Gå til innhold
Hundesonen.no

Groenendal vs. malle

Marge

Recommended Posts

Tja, i følge standarden så er det jo bare hårlag og farge som skiller dem. Men sånn i virkeligheten så er det vel litt mer enn kun dette som skiller de to. Sikkert andre som kan mer om dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er at mallen er mer krevende og trenger en litt fastere hånd. Men kommer jo helt ann på individ osv. Har lite kjenskap til rasen. Terv Og gronis da? Hva er forskjellene der?

De mallene som er i Norge i dag, er vell først og fremst "gode" maller med bra stamtavle avlet for hardt arbeid. Arbeidsnarkoman delux. (Mitt intrykk.. trenger ikke vere sånn altså.).. Den rasen tenker lynkjapt og kan til og med være for god for politi å bruke. Dem har evnen til å tenke selv, og er langt i fra en schæfer. Schæfere er mye mer dafne. De er avlet for å brukes, og det viser veldig godt.

virker som de tåler en støyt. Det er liksom litt mer trøkk i denne rasen i forhold til groniser. Ikke en rase jeg går rundt og anbefaler i alle fall.. Tror ikke jeg hadde taklet en malle, men allikevell tror jeg at jeg hadde greid en gronis. Jeg liker belgere, men kunne ikke tenkt meg en selv for det om.

Ellers så har dem antagelig et vokterinstikt, som de fleste gjetere. De kan være ganske "skarpe" (Altså smarte og litt farlige på en måte). Skal du ha en malle, BØR du være flink å lese hunder i alle fall. For desse tenker kjapt. Krever mye av eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er at mallen er mer krevende og trenger en litt fastere hånd. Men kommer jo helt ann på individ osv. Har lite kjenskap til rasen. Terv Og gronis da? Hva er forskjellene der?

De mallene som er i Norge i dag, er vell først og fremst "gode" maller med bra stamtavle avlet for hardt arbeid. Arbeidsnarkoman delux. (Mitt intrykk.. trenger ikke vere sånn altså.).. Den rasen tenker lynkjapt og kan til og med være for god for politi å bruke. Dem har evnen til å tenke selv, og er langt i fra en schæfer. Schæfere er mye mer dafne. De er avlet for å brukes, og det viser veldig godt.

virker som de tåler en støyt. Det er liksom litt mer trøkk i denne rasen i forhold til groniser. Ikke en rase jeg går rundt og anbefaler i alle fall.. Tror ikke jeg hadde taklet en malle, men allikevell tror jeg at jeg hadde greid en gronis. Jeg liker belgere, men kunne ikke tenkt meg en selv for det om.

Ellers så har dem antagelig et vokterinstikt, som de fleste gjetere. De kan være ganske "skarpe" (Altså smarte og litt farlige på en måte). Skal du ha en malle, BØR du være flink å lese hunder i alle fall. For desse tenker kjapt. Krever mye av eier...

Litt OT, men hvorfor svarer du når du har lite kjennskap til rasen? Og kan ikke en schäfer tenke selv?

Forsjellene er store utfra linjer. Det første trådstarter bør gjøre er å bestemme seg for hva hunden skal brukes til og hvor mye tid h*n vil bruke til trening osv. Belger er ingen førstegangs hund, uansett linjer. De er ganske oppfinnsomme og man trenger en stor posjon overbærenhet og ikke minst humor med en belger i hus. Men det er også sånn at de blir hva du gjør dem til. En i nabolaget har en malle og den er kun turkompis - og det fungerer kjempefint. En snill rolig familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvorfor svarer du når du har lite kjennskap til rasen? Og kan ikke en schäfer tenke selv?

Forsjellene er store utfra linjer. Det første trådstarter bør gjøre er å bestemme seg for hva hunden skal brukes til og hvor mye tid h*n vil bruke til trening osv. Belger er ingen førstegangs hund, uansett linjer. De er ganske oppfinnsomme og man trenger en stor posjon overbærenhet og ikke minst humor med en belger i hus. Men det er også sånn at de blir hva du gjør dem til. En i nabolaget har en malle og den er kun turkompis - og det fungerer kjempefint. En snill rolig familiehund.

