Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag om båndtvang hele året

Poter

Recommended Posts

Skrevet

Det er forslått å utvide båndtvangen til å gjelde hele året i boligområder, handleområder og tilrettelagte friområder. Dette protesterer NKK mot. Bra! Men dette er faktisk realiteten for hundeholdet i store deler av Nord-Norge og muligvis flere steder også, pga rein. Her i Tromsø er det båndtvang hele året. Ikke noe særlig! Protesterer NKK mot dette? Ikke som jeg vet. Men det er jo så langt unna Oslogryta at kanskje ingen bryr seg? :P

Skrevet

Bortsett fra "tilrettelagte friområder", så er det vel slik det fungerer i praksis veldig mange steder?

Skrevet

Det er iallefall båndtvang hele året i store deler av Rogaland, og sikkert også Oslo vil jeg tro? Beitedyr må nå en gang beskyttes ... Her har vi endel sau og kyr som går ute hele året, det stikker jo og litt kjepper i hjulene for oss.. Og i indre deler av Østlandet er det ofte ekstraordinær båndtvang grunnet mye snø hele vinteren.

Skrevet

Jeg bor i Hallingdal. Skulle faktisk ønske det var båndtvang hele året!! Irriterer meg grenseløst over hunder som virrer rundt i skiløypene. Sist jeg ba en fyr sette bikkja i bånd fordi det var en reinsflokk i nærheten, fikk jeg til svar :DETTE ER EN FUGLEHUND.... :P

Skrevet
Jeg bor i Hallingdal. Skulle faktisk ønske det var båndtvang hele året! Irriterer meg grenseløst over hunder som virrer rundt i skiløypene. Sist jeg ba en fyr sette bikkja i bånd fordi det var en reinsflokk i nærheten, fikk jeg til svar :DETTE ER EN FUGLEHUND.... :P

Ja, for de er jo unntatt lover og regler <_<

Skrevet

Her i Tromsø er den generelle båndtvangen noe lengre enn andre steder.

Fra 1 april til 30 september.

I tillegg har vi båndtvang på offentlige steder, og bynære boligfelt ( eller noe sånt )

Den siste delen er jeg enig i.

Hvorfor må man lufte hundene løse i byen?

Eller på offentlige steder, i byggefelt osv.

Telegrafbukta er vel et godt eksempel på et sted der det er båndtvang hele året.

Likevel møter vi hver eneste gang vi er der folk med løse hunder.

Verdens snilleste hunder selvfølgelig.

Men likevel, de har ikke noe der å gjøre uten bånd!

Samme med opparbeidede turstier der det er mye ferdsel.

Jeg liker ikke å bli overfalt av verdens snilleste 40 kgs hund.

Det er da fullt mulig å finne andre steder å lufte hundene sine løse?

Vi har i hvertfall ikke noe problem med dette.

Synes ikke andre skal generes av vårt hundehold, ergo har vi ikke hundene løse på offentlige steder eller i boligfelt.

Skrevet
Det er iallefall båndtvang hele året i store deler av Rogaland, og sikkert også Oslo vil jeg tro? Beitedyr må nå en gang beskyttes ... Her har vi endel sau og kyr som går ute hele året, det stikker jo og litt kjepper i hjulene for oss.. Og i indre deler av Østlandet er det ofte ekstraordinær båndtvang grunnet mye snø hele vinteren.

I Oslo er det ingen båndtvang utover den generelle mellom 1. April og 20. August.

Det er lov å ha hunden løs overalt, og det sørger jeg for å utnytte 100%.

Skrevet

I trondheim har vi båndtvang hele året i bynære områder, men har ikke tilrettelagte områder for slipp. Ergo, jeg bryter loven av hensyn til mine hunder, og det mener jeg er dyrevern faktisk.

