Gå til innhold
Hundesonen.no

Opplest og avgjort -hunden kommer i september!


Ella8pv

Recommended Posts

Ja da blir det hund på meg altså, litt kjappere enn jeg hadde tenkt men egentlig også på høy tid! Og nei, det ble ikke boxer. Det ble ikke grand danois, det ble ikke golden retriver. Ikke ble det en labrador, ikke en whippet, ikke noen korthåret collie eller en flat. Det ble......

Bordeaux dogge!

Jeg har funnet ei tispe unghund som virker som passer oss perfekt, som svarte til alle mine ønsker for en kommende hund, i tillegg til at jeg føler at oppdretteren også er den rette for oss. Her er vakkerjenta mi!

Vi skal hente henne i september, forhåpentligvis i den andre eller tredje uka. Grunnen til at vi venter til da er at jeg jobber fullt frem til slutten av denne måneden, etter det jobber jeg fire dager i uka. Rundt midten av september er kjærsten ferdig med et prosjekt han jobber på i nord og vi komme ned hit og ha fri, og massevis av tid til å bruke sammen med frøkna. Det er noe drit å vente, men jeg kan ikke bare få henne nå og så overlate henne til selv selv mens jeg drar på jobb. Så nå er dagene lange og sommerfuglene i magen mange, men jeg får i det minste tid til å forberede litt før frøkna kommer. Må gå til innkjøp av garderobe, hive ut et par hyller som tar stor plass og heller fylle garderoben, frigjøre litt plass liksom. Har ikke særlig stor leilighet, så må gjøre noen omrokkeringer for å få logistikken til å flyte. Og så må jeg kjøpe hundeseng (selv om sofaen og mitt fang forhåpentligvis blir beste plassen :P ), matskåler, bånd, halsbånd, melde oss på kurs, lese bøker, tenke over alle mulige og umulige sider ved nyankomsten, og så må jeg bruke masse tid på å se på bildene av henne om og om igjen, og ikke minst skal jeg bare gå å glede meg!

Jeg må takke alle dere som har svart i min rasevelgertråd! Jeg hadde ikke kommet inn på rasen bordeaux om ikke den hadde blitt nevnt der. Dessuten har jeg gjennom all diskusjon og foreslåtte raser sjekka ut og blitt bedre kjent med flere raser som jeg kanskje hadde en annen oppfatning av tidligere, eller ikke kjente i det hele tatt. Det har uansett vært kjempespennende å lete etter rasen for meg/oss, og selv om jeg fant en mange raser som var 93,68% rasen for oss, var det ikke før jeg begynte å se ordentlig på bordeauxen jeg følte at jeg fikk full klaff. Og når jeg da kom over den flotte jenta som om ikke lenge blir min, mailet og snakket med oppdretteren over telefon og fikk alt av informasjon jeg var ute etter -og mer- var det ikke noe å lure på lengre. Oh yesssss, nå er det ikke lenge til leiligheta mi blir enda trangere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da blir det hund på meg altså, litt kjappere enn jeg hadde tenkt men egentlig også på høy tid! Og nei, det ble ikke boxer. Det ble ikke grand danois, det ble ikke golden retriver. Ikke ble det en labrador, ikke en whippet, ikke noen korthåret collie eller en flat. Det ble......

Bordeaux dogge!

Jeg har funnet ei tispe unghund som virker som passer oss perfekt, som svarte til alle mine ønsker for en kommende hund, i tillegg til at jeg føler at oppdretteren også er den rette for oss. Her er vakkerjenta mi!