Belger er ingen første gangshund? Synes jeg klarer meg fint jeg. Kommer jo litt ann på personen som har den også. Men enig at man bør vite hva man vil med hunden. Og en belger bør brukes aktivt. Hadde jeg bestemt over alle belger eiere skulle de blitt brukt. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Ja det sier jeg og.... Jeg hadde belger som førstegangs hund, og angrer ikke på det. Klart, jeg gjorde mange feil med han, men det ble da hund av han til slutt og?!

Og det gjelder vel ikke BARE belger at de krever en del? Det er vel hva man gjør det til selv?

Så lenge man bruker sunt folkevett, litt tid på miljø/sosialisering og gjerne går et valpekurs e.l. så skal det faktisk ikke så mye til for at det blir hund av dem og.

Klart, man kan være uheldig å få en hund som rett og slett ikke passer med det man hadde tenkt seg, men jevnt over, så er det ikke SÅ mange problemhunder av typen belger, som det kan være av andre raser.

Oppfinnsomhet finner man igjen i stort sett alle hunderaser med litt drifter, og under/overstimulerte hunder vil finne på noe om du kaller det en belger eller en labrador (eller en annen rase for den saks skyld).

Humor og overbærenhet kan man jo ha om man har hatt 1 eller 10 hunder...

Forskjellen mellom bruks og utstillingslinjer er vel at i s.k. brukslinjene er det vel litt mer jakt og vakt, og kanskje en "ørliten" forskjell i terskel når det gjelder stress (jeg vil tørre å påstå at stresset i en under/overstimulert bruksmalle, er noget høyere enn hos en med s.k. utstillingslinjer)...

Nå gidder jeg ikke la dette gli over i en diskusjon om mentaliteten hos belgeren generelt, og bli en heftig "bruks vs. utstillings" diskusjon, for de finnes det nok av. Men jeg vil tørre å påstå at mentaliteten på belgeren ikke er så ille nå som mange skal ha det til.... Ser langt flere avbalanserte belgere nå for tiden, enn jeg gjorde på den tiden jeg begynte med belgere for en del år tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det sier jeg og.... Jeg hadde belger som førstegangs hund, og angrer ikke på det. Klart, jeg gjorde mange feil med han, men det ble da hund av han til slutt og?!

Vi gjør alle feil, enten det er den første eller den siste hunden man har :happy: Det perfekte hundehold tilhører en verden hvor alle er lykkelige og friske, og krig er en gang oppfunnet. Vel, de fleste hunderaser takler fint å være prøveklut hvis man, som du sier, bruker sunt folkevett, osv.

(Det er dermed ikke sagt at en malle fra skikkelig høygir-brukslinjer, passer inn i en hver nybegynners familie, men det er en annen historie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace er min første hund. Hadde ikke peiling på hva jeg gikk til for å si det sånn. Men det har nå gått seg til både her og der. Det er som med belger, som med alle hunderaser: en må ha interessen, bruke hunden til noe fornuftig enten det er spor, ag eller tur osv.

Jeg kjenner ingen maller personlig, og vet heller lite om forskjeller mellom dem og terv/groendael. Men jeg inbiller meg at de er en smule mer "hardføre" enn "vanlig belger". (missforstå meg rett) Men alt ettersom linjer og avl generelt. Og hva man vender hunden til, tror jeg. En terv kan bli en liksågod brukshund som malle, hvis de blir trent til det. Igjen spiller genetikken mye inn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
En terv kan bli en liksågod brukshund som malle, hvis de blir trent til det. Igjen spiller genetikken mye inn også.

