Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag om båndtvang hele året

Poter

Recommended Posts

Det er forslått å utvide båndtvangen til å gjelde hele året i boligområder, handleområder og tilrettelagte friområder. Dette protesterer NKK mot. Bra! Men dette er faktisk realiteten for hundeholdet i store deler av Nord-Norge og muligvis flere steder også, pga rein. Her i Tromsø er det båndtvang hele året. Ikke noe særlig! Protesterer NKK mot dette? Ikke som jeg vet. Men det er jo så langt unna Oslogryta at kanskje ingen bryr seg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall båndtvang hele året i store deler av Rogaland, og sikkert også Oslo vil jeg tro? Beitedyr må nå en gang beskyttes ... Her har vi endel sau og kyr som går ute hele året, det stikker jo og litt kjepper i hjulene for oss.. Og i indre deler av Østlandet er det ofte ekstraordinær båndtvang grunnet mye snø hele vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Hallingdal. Skulle faktisk ønske det var båndtvang hele året!! Irriterer meg grenseløst over hunder som virrer rundt i skiløypene. Sist jeg ba en fyr sette bikkja i bånd fordi det var en reinsflokk i nærheten, fikk jeg til svar :DETTE ER EN FUGLEHUND.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Hallingdal. Skulle faktisk ønske det var båndtvang hele året! Irriterer meg grenseløst over hunder som virrer rundt i skiløypene. Sist jeg ba en fyr sette bikkja i bånd fordi det var en reinsflokk i nærheten, fikk jeg til svar :DETTE ER EN FUGLEHUND.... :P

Ja, for de er jo unntatt lover og regler <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Tromsø er den generelle båndtvangen noe lengre enn andre steder.

Fra 1 april til 30 september.

I tillegg har vi båndtvang på offentlige steder, og bynære boligfelt ( eller noe sånt )

Den siste delen er jeg enig i.

Hvorfor må man lufte hundene løse i byen?

Eller på offentlige steder, i byggefelt osv.

Telegrafbukta er vel et godt eksempel på et sted der det er båndtvang hele året.

Likevel møter vi hver eneste gang vi er der folk med løse hunder.

Verdens snilleste hunder selvfølgelig.

Men likevel, de har ikke noe der å gjøre uten bånd!

Samme med opparbeidede turstier der det er mye ferdsel.

Jeg liker ikke å bli overfalt av verdens snilleste 40 kgs hund.

Det er da fullt mulig å finne andre steder å lufte hundene sine løse?

Vi har i hvertfall ikke noe problem med dette.

Synes ikke andre skal generes av vårt hundehold, ergo har vi ikke hundene løse på offentlige steder eller i boligfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall båndtvang hele året i store deler av Rogaland, og sikkert også Oslo vil jeg tro? Beitedyr må nå en gang beskyttes ... Her har vi endel sau og kyr som går ute hele året, det stikker jo og litt kjepper i hjulene for oss.. Og i indre deler av Østlandet er det ofte ekstraordinær båndtvang grunnet mye snø hele vinteren.

I Oslo er det ingen båndtvang utover den generelle mellom 1. April og 20. August.

Det er lov å ha hunden løs overalt, og det sørger jeg for å utnytte 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forslått å utvide båndtvangen til å gjelde hele året i boligområder, handleområder og tilrettelagte friområder. Dette protesterer NKK mot. Bra! Men dette er faktisk realiteten for hundeholdet i store deler av Nord-Norge og muligvis flere steder også, pga rein. Her i Tromsø er det båndtvang hele året. Ikke noe særlig! Protesterer NKK mot dette? Ikke som jeg vet. Men det er jo så langt unna Oslogryta at kanskje ingen bryr seg? :P

Tror ikke dette handler om avstand til Oslo. I Nord er det vel helårsbåndtvang/utvidet båndtvang for å beskytte rein og sårbart vilt? Sentralt i Oslo er dette med båndtvang et spørsmål om å beskytte folk. Derfor blir dette to forskjellige ting som ikke kan sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helårs båndtvang rundt østensjøvannet i oslo, om jeg har skjønt det riktig.

I oslo er man vel av den oppfattelsen at båndtvang skal beskytte folk, så standard er at man sniker seg laaaangt utiskogen for å bryte båndtvangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette handler om avstand til Oslo. I Nord er det vel helårsbåndtvang/utvidet båndtvang for å beskytte rein og sårbart vilt? Sentralt i Oslo er dette med båndtvang et spørsmål om å beskytte folk. Derfor blir dette to forskjellige ting som ikke kan sammenlignes.

I Tromsø gjelder i hvertfall denne utvidete båndtvangen KUN i bynære strøk og på offentlige steder.

Så den er for å skjerme folk ikke dyr, noe som egentlig er forståelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, her er den for å beskytte både folk og dyr, siden vi pga mildt klima som sagt har endel dyr som går ute året rundt. Dog har vi noen strender (en?) som er fritatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg savner friområder og hundeparker her.

I Norge generelt faktisk.

Skulle ønske at vi kunne følge Danmarks eksempel og tilrettelegge litt for oss hundefolk.

Der har de hundeskoger hvor man får lufte hund uten bånd hele året.

Noen av de er inngjerda, andre ikke.

I tillegg er det så godt skiltet generelt der.

" Hund forbudt ", " Hund i snor " og " Uten snor med ledsager " er noen av skiltene man finner på friluftsområder.

Veldig enkelt å forholde seg til.

Og går man på http://www.hundeskovene.dk/ finner man oversikt over mange av hundeskogene i hele Danmark.

Med slike tiltak unngår man at folk bryter båndtvangen.

Vi benyttet mange av disse hundeskogene daglig på vår 2 uker lange Danmarks-ferie i sommer, og hadde ingen skumle opplevelser, bare hygge.

