Gå til innhold
Hundesonen.no

flexibånd

WheatenMali

Fornøyd med flexibånd?  

22 stemmer

1. 1.

• nei
      19
    • ja
      3

Recommended Posts

Skrevet

**** ta sånne stygge flexibånd, har aldri vært noe fan av sånne bånd men skulle en lengre tur med Nena i dag og hu har løpetid så da tok jeg flexibåndet! Så hadde vi gått en stund i skogen og jeg skulle taue inn Nena, så kommer båndet ganske langt inn - MEN de 2siste metrene som egentlig skal inn nekter å gå inn, **** ta flexibåndet tenker jeg å gå videre, så møter vi en hund 10minutter senere og jeg slipper opp båndet så de skal få hilse, da bare detter resten ev båndet ut og har ingen planer om å pelle seg inn igjen!!! :D Så da gikk vi å bada med 8meter tau og resten av veien hjem!! :D *masse bannord*

Stygge flexibånd!!! :(:P

Skrevet

hehe. mitt flexibånd funker greit, og det har je hatt i mange år :D Men jeg pleier ikke å bruke det noe særlig da.. Men om jeg skal gå tur (uten å gå pent likom) og Zira eller pontiac ikke kan gå løs, hender det at jeg bruker flexi

Skrevet

Kan ikke fordra trådsneller, som jeg kaller det... Bruker det aldri på Tequila!!

Syns ofte det er urettferdig for hunden for eier "røsker og river" ofte i det, bråstopper hunden uten å gi den en sjanse til å stoppe eller utføre det eieren vil! :D

MEN jeg må jo legge til at det er ikke alle eiere som er sånn og det er en fin anledning til å løpe litt for hunder som ikke kan gå løse... Bare eier er oppmerksom på sine egne handlinger da..... :roll:

Skrevet

Når jeg starter opp lydighetskurs, er det ALLTID noen som kommer med disse flexibåndene. Og hundene deres er de aller siste som lærer å gå pent i bånd :D

Heldigvis har jeg alltid med meg noen ekstra liner. Flexibånd kan veldig godt bli brukt av og til etterat hunden har lært å gå fot.

Skrevet

Må bare legge til at når Zira skal gå pent går hu med halsbånd, og når hun får dra går hun meg sele. Går aldri med halsbånd og flexi, men jeg ser ikke helt problemet med flexi

Skrevet

Nei, ikke flexi her... Liker det ikke, hunden vet aldri hvor langt den kan gå før det er slutt. Kommer det hår på lina vil den ikke inn igjen. Plutselig kan man risikere at den ikke funker. Eller at hunden rett og slett drar den i stykker.

Hvorfor ikke bare bruke et vanlig kobbel? :?

Skrevet
Må bare legge til at når Zira skal gå pent går hu med halsbånd' date=' og når hun får dra går hun meg sele. Går aldri med halsbånd og flexi, men jeg ser ikke helt problemet med flexi[/quote']

Jeg går heller aldri med flexibånd og halsbånd, bare med sele. Hvis hunden ikke kan gå løs av en eller annen grunn, så er flexibånd en god løsning.

Skrevet

Når Tinka har løpetid og vi går i skogen eller andre steder vi ikke treffer så mange folk hender det at jeg bruker flexi på henne. Da får hu litt mer frihet, men samtidig kan hun ikke stikke av og finne seg en deilig hannhund så vi risikerer å få elleve gale valper med gedigent overbitt.

Men til vanlig, når hun ikke har løpetid, bruker jeg bare vanlig kort lærbånd eller langline eller ingenting. Men jeg tror faren min bruker flexi på henne litt når han lufter henne på kvelden. Men det er kanskje mest fordi han er litt lat (sier jeg :roll: ).

Skrevet

Har et flexi fra forrige hunden, jeg liker det i noen sammenhenger, men den har sett sine bedre dager, den tusler seg ikke inn helt. syes det er greit å ha når jeg skal gå steder hvor han ikke kan gå løs, er ikke heeelt ok den innkallinga hans enda. eller når jeg skal bort og har med hunden, til farmor og farfar for eksempel, da binder jeg han midt på plenen å tar ut hele lina. mer praktisk å binde fast lina enn et kort kobbel. men hvis jeg skal trene så bruker jeg slettes ikke det, bruker det nesten bare til å binde ham fast der.(det er ikke ofte det heller)

Men målet mitt er å ha en hund som kan gå løs overalt da hehe :wink:

Skrevet

går alltid i vanlig kobbel når jeg går små tisseturer, ellers har jeg jo min favoritt - langline!!! Oscar går alltid med langline i nærheten, annet en når vi trener, men på fjellet kan han gå løs, Nena gidder ikke stikke av så hu går løs, men tør ikke ha hu løs under løpetida annet enn i hagen!

Skrevet

Jeg går ikke med vanlig kobbel når jeg går tur i skogen f eks. Zira pleier å gå løs, men nå har hun løpetid så nå kan hun ikke det. Langline gidder jeg ikke bruke, da jeg må gå å surre den opp hele tia. Bruker strikkbånd eller flexi, og skjlnner fortsatt ikke hvorfor folk har så mye imot det..

Skrevet

brukte mye flexi før, men er mindre nå, bruker det litt visst vi feks, er i skogen, så han får litt mer frihet. har aldrig hatt problemer med det, bortskjet fra at de er veldig enkle og bite i stykker....!

Skrevet
Langline gidder jeg ikke bruke, da jeg må gå å surre den opp hele tia.

Langlina skal henge løst etter hunden, du skal ikke ta borti den i det hele tatt, med mindre du er nødt til å stoppe hunden fra å stikke av/springe bort til noen/noe. :wink:

Skrevet

Jeg bruker ikke flexi. Kommer aldri til å kjøpe meg det heller!

Det værste jeg ser er folk som går tur med bikkjene sine i flexi, også tauer de de inn, meter for meter, i stedet for å rope de inn.

:?

Skrevet

Jeg kan rett å slett ikke ha så langt bånd på Lunah, for da har jeg ikke kontroll. Hu er så sterk nå, så om jeg har hu 10 meter foran meg, så kommer ikke jeg til å greie å stoppe hu om hu ser en katt ellerno!

Dessuten syns jeg ike det er så veldig behagelig å gå rundt med en sånn derre kloss.

Skrevet

seff men når jeg kan slippe hu har jeg henne løs. Nå har hun løpetid og løper til bloksberg. Har lite å si om hun har en line slengende eter seg da :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...