Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående genetikk


siljestokka

Recommended Posts

Kom til å tenke på at hunden min har blå øyne. (Jeg skal ikke pare henne slapp av). Men visst to hunder med blå øyne hadde blitt parret. ville ikke alle valpene fått blå øyne da?

For blå er jo reccesiv.

Men har hørt at man kan ikke tenke slik når det gjelder øyne.

(Synes bare sånt er ganske fascinerende å tenke på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hvor de blå øynene kommer fra. Det finnes ulike gener på ulike raser som gir blå øyne. Er det husky i mixen din? Da står det noe om det på denne siden: http://www.huskycolors.com/genetic.html - blått er recessivt for brunt og parti-color-øyne. To hunder som genetisk sett har blå øyne burde derfor bare gi blåøyde valper. Problemet kan vel være at parti-color-øyne kan variere fra så nærme blå at det er vanskelig å skille dem fra blåøyde hunder.

Stammer de blå øynene fra collie-rasenes merle-gen, blir det sikkert noe helt annet. Også på andre raser dukker det opp blå øyne nå og da (whippet, bl.a.), men det er vel sjelden at arvegangen er helt klarlagt (recessivt på whippet, later det som, ettersom de jeg kjenner til har blitt produsert av foreldre med mørke øyne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hvor de blå øynene kommer fra. Det finnes ulike gener på ulike raser som gir blå øyne. Er det husky i mixen din? Da står det noe om det på denne siden: http://www.huskycolors.com/genetic.html - blått er recessivt for brunt og parti-color-øyne. To hunder som genetisk sett har blå øyne burde derfor bare gi blåøyde valper. Problemet kan vel være at parti-color-øyne kan variere fra så nærme blå at det er vanskelig å skille dem fra blåøyde hunder.

Stammer de blå øynene fra collie-rasenes merle-gen, blir det sikkert noe helt annet. Også på andre raser dukker det opp blå øyne nå og da (whippet, bl.a.), men det er vel sjelden at arvegangen er helt klarlagt (recessivt på whippet, later det som, ettersom de jeg kjenner til har blitt produsert av foreldre med mørke øyne).

Nei.. hun er renraset faktisk. hehe. Den gamle hunden er en mix. jeg klarer ikke å endre det som står som info. Så det er nok collie gen.

Så visst jeg for eksempel hadde parret henne med en blue merle bc, med blå øyne, så ville det sannsynlig ha kommet brune øyne inn?? eller?

Men dersom to husky med blå øyne hadde blitt parret, så ville valpene fått blå øyne?

Fascinerende.

Det er også noen raseer du aldri ser blå øyne his omtrent. Visst dem ikke er albino. Eller er en slags USA rase. Slik som i USA avler dem jo på blå dobermann og pinschere.. Har aldri sett en black tan pinscher med blå øyne for eksempel. Tror ikke det går ann. Eller kan det gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. hun er renraset faktisk. hehe. Den gamle hunden er en mix. jeg klarer ikke å endre det som står som info. Så det er nok collie gen.

Så visst jeg for eksempel hadde parret henne med en blue merle bc, med blå øyne, så ville det sannsynlig ha kommet brune øyne inn?? eller?

Det vet jeg ikke helt - som sagt har jeg lite peiling på hvordan det blå hos merle hunder nedarves - men ofte er jo øynene "merle" også. Det du i hvert fall hadde risikert, var valper med to merle-gen, og de er som regel både hørsels- og synshemmet og generelt ikke særlig friske.

Men dersom to husky med blå øyne hadde blitt parret, så ville valpene fått blå øyne?

Ja, i hvert fall om man skal tro det som står på siden jeg linket til. Men, som sagt, en hund kan sikkert ha parti-color-genet, selv om den fenotypisk ser ut til å ha helt blå øyne - akkurat som en hvit hund ofte har en eller annen flekk med annen farge, og vil nedarve genet for denne fargen.

Det er også noen raseer du aldri ser blå øyne his omtrent. Visst dem ikke er albino. Eller er en slags USA rase. Slik som i USA avler dem jo på blå dobermann og pinschere.. Har aldri sett en black tan pinscher med blå øyne for eksempel. Tror ikke det går ann. Eller kan det gå?

Tja, jeg har hatt whippet i 20 år, og visste inntil for et par år siden ikke at det fantes whippets med blå øyne - så jeg tror ikke man kan se bort fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetisk sett er helhvite hunder faktisk sorte... (Det kan man se på pigmentet som er sort), og at de nedarver sin egen farge ganske dominant.

