Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg starte med?


LindaM

Recommended Posts

Jeg har en Finsk Lapphund tispe som snart er 12 uker^^

Fikk henne når hun var 10 uker :ahappy:

Ja...

Jeg har litt problemer med å finne ut av hva jeg skal begynne med når det gjelder lydighet..

Jeg skal jo komme meg på ustilling med henne, så jeg må jo lære henne å stå..

Men det er så mye jeg vil lære henne!

Ramser opp noen, og dere må (veldig) gjerne legge til flere triks og slikt til listen! (bare kopier den, lim inn, og legg på det du vil ha med)

Etterhvert så vil jeg jo veldig gjerne konkurere i lydighet :P

også i AG, men må jo vente litt med det :)

Kan dere prøve å sette opp listen i den rekkefølgen dere mener at jeg burde begynne med!

- sitt

- stå

- dekk

- bli

- krype

- kanin(sitte bamse)

- skamme seg(ta labben over fjeset, noe hun gjør en del av seg selv)

- gi hals

- +++

(kom med forslag, og bytt om på listen.. jeg bare skrev ned det jeg kom på uavhengig av rekkefølge :P )

JEG TRENGER HJELP! :lol:

Har jo begynt med litt hverdagslydighet, men ikke sånn supermye... noe pga. at hun går lett lei av godbitene, så jeg får prøve med røkte kjøttpølser... :D

EDIT: hun kommer godt på inkalling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå pænt i bånd og kontakt træning

Sit, dæk og stå ville være de øvelser jeg ville have trænet på, så hun lærer dette først, man kan altid å videre derfra når hun kan det, gi hals ville jeg nok vente med indtil du ved om hun kommer til at gneldre lidt, så du kan bruge det som en aflæringsøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en liste over grunnferdigheter du kan starte på. Du har nok å ta av der for å jobbe med hunden noen månder.

Ellers ville jeg ha jobbet mye med lek i starten, slik at hun får en god lek. Og halsen ville jeg også ha ventet en stund med, siden rasen din har rykte på å ha lav terskel for å bjeffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å gå pent i båndet med en gang! Det har jeg fått mye igjen for.

Keela går kjempefint i bånd nå, og hun er bare 5 mnd :console: (Ikke når hun får hyperanfall da, eller med andre hunder)

Men har fått mye skryt over henne. Og jeg syns det er kjempegreit at hun er så flink^^

Kontakt trening er veldig vikitg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg spør dumt nå, men hvordan lærte du Keela å gå pent i bånd? :console:

synes den 'stoppe- når båndet er stramt/når hunden drar' måten har fungert dårlig..

Der hjælper det at træne kontakt, men hvis hun allerede kun er fremadgående, så kan du øre det du allerede gør o vente på at hun selv slakker båndet, eller du kan foreksempel i stedetfor skifte retning hver gang hun drar, men husk at det kan tage uger/måneder før at du ser resultater, forvent ikke resultater efter et par gange med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, men da må vi satse hardt på kontakt da :cry:

EDIT: Kjøpte røkte kjøttpølser i går :console:

Hun elsker røkte kjøttpølser! Hun vil til å med ha dem etter hun har spist! det hadde hun aldri gjort med de andre godbitene... da kom hun på inkalling, snuste på godbiten, og gikk! <_< :wub:

Merker at hun er veldig lettlært! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...