Kaller dere alle hunder som går spor, trener agility eller bærer kløv for brukshund? I såfall kunne man heller bruke uttrykket sportshund f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg absolutt ikke si sikkert for jeg er langt ifra sikker på det jeg skriver, men i mitt hode så er en hund som VAKTer en hund som "sier ifra" om at nå er det noen som kommer på gården f.eks. En hund som VOKTer, kan si ifra OG ta saken i egne hender: f.eks hvis den mener at et menneske ikke hører til på gården og ikke burde slippe inn, så sperrer de inngangen eller viser aggressiv atferd (knurring, bjeffing) for å få "inntrengerne" vekk.

Og i mitt hode, er det ikke alle hundene i gruppe 1 som har VOKT nei, men f.eks aussien kan ha vokt. En aussie går ikke unna det den tror er en trussel, den går PÅ.

Jeg tror helt sikkert du er inne på noe riktig mht forskjellen på disse egenskapene, men jeg tror heller ikke aussien er noen vokterhund... Briarden har akkurat det samme om den får lov, men jeg anser den ikke som noen vokterhund (derimot vil flere av de store molosserne fra gruppe 2 være vokterhunder).

Mitt poeng var vel egentlig bruken av uttrykket... VOKT er ikke et ord i seg selv, å ha VOKT er ikke et uttrykk som gir mening liksom :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med brukshund egentlig? Jeg forbinder brukshund med IPO og tjenestehunder jeg. For jeg ser IKKE for meg retrievere og kelpier og en del andre raser nevnt i tråden her i IPO øvelser. Kaller dere alle hunder som går spor, trener agility eller bærer kløv for brukshund? I såfall kunne man heller bruke uttrykket sportshund f.eks?

Hvorfor skal bare hunder som trener og konkurrerer i IPO kalles brukshunder? Hvorfor skal f.eks hunder som trener bruks kalles sportshunder?

I mitt hode har man brukshundraser, også har man brukshunder. Brukshunder er hunder som blir trent til noe nyttig og krevende i mine øyne, f.eks gjeting, jakt, IPO, bruks.

Fra wikipedia:

En brukshund er et begrep som benyttes om hunder som har fått trening i å utføre en eller flere nyttige oppgaver. Pr. definisjon blir da en brukshund en hund som brukes til noe praktisk. Således må man også regne inn hundekjøring når man snakker om brukshunder, selv om slike ekvipasjer ikke lenger kan sies å utføre noen nyttige tjenester.

De mest alminnelige brukshundene i Norge er utvilsomt gjeterhunder og jakthunder. Gjeterhunden utgjør gjerne en kombinasjon av arbeidskamerat og familiehund, hvis tjenester i jobbsammenheng kan være svært fordelaktige for for eksempel en sauebonde. Jakthunden er mer en kombinert fritidspartner og familiehund, viss tjenester for det meste er rent terapeutiske og sportslige.

Som sådan kan brukshunder inndeles på mange forskjellige måter. Hundesport er alt nevnt. Man kan også skille mellom sivile og offentlige tjenestehunder. Førerhunder, terapihunder og lavinehunder er eksempler på det første. Militærhunder, politihunder og tollhunder er eksempler på det siste.

Mange skiller også mellom typiske brukshundraser og andre hunderaser. For eksempel blir gjerne visse typer fårehunder og vakt- og vokterhunder som schäferhund, malinois og rottweiler fortrukket som tjenestehunder i politi- og militærsammenheng, mens apporterende hunder som labrador retriever og cocker spaniel foretrekkes i sivil sammenheng, for eksempel som narkotikahund eller førerhund for blinde og svaksynte.

Jeg tror helt sikkert du er inne på noe riktig mht forskjellen på disse egenskapene, men jeg tror heller ikke aussien er noen vokterhund... Briarden har akkurat det samme om den får lov, men jeg anser den ikke som noen vokterhund (derimot vil flere av de store molosserne fra gruppe 2 være vokterhunder).