I Stockholm fant vi og en del mindre inngjerdede hundeparker som ble flittig brukt på kveldene den uka vi var der.

Veldig kjekt å la hundene få fritid under trygge forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Tromsø er den generelle båndtvangen noe lengre enn andre steder.

Fra 1 april til 30 september.

I tillegg har vi båndtvang på offentlige steder, og bynære boligfelt ( eller noe sånt )

Den siste delen er jeg enig i.

Hvorfor må man lufte hundene løse i byen?

Eller på offentlige steder, i byggefelt osv.

Telegrafbukta er vel et godt eksempel på et sted der det er båndtvang hele året.

Likevel møter vi hver eneste gang vi er der folk med løse hunder.

Verdens snilleste hunder selvfølgelig.

Men likevel, de har ikke noe der å gjøre uten bånd!

Samme med opparbeidede turstier der det er mye ferdsel.

Jeg liker ikke å bli overfalt av verdens snilleste 40 kgs hund.

Det er da fullt mulig å finne andre steder å lufte hundene sine løse?

Vi har i hvertfall ikke noe problem med dette.

Synes ikke andre skal generes av vårt hundehold, ergo har vi ikke hundene løse på offentlige steder eller i boligfelt.

Er det ikke båndtvang året rundt i hele kommunen?

Må si jeg savner friområder og hundeparker her.

I Norge generelt faktisk.

Skulle ønske at vi kunne følge Danmarks eksempel og tilrettelegge litt for oss hundefolk.

Der har de hundeskoger hvor man får lufte hund uten bånd hele året.

Noen av de er inngjerda, andre ikke.

I tillegg er det så godt skiltet generelt der.

" Hund forbudt ", " Hund i snor " og " Uten snor med ledsager " er noen av skiltene man finner på friluftsområder.

Veldig enkelt å forholde seg til.

Og går man på http://www.hundeskovene.dk/ finner man oversikt over mange av hundeskogene i hele Danmark.

Med slike tiltak unngår man at folk bryter båndtvangen.

Vi benyttet mange av disse hundeskogene daglig på vår 2 uker lange Danmarks-ferie i sommer, og hadde ingen skumle opplevelser, bare hygge.

I Stockholm fant vi og en del mindre inngjerdede hundeparker som ble flittig brukt på kveldene den uka vi var der.

Veldig kjekt å la hundene få fritid under trygge forhold.

Hørtes jo ut som ei veldig god ordning det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke båndtvang året rundt i hele kommunen?

Jeg har faktisk ikke klart å finne noen forskrift som sier noe om båndtvang i Tromsø kommune i det hele tatt..

Politivedtektene inneholder ingenting.

Altså tyder alt på at det ikke er noen ekstraordinær båndtvang i Tromsø kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke klart å finne noen forskrift som sier noe om båndtvang i Tromsø kommune i det hele tatt..

Politivedtektene inneholder ingenting.

Altså tyder alt på at det ikke er noen ekstraordinær båndtvang i Tromsø kommune.

Da må du nok lete bedre, for jeg finner masse.

http://www.tromso.kommune.no/asset/9311/1/9311_1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, her er den for å beskytte både folk og dyr, siden vi pga mildt klima som sagt har endel dyr som går ute året rundt. Dog har vi noen strender (en?) som er fritatt.

Den er strengt tatt ikke fritatt, men alle hundeeiere har selverklært den fritatt :blink: Det samme som hundeskogen som også er selverklært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok lete bedre, for jeg finner masse.

http://www.tromso.kommune.no/asset/9311/1/9311_1.pdf

Halloen..

En forskrift som gikk ut for et par år siden er ikke relevant her.

Det eneste som er av interesse i denne sammenheng er hva forskrifter publisert på www.lovdata.no sier.

Der er det INGEN forskrift som regulerer båndtvang i Tromsø kommune. Altså er det kun generell båndtvang som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er strengt tatt ikke fritatt, men alle hundeeiere har selverklært den fritatt :blink: Det samme som hundeskogen som også er selverklært...

Nei, på Hellestø står det faktisk skilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen..

En forskrift som gikk ut for et par år siden er ikke relevant her.

Det eneste som er av interesse i denne sammenheng er hva forskrifter publisert på www.lovdata.no sier.

Der er det INGEN forskrift som regulerer båndtvang i Tromsø kommune. Altså er det kun generell båndtvang som gjelder.

Er du sikker? Det er jo i så fall interessant å vite. Mener å huske at da jeg flyttet til byen fikk jeg høre at det er båndtvang året rundt, men jeg kan jo ha vært feilinformert og/eller huske feil. Hvis det bare er vanlig båndtvang her, er jo det i så fall godt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker? Det er jo i så fall interessant å vite. Mener å huske at da jeg flyttet til byen fikk jeg høre at det er båndtvang året rundt, men jeg kan jo ha vært feilinformert og/eller huske feil. Hvis det bare er vanlig båndtvang her, er jo det i så fall godt nytt.

Alle slike regler fastsatt av kommune/fylkeskommune/staten osv SKAL publiseres på et dertil egnet sted.

Dette vil i praksis si at alle gjeldende forskrifter publiseres på lovdata.no, som er en database over alt av lover og forskrifter her i landet.

Du kan naturligvis også kontakte kommunen og forhøre deg om hva som gjelder i dag, og i henhold til hvilke forskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det var det samme for Tromsø som det var for Trondheim (kan høres sånn ut). Det var en helårs båndtvang i boligområder, bynære områder osv, med generell båndtvang i marka. Denne opphørte i 2006 i forbindelse med at hundeloven skulle regulere hundeholdet heller enn lokale forskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...