Gå til innhold
Hundesonen.no

Grunnleggende utstillingstips

Iago

Recommended Posts

Neste helg skal jeg stille en elghund hann (kanskje), eieren satte hunden på kennel siden han er på ferie. Og da får vi bare to dager på å øve, og det er jo langt fra nok til å få så mye ut av det. Men noen små grunnleggende tips setter jeg stor pris på!

(jeg trenger ikke høre at det var jo dumt å sette dne på kennel, det kommer til å gå rett i dass og sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgreia er jo at hunden klarer å stå i ringen, at den ikke setter seg hele tia.. Og at den godtar og bli plukket og pillet på over alt!=)

Det er også er fordel om hunden kan løpe ved sien av deg uten alt for mye hopp å sprett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund godtar stort sett å bli tatt på kroppen, fordi det kan minne om kos - om dommeren er normal i hendene.

Men tenner og testikler er uvante områder for en hannhund, så tren på det. Jeg tror også halen på elghund rulles ut, så la andre gjøre det et par ganger, i fall det er nytt for hunden.

Sørg for at hunden kan trave, det hjelper ikke om den går pent ved din side hvis det er i passgang.

Og finn ut hvordan den reagerer på at andre hunder løper foran eller bak (leke? Krangle? Ignorere?) slik at du kan anpasse avstand i ringen etter det.

Sørg også for at du vet hundens alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 17 mnd. Når som helst kan man trene på å ha han travende ved siden av meg, pent. I skogen, på veien og til slutt i ringtrening. Vi har jo ingen hannhund til å trene sammen med, og Nikita blir vel litt for interessant for han til at han kan konse. men vi kan prøve. Det med tenner og testikler var bra dere nevnte! Det hadde jeg glemt. Halen er rullet fra før når de koser seg og logrer med halen. Oppstillingen får vi ta noen gjenomganger på, men det har vi gjort før også. Så håper han husker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye trekker det ned at de setter seg? Vi har hatt sånn ståloppdragelse, venter du på noe skal du sette deg ned, ser du katt skal du sette deg ned, ser du hunder skal du sette deg ned. Så med godis i hånda så går rompa ned med en gang den... hehehe. Damn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra har også en tendens til å sette seg ned når vi står og venter i ringen. Hvis det er mange foran oss som skal bedømmes lar jeg henne få lov, fordi akkurat nå er det viktigste at hun slapper av og trives i ringen. Jeg har bare passet på at hun står pent når det snart er vår tur, det hender jo ofte at dommeren lar øynene sveipe over hundene som venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund bedømmes på utstilling skal den stå - helt enkelt. Det er ikke mulig å bedømme høyde/lengde/bredde, vinkler, rygglinje, etc på en sittende (eller liggende) hund.

Ergo vil det nærmest umuliggjøre en rettferdig bedømmelse hvis hunden ikke greier å stå oppreist.

Men siden man greier å lære en hund forskjell mellom SITT og LIGG - så burde det jo være greit å lære inn en STÅ også, ikke sant? (Dog virker det som om det er mye vanskeligere å lære det, av en eller annen grunn...)

Så tren på "stååååå" - gjerne at den står fritt til å begynne med (så kan man begynne å passere bena korrekt sånn etterhvert når hunden har blitt fortrolig med ståingen).

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...