Mitt poeng var vel egentlig bruken av uttrykket... VOKT er ikke et ord i seg selv, å ha VOKT er ikke et uttrykk som gir mening liksom :P.

Nei jeg mener heller ikke at aussien er en vokterhund av noe slag. Men det er en gjeterhund med vakt og vokt-egenskaper i større eller mindre grad, alt ettersom hvilken hund man ender opp med. :lol: Aussien skulle fungere som gjeter og buskapsvokter på ranchene i USA i gamledager og da måtte den fungere til begge deler; passe på og ta affære om det trengtes, f.eks hvis det kom rovdyr eller buskapstyver.

*Dobbelpost, bruk siterings-/redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener heller ikke at aussien er en vokterhund av noe slag. Men det er en gjeterhund med vakt og vokt-egenskaper i større eller mindre grad, alt ettersom hvilken hund man ender opp med. :P Aussien skulle fungere som gjeter og buskapsvokter på ranchene i USA i gamledager og da måtte den fungere til begge deler; passe på og ta affære om det trengtes, f.eks hvis det kom rovdyr eller buskapstyver.

Nå var det først og fremst fortsatt ikke forskjellen på vaktinstinkter og vokterinstinkter jeg var ute etter, men å belyse bruken av bare ordet VOKT (forøvrig er det helt OT og uinteressant for denne diskusjonen altså - jeg bare henger meg litt opp i bruken av ordet... :lol:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med brukshund egentlig? Jeg forbinder brukshund med IPO og tjenestehunder jeg. For jeg ser IKKE for meg retrievere og kelpier og en del andre raser nevnt i tråden her i IPO øvelser. Kaller dere alle hunder som går spor, trener agility eller bærer kløv for brukshund? I såfall kunne man heller bruke uttrykket sportshund f.eks?

Det er mer i verden enn IPOhunder som er brukshunder... Er ikke spor og rundering (NBF) bruks eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med brukshund egentlig? Jeg forbinder brukshund med IPO og tjenestehunder jeg. For jeg ser IKKE for meg retrievere og kelpier og en del andre raser nevnt i tråden her i IPO øvelser. Kaller dere alle hunder som går spor, trener agility eller bærer kløv for brukshund? I såfall kunne man heller bruke uttrykket sportshund f.eks?

Eh, det blir jo bare feil igjen. Tjenestehunder er tjenestehunder, hunder som konkurrerer i noe er jo sportshunder. Ja da, det går an å kombinere, men en tyspisk sportshund passer gjerne best som det, ikke som tjenestehund, og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med brukshund egentlig? Jeg forbinder brukshund med IPO og tjenestehunder jeg. For jeg ser IKKE for meg retrievere og kelpier og en del andre raser nevnt i tråden her i IPO øvelser. Kaller dere alle hunder som går spor, trener agility eller bærer kløv for brukshund? I såfall kunne man heller bruke uttrykket sportshund f.eks?

Anniken fant jo en meget nøyaktig beskrivelse av brukshunder :lol:

Det jeg tenker som en brukshund, er fellesbetegnelse på en som brukes aktivt innen ulike grener. Da først og fremst spor, rundering, lp og ag. Under der vil jeg nok også kategorisere IPO. Tjenestehunder kommer for seg, herunder redningshunder, tollhunder og politihunder. Så er det servicehunder som er bla førerhunder. I tillegg trekkhunder og jakthunder i hver sin kategori. Likevel har jeg noen ganger problemer med å kategorisere en hund som kun trener lp eller ag som brukshund, det blir mer en sportshund i mine øyne. Samtidig synes jeg det er et skille på hvor aktiv disse er og på hvilket nivå de er. En lp eller ag hund på elitenivå synes jeg blir en brukshund, men samtidig er jo ikke sportshund et noe negativt og "dårligere" ord heller.

