Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte navn på voksen hund?

Ella8pv

Recommended Posts

Den vakreste frøkna jeg henter i september, heter Chanelle. Jeg kjenner at det godt kan være søndagsnavnet, og så kan vi ha et litt mindre pynta hverdagsnavn. Men hvordan er det å skifte navn på en 10 mndr gammel hund? Jeg skulle helst hatt et navn som passet oss bedre, men dersom det bare er forvirrende med et navnebytte prøver vi å finne en ålreit avart av Chanell. Kommer ikke på noe vi synes er greit egentlig, hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes navnet passet bra til hunden din jeg, nå har jeg kun sett bilder av hun, men jeg syntes det er et veldig fint navn :ahappy:

Fikk Chicka da hun var 13mnd og jeg tenkte ikke på å bytte navn på hun, men hun lød navnet sitt veldig godt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke en kjent problemstillieng det å bytte navn på en hund. Og når den er ni måneder er den jo fortsatt bare en valp. Tror du kan bytte navn til hva som helst uten at det skal by på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vente å se hvor godt hu lyder navnet sitt?

Jeg hadde bestemt meg for å bytte navn på bridie når jeg fikk henne, men når jeg så hvor godt hu kunne navnet sitt, så ombestemte jeg meg tvert. Jeg lette også etter likheter til navnet, men Bridie kunne ikke hett noe annet tror jeg... Man blir liksom vandt med navnet etterhvert uansett, og spesielt om hunden KAN det godt :ahappy:

Men lyder hu ikke navnet noe spes, så er det jo bare å bytte til hva som helst dere måtte ønske :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skiftet navn på en av mine hunder når jeg fikk den 1 år gammel, det var helt konfliktløst selv om hun kunne navnet sitt godt i utgangspunktet.. Trenger ikke å ligne i uttale, stavelser eller trykk. Bare finn noe du syns passer du, så skal du nok få oppskriften når snuppa kommer i hus.. Lykke til!

Altså med navnet Chanell som skal endres, finner jeg bare ett helt genialt alternativ: Tarantell.. *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet navn på begge mine to siste importer - Phoebe ble til Mitten når hun var 10 mndr og Sacha ble til Mac når han var 8 mnd.

Null problem - et par godbiter samtidig man sa navnet første dagen, og så var det løst...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle våre hunder har hatt kjælenavn i tillegg til sine "vanlige navn", kortversjoner som brukes med streng tone, kosenavn og all verdens - de lyder det meste like bra, så lenge de blir vant til det. Majken kom på både Majken, Makka, Makkaroni, og X'en her kommer på for eksempel Snuppa, Valpen, Vaplen. Admiralen ble til Admis, Lalen, Pokke, Pokkeman, Adrimalen, og han kom for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Emma - det har du helt rett i. Mine reagerer like greit på "kosenavnene" også - Moby heter bl. a. Bobs, Moe, Bobby osv, Milla er mere i'betont - Pilla, Trille, Mille, osv.

Så hundenavn er definitivt ikke noe konstant her i huset - det brukes med koselyd eller "sint" stemme - og hundene skjønner godt hvem som er hvem uansett, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Her skal det byttes navn :console: Må bare finne navn jeg liker. Merkelig nok har jeg en hel haug med navn til hanhunder, mens tisper sliter jeg litt mer med. Egentlig liker jeg best å finne hverdagsversjon av navnet, sånn som katten min. Hun heter Nemima i stamtavlen mens her hjemme heter hun Mimsa. Jeg finner bare ikke noen grei versjon av Chanelle. Jeg finner nok noe etterhvert, og tror heller ikke det skal bli noe problem å skifte egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår omplasseringshund byttet vi navn på og det gikk helt utmerket. Han måtte jo uansett lære seg kommandoer og slikt, så navnet hans ble bare en av de nye tingene han måtte lære :console: At han skiftet navn er ikke helt rett, forresten. Han heter Coyote og har hetet det hele tiden, men de forrige eierne uttalte det engelsk, mens vi sier det på norsk. Stor forskjell i uttale, egentlig, og vips et nytt navn.

Men noe annet for Chanell... hmmm Nell... Cha... Kanel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på Nell jeg også, kjempesøtt navn, men jeg tror helst jeg vil ha et to-stavelses ord. Mye lettere år rope. Men kanskje det blir Nell. Nellie blir det ikke, tror jeg, for mora til bestevenninna mi da jeg vokste opp het Nelly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg fikk hunden min hadde hun allerede et navn.. de som hadde henne før fikk henne litt tidlig , men fikk ho når ho var 8 uker. men når hun var 6 uker kalte de henne for tricko, siden ho var den enseste i kullet med 3 farger. men så overtok noen henne når hun var 7 uker da kalte de hun for nikita. Når vi fikk henne så syntes vi nikita var så fint at vi bare lot hun hete det, siden det passet til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...
Blåser litt liv i en gammel tråd jeg - hvordan tror dere det vil gå å bytte navn på en halvannet år gammel hund? Tror ikke hun lyder navnet sitt sånn kjempebra, men nå har jeg bare truffet henne en gang da :closedeyes:

Ikke noe problem :) Lita het Twistha når hun kom til meg og det gikk fort å bytte, nå reagerer hun ikke på det gamle navnet engang, tre år etter :)

Mye er gjort med gode godbiter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...