Gå til innhold
Hundesonen.no

Atletisk og smidig brukshund uten vokt og dårlige nerver

Poter

Recommended Posts

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar
De er vel ikke akkurat kjent for verken å være gode brukshunder eller å ha gode nerver? Korhårs collien kanskje...

De kan være utmerkede brukshunder faktisk (ikke for å skryte av sin egen rase her), men det er svært få som satser på rasen i dag. Det er jo "kun" utstilling som teller for de fleste. Ta bare anene til min, her er det gode bruksresultat, lydighet, agility, tjenestehunder og kåringer på omtrent samtlige bakover. Nervene er også kjempebra. Men ja, mye av Collieavlen ble "ødelagt" etter Lassie, og det finnes mye dårlige nerver (derav min grundige leting før jeg kjøpte valp). Det er imidlertid ikke slik de skal være, det er tross alt en brukshund, opprinnelig. Mi er i allefall foreløpig lettrent, aktiv, VELDIG nervefast og sosial. Jeg har ikke opplevd én eneste ting som har skremt henne og vi har sannelig gjort mye rart nå. Jeg får uhorvelig mye skryt av vante hundefolk som er "sjokkert" over hvor enkel og behagelig hun er :whistle: En ting er i allefall sikkert, får man et nervefast og bra individ, så er det en herlig rase å jobbe med! Undervurdert som brukshund også. :ermm: Jeg kjenner ikke mange korthårs-Collier selv, men de er vel kjent for å ha mer futt enn langhår i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De show- aussiene vil jeg tro blir meeget tunge i rompa i forhold til for eksempel BC?

Synes aussiene blir så tunge og trege jeg da, men det er nå meg.. Det kommer vel ann på linjene. Den aussien som er på kurset er ganske lett i bygningen og er fart i, men den er vel ikke kun uts. avla heller.. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De show- aussiene vil jeg tro blir meeget tunge i rompa i forhold til for eksempel BC?

Synes aussiene blir så tunge og trege jeg da, men det er nå meg.. Det kommer vel ann på linjene. Den aussien som er på kurset er ganske lett i bygningen og er fart i, men den er vel ikke kun uts. avla heller.. Ikke vet jeg.

Selv har jeg vel bare møtt en show aussie og han er langt fra tung i rumpa, men jeg hører at flere aussier sør for Polarsirkelen er blitt tunge i rumpa, så de finnes nok desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg vel bare møtt en show aussie og han er langt fra tung i rumpa, men jeg hører at flere aussier sør for Polarsirkelen er blitt tunge i rumpa, så de finnes nok desverre.

Av alle aussiene jeg har truffet så langt, så har ingen av dem vært tunge i rumpa iallefall. :rolleyes:

Jeg bruker å si at My er tung i rumpa, men hun er jo egentlig ikke det siden hun lett hopper opp i ansiktet mitt for å hilse.. Men hun SER tung ut i rumpa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier egentlig aldri svare i sånne tråder, men kunne ikke dy meg..

Groenendael! :)

Er groendal kjent for å være trygge og uten dårlige nerver? Som gjeterhundeier vet jeg jo at gjeterhunder ikke bestandig har de mest stabile nervene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er groendal kjent for å være trygge og uten dårlige nerver? Som gjeterhundeier vet jeg jo at gjeterhunder ikke bestandig har de mest stabile nervene :lol:

Alle belgere er visst kjente for å ha dårlige nerver, men må si det er sjelden jeg ser disse nervøse belgerne som alle snakker om. Jeg er utrolig fornøyd med min, han er en helt topp brukshund som er enkel å belønne. Han er ikke overstrømmende sosial (med folk iallefall) men hilser gjerne med logrende hale og er aldri utrygg i møtesituasjoner. Han er vel sånn de skal være i følge standarden, altså reservert mot fremmede - men aldri redd eller nervøs. Når han trenes normalt er han som en gulvmatte inne, men går han dagesvis uten trening må jeg nok innrømme at han blir noe masete og gira. Han varsler på rare lyder men ikke noe mer. Feks hvis han hører noen som tusler rundt utenfor som han ikke kjenner igjen eller om noen dunker i husveggen o.l.

Det er helt sikkert stor forskjell på linjer, men jeg er overbevist om at med litt research kan man finne gode belgere også og det er vel relativt friske raser i forhold til en del av de andre som er nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du linker til slike schæfre?

Marthe kommer jo med en ganske beskrivende link. Kennel XO har for øvrig schäferhunder av varierende størrelse innenfor sitt oppdrett.

