Gå til innhold
Hundesonen.no

Grunnleggende utstillingstips


Iago

Recommended Posts

Neste helg skal jeg stille en elghund hann (kanskje), eieren satte hunden på kennel siden han er på ferie. Og da får vi bare to dager på å øve, og det er jo langt fra nok til å få så mye ut av det. Men noen små grunnleggende tips setter jeg stor pris på!

(jeg trenger ikke høre at det var jo dumt å sette dne på kennel, det kommer til å gå rett i dass og sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgreia er jo at hunden klarer å stå i ringen, at den ikke setter seg hele tia.. Og at den godtar og bli plukket og pillet på over alt!=)

Det er også er fordel om hunden kan løpe ved sien av deg uten alt for mye hopp å sprett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund godtar stort sett å bli tatt på kroppen, fordi det kan minne om kos - om dommeren er normal i hendene.

Men tenner og testikler er uvante områder for en hannhund, så tren på det. Jeg tror også halen på elghund rulles ut, så la andre gjøre det et par ganger, i fall det er nytt for hunden.

Sørg for at hunden kan trave, det hjelper ikke om den går pent ved din side hvis det er i passgang.

Og finn ut hvordan den reagerer på at andre hunder løper foran eller bak (leke? Krangle? Ignorere?) slik at du kan anpasse avstand i ringen etter det.

Sørg også for at du vet hundens alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 17 mnd. Når som helst kan man trene på å ha han travende ved siden av meg, pent. I skogen, på veien og til slutt i ringtrening. Vi har jo ingen hannhund til å trene sammen med, og Nikita blir vel litt for interessant for han til at han kan konse. men vi kan prøve. Det med tenner og testikler var bra dere nevnte! Det hadde jeg glemt. Halen er rullet fra før når de koser seg og logrer med halen. Oppstillingen får vi ta noen gjenomganger på, men det har vi gjort før også. Så håper han husker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye trekker det ned at de setter seg? Vi har hatt sånn ståloppdragelse, venter du på noe skal du sette deg ned, ser du katt skal du sette deg ned, ser du hunder skal du sette deg ned. Så med godis i hånda så går rompa ned med en gang den... hehehe. Damn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra har også en tendens til å sette seg ned når vi står og venter i ringen. Hvis det er mange foran oss som skal bedømmes lar jeg henne få lov, fordi akkurat nå er det viktigste at hun slapper av og trives i ringen. Jeg har bare passet på at hun står pent når det snart er vår tur, det hender jo ofte at dommeren lar øynene sveipe over hundene som venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund bedømmes på utstilling skal den stå - helt enkelt. Det er ikke mulig å bedømme høyde/lengde/bredde, vinkler, rygglinje, etc på en sittende (eller liggende) hund.

Ergo vil det nærmest umuliggjøre en rettferdig bedømmelse hvis hunden ikke greier å stå oppreist.

Men siden man greier å lære en hund forskjell mellom SITT og LIGG - så burde det jo være greit å lære inn en STÅ også, ikke sant? (Dog virker det som om det er mye vanskeligere å lære det, av en eller annen grunn...)

Så tren på "stååååå" - gjerne at den står fritt til å begynne med (så kan man begynne å passere bena korrekt sånn etterhvert når hunden har blitt fortrolig med ståingen).

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...