Gå til innhold
Hundesonen.no

Grunnleggende utstillingstips

Iago

Recommended Posts

Neste helg skal jeg stille en elghund hann (kanskje), eieren satte hunden på kennel siden han er på ferie. Og da får vi bare to dager på å øve, og det er jo langt fra nok til å få så mye ut av det. Men noen små grunnleggende tips setter jeg stor pris på!

(jeg trenger ikke høre at det var jo dumt å sette dne på kennel, det kommer til å gå rett i dass og sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgreia er jo at hunden klarer å stå i ringen, at den ikke setter seg hele tia.. Og at den godtar og bli plukket og pillet på over alt!=)

Det er også er fordel om hunden kan løpe ved sien av deg uten alt for mye hopp å sprett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund godtar stort sett å bli tatt på kroppen, fordi det kan minne om kos - om dommeren er normal i hendene.

Men tenner og testikler er uvante områder for en hannhund, så tren på det. Jeg tror også halen på elghund rulles ut, så la andre gjøre det et par ganger, i fall det er nytt for hunden.

Sørg for at hunden kan trave, det hjelper ikke om den går pent ved din side hvis det er i passgang.

Og finn ut hvordan den reagerer på at andre hunder løper foran eller bak (leke? Krangle? Ignorere?) slik at du kan anpasse avstand i ringen etter det.

Sørg også for at du vet hundens alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 17 mnd. Når som helst kan man trene på å ha han travende ved siden av meg, pent. I skogen, på veien og til slutt i ringtrening. Vi har jo ingen hannhund til å trene sammen med, og Nikita blir vel litt for interessant for han til at han kan konse. men vi kan prøve. Det med tenner og testikler var bra dere nevnte! Det hadde jeg glemt. Halen er rullet fra før når de koser seg og logrer med halen. Oppstillingen får vi ta noen gjenomganger på, men det har vi gjort før også. Så håper han husker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye trekker det ned at de setter seg? Vi har hatt sånn ståloppdragelse, venter du på noe skal du sette deg ned, ser du katt skal du sette deg ned, ser du hunder skal du sette deg ned. Så med godis i hånda så går rompa ned med en gang den... hehehe. Damn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra har også en tendens til å sette seg ned når vi står og venter i ringen. Hvis det er mange foran oss som skal bedømmes lar jeg henne få lov, fordi akkurat nå er det viktigste at hun slapper av og trives i ringen. Jeg har bare passet på at hun står pent når det snart er vår tur, det hender jo ofte at dommeren lar øynene sveipe over hundene som venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund bedømmes på utstilling skal den stå - helt enkelt. Det er ikke mulig å bedømme høyde/lengde/bredde, vinkler, rygglinje, etc på en sittende (eller liggende) hund.

Ergo vil det nærmest umuliggjøre en rettferdig bedømmelse hvis hunden ikke greier å stå oppreist.

Men siden man greier å lære en hund forskjell mellom SITT og LIGG - så burde det jo være greit å lære inn en STÅ også, ikke sant? (Dog virker det som om det er mye vanskeligere å lære det, av en eller annen grunn...)

Så tren på "stååååå" - gjerne at den står fritt til å begynne med (så kan man begynne å passere bena korrekt sånn etterhvert når hunden har blitt fortrolig med ståingen).

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...