Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakttrening


Cathrine og Biff

Recommended Posts

Eg er nett begynt på valpekurs. Første time var det kontakttrening og sitt som vi fokuserte på. Eg fekk beskjed om å belønna valpen når eg fekk augenkontakt med han. Problemet mitt er at kvar gang eg ser på han so ser han på meg, skal eg då belønna han heile tida? Eller koble inn et kommando ord?

Ganske so ny på alt dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere har så god kontakt allerede! Får håpe det holder seg slik når han blir eldre også. :lol: Hør med instruktøren din om hva h*n vil du skal gjøre. Hvis du vil trene på dette i mellomtiden, kan du begynne å vente bare bittelitt lengre før du belønner han, sånn at han må se på deg lengre før han får godis/leke. Når dere har blitt skikkelige gode, kan du kanskje ha øyekontakt med han i nesten et halvt minutt før du belønner! Altså; jobb med lengden på kontakten, i stedet for frekvensen på den. Du kan også trene på at han skal se på deg selv om dere beveger dere.

Edit: Ja, og så kan dere trene med forstyrrelser (som han takler). Øk gradvis uansett hva du trener på, så går det sakte men sikkert fremover! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du gjør det med mer og mer forstyrrelser.

Du kan også belønne for hver gang han ser på deg mens dere går.

Så øker du graden fra hjemme, til ute, til ute blandt litt folk, blandt bilder osv.

Kontakt er jo en av de aller viktigste punktene å trene på! Så fortsett med det gode arbeidet du :P

Hvordan gjør du det nå?

Vi lærte å sitte vi på valpekurset, og så reise oss, og så gå litt å litt osv.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Godbiter blir man vel aldri ferdig med. :whistle:. Men som det står over her, så kan man øke vanskelighetsgraden gradvis, og når det begynner å bli veldig bra begynner man med å belønne med godbit bare av og til (med uregelmessige mellomrom). Symra må stå pent leeeeenge før hun får en godis, det er jo slik hun må stå i ringen på utstilling.

Husk på å trene bare små økter i gangen, vofsen skal synes at dette er gøy.

Hvis du synes det blir litt mye godis for den lille magen, så del opp f.eks. kokt skinke eller pølse i ørsmå biter.

(Og Kabi, jeg har flere bøker du kan låne :ermm: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Takk for tipset :)

Marve hopper i salto på stua for tørrforkuler, men ikke utendørs. Så nå har jeg kjøpt kokt skinke!

Igår lærte han "slipp" tror han syntes det var gøy, lurer på om jeg skal lære ham "tørk opp etter deg" også.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...