Jøsses, visste ikke at det fantes så små schäfere.. Lavere vekt enn Orry jo, og omtrent samme høyde. Fascinerende :lol:

Jepsipepsi, og de holder seg innefor standarden, kennelens avlstisper er begge avlskåret :happy:

Oj, det var lekre, små schæfere! *akutt lyst på schæfer* :) Hvordan er rygglengden til denne typen schæfer?

Tja, "slike" schäfere er det jo litt vanskelig å definere. Bruksschäfere avles jo for bruksdugelighet, hvilket også innebærer smidighet. Men det er fortsatt schäferhunder, og ikke kelpier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle belgere er visst kjente for å ha dårlige nerver, men må si det er sjelden jeg ser disse nervøse belgerne som alle snakker om. Jeg er utrolig fornøyd med min, han er en helt topp brukshund som er enkel å belønne. Han er ikke overstrømmende sosial (med folk iallefall) men hilser gjerne med logrende hale og er aldri utrygg i møtesituasjoner. Han er vel sånn de skal være i følge standarden, altså reservert mot fremmede - men aldri redd eller nervøs. Når han trenes normalt er han som en gulvmatte inne, men går han dagesvis uten trening må jeg nok innrømme at han blir noe masete og gira. Han varsler på rare lyder men ikke noe mer. Feks hvis han hører noen som tusler rundt utenfor som han ikke kjenner igjen eller om noen dunker i husveggen o.l.

Det er helt sikkert stor forskjell på linjer, men jeg er overbevist om at med litt research kan man finne gode belgere også og det er vel relativt friske raser i forhold til en del av de andre som er nevnt her.

Ærrugæern? Foreslå belger i en sånn tråd, alle veit jo hvor dårlige de er mentalt :)

Men altså.. Det finnes vel atletiske, smidige brukshunder uten vokt og dårlige nerver i alle bruksrasene, for de som gidder eller kan leite.. Det være seg schäfer, aussie, belger eller hvadunåvil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærrugæern? Foreslå belger i en sånn tråd, alle veit jo hvor dårlige de er mentalt :lol:

Men altså.. Det finnes vel atletiske, smidige brukshunder uten vokt og dårlige nerver i alle bruksrasene, for de som gidder eller kan leite.. Det være seg schäfer, aussie, belger eller hvadunåvil :)

Nemlig! (men vi med raser med dårlige nerver er vel ikke kompetente til å si sånt? :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærrugæern? Foreslå belger i en sånn tråd, alle veit jo hvor dårlige de er mentalt :)

Men altså.. Det finnes vel atletiske, smidige brukshunder uten vokt og dårlige nerver i alle bruksrasene, for de som gidder eller kan leite.. Det være seg schäfer, aussie, belger eller hvadunåvil :D

Nemlig! (men vi med raser med dårlige nerver er vel ikke kompetente til å si sånt? ;) )

Spørs om vi ikke liker å tro akkurat det ;) Men seriøst, det er jo en grunn til at gjeterhunder blir brukt på topp i både det ene og det andre. Det kan jo ikke bare være de dårlige nervene som gjør det :lol: Likevel har jeg nok sett meg litt lei på gjeterhundenes "skvettenhet" innimellom og lurer på om det ikke faktisk kan være andre raser som har en helhetspakke som duger bedre.

EDIT: tror forresten buhund er en undervurdert rase som kan brukes til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om vi ikke liker å tro akkurat det :) Men seriøst, det er jo en grunn til at gjeterhunder blir brukt på topp i både det ene og det andre. Det kan jo ikke bare være de dårlige nervene som gjør det :lol: Likevel har jeg nok sett meg litt lei på gjeterhundenes "skvettenhet" innimellom og lurer på om det ikke faktisk kan være andre raser som har en helhetspakke som duger bedre.

EDIT: tror forresten buhund er en undervurdert rase som kan brukes til det meste.

Mange av de hundene som er i toppen er ikke bestandig de hundene som har best mentalitet heller... Det har jo mye med førere å gjøre også.

