Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingsvalp?


lenak

Recommended Posts

Hei! :D

Jeg er ikke akkurat ny her, men har aldri vært aktiv i trådene.

Men nå skal jeg få meg valp! Og jeg klarer ikke vente. :P

Det har seg sånn at jeg bor alene med min mor.

Det skal først og fremst være min hund. Har hatt to før.

Jeg har mast om å få rase, og da boxer, men aldri i verden om vi har råd til så dyr rase. Jeg har hest fra før av nemlig.

Så det må være en blanding. Og da er min far og min søster VELDIG imot blandinger, for de mener da vet man aldri hva man ender opp med, og at det er så vanskelige å oppdra.

Men meg og min mor er tverdt uenige, og mener blandinger oftest er veldig flotte hunder.

Vi har funnet en valp som jeg skal se på, en hannhund. Mor er boxer/labrador og far er buhund/BC.

Den høres perfekt ut da jeg ønsker en veldig aktiv hund. :P

Men så da lurer jeg på, har min far og søster rett i at blandinger er noen vanskelige skapninger?

Eller kan jeg trygt satse på en slik som nevnt ovenfor her?

For boxer er yndlingsrasen min, selv om jeg knapt har møtt en før. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være heldig- og ende opp med en riktig herlig blandingshund. Men det ER et større sjansespill enn renrasede hunder.

Renrasede hunder avlet fram av seriøse oppdrettere kommer fra helsetestede linjer. De ligger eskteriørt nærme en standard, og det blir avlet med henhold til temperement og et bruksområde. - Du vet hva du går til, og har en oppdretter med erfaring med rasen og dens væremåte i ryggen.

Oppdretter har gjerne erfaring fra tidligere kull, og vet hvordan valpene skal sosialiseres for en best mulig start på livet, og h*n har også i de fleste tilfeller bedre mulighet til å følge opp deg som valpekjøper.

Med en blandingshund er det også vanskelig å forutsi nettopp hvilke bruksegenskaper som vil være de framtredende. I blandingen du henviser til finnes både gjeterhund, apporterende hund og jakthunde. Er du villig til å ta hunden "uansett hvilke egenskaper den har latent"?

Har dere forøvrig vurdert å eventuellt få en boxer på föravtale? Det vil som oftest si at dere betaler halv pris for hvalpen, og har den som deres egen. Oppdretter kan ta den med seg på utstillinger, og ha et kull eller to, og dere får den helt i deres eie etter dette.

Et annet alternativ kan være boxer med utstillingsfeil (f.eks hvit boxer) - disse selges også til redusert pris.

Jeg vil på det sterkeste anbefale rasehund.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det, men vi skal ha valp.

Hvis man tar opp til flere lydighetskurs, og begynner med det tidlig, hjelper det på hunden da? :D

Det bør man ALLTID gjøre som fersk hudeeier. Uansett om man har rase eller blanding. Men forutsettningene er bedre med en renraset i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nå ser det ikke ut til at vi skal ha denne her likevel fordi vi fant en annen som er blanding av labrador og border collie som var mye mer interessant :D Men vi får se.

Blir avgjort om vi skal ha den imorgen, er såå spent! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ann å spare penger. Å kjøpe seg valp er ikke noe som burde bli gjort så fort som mulig, fordi suget etter valp er der. Det går fint ann å f.eks sette av 1000 kr i mnd, kanskje ta seg en sommerjobb/ekstrasobb og tjene litt ekstra til å sette av, så vips har man de pengene man trenger. Det kan ta tid, men det er verdt det.

Dessuten er det som regel ikke hunden som er dyr, det er det å ha hund.

Den må jo vaksineres, får ormekur, bli chippet og forsikret. Dere burde jo også gå noen kurs med den.. Det blir fort svidd av noen 1000 lapper bare på få mnd når en har kjøpt seg valp.

Også burde dere også tenke på, at om dere kjøper valp fra et planlagt blandingskull, kan dere bidra med å søtte usæriøsavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...