Hmm *tenke* For meg blir det et vanskelig skille mellom sportshund og brukshund. Tjenestehund synes jeg lett skiller seg ut siden de trener frem mot nettopp tjeneste -redde folk, finne folk, finne narkotika, bomber, miner osv. De brukers i et ideelt øyemed, mens sports -og brukshunder brukes for hobbyens skyld og trenes frem mot konkurranser. Så hvis jeg ser på det slik, blir sports -og brukshunder det samme. Man kan kanskje grovt skille det etter hva målet med treningen er: konkurranser eller tjeneste og da dermed sports/brukshund og tjenestehund.

Tenker bare høyt her :lol:

Jeg tror helt sikkert du er inne på noe riktig mht forskjellen på disse egenskapene, men jeg tror heller ikke aussien er noen vokterhund... Briarden har akkurat det samme om den får lov, men jeg anser den ikke som noen vokterhund (derimot vil flere av de store molosserne fra gruppe 2 være vokterhunder).

Mitt poeng var vel egentlig bruken av uttrykket... VOKT er ikke et ord i seg selv, å ha VOKT er ikke et uttrykk som gir mening liksom :P.

Jeg har en enkel grunn for å kalle det vokt: jeg sier ikke vakt på min dialekt :P Er ikke før nylig jeg har begynt å skjønne at det på bokmål og i resten av verden faktisk er en forskjell på vokt og vakt :rolleyes: Så vakt er et meget ferskt ord i mitt vokabular og glemmes og brukes til tider :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine ører har det alltiv vært vakt. En vakthund som vokter. Litt samme tingen. :P Ser jo nå at det kanskje er litt forskjell mellom disse. Og noen raser har mer av dette i seg enn andre, selv om alle raser kan bli vakthunder. En stor vakthund er kanskje der for å varsle og kan passe på, mens man har en lite vakthund for at den skal varsle når det kommer noen. Ikke vet jeg *ler* mange begreper man ikke alltid klarer å skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er helt på linje med Siri her, det er ingen egenskap i en hund som heter hverken vokt, vakt eller vokting. Det nærmeste begrepet jeg kan tenke meg på det som beskrives her er skarphet (og manglende evne til avreagering). Når det gjelder begrepet brukshund er det i min verden begrenset til NBF og RIK hunder. Resten er tjenestehunder (nrh, politi, førerhunder, toll etc) eller bikkjer (lp, ag og alt annet rask)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt på linje med Siri her, det er ingen egenskap i en hund som heter hverken vokt, vakt eller vokting. Det nærmeste begrepet jeg kan tenke meg på det som beskrives her er skarphet (og manglende evne til avreagering). Når det gjelder begrepet brukshund er det i min verden begrenset til NBF og RIK hunder. Resten er tjenestehunder (nrh, politi, førerhunder, toll etc) eller bikkjer (lp, ag og alt annet rask)

:lol::P:lol:

Jeg er vel også litt hjernevaska mht hva jeg legger i "bruks".... "bruks" er også for meg enten NBF eller RIK-hunder. Andre brukanes hunder kaller jeg enten gjeterhunder, fuglehunder eller trekkhunder liksom, men det er ikke "bruks" :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P:P:)

Jeg er vel også litt hjernevaska mht hva jeg legger i "bruks".... "bruks" er også for meg enten NBF eller RIK-hunder. Andre brukanes hunder kaller jeg enten gjeterhunder, fuglehunder eller trekkhunder liksom, men det er ikke "bruks" :lol:.

Fint vi er seriøse, åpne og fordommsfrie her :P:lol: Man må antakelig trene begge deler (ag/lp, bruks og redning) for å kunne skjønne hvor krevende de ulike er. Men klart, det krever liksom litt mer av en hund å gå i søk en hel dag enn å løpe ut til kon (ja, eller hoppe over et hinder) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor du kan finne en atletisk, myk, smidig hund som ikke røyter, ikke er lyd på, ikke dårlig avreagering/dårlige nerver og som ikke har noe vaktinstinkt. IKEA har mange plysjhunder av varierende størrelse, farge og form.

Det er en slik en du trener rundering med går jeg utifra? Og agility?