I alle raser må en jo lete etter det man vil ha da.. men Puddel?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige og bra individer finner man i alle raser - også hos puddel. Og siden det ble nevnt, puddel er vel ikke akkurat avlet for bruksmentalitet, om man kan kalle det det, så DET vil jeg anse som en større risiko enn å leite litt i "gamle" bruksraser. Jeg sier ikke at puddel ikke duger, for det gjør det helt sikkert, men når man stadig klager over hvordan utstillingsavl ødelegger bruksrasene, så finner jeg det svært ironisk at puddel dukker opp som et forslag i en tråd som dette - hva annet enn utstilling er de avlet for på X antall generasjoner, liksom? Ja, jeg vet det finnes en og annen puddel som blir brukt (det er bl.a. en storpuddel som blir jaktet med, fra kennel Skrivarbakken). Ikke noe galt om puddel, jeg vurderte det lenge selv, men at det skal være et veldig mye bedre valg enn de typiske bruksrasene, tviler jeg på. Du må lete for å finne det du vil ha der og..

Nå er det ganske mange raser som går under "gjeterhund" da, så jeg syns det er litt artig at de blir "avfeid" som skvetne alle sammen. Det er rimelig mange raser i både gruppe 1 og gruppe 2 (tenker vel da først og fremst på schnauzere, pinchere og rottisen.. Og boxer), man kan vel finne en og annen dugandes brukshund hos terrierene også, så det er neppe klin umulig å finne en atletisk og smidig brukshund uten vokt og dårlige nerver?

At enkelte gjeterhunder er "skvetne", henger vel litt sammen med hvordan de er bygget opp mentalt. De skal være oppmerksomme og våkne, og da får man også større reaksjoner enn man gjør med f.eks en alaska husky, som kun er avlet for å trekke, trekke, trekke - de bryr seg jo døyten om ting som skjer rundt de, jobber de, så jobber de, og de jobber alltid (de AH'ene jeg kjente gjorde ihvertfall).

Nettopp det at de er førerorienterte og følsomme, samt våkne og oppmerksomme gjør de jo til forholdsvis lette å trene. Der AH'en (som jeg har mest erfaring med utenom belgeren) ga blanke i mine "ønsker", så VIL disse gjeterhundene jobbe MED deg - og det du syns er viktig, syns stort sett de og er viktig, liksom (rasetypiske individer, that is).

Nei, de skal ikke være skvetne og nervøse, men som nevnt, dårlige individer finner man i alle raser, og der gjeterhundene skvetter unna og bøyer av, så vil andre raser kanskje heller "møte utfordringer". Og jeg er ganske sikker på at om man leter litt og er kresen på hva man vil ha, så finner man en god brukshund som er atletisk og smidig uten vokt og dårlige nerver i de aller fleste gjeterhundrasene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det finnes en og annen puddel som blir brukt (det er bl.a. en storpuddel som blir jaktet med, fra kennel Skrivarbakken). Ikke noe galt om puddel, jeg vurderte det lenge selv, men at det skal være et veldig mye bedre valg enn de typiske bruksrasene, tviler jeg på. Du må lete for å finne det du vil ha der og..

Det er vel heller en av de få. Dette er ikke mitt område, men tenker gjerne at en storpuddel fra "jaktlinjer", detter i litt samme kategori som labrador og golden fra jaktlinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller en av de få. Dette er ikke mitt område, men tenker gjerne at en storpuddel fra "jaktlinjer", detter i litt samme kategori som labrador og golden fra jaktlinjer.

Jeg føler vel ikke helt at den puddelen havner i den samme kategorien som jaktlabbe eller jaktgolden heller. Det er et skille hos retriverene, på jaktlinjer og utstillingslinjer. Det tviler jeg sterkt på at det er hos puddel - jeg har aldri hørt om bruksoppdrett hos puddel ihvertfall (og denne oppdretteren driver med "utstillingsavl", så vidt jeg fikk med meg når vi snakket med han.. Han har vel knapt storpuddel lenger?), selv om jeg har hørt om en og annen puddel som brukes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Er groendal kjent for å være trygge og uten dårlige nerver? Som gjeterhundeier vet jeg jo at gjeterhunder ikke bestandig har de mest stabile nervene :D

Etter å ha hatt belger (og groenendael) siden 1992 så føler jeg meg ganske kompetent til å svare deg.

Det er fullt mulig å finne mange brukbare belgere - både sorte og røde - langhårede som duger til det meste uten å være nevrotiske osv. Har som sagt hatt rasen siden 1992 - og har kun hatt EN hund av det nevrotiske slaget og det var min første. Og jeg har hatt noen.

...bare for å rette deg, belgere skal IKKE være reserverte mot folk på noen som helst måte - men belgeren er ofte en rase som ikke bryr seg om andre mennesker, dvs. de er ikke viktige og blir derfor ignorert.