.. Og der falt jeg av lasset.. Det var å motsi seg selv i en setning det. Genetikken er en vesentlig del av hundens nervekontruksjon ergo kan man ikke trene noe hunden ikke er i bestittelse av. Har en hund lav jakt, kan man trene den opp noe, slik at den kanskje blir moderat i sin jakt, men den vil aldri bli høy. Akkurat som en hunds mot er forutbestemt av de genetiske egenskapene hunden er medføst med.

Når det gjelder malle versus groenendael eller tervuren, så tror jeg hele cluet er hvilke linjer man velger.. Jeg har sett utstillingsmaller som har vært som små søte lammunger og jeg har selv hatt bruksmaller som har spist små søte lammunger til frokost (bokstavelig talt)..

Spørsmålet er : Hva vil du ha? Hvilke rase dekker best opp det? Hvor ekstremt vil du ha det? Kennel Nangijala har gronnis valper nå som etter sigende er skikkelig hurramegrundtbruksvalperfulleavfuttogtæl så at det finnes er jeg ikke i tvil om, det er bare å vite hva man ser etter og hvor man ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg enorm kunnskap om verken ene eller andre rasen, men dette er det bildet jeg har dannet meg etter å truffet en del maller og etter første halvannet året med en groenendael i hus.

De mallene jeg har truffet virker langt mer 'alvorlige' enn en gjennomsnittlig groenendael. Eierne går alltid med minimum et øye på hunden, klar til å ta tak i den hvis den finner på noe 'tull'. De virker svært intense, og jeg har sett flere kamper om hvem som skal være 'sjef' mellom maller og deres eiere. De ser også ut til å være temmelig skarpe og har ingen problemer med å ordne opp i ting selv hvis de får lov. Disse tingene ser jeg på som 'problemet' med å skulle hatt en malle i hus, når det gjelder aktivitetsnivå, som jeg synes det virker som mange tror er det 'verste' med malinoisen, tror jeg ikke at min groenendael står noe tilbake for en malle.

Fant vel ut i en annen diskusjon at jeg er den her inne med den groenendaelen med desidert mest brukshunder i stamtavla, likevel kunne jeg ikke tenkt meg en malinois nå som jeg etterhvert håper å stifte familie. Det hadde blitt som natt og dag mistenker jeg.

Edit: De mallene jeg snakker om er da fra bruks/tjenestehundlinjer, har aldri truffet en utstillingsmalle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Og der falt jeg av lasset.. Det var å motsi seg selv i en setning det. Genetikken er en vesentlig del av hundens nervekontruksjon ergo kan man ikke trene noe hunden ikke er i bestittelse av. Har en hund lav jakt, kan man trene den opp noe, slik at den kanskje blir moderat i sin jakt, men den vil aldri bli høy. Akkurat som en hunds mot er forutbestemt av de genetiske egenskapene hunden er medføst med.

Min personlige synsing, kjære deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner dette med dette :

En Toller er en Border Collie light.. og en Groendal er en Malle light.

Umulig å bruke den sammenligningen, da Toller er en retriever/"fuglehund", og BC er en gjeterhund, og de har totalt forskjellige forutsetninger. Ellers skriver jeg under på Belgerguris innlegg, ut i fra min begrensede erfaring med disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner dette med dette :

En Toller er en Border Collie light.. og en Groendal er en Malle light.

Det blir etter min mening helt feil. Man må skille mellom bruks- og utstillingslinjer, det er helt klart. Jeg har sett mallere daffere enn bichoner, og jeg har sett maller som jeg ikke ville klart å ha selv om jeg drev på hele døgnet med dem. Brukslinjene er vel kjent for å være ekstreme - krever mye arbeid, mye mosjon og er ikke en førstegangshund. En belger fra fornuftige, ikke nevrotiske, utstillingslinjer derimot, tror jeg de aller fleste førstegangseiere med en normal porsjon fornuft og vilje til å ta imot hjelp fra kursholdere osv. kan klare.

