Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinere årlig eller ikke


Poter

Recommended Posts

For min del, som stadig er på utstillinger, treninger, stevner og andre hundesammenkomster, så vaksinerer jeg årlig. Det er høyere risiko for at mine hunder blir smittet av noe, enn naboens hund som "bare" er på turer i nabolaget eller på fjellet, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg finnes det ikke noe 'begge sider' i årlig vaksinasjon eller ikke, i og med at det er anbefalt fra alle hold å vaksinere årlig. Men den årlige vaksinen skal ikke lenger inneholde alt. Klipper ut det jeg har skrevet i noen emner nedenfor:

Nå er det jo slik at det kun er hvert tredje år man får hele 'pakka'(DHPPI - valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og parainfluensa), mens man de to andre kun får for kennelhoste(PI - parainfluensa) der sistnevnte er kjekk å få med seg om man reiser endel på stevner/utstillinger eller generellt omgås endel hunder. Å gi hele pakka hvert år er unødvendig og de aller fleste veterinærer som jeg vet om følger det opplegget der. Så vaksine programmet skal etter nyere forskning se slik ut:

12 uker - DHPPI

1 år - DHPPI

2 år - PI

3 år - PI

4 år - DHPPI

5 år - PI

osv osv osv

Så vaksine ER lurt å få med seg hvert år wink.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg praktiserer slik som MartineH her skisserer - og både Nobivac (produsenten) og NKK hevder at det er tilstrekkelig å vaksinere hvert 3. år mot valpesyke, parvovirus og hepatitt. Nobivac til og med garanterer dette, og tilbyr å betale vet.utgifter dersom hunden får noen av disse sykdommene til tross for vaksine.

Kennelhosten (parainfluensa) har alltid vært en årlig vaksine - og da er det så enkelt å gi den til hundene samtidig som de likevel må ha sin årlige rabiesvaksine. Og da kennelhoste er den av sykdommene mine hunder blir oftest angrepet av, så synes jeg det kanskje er den aller viktigste vaksinen uansett.

Jeg er i alle fall overbevist om at mine hunder får klart lindrigere utslag av kennelhoste pga vaksinen (selv om de likevel får hoste i ca et døgns tid).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...