Så jeg vil nok ikke si at din Cane er reservert - heller arrogant - folk er ikke viktig for han og derfor overser han dem. Jeg antar han hilser og er grei om folk ber om kontakt med han.......... he he he he

Spørs om vi ikke liker å tro akkurat det ;) Men seriøst, det er jo en grunn til at gjeterhunder blir brukt på topp i både det ene og det andre. Det kan jo ikke bare være de dårlige nervene som gjør det :) Likevel har jeg nok sett meg litt lei på gjeterhundenes "skvettenhet" innimellom og lurer på om det ikke faktisk kan være andre raser som har en helhetspakke som duger bedre.

Kall det gjerne skvetting - og vil du ikke ha en hund som er våken, med og på allerten så skal du styre unna alt som har med gjeterhunder å gjøre.

For det er det som kjennertegner en gjeterhund, at den er med, at den er våken, at den kan reagerer på brøkdelen av ett sekund........ Det er det vi som har rasen liker med dem. Ting går fort - alltid - og er man ikke klar for det - eller klar for å ha hund i hæla overalt også på do - ja, da skal man styre unna gjeterhundraser for da passer det rett og slett ikke deg.

Retrieverrasene kan da være ett ok alternativ - men de veier jo langt mer enn hva du mener skal være idealvekta - dog er nok jaktlinjene litt lettere.

Jeg tror jeg vil foreslå springer spaniel jeg, fra en god oppdretter av dual purpose hunder - da får du mer enn nok.

Buhund er forøvrig noe du skaffer seg om du liker å bli ignorert av bikkja de når den finner noe mer interessant - men siden du ikke vil ha en hund som er på hele tiden så vil nok det passe deg godt.

Dog vil nok støynivået kanskje bli ett problem for deg - for er det noe buhund, lapphunder og en del andre spisshunder har nok av så er det en helt ****** stemmeprakt som de bare elsker å bruke i både tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...bare for å rette deg, belgere skal IKKE være reserverte mot folk på noen som helst måte - men belgeren er ofte en rase som ikke bryr seg om andre mennesker, dvs. de er ikke viktige og blir derfor ignorert.

Så jeg vil nok ikke si at din Cane er reservert - heller arrogant - folk er ikke viktig for han og derfor overser han dem. Jeg antar han hilser og er grei om folk ber om kontakt med han.......... he he he he

Så vanskelig du er da! :D Det du legger i at en hund er arrogant er det samme jeg mener når jeg sier at den er reservert, trodde det uansett kom frem av forklaringen min. Og ja, Cane hilser gjerne når noen tar kontakt med ham, men han tar - som du sier - sjelden initiativ til kontakt selv da han ikke bryr seg så mye om folk. Egentlig ganske deilig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall det gjerne skvetting - og vil du ikke ha en hund som er våken, med og på allerten så skal du styre unna alt som har med gjeterhunder å gjøre.

For det er det som kjennertegner en gjeterhund, at den er med, at den er våken, at den kan reagerer på brøkdelen av ett sekund........ Det er det vi som har rasen liker med dem. Ting går fort - alltid - og er man ikke klar for det - eller klar for å ha hund i hæla overalt også på do - ja, da skal man styre unna gjeterhundraser for da passer det rett og slett ikke deg.

Retrieverrasene kan da være ett ok alternativ - men de veier jo langt mer enn hva du mener skal være idealvekta - dog er nok jaktlinjene litt lettere.

Jeg tror jeg vil foreslå springer spaniel jeg, fra en god oppdretter av dual purpose hunder - da får du mer enn nok.

Buhund er forøvrig noe du skaffer seg om du liker å bli ignorert av bikkja de når den finner noe mer interessant - men siden du ikke vil ha en hund som er på hele tiden så vil nok det passe deg godt.

Dog vil nok støynivået kanskje bli ett problem for deg - for er det noe buhund, lapphunder og en del andre spisshunder har nok av så er det en helt ****** stemmeprakt som de bare elsker å bruke i både tide og utide.

Har vår tredje australian shepherd nå, etter å ha hatt en alaska husky, så er godt vant til gjeterhundenes vesen og liker det. Har ikke sagt noe om at jeg ikke vil ha en hund som ikke er på meg hele tiden :) For orden skyld kan jeg si at det ikke er jeg som er på utkikk etter hund, jeg er strålende fornøyd med aussien Arn og er rimelig sikker på at aussien er min type hund. Nå sjekker jeg for noen andre og synes også det er interessant å utvide horisonten litt.