Min belger - som absolutt er nok å jobbe med - har tilbrakt halvannen måned på hytta i sommer. Der har de halvannet mål som hun og de andre hundene løper fritt rundt på. Utenom det har hun ikke fått noe nevneverdig mental trening utenom et par treninger og et kurs i sommer. Hun slapper av og nyter livet til det fulle - men kommer nok til å storkose seg med å komme igang med jevn trening igjen også. Noen ganger føler jeg at alle skal hause opp hvor vanskelig det er å være belgereier noe så voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maria Eng
Noen ganger føler jeg at alle skal hause opp hvor vanskelig det er å være belgereier noe så voldsomt.

Hehe enig med deg. Før jeg kjøpte min første malle leste jeg alt mulig jeg fant vedr. mallen på forum i inn- og utland og lurte fælt på hvordan jeg skulle rekke med det det visstnok 'ekstreme' aktivitetsbehovet (lagde meg t.o.m. en ukesplan :rolleyes: )

Vet ikke om jeg har vært veldig heldig, men de to jeg har/har hatt (brukslinjer) er/var selvfølgelig ekstremt arbeidsvillige og trenger, som alle brukshunder en del trening, men hjemme har de en utrolig evne til å slappe av :D og er overhodet ikke masete, eller stresset...så sant du ikke har vært så dum og glemt en ball i lommen på en jakke i garderoben på soverommet..ja da må man bare jobbe seg gjennom døren seff :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke fordi jeg skal velge én av dem, jeg spør bare fordi jeg har veldig lite kjennskap til groenendael. Dette trenger derfor ikke å bli en ny diskusjon om "mallens negative sider", egentlig ikke om hva som er best eller ei i det hele tatt. Hva som er best kommer jo an på hva man er ute etter. Jeg ville bare gjerne vite mer om forskjellene på disse to typene, og takk til dere som har svart på det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer det jeg har hørt fra erfarne hundefolk, og litt fra mitt eget inntrykk. Jeg svarer aldri dersom jeg ikke har "noe peiling i det hele". Og jeg sa aldri at schæfer ikke har evnen til å tenke selv. Jeg mente i alle fall å si at mallen tenker enda fortere, og er forøvrig kjappere en schæferen.

Og som alle andre sier så har det MYE med linjer, selve individ og selfølgelig eier, ettersom hvordan hunden blir. Og det jeg har hørt om Mallen, er at den har blitt omtrent kun avlet som brukshund, derfor bør ikke mallen være en førstegangshund. (Kommer ann på individ.). Men av de få mallene jeg har sett, så vet jeg med meg selv at jeg aldri ville hatt malle, og jeg anbefaler den ikke til noen. Men alt kan jo gå.

Groendael derimot har jeg mere troen på. Har egentlig mer kjenskap til terv for å være ærlig. (Derfor lurer jeg på forskjellen mellom terv og gronis?) Ja. jeg tror jeg kunne taklet en gronis/terv (fra utstillingslinjer i alle fall).

De mallene jeg har truffet virker langt mer 'alvorlige' enn en gjennomsnittlig groenendael. Eierne går alltid med minimum et øye på hunden, klar til å ta tak i den hvis den finner på noe 'tull'. De virker svært intense, og jeg har sett flere kamper om hvem som skal være 'sjef' mellom maller og deres eiere. De ser også ut til å være temmelig skarpe og har ingen problemer med å ordne opp i ting selv hvis de får lov. Disse tingene ser jeg på som 'problemet' med å skulle hatt en malle i hus, når det gjelder aktivitetsnivå, som jeg synes det virker som mange tror er det 'verste' med malinoisen, tror jeg ikke at min groenendael står noe tilbake for en malle.

Litt sånn jeg også ser det. Dem kan finne ut være "sjef" over eier. Men jeg har aldri sett malle sjefe over eier, fordi de eierene var erfarne og vet hva som skal til. De har et vokterinstinkt i alle fall. Og virker veldig skarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hra hatt tre typer av belgere. Merket stor forskjell på de jeg hadde. Terven var som "terver flest". Glad og trippete, vimsete men lett å jobbe med.