Vi skal hente henne i september, forhåpentligvis i den andre eller tredje uka. Grunnen til at vi venter til da er at jeg jobber fullt frem til slutten av denne måneden, etter det jobber jeg fire dager i uka. Rundt midten av september er kjærsten ferdig med et prosjekt han jobber på i nord og vi komme ned hit og ha fri, og massevis av tid til å bruke sammen med frøkna. Det er noe drit å vente, men jeg kan ikke bare få henne nå og så overlate henne til selv selv mens jeg drar på jobb. Så nå er dagene lange og sommerfuglene i magen mange, men jeg får i det minste tid til å forberede litt før frøkna kommer. Må gå til innkjøp av garderobe, hive ut et par hyller som tar stor plass og heller fylle garderoben, frigjøre litt plass liksom. Har ikke særlig stor leilighet, så må gjøre noen omrokkeringer for å få logistikken til å flyte. Og så må jeg kjøpe hundeseng (selv om sofaen og mitt fang forhåpentligvis blir beste plassen :P ), matskåler, bånd, halsbånd, melde oss på kurs, lese bøker, tenke over alle mulige og umulige sider ved nyankomsten, og så må jeg bruke masse tid på å se på bildene av henne om og om igjen, og ikke minst skal jeg bare gå å glede meg!

Jeg må takke alle dere som har svart i min rasevelgertråd! Jeg hadde ikke kommet inn på rasen bordeaux om ikke den hadde blitt nevnt der. Dessuten har jeg gjennom all diskusjon og foreslåtte raser sjekka ut og blitt bedre kjent med flere raser som jeg kanskje hadde en annen oppfatning av tidligere, eller ikke kjente i det hele tatt. Det har uansett vært kjempespennende å lete etter rasen for meg/oss, og selv om jeg fant en mange raser som var 93,68% rasen for oss, var det ikke før jeg begynte å se ordentlig på bordeauxen jeg følte at jeg fikk full klaff. Og når jeg da kom over den flotte jenta som om ikke lenge blir min, mailet og snakket med oppdretteren over telefon og fikk alt av informasjon jeg var ute etter -og mer- var det ikke noe å lure på lengre. Oh yesssss, nå er det ikke lenge til leiligheta mi blir enda trangere!

grattis. hvor kommer hun fra? :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren også! Jeg som holdt en knapp på Boxer :rolleyes:

Neida. Gratulerer med avgjørelse. Jeg fikk dog også inntrykk av at du ønsket valp?

Var inne på hjemmesiden og leste litt om henne. Det virker som om dette er en valp de ønsket å beholde- hvorfor selges hun? Eller er det för avtale?

Uansett ser hun veldig søt ut :P

Red: Hva fikk deg til å ende opp med Bordeaux, annet enn god kontakt med oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren også! Jeg som holdt en knapp på Boxer :rolleyes:

Neida. Gratulerer med avgjørelse. Jeg fikk dog også inntrykk av at du ønsket valp?

Var inne på hjemmesiden og leste litt om henne. Det virker som om dette er en valp de ønsket å beholde- hvorfor selges hun? Eller er det för avtale?

Uansett ser hun veldig søt ut :P

Red: Hva fikk deg til å ende opp med Bordeaux, annet enn god kontakt med oppdretter?

Ja, der kom spørsmålet jeg glemte å stille, men som jeg er nysgjerrig på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valg av rase og valg av hund :P Mulig jeg har lest den andre tråden for dårlig, men ønsket du å motta en eldre hund fremfor valp?

Søren også! Jeg som holdt en knapp på Boxer :rolleyes:

Neida. Gratulerer med avgjørelse. Jeg fikk dog også inntrykk av at du ønsket valp?

Var inne på hjemmesiden og leste litt om henne. Det virker som om dette er en valp de ønsket å beholde- hvorfor selges hun? Eller er det för avtale?

Uansett ser hun veldig søt ut :P

Red: Hva fikk deg til å ende opp med Bordeaux, annet enn god kontakt med oppdretter?

Jo, jeg tenkte både på valp og en litt eldre hund. Jeg hadde egentlig ikke bestemt meg for hva jeg helst ville ha, men helte nok mest mot valp. Jeg åpnet imidlertid mer for en litt eldre hund etterhvert, og landet til slutt på det av flere grunner. Viktigst for meg var det dog å finne Den Rette, om det så var valp, unghund eller en stivbeint pensjonist. Den Rette viste seg å være unghund, og hun viste seg å være ledig allerede nå.