Må være greit å bare kunne kaste hunden over hindrene og 50m ut fra midtlinja istedenfor å kommandere den rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det stooor forskjell på brukshund og agility/lydighetshund. En brukshund er en hund som trener aktivt bruks, være seg innen nbf eller ipo/rik-programmet. Ellers har man en lydighetshund, en agilityhund, turhund (kløvhund, trekkhund, pulkhund), familiehund etc etc.. Har man en man trener aktivt i flere grener, feks lp og ag, så kan man gjerne benytte "sportshund" eller "hobbyhund".

For meg virker det ikke som at trådstarter vet hva hun vil ha.. Vil hun ha en brukshund, hvorfor tenke så himla mye på vekta og høyden? Det viktigste er jo at driftene er der, så hunden har en vilje og utholdenhet til å jobbe og jobbe og jobbe. Mentaliteten er aller viktigst, og kombinasjonene, ikke utseendet. Og vil man trene aktivt så tar man med seg det hunden har av andre ting også, omså det er vaktinstinkt, om hunden er bra ellers. En god hund skal ikke varsle i øst og vest, og den skal ikke henge seg på andre, den skal være trygg i det den gjør.

Vil man derimot ha en agilityhund så kan jeg skjønne at folk vil ha en lettere, kjapp hund og at bygning kan være en del viktigere.

Ikke skjønner jeg heller at man skal lete etter et individ innen en rase som ikke har vaktinstinkt, spesielt om det er ett av rasens særpreg. Hvorfor lete etter et individ innen en rase hvor man ikke vil ha halvparten av det man kan få? Spørsmålet er egentlig hva trådstarter egentlig vil ha mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instämmer i att en "brukshund" är en hund som används till NBF eller RIK. Som svensk är man ju van vid att det finns en officiell indelning i som heter brukshundar (de raserna som SBK har avelsansvar för), fast den indelningen är ju egentligen lite knepig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en slik en du trener rundering med går jeg utifra? Og agility?

Må være greit å bare kunne kaste hunden over hindrene og 50m ut fra midtlinja istedenfor å kommandere den rundt.

:P:lol:

For min del er det stooor forskjell på brukshund og agility/lydighetshund. En brukshund er en hund som trener aktivt bruks, være seg innen nbf eller ipo/rik-programmet. Ellers har man en lydighetshund, en agilityhund, turhund (kløvhund, trekkhund, pulkhund), familiehund etc etc.. Har man en man trener aktivt i flere grener, feks lp og ag, så kan man gjerne benytte "sportshund" eller "hobbyhund".

For meg virker det ikke som at trådstarter vet hva hun vil ha.. Vil hun ha en brukshund, hvorfor tenke så himla mye på vekta og høyden? Det viktigste er jo at driftene er der, så hunden har en vilje og utholdenhet til å jobbe og jobbe og jobbe. Mentaliteten er aller viktigst, og kombinasjonene, ikke utseendet. Og vil man trene aktivt så tar man med seg det hunden har av andre ting også, omså det er vaktinstinkt, om hunden er bra ellers. En god hund skal ikke varsle i øst og vest, og den skal ikke henge seg på andre, den skal være trygg i det den gjør.

Vil man derimot ha en agilityhund så kan jeg skjønne at folk vil ha en lettere, kjapp hund og at bygning kan være en del viktigere.

Ikke skjønner jeg heller at man skal lete etter et individ innen en rase som ikke har vaktinstinkt, spesielt om det er ett av rasens særpreg. Hvorfor lete etter et individ innen en rase hvor man ikke vil ha halvparten av det man kan få? Spørsmålet er egentlig hva trådstarter egentlig vil ha mener jeg...

Enig med deg i inndelingen av brukshund vs sportshunder.

Som jeg skrev i et innlegg her tidligere, har jeg ikke lyst at denne diskusjonen skal handle om hva jeg vil ha eller ikke ha, derfor velger jeg å ikke svare mer på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...