Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang tur?


Silje_M_H

Recommended Posts

Går ikke spesielt mye tur med Mona... det blir mest om jeg skal noe sted, eller må gå fra en buss eller noe :D Hun løper rundt hele dagen hjemme uansett.

Rasen i seg selv krever ikke mye mosjon, men som alle hunder liker de jo å være i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero er fortsatt bare valpen, så det blir ikke så veldig lange turer. Tar heller flere kortere turer enn en lang. Av og til kan vi ta oss en lengre tur i skogen, så han kan få spring løs.

Rasen tilpasser seg det aktivitetnivået den får, men liker lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger går vi tre timer effektiv tur, noen ganger går vi ikke tur i det hele tatt, men trener lydighet en times tid eller ser på utstilling. Svært varierende altså. Men sånn i gjennomsnitt er vi ute i en til to timer hver dag utenom luftetur på morgenen og kvelden. Jeg prøver å få trent en halvtimes tid i løpet av den turen, sånn at jeg går et kvarter, trener et kvarter, går en halvtime og trener et kvarter liksom. I helgene blir det som oftest lengre. Og på tirsdager har vi jo hundetreff, hvor Tinka og jeg er ute og går i i alle fall to timer, hvor vi går sammen med andre hunder (og Tinka er løs med dem) i alle fall i en time. Og på onsdager går vi en halvtime og trener en time med retrieverklubben.

En labrador trenger en del aktivisering, men så lenge man passer på formengden de får kan labradorene likeså godt få brukt seg mentalt. Det perfekte er jo selvsagt å få brukt både hodet og kroppen til en labrador samtidig, som f.eks. jakttrening, bruks og agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En wheaten trenger 1-2times tur et par ganger i uka, våre får en lang tur hver dag som er 1-2timer, i helgene pleier de å få lengre turer på 1-5timer, jeg står ikke for de som er 4-5timer lange da :D Synes treningen er mest morro med en hund, så jeg tar 1-2timers turer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ca 1-1,5 timer tur hver dag. Men de dagene vi trener agility (to ganger i uka) går vi ikke tur for das yter hun mer på treningen. For da er hun ikke sliten når vi kommer på trening pluss at hun har "kjedet" seg litt på dagen så hun er ready for action! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke tur, så enkelt er det. Jeg trener heller lydighet, feltsøk, apport og spor enn å gå tur, bikkja får mye mer ut av det. Og hun får uansett løpe fra seg når vi trener apport og feltsøk i skauen.

Den der skjønte jeg ikke helt. Det er klart hunden har godt av å få være hund et par-en time om dagen. Uten å tenke på trening eller andre ting vel? Det er greit at hunden syns det er morsomt å drive med for eks. apport, men i mine øyne høres ikke det ut som en tilfredstillelse for hunden.. Men nå kjenner ikke jeg din hund, og jeg vet ikke om det er bokstavelig talt at du ikke går tur. Det hørtes bare litt spesielt ut i mine ører. Men om du kan fortelle litt om det, kanskje jeg forstår mer :D

Jeg går 3 turer om dagen med Chesse. Ikke så veldig lange ennå.. :D Hun er jo fortsatt bare babyen. Nå som foten ikke er bra, går vi kortere turer. Mamma går faktisk relativt lange turer med henne til at hun er så liten. Det "strides" litt innad familien om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der skjønte jeg ikke helt. Det er klart hunden har godt av å få være hund et par-en time om dagen. Uten å tenke på trening eller andre ting vel? Det er greit at hunden syns det er morsomt å drive med for eks. apport, men i mine øyne høres ikke det ut som en tilfredstillelse for hunden.. Men nå kjenner ikke jeg din hund, og jeg vet ikke om det er bokstavelig talt at du ikke går tur. Det hørtes bare litt spesielt ut i mine ører. Men om du kan fortelle litt om det, kanskje jeg forstår mer :D

Jeg går 3 turer om dagen med Chesse. Ikke så veldig lange ennå.. :D Hun er jo fortsatt bare babyen. Nå som foten ikke er bra, går vi kortere turer. Mamma går faktisk relativt lange turer med henne til at hun er så liten. Det "strides" litt innad familien om det.

Foten ikke bra? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Har hun skadet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foten ikke bra? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Har hun skadet seg?

Ja, hun og mamma har snublet i hverandre. Det skjedde på Onsdag. Vi var på veterinærhøgskolen på natten, og var livredde for at det var brudd, for hun hylte så alle i nabolaget våknet da det skjedde. Men vi fant heldig vis ut at det "bare" var en kraftig vridning i hasen på høyre bakfot. Hun har vondt, og vil trolig ha det en måneds tid, men det er i hvertfall bedre enn brudd :( Hun har så smått begynt å sette ned foten i dag. Dagene forrige uka hadde hun heist opp beinet hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah får en lang tur hver dag på rundt 1-2 time. Ikke alltid da. Ellers er vi bare rett utafor på en liten tissetur. Noen ganger får hu lengre tur enn andre dager. Andre dager er vi på utstilling i stedet for å gå tur, og på tirsdager da er vi på kurs så da pleier hu heller ikke å få tur.

Pappa pleier å slippe hu i parken med andre hunder om dagen da. Så da blir hu ganske sliten på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke noe behov for å gå tur, fordi vi trener såpass mye. Folk går jo tur for å mosjonere hunden og komme seg ut? Så når jeg trener med henne hver dag, og hun får den stimulansen hun trenger så ser jeg ikke vitsen med å gå tur. Bare fordi alle andre gjør det .. :roll: Og hun får lov til å være hund også, både før og etter trening får hun løpe fritt en stund før jeg kaller henne inn.

Den beste tilfredsstillelse en jaktretriever kan ha, er å bade og apportere - og dette får hun gjøre hver dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke noe behov for å gå tur, fordi vi trener såpass mye. Folk går jo tur for å mosjonere hunden og komme seg ut? Så når jeg trener med henne hver dag, og hun får den stimulansen hun trenger så ser jeg ikke vitsen med å gå tur. Bare fordi alle andre gjør det .. :roll: Og hun får lov til å være hund også, både før og etter trening får hun løpe fritt en stund før jeg kaller henne inn.

Den beste tilfredsstillelse en jaktretriever kan ha, er å bade og apportere - og dette får hun gjøre hver dag :)

hva gjør du om vintern a? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En labrador med rette blodet driter i om det er 6 minus grader i vannet, og bader like herlig. Og ligger det en dummy der ute, så nøler de ikke en gang :) Men jeg lar ikke hunden mine bade for mye på vinteren, jeg trener heller feltsøk, spor og apport på land. Også har vi snøballkrig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...