Jeg valgte bordeaux fordi, som nevt i første tråden, følte jeg ikke at de andre rasene jeg tenkte på klaffet 100%. Jeg følte at en boxer, som lenge var førstevalget, kunne være en liten dæsj for energisk for meg, og jeg ble usikker på om det var noe jeg ville klare. Eller, jeg tror jeg ville klare den altså, men jeg føler liksom at alle boxere jeg møter er litt mye armer og bein og har liksom aldri beina planta på jorda. Kan hende er en boxer litt for mye energi for meg som nå blir førstegangs hundeier.

En golden, som da var på andreplass, har på en måte det boxeren mangler; ro og fred, men mangler samtidig det boxeren har. Jeg synes det virker som om det er litt tilfeldig hvor aktive goldener blir/er, og jeg ønsker meg ikke en passiv hund.

Bordeauxen virker for meg som å være mellomtingen mellom de to rasene. En rolig hund som også er aktiv og energisk, en glad og kontaktsøkende hund, en sosial hund.

Og ja, de hadde opprinnelig planlagt å beholde hunden selv, men som sikkert flere av dere vet går ikke ting alltid slik man ønsker eller planlegger, så nå flytter hun til oss i stedet og blir kosefrøken, treningskompis og turkamerat i stedet. Ikke på foravtale, jeg ønsker ikke å ha hund på for.

Gratulerer! For et herlig vesen hun ser ut til å være :P Det utryksfulle ansiktet. Så gøy! Bare nyt denne tiden nå :P Drømmingen, lengtingen, innkjøpene... den kommer ikke tilbake og er helt unik :P

Jepp, denne tiden har jeg tenkt til å nyte til fulle. Det er ganske ålreit å gå sånn og vente på en bra ting, gå rundt å glede seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres flott ut!

Jeg er sikker på at dere kommer til å trives sammen, og gleder meg til å se flere bilder etterhvert som tiden går. (For jeg regner med at du kommer til å lage tråd til henne her?? :P )

Du har virkelig lagt deg i selen for å finne "den rette"- og her er hun altså. All honnør til deg! September er her før du vet ordet av det :P

Har du tenkt til å stille ut noe da? Det ser ut som om hun kommer fra "gode" linjer eksteriørmessig sett. (Også hadde det vært moro å treffe dere på utstilling.... :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med endelig riktig valg og at du har funnet deg ei snuppe!

hun var absolutt nydelig!

All applaus til deg som har satt deg sånn inn i rasevalg og godt at du fant en som passet. Håper vi får høre alt om henne, hvordan hun er og hvordan rasen er (til meg som ikke er så kjent med den....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig bra ut det! Jeg blir glad av de få som virkelig har satt seg inn i raser, linjer, oppdrettere og individer, og du er blant de som faller i den gruppen :P Lykke til med det kommende familiemedlemmet, og ja, oppdateringer her inne er påkrevd *flir*

Har du noen planer med henne forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med hund! Flott at du fant din rase, og jeg ønsker dere lykke til med frøkna. Kanskje treffes vi på tur en dag også? :P

Takk! Og takk for at du lot meg bli med deg og bli introdusert for whippeten. Dagen etter møtte jeg faktisk en whippet i byen også, blå og hvit hann, som din! Ja kanskje treffes vi på tur, vi bor jo ikke akkurat langt fra hverandre. Jeg vil gjerne ha hundevenner til frøkna mi :P

Høres flott ut!

Jeg er sikker på at dere kommer til å trives sammen, og gleder meg til å se flere bilder etterhvert som tiden går. (For jeg regner med at du kommer til å lage tråd til henne her?? :blink: )

Du har virkelig lagt deg i selen for å finne "den rette"- og her er hun altså. All honnør til deg! September er her før du vet ordet av det :P

Har du tenkt til å stille ut noe da? Det ser ut som om hun kommer fra "gode" linjer eksteriørmessig sett. (Også hadde det vært moro å treffe dere på utstilling.... :rolleyes: )

Gratulerer så masse med endelig riktig valg og at du har funnet deg ei snuppe!

hun var absolutt nydelig!

All applaus til deg som har satt deg sånn inn i rasevalg og godt at du fant en som passet. Håper vi får høre alt om henne, hvordan hun er og hvordan rasen er (til meg som ikke er så kjent med den....)

