Gå til innhold
Hundesonen.no

Merkelige greier med puppen


Djervekvinnen

Recommended Posts

Nå netopp lå jeg og klemte på pattene til Hera (ja de er morsomme å ta på :D ) Syns de er litt store, og så på de to nest nederste kom det ut noen dråper hvit veske.. HMMM... melk? noe annet? Kommer ikke melk i pattene hvis hunden har innbilt svangerskap? Og skjer ikke innbilt svangerskap når hunden er i løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hypokonderboka for hunder........ :wink:

Innbilt svangerskap kommer etter løpetiden.

Og er ganske vanlig, å skyldes at tisper gjennomgår de samme hormoneller forandringer etter løpetiden uanz om de er drektige eller ikke, å tispa gjør seg klar til fødsel både kropslig og mentalt.

Forskjellen er at mens det skjer en brå forandring i hormon nivået hos en drektig tispe når hun føder, faller det drektighetsoppholdende hormonet progesteron mere gradivs hos en ikke drektig tispe, å sympomene kan dra ut i tid.

Symtomene kan være vage og forbigående, eller sterke å langvarige å til stor plage for både hund å eier.

I de letteste tilfellene får tispa bare en viss utvikling av juret å litt melk.

I andre tilfelle viser hun alle tegn til å skulle ha valper: hun får mye melk i juret å prøver å grave hull i jorden ute, eller innendørs i kurven eller teppene.

Hun samler sammen gjennstander ol på liggeplassen sin å går gjerne og bærer på ne som d skulle være en valp.

Hun kan bli rastløs eller fraværende, kan gjemme seg kort å slutte å spise. det finne sen medisin i dråpeform som kan dempe disse symtomene- snakk med veterenæren om dette.

Pleier hunden å ha inbilt svangerskap etter hver løpetid, kan det behandles med å forhindre løpetid med p-sprøyte..

Åh, fytti, nå fortjener jeg cola........... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbilt svangerskap kommer som oftest et par måneder etter at tispa har hatt løpetid, gjerne en og en halv måned etterpå omtrent - for det er da tispa ville ha fått valper om hun hadde blitt parret. Det er i alle fall det jeg har hørt, har ikke noen erfaringer med innbilt svangerskap selv. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa vår hadde alvorlig innbildt drektighet nå i sommer. Det kom ca 2 måneder etter løpetid. Veterinær kan skrive ut Galastop for å ta bort melkeproduksjonen om det ikke går over av seg selv.

Mitt lille gull ble kjempedårlig. Bortsett fra de typiske symptomene spiste ikke på mange uker, peste så mye at hun fikk hevelser i luftveiene og måtte få astmamedisin og etter mangfoldige besøk hos dyrlegen fikk hun en sprøyte med mannlige kjønnshormoner og da ga det seg etter hvert. Det ble anbefalt å sterilisere henne etter 6 uker, men nå er hun så dårlig med betennelse og går på kortison så dyrlegen sier vi må vente.

Det sies at hvis de først begynner å få innbilt drektighet så vil man få det etter hver eneste løpetid, dyrlegen anbefaler sterilisering, og det skjønner jeg, det var en lidelse for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! :D Ja høres ikke noe godt ut for hunden hvis det er skikkelig plagsomt! Heldigvis er det bare litt melk nå hos min hund, men man vet jo ikke om det kan bli værre..Merkelige greier dette med innbilt svangerskap.. Er det egentlig noen andre dyr som har det? Vi mennesker har jo ikke dette.. MErkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...