Skrevet
Det er forslått å utvide båndtvangen til å gjelde hele året i boligområder, handleområder og tilrettelagte friområder. Dette protesterer NKK mot. Bra! Men dette er faktisk realiteten for hundeholdet i store deler av Nord-Norge og muligvis flere steder også, pga rein. Her i Tromsø er det båndtvang hele året. Ikke noe særlig! Protesterer NKK mot dette? Ikke som jeg vet. Men det er jo så langt unna Oslogryta at kanskje ingen bryr seg? :P

Tror ikke dette handler om avstand til Oslo. I Nord er det vel helårsbåndtvang/utvidet båndtvang for å beskytte rein og sårbart vilt? Sentralt i Oslo er dette med båndtvang et spørsmål om å beskytte folk. Derfor blir dette to forskjellige ting som ikke kan sammenlignes.

Skrevet

Er vel helårs båndtvang rundt østensjøvannet i oslo, om jeg har skjønt det riktig.

I oslo er man vel av den oppfattelsen at båndtvang skal beskytte folk, så standard er at man sniker seg laaaangt utiskogen for å bryte båndtvangen...

Skrevet
Tror ikke dette handler om avstand til Oslo. I Nord er det vel helårsbåndtvang/utvidet båndtvang for å beskytte rein og sårbart vilt? Sentralt i Oslo er dette med båndtvang et spørsmål om å beskytte folk. Derfor blir dette to forskjellige ting som ikke kan sammenlignes.

I Tromsø gjelder i hvertfall denne utvidete båndtvangen KUN i bynære strøk og på offentlige steder.

Så den er for å skjerme folk ikke dyr, noe som egentlig er forståelig synes jeg.

Skrevet

Mm, her er den for å beskytte både folk og dyr, siden vi pga mildt klima som sagt har endel dyr som går ute året rundt. Dog har vi noen strender (en?) som er fritatt.

Skrevet

Må si jeg savner friområder og hundeparker her.

I Norge generelt faktisk.

Skulle ønske at vi kunne følge Danmarks eksempel og tilrettelegge litt for oss hundefolk.

Der har de hundeskoger hvor man får lufte hund uten bånd hele året.

Noen av de er inngjerda, andre ikke.

I tillegg er det så godt skiltet generelt der.

" Hund forbudt ", " Hund i snor " og " Uten snor med ledsager " er noen av skiltene man finner på friluftsområder.

Veldig enkelt å forholde seg til.

Og går man på http://www.hundeskovene.dk/ finner man oversikt over mange av hundeskogene i hele Danmark.

Med slike tiltak unngår man at folk bryter båndtvangen.

Vi benyttet mange av disse hundeskogene daglig på vår 2 uker lange Danmarks-ferie i sommer, og hadde ingen skumle opplevelser, bare hygge.

I Stockholm fant vi og en del mindre inngjerdede hundeparker som ble flittig brukt på kveldene den uka vi var der.

Veldig kjekt å la hundene få fritid under trygge forhold.

Skrevet
Her i Tromsø er den generelle båndtvangen noe lengre enn andre steder.

Fra 1 april til 30 september.

I tillegg har vi båndtvang på offentlige steder, og bynære boligfelt ( eller noe sånt )

Den siste delen er jeg enig i.

Hvorfor må man lufte hundene løse i byen?

Eller på offentlige steder, i byggefelt osv.

Telegrafbukta er vel et godt eksempel på et sted der det er båndtvang hele året.

Likevel møter vi hver eneste gang vi er der folk med løse hunder.

Verdens snilleste hunder selvfølgelig.

Men likevel, de har ikke noe der å gjøre uten bånd!

Samme med opparbeidede turstier der det er mye ferdsel.

Jeg liker ikke å bli overfalt av verdens snilleste 40 kgs hund.

Det er da fullt mulig å finne andre steder å lufte hundene sine løse?

Vi har i hvertfall ikke noe problem med dette.

Synes ikke andre skal generes av vårt hundehold, ergo har vi ikke hundene løse på offentlige steder eller i boligfelt.

Er det ikke båndtvang året rundt i hele kommunen?

Må si jeg savner friområder og hundeparker her.

I Norge generelt faktisk.

Skulle ønske at vi kunne følge Danmarks eksempel og tilrettelegge litt for oss hundefolk.