Dette høres veldig bra ut det! Jeg blir glad av de få som virkelig har satt seg inn i raser, linjer, oppdrettere og individer, og du er blant de som faller i den gruppen :P Lykke til med det kommende familiemedlemmet, og ja, oppdateringer her inne er påkrevd *flir*

Har du noen planer med henne forresten?

Det er klart det må komme egen tråd, i alle fall kommer det en masse bilder og oppdateringer.

Ja, jeg føler at jeg har gjort litt hjemmeleksa mi når det kommer til valg av rase og leting etter den rette hunden, i alle fall så langt det har vært mulig. Man kan jo aldri vite, det kan godt hende jeg hadde vært lykkelig med en gordon setter ved min side, eller en...australsk kelpie for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis så mye! Men søren også, hadde jeg visst at du fremdeles vurderte raser med vaktinstinkt, så skulle jeg prøvd å prakket på deg en sloughivalp. Sloughien er forsåvidt ikke så vaktsom som bordeaux dogge, men ihvertfall mer vaktsom enn en gjennomsnitts whippet.

Uansett: grattis! Jeg håper og ønsker inderlig at du slipper å oppleve leddproblemer og -skader på henne. Forhåpentligvis har hun heller ikke vist tegn til hudproblemer eller lignende. Men jeg anbefaler deg uansett å ta deg råd til hundeforsikring. Jeg anbefaler i så fall Agria, for de har jeg selv god erfaring med.

Når i september får du henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig klar over, men veldig greit at du har sjekket det opp for meg. :rolleyes:

Jeg sjekket ingenting, jegvisste det godt fra før, siden jeg har hilst på slekta :blink: Men tenkte kanskje at dette var en grunn til at de ville omplassere en hund de fra tidligere hadde bestemt seg for å beholde. Ikke annet :P Og det er ikke moro med syk hund.

Men nydelig, det er hun iallefall! Så håper vi hu er frisk og rask i tilegg! Gratulerer så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket ingenting, jegvisste det godt fra før, siden jeg har hilst på slekta :P Men tenkte kanskje at dette var en grunn til at de ville omplassere en hund de fra tidligere hadde bestemt seg for å beholde. Ikke annet :P Og det er ikke moro med syk hund.

Men nydelig, det er hun iallefall! Så håper vi hu er frisk og rask i tilegg! Gratulerer så mye!

Takk for gratulasjon, jeg gleder meg selvsagt stort!

Hvis du har lest rasevelgertråden min så har du kanskje fått med deg at jeg ikke hopper på første og beste hund jeg finner? Du hadde ikke trengt å lese tråden en gang, det er i mine øyne vanlig høflighet ikke å ta utgangspunkt i at folk tar blinde og uinformerte valg. Hadde jeg vært redd for at denne hunden var syk, hadde hun skulle blitt omplassert pga sykdom, hadde ikke hun vært hunden for meg. Jeg gidder imidlertid ikke å diskutere eller måtte forsvare hundens linjer og sykdom i dem, slik jeg ikke ville ha startet en slik diskusjon rundt din eller andres hunders helse. Jeg regner nemlig med at dere tar opplyste valg, slik jeg gjør, og gjør dere ikke det er ikke det noe jeg har tenkt til å ta opp med dere åpent på et forum. Er det likevel noe jeg føler jeg vil prate om, ville jeg i så fall sende en ålreit pm. Det oppfordrer jeg forøvrig dere andre til å gjøre også, dersom dere skulle få lyst til å stille meg spørsmål om helsa på hunden jeg har valgt!

For å berolige deg i din bekymring, PsychoLynx, kan jeg fortelle deg at jeg vet alt om hunden og hennes linjers helsetilstand. Men søtt av deg å bekymre deg altså.

Grattis så mye! Men søren også, hadde jeg visst at du fremdeles vurderte raser med vaktinstinkt, så skulle jeg prøvd å prakket på deg en sloughivalp. Sloughien er forsåvidt ikke så vaktsom som bordeaux dogge, men ihvertfall mer vaktsom enn en gjennomsnitts whippet.

