Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte navn på voksen hund?


Ella8pv

Recommended Posts

Den vakreste frøkna jeg henter i september, heter Chanelle. Jeg kjenner at det godt kan være søndagsnavnet, og så kan vi ha et litt mindre pynta hverdagsnavn. Men hvordan er det å skifte navn på en 10 mndr gammel hund? Jeg skulle helst hatt et navn som passet oss bedre, men dersom det bare er forvirrende med et navnebytte prøver vi å finne en ålreit avart av Chanell. Kommer ikke på noe vi synes er greit egentlig, hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes navnet passet bra til hunden din jeg, nå har jeg kun sett bilder av hun, men jeg syntes det er et veldig fint navn :ahappy:

Fikk Chicka da hun var 13mnd og jeg tenkte ikke på å bytte navn på hun, men hun lød navnet sitt veldig godt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke en kjent problemstillieng det å bytte navn på en hund. Og når den er ni måneder er den jo fortsatt bare en valp. Tror du kan bytte navn til hva som helst uten at det skal by på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vente å se hvor godt hu lyder navnet sitt?

Jeg hadde bestemt meg for å bytte navn på bridie når jeg fikk henne, men når jeg så hvor godt hu kunne navnet sitt, så ombestemte jeg meg tvert. Jeg lette også etter likheter til navnet, men Bridie kunne ikke hett noe annet tror jeg... Man blir liksom vandt med navnet etterhvert uansett, og spesielt om hunden KAN det godt :ahappy:

Men lyder hu ikke navnet noe spes, så er det jo bare å bytte til hva som helst dere måtte ønske :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skiftet navn på en av mine hunder når jeg fikk den 1 år gammel, det var helt konfliktløst selv om hun kunne navnet sitt godt i utgangspunktet.. Trenger ikke å ligne i uttale, stavelser eller trykk. Bare finn noe du syns passer du, så skal du nok få oppskriften når snuppa kommer i hus.. Lykke til!

Altså med navnet Chanell som skal endres, finner jeg bare ett helt genialt alternativ: Tarantell.. *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet navn på begge mine to siste importer - Phoebe ble til Mitten når hun var 10 mndr og Sacha ble til Mac når han var 8 mnd.

Null problem - et par godbiter samtidig man sa navnet første dagen, og så var det løst...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle våre hunder har hatt kjælenavn i tillegg til sine "vanlige navn", kortversjoner som brukes med streng tone, kosenavn og all verdens - de lyder det meste like bra, så lenge de blir vant til det. Majken kom på både Majken, Makka, Makkaroni, og X'en her kommer på for eksempel Snuppa, Valpen, Vaplen. Admiralen ble til Admis, Lalen, Pokke, Pokkeman, Adrimalen, og han kom for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Emma - det har du helt rett i. Mine reagerer like greit på "kosenavnene" også - Moby heter bl. a. Bobs, Moe, Bobby osv, Milla er mere i'betont - Pilla, Trille, Mille, osv.

Så hundenavn er definitivt ikke noe konstant her i huset - det brukes med koselyd eller "sint" stemme - og hundene skjønner godt hvem som er hvem uansett, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Her skal det byttes navn :console: Må bare finne navn jeg liker. Merkelig nok har jeg en hel haug med navn til hanhunder, mens tisper sliter jeg litt mer med. Egentlig liker jeg best å finne hverdagsversjon av navnet, sånn som katten min. Hun heter Nemima i stamtavlen mens her hjemme heter hun Mimsa. Jeg finner bare ikke noen grei versjon av Chanelle. Jeg finner nok noe etterhvert, og tror heller ikke det skal bli noe problem å skifte egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår omplasseringshund byttet vi navn på og det gikk helt utmerket. Han måtte jo uansett lære seg kommandoer og slikt, så navnet hans ble bare en av de nye tingene han måtte lære :console: At han skiftet navn er ikke helt rett, forresten. Han heter Coyote og har hetet det hele tiden, men de forrige eierne uttalte det engelsk, mens vi sier det på norsk. Stor forskjell i uttale, egentlig, og vips et nytt navn.

Men noe annet for Chanell... hmmm Nell... Cha... Kanel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på Nell jeg også, kjempesøtt navn, men jeg tror helst jeg vil ha et to-stavelses ord. Mye lettere år rope. Men kanskje det blir Nell. Nellie blir det ikke, tror jeg, for mora til bestevenninna mi da jeg vokste opp het Nelly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg fikk hunden min hadde hun allerede et navn.. de som hadde henne før fikk henne litt tidlig , men fikk ho når ho var 8 uker. men når hun var 6 uker kalte de henne for tricko, siden ho var den enseste i kullet med 3 farger. men så overtok noen henne når hun var 7 uker da kalte de hun for nikita. Når vi fikk henne så syntes vi nikita var så fint at vi bare lot hun hete det, siden det passet til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Blåser litt liv i en gammel tråd jeg - hvordan tror dere det vil gå å bytte navn på en halvannet år gammel hund? Tror ikke hun lyder navnet sitt sånn kjempebra, men nå har jeg bare truffet henne en gang da :closedeyes:

Ikke noe problem :) Lita het Twistha når hun kom til meg og det gikk fort å bytte, nå reagerer hun ikke på det gamle navnet engang, tre år etter :)

Mye er gjort med gode godbiter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...