Ang. blå øyne - så vil en hund som er genetisk blå (inkl. blått pigment, øyenfarge, osv) nedarve blå øyne (og pels) til alle sine avkom når den blir parret med en annen blå, ja.

Dette skal jeg teste i praksis litt senere i år da jeg skal parre mine to blå beardiser..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver inn noe jeg pludret sammen på AB-forumet. :)

Ah, dette er noe jeg synes er skittkult - bear with me!

Det kalles heterokromia iridium. Det er genene som vil bestemme pigmentinnholdet i selve iris. Proteinet melanocyter er en pigmentproduserente celle i f. eks øyet. Pigmentet melanocyter lager kalles melanin (aktiviteten til melanocyter avgjør det hele når melanin produserer seg i organellene i cellen, som kalles melanosom). Melanosom lager pigmentfargen. Og melanin er pigmentet som gir fargen på øyenene. Mangel på melanin, vil gi albinisme. Melanin er også årsaken til grønne øyne. De har blitt et "sammensurium" fra blått og brunt.

Når melanocytene ikke når frem til andre øyet (fordi man tror produksjonen allerede er ferdig der), vil man få forskjellige farger.

Lite pigment gir blått. Dette er også en genmutasjon, så det er selvsagt at en av foreldre enten har det, eller er bærer av det. Genmutasjoner oppstår når en base i DNA blir skiftet ut med en ny base, eller en elller noen baser blir borte, eller om noen baser kommer som tillegg.

Allerede tidlig i fosterstadiget vil endringen skje i cellens mellomfase når DNA-molekylets enkeltkromosom skal kopiere seg selv, og før celledelingen starter. Spesielt mennesker (har ikke helt snøringa på om det samme gjelder hunder), med blå øyne, har fargekorn bare på det bakerste laget på regnbuehinnen (vi har to lag). Genotypen bb eller bb0 gir blått. b-genet dominerer over b0, men vil selv være recessivt overfor genet B. Men om man har brune eller grønne øyne, har man fargekorn på begge lag på regnbuehinnen, og da er man enten heterozygote Bb eller homozygote BB. Blåøyde foreldre vil ikke få barn som er brunøyde. Men det er vel vanskelig å avgjøre om en blåøyd person (hund? :P) har noen fargekorn i det forreste irislaget, og dermed vil ha genotypen Bb.

Kan muligens også kalles intermediær nedarving? Om man krysser en homozygot BB med en heterozygot Bb, vil avkommet (førstegenerasjonen) bli en mellomting mellom foreldrene. Om man krysser førstegenerasjonen igjen, vil avkommene få flere fenotyper, avhengig av farge.

Eller så får vi muligens få brakt opp Mendel opp fra jorden igjen og spørre sjøl. :P

Edit: fylt inn mer brainstorming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei som har laget en side om dette. Tror hun studerer det. Hun spurte om å få et bilde av Kali på siden sin, men jeg husker ikke adressen. Om jeg ikke husker helt feil så har hun bilde av Renate sin hund også. Skal se om jeg finner siden :)

EDIT: Fant den. De handler egentlig mest om pelstyper, men det står litt iallefall,

http://student.umb.no/~hhelge/hvite_tegnin...inger.htm#Andre hvite tegninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetisk sett er helhvite hunder faktisk sorte... (Det kan man se på pigmentet som er sort), og at de nedarver sin egen farge ganske dominant.

Ikke alle hunder som ser helhvite ut har svart pigment. På whippet (og sikkert andre raser) finnes det som kalles "creme" og er et dominant gen som vasker ut all farge slik at den ser nesten hvit ut - og gir lys leverfarget pigment. Om en hund med dette genet har lite fargeflekker, kan den se helt hvit ut - uansett om den genetisk sett er svart, rød eller brindle.

Ang. blå øyne - så vil en hund som er genetisk blå (inkl. blått pigment, øyenfarge, osv) nedarve blå øyne (og pels) til alle sine avkom når den blir parret med en annen blå, ja.

Her tror jeg vi må snakke om forskjellige blåfarger på forskjellige raser (hadde vært mye enklere om man som for katt hadde de samme fargebetegnelsene uansett rase...). "Blå" whippets har f.eks. normalt ikke blå øyne (litt lysere brun, ja, men ikke blå som en husky eller merle hund):

http://www.sommarhagens.se/2007/403T5060.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...