Gronnisen var noe mer "skarp" enn terven, trippete og glad i å jobbe.

Mallen var hakket vassere enn gronnisen, ikke så trippete og veldig glad i å jobbe.

Belgere er herlige, vakre og moro å jobbe med. Men ikke tro de er tomme i hodet. De har egen vilje dem og.

Man skal ikke være førstegangseier for å eie en belger, en schäfer, en dobber, en rottis, en nappe, en kaukasier, en riesen, en aussie, en bc, en toller, en ditten og en datten. Nei, man får skaffe seg en golden først og ha den fra valp til den tar kvelden før man skafer seg den rasen man vil ha. For da har man så innmari god erfaring og kunnskap om f.eks en belger, og man kan skryte på seg å ha hatt hund i 10-14 år.

Herremin. Vil man ha belger og har ikke hatt hud før så kjøper man seg en belger fra en oppdretter som gir bra oppfølging og så går man på kurs. Man blir ikke noen bedre belgereier av å ha hatt en golden i 14 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Herremin. Vil man ha belger og har ikke hatt hud før så kjøper man seg en belger fra en oppdretter som gir bra oppfølging og så går man på kurs. Man blir ikke noen bedre belgereier av å ha hatt en golden i 14 år!

:D

Jeg har hatt flere belgere, kan jeg kjøpe meg en golden da, mon tro? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Jeg har hatt flere belgere, kan jeg kjøpe meg en golden da, mon tro? :D

Nei. Har du hatt hund før kan du ikke kjpe deg golden. Det er bare dem som ikke har hatt hund før og so kun vet at en hund har fire ben, hode og hale som kan ha golden. *blÅnndi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nei. Har du hatt hund før kan du ikke kjpe deg golden. Det er bare dem som ikke har hatt hund før og so kun vet at en hund har fire ben, hode og hale som kan ha golden. *blÅnndi*

Ooooki *Tvinne hår og tygge tyggis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hra hatt tre typer av belgere. Merket stor forskjell på de jeg hadde. Terven var som "terver flest". Glad og trippete, vimsete men lett å jobbe med.

Gronnisen var noe mer "skarp" enn terven, trippete og glad i å jobbe.

Mallen var hakket vassere enn gronnisen, ikke så trippete og veldig glad i å jobbe.

Belgere er herlige, vakre og moro å jobbe med. Men ikke tro de er tomme i hodet. De har egen vilje dem og.

Man skal ikke være førstegangseier for å eie en belger, en schäfer, en dobber, en rottis, en nappe, en kaukasier, en riesen, en aussie, en bc, en toller, en ditten og en datten. Nei, man får skaffe seg en golden først og ha den fra valp til den tar kvelden før man skafer seg den rasen man vil ha. For da har man så innmari god erfaring og kunnskap om f.eks en belger, og man kan skryte på seg å ha hatt hund i 10-14 år.

Enig :D .

(Men mener forsatt at malle ikke er en førstegangshund)

jeg har border mix som førstegangshund og har aldri angret på valget :D . Fillen så lett å ha med å gjøre denne hunden. Han er unik og det finnes ingen lik! For å si det slik så tror jeg en chihuahua hadde vert mer krevende enn han :D . Den må du jo følge mer med på osv. Og jeg mener det seriøst altså. Skal vedde på at en golden retriver hadde vert vanskeligere enn han. Han ble "nesten litt for lett å ha med å gjøre". Så da ble 1 hund til 2 :D . Men den nye krever MYE mer altså.

¨

Men ville ikke valgt hund fra de aller mest krevende linjer som førstegangshund (I alle fall ikke dersom det er bc, belger osv).. Men kommer jo ann på hva du som eier er instilit på selvfølgelig. Alt går dersom man vil det nok. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...