Ellers: interessant å høre om belgere. Er det mye forskjell på de langhårede variantene og malle eller lakenois? Mitt generelle inntrykk er at det er mer guts i mallen enn de langhårede, stemmer det?

EDIT: angående skvetting var det noe krøllete formulert. Det jeg mest tenkte på er det ymse som kan være blant bla bc og aussier i gemytt, med andre ord ikke det helt rasetypiske, men det som kan komme frem med ikke helt god avl (som det desverre virker å være mye av).

EDIT2: vil helst ha denne tråden på generelt grunnlag, så selv om jeg har "personlige interesser" i raseletingen, vil jeg helst snakke om rasene på generelt grunnlag og ikke ut i fra hva jeg/vi har behov for/vil ha. Håper på forståelse for det :D Beklager at det ikke kom tydelig nok frem i startinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til skvetting så kan det jo komme veldig an på der også. En hund kan skvette av en gitt ting (la oss si en kinaputt som går av), for meg er det hvordan avreagering hunden har som er viktig. En aktiv hund vil jo kunne gi skvetteutslag på skremselsmoment i en MH, men forskjellen i mentalitet ligger jo gjerne i hvor fort den vil hente seg inn igjen. Som 2ne sa, det finnes bra og dårlige hunder innen alle raser, man må bare lete litt :) Jeg valgte jo selv en rase som i dag få tør å satse på. Og hvor mange ganger har jeg ikke hørt at jeg ikke måtte velge et nervevrak av en Collie som en hund jeg tenker å trene/konkurrere med? Vel, foreløpig så er min noe av det mest mentalt sterke jeg har vært borti, det samme er "slekta". Det handler bare om å finne en oppdretter/linjer som duger for ditt bruk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige og bra individer finner man i alle raser - også hos puddel. Og siden det ble nevnt, puddel er vel ikke akkurat avlet for bruksmentalitet, om man kan kalle det det, så DET vil jeg anse som en større risiko enn å leite litt i "gamle" bruksraser. Jeg sier ikke at puddel ikke duger, for det gjør det helt sikkert, men når man stadig klager over hvordan utstillingsavl ødelegger bruksrasene, så finner jeg det svært ironisk at puddel dukker opp som et forslag i en tråd som dette - hva annet enn utstilling er de avlet for på X antall generasjoner, liksom? Ja, jeg vet det finnes en og annen puddel som blir brukt (det er bl.a. en storpuddel som blir jaktet med, fra kennel Skrivarbakken). Ikke noe galt om puddel, jeg vurderte det lenge selv, men at det skal være et veldig mye bedre valg enn de typiske bruksrasene, tviler jeg på. Du må lete for å finne det du vil ha der og..

Jeg føler vel ikke helt at den puddelen havner i den samme kategorien som jaktlabbe eller jaktgolden heller. Det er et skille hos retriverene, på jaktlinjer og utstillingslinjer. Det tviler jeg sterkt på at det er hos puddel - jeg har aldri hørt om bruksoppdrett hos puddel ihvertfall (og denne oppdretteren driver med "utstillingsavl", så vidt jeg fikk med meg når vi snakket med han.. Han har vel knapt storpuddel lenger?), selv om jeg har hørt om en og annen puddel som brukes..

Jeg vil faktisk påstå at det ikke er så innmari vanskelig å finne en dugendes puddel om en er villig til å gjøre litt research. Når det er sagt er puddlene selvfølgelig ikke noen "malle", men den er smidig, atletisk og dugenes til bruks for det :)

Slik jeg kjenner puddelen er den først og fremst en fortreffelig familiehund som oftest brukes til lydighet/agility i tillegg til "jobben" som familiehund. Det er de færreste puddeleiere som orker utstillingsstyret, rett og slett fordi det stiller så store krav til pelsstell. Det reflekteres også blant oppdrettere, da enkelte har et sterkt fokus på utstillingsmeritter, mens andre avler på bruksegenskaper, uten at det er noe klart skille. En god puddel er som poteten, kan brukes til alt.

Jeg kjenner og vet om flere storpudler som brukes til jakt, men de aller aller fleste trener lydighet/agility med sine pudler. Det går ann å satse på utstilling og lydighet/agility/spor whatever, men det krever en enorm jobb ifht pelsstell, så det er unntakene. De aller fleste klipper ned puddelen og satser på den sporten de synes er gøy.

Nå vet ikke jeg hva som veier tyngst hos trådstarter, "bruks"egenskaper eller den totale pakken familiehund og brukshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...