Der har de hundeskoger hvor man får lufte hund uten bånd hele året.

Noen av de er inngjerda, andre ikke.

I tillegg er det så godt skiltet generelt der.

" Hund forbudt ", " Hund i snor " og " Uten snor med ledsager " er noen av skiltene man finner på friluftsområder.

Veldig enkelt å forholde seg til.

Og går man på http://www.hundeskovene.dk/ finner man oversikt over mange av hundeskogene i hele Danmark.

Med slike tiltak unngår man at folk bryter båndtvangen.

Vi benyttet mange av disse hundeskogene daglig på vår 2 uker lange Danmarks-ferie i sommer, og hadde ingen skumle opplevelser, bare hygge.

I Stockholm fant vi og en del mindre inngjerdede hundeparker som ble flittig brukt på kveldene den uka vi var der.

Veldig kjekt å la hundene få fritid under trygge forhold.

Hørtes jo ut som ei veldig god ordning det der!

Skrevet
Er det ikke båndtvang året rundt i hele kommunen?

Jeg har faktisk ikke klart å finne noen forskrift som sier noe om båndtvang i Tromsø kommune i det hele tatt..

Politivedtektene inneholder ingenting.

Altså tyder alt på at det ikke er noen ekstraordinær båndtvang i Tromsø kommune.

Skrevet
Mm, her er den for å beskytte både folk og dyr, siden vi pga mildt klima som sagt har endel dyr som går ute året rundt. Dog har vi noen strender (en?) som er fritatt.

Den er strengt tatt ikke fritatt, men alle hundeeiere har selverklært den fritatt :blink: Det samme som hundeskogen som også er selverklært...

Skrevet
Da må du nok lete bedre, for jeg finner masse.

http://www.tromso.kommune.no/asset/9311/1/9311_1.pdf

Halloen..

En forskrift som gikk ut for et par år siden er ikke relevant her.

Det eneste som er av interesse i denne sammenheng er hva forskrifter publisert på www.lovdata.no sier.

Der er det INGEN forskrift som regulerer båndtvang i Tromsø kommune. Altså er det kun generell båndtvang som gjelder.

Skrevet
Den er strengt tatt ikke fritatt, men alle hundeeiere har selverklært den fritatt :blink: Det samme som hundeskogen som også er selverklært...

Nei, på Hellestø står det faktisk skilt!

Skrevet
Halloen..

En forskrift som gikk ut for et par år siden er ikke relevant her.

Det eneste som er av interesse i denne sammenheng er hva forskrifter publisert på www.lovdata.no sier.

Der er det INGEN forskrift som regulerer båndtvang i Tromsø kommune. Altså er det kun generell båndtvang som gjelder.

Er du sikker? Det er jo i så fall interessant å vite. Mener å huske at da jeg flyttet til byen fikk jeg høre at det er båndtvang året rundt, men jeg kan jo ha vært feilinformert og/eller huske feil. Hvis det bare er vanlig båndtvang her, er jo det i så fall godt nytt.

Skrevet
Er du sikker? Det er jo i så fall interessant å vite. Mener å huske at da jeg flyttet til byen fikk jeg høre at det er båndtvang året rundt, men jeg kan jo ha vært feilinformert og/eller huske feil. Hvis det bare er vanlig båndtvang her, er jo det i så fall godt nytt.

Alle slike regler fastsatt av kommune/fylkeskommune/staten osv SKAL publiseres på et dertil egnet sted.

Dette vil i praksis si at alle gjeldende forskrifter publiseres på lovdata.no, som er en database over alt av lover og forskrifter her i landet.

Du kan naturligvis også kontakte kommunen og forhøre deg om hva som gjelder i dag, og i henhold til hvilke forskrifter.

Skrevet

Jeg antar det var det samme for Tromsø som det var for Trondheim (kan høres sånn ut). Det var en helårs båndtvang i boligområder, bynære områder osv, med generell båndtvang i marka. Denne opphørte i 2006 i forbindelse med at hundeloven skulle regulere hundeholdet heller enn lokale forskrifter.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...