Uansett: grattis! Jeg håper og ønsker inderlig at du slipper å oppleve leddproblemer og -skader på henne. Forhåpentligvis har hun heller ikke vist tegn til hudproblemer eller lignende. Men jeg anbefaler deg uansett å ta deg råd til hundeforsikring. Jeg anbefaler i så fall Agria, for de har jeg selv god erfaring med.

Når i september får du henne?

Takk!

Hehe, du kunne ha prøvd å prakke på en meg en sloughi, men du veit jo hvordan jeg føler det ovenfor mynder. :blink: Det skulle dessuten mye til for å overbevise meg om at jeg skulle hatt noe annet enn bordeaux også :P Men når jeg blir stor og har meg et fint, hvitt hus på landet med et stort fint jorde utafor, da skal jeg ha to sloughier som løper og herjer på jordet. Sånn som deg :P

Jeg skal selvsagt ha forskiring, jeg forsikrer alltid mine dyr. Jeg har imidlertid ikke noe godt inntrykk av agria og kjenner veldig mange som sliter med å få sine uhell dekket, så jeg kommer til å holde meg til Gjensidige, der jeg har kattene mine forsikret. Har hatt Gjensidige i alle år og aldri hatt noe problem med dem i forhold til oppgjør. Veldig god service også, og faktisk blir det billigere enn agria. Men det kommer vel an på uhellene og helseproblemene man får, og hadde jeg holdt på med avl hadde Agria helt klart vært førstevalget. Jeg kjenner ikke til agrias forsikring på hund, men de har i alle fall ålreite avls. og avkomsforsikringer for katter. Hadde de bare være villige til å betale for seg også, hadde ting vært perfekt :P

Nøyaktig dato for henting er ikke blitt satt. For oppdretters del kunne jeg ha hentet henne i går hvis jeg hadde villet, men de har ikke noen hastverk med å bli kvitt bikkja, det er ingen problemhund, og vi ønsker jo alle at hunden skal komme på et tidspunkt den kan få mest og best oppfølging. Kjærsten skal derfor gjøre seg ferdig med et prosjekt han jobber på først, og så henter vi henne. Da har han nemlig fri over en lang periode og kommer til å ta seg av henne mens jeg er på jobb. Litt usikkert når prosjektet er ferdig, forhåpentligvis er det ferdig tidligst mulig :P Jeg vil jo egentlig hente henne i dette øyeblikk, men jeg jobber hver dag nå og kan ikke bare hente henne og overlate henne til seg selv.

Ja og så har vil meldt oss på kurs som starter allerede i september, mens oppdretter trener litt på div ting i tidn frem til vi henter henne hjem, så dette blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Endelig var ventetiden på mer enn ett år over og ny valp er hentet!  🌸 VH Stella Polaris aka Stella 🌸  Ei tøff og trygg haldentispe som skal brukes til jakt, tur og friluftsliv. 
    • Jeg hadde nok tatt hun med til vetrinær for å være sikker på at alt er ok. Bedre å reise en gang for mye enn en gang for lite.
    • Men er det noen her som selv har erfaring med å ha to valper fra samme kull?
    • Jeg har masse ledig tid så det går bra. Har tid til å trene de separat med miljøtrening, og sosialisering med hver enkelt individ. Sånn at de får oppleve verden uten de andre hundene. Jeg trener også i hundeklubben så da kan jeg også trene de alene med kun en av dem mens den andre kan trene ro i bilen. Enten sammen med de andre hundene eller kun alene. Kommer til å trene i by, i skogen, tettsted og ved vann og strand.   Men kan ikke valpene da få uvanene av de voksne hundene også? Og at det da er vanskelig med leking inne eller soving. Jeg skjønner ikke at det er ekstra vanskelig når de kommer fra samme kull enn ikke. Hundene kan vell trekke hverandre opp selv om de lever i flokk. Jeg kan dele opp flokken og trene med de alene. Det gjør jeg allerede fra før av med de to jeg har fra før siden de trenger alenetid. Jeg er langt over middels glad i hund og jeg hadde synes det hadde vært intressert i å lære hvordan det er å ha to valper fra samme kull. Jeg er oppvokst med hund og hatt hund hele livet men aldri hatt to valper samtidig. Kun valp og ungdom sammen og det gikk bra.
    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...