Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil trene spesialsøk


Gjest

Recommended Posts

Eller, søk som faktisk hjelper i samfunnet. Det være på flyplass, med politi, vektere eller liknende. Jeg vet ikke helt hva mulighetene kan være.... Er det i det hele tatt mulig for en privatperson? Luna viser seg å bare være flinkere å flinkere på søk, har nå begynt markering v/bokser og miljøtrening ved søk (forskjellig underlag, vær, mennesker). Jeg synes det bare er gøy, men tanken falt meg inn da jeg så posituren hennes i det hun gikk etter et spor.

Don't kill me, jeg bare lurer! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Flyplass, politi og vekterhunder kan du nok slå fra deg som privatperson. Men det er jo allikevel fult mulig å trene spesialsøk med privathund. Vil du trene hunden din for at den skal være til nytte i samfunnet er vel redningshund det vaneligste. Man må selvfølgelig være oppmerksom på at å trene opp en godkjent redningshund er en stor jobb over flere år (og selvfølgelig fortsatt trening etter den er godkjent). Men er man villig til å bruke så mye tid på trening er dette en viktig jobb for hunder i samfunnet. De redder jo liv! Ellers finnes det jo hunder som søker etter mugg og sopp i hus. Hvor vanelig det er er jo en annen sak, men det er folk som jobber med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Nå har jeg fått informasjon om at det skal holes spesialsøkkurs her i Tromsø i Februar. Så nå står det mer på penga (jeg regner med det blir 2000kr +++) - mot nytteverdi. Gøy med hunden, eller sløs av penger. :rolleyes2:

Helgekurs i spesialsøk vil være spennende, men har ingen reell nytteverdi for oss. I forhold til et kurs i bruks (spor / rundering) hvor vi i ettertid kunne deltatt på stevner hadde vært mer "nyttig" i mine øyne. Derfor : sløs av penger. Eller å ha det morsomt med hunden. Ssshhhh. *dilemma*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Hundcampus og Trondheim hundeskole. De holder kurs i spesialsøk.

Økonomisk er det jo veldig greit å trene redning, da! Det koster ikke mange kronene verken å være med på kurs, være medlem av Norske Redningshunder eller å trene hunden. Du må ha litt ustyr til deg selv slik at du har gode klær til all slags vær, ellers er det tid, innsats og frivillighet det går på. Og tro meg, det er skikkelig verdt det å trene opp seg selv, hunden og andres hunder til å redde liv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Hundcampus og Trondheim hundeskole. De holder kurs i spesialsøk.

Økonomisk er det jo veldig greit å trene redning, da! Det koster ikke mange kronene verken å være med på kurs, være medlem av Norske Redningshunder eller å trene hunden. Du må ha litt ustyr til deg selv slik at du har gode klær til all slags vær, ellers er det tid, innsats og frivillighet det går på. Og tro meg, det er skikkelig verdt det å trene opp seg selv, hunden og andres hunder til å redde liv!

Også får du (wretch) trent det du har lyst til også, rundering, feltsøk og spor. Det er også litt apell med i NRH, men det er visst nokså "slakt" i forhold til hvordan det pirkes på en lydighetskonkurranse eller apelldelen i NBF-konkurranser. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til noen jeg heller ville gått hos, fremfor Trondheim Hundeskole. TH bruker ikke instruktører som er utdannet skikkelig innen spesialsøk, selv om det kan virke sånn. Det er ei (Turid Buvik) som er utdannet (dog ikke like godt som han som driver linken jeg la inn her), og hun er IKKE den som holder kursene. Hun har kurset andre, og kalt det en utdannelse, og det er altså denne "utdannelsen" de har. Den er slett ikke god nok, og jeg vedder hatten min på at jeg kan mer enn de. :closedeyes: Jeg vet at han som driver den linken jeg la inn over, har holdt kurs i Tromsø tidligere, og han gjør det sikkert gjerne igjen dersom det er stor nok interesse for det. Turid Buvik er ikke, sist jeg sjekket i alle fall, utdannet instruktør innen spesialsøk, hun har kun et ett-årig kurs innen det fra HundCampus. Stig, i den nevnte linken, har dette ett-årige kurset pluss instruktørutdannelse, og han er jevnlig på HundCampus for å lære mer, og HundCampus kommer også til Selbu for å holde kurs for han/andre. De har altså et veldig nært samarbeid.

Hva vil du lære hunden din å søke etter? Det er uansett ikke bortkastete penger å gå et introkurs i spesialsøk; du kan lære hunden å markere på en hvilken som helst lukt! Jeg kjenner noen som hadde litt problemer med blodsporet (hunden syntes det var mer interessant å følge viltspor), og etter å ha trent spesialsøk på blod, ble blodsporet mye bedre, og NVCH-tittelen var raskt i boks. :rolleyes2: Du kan trene på lukt av mennesker også (og det er jo fint med tanke på redningshundarbeid eller (ID-)spor), du kan trene på egentlig hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte kurs blir holdt av en fyr som er utdannet ved Hundcampus.

Vi kunne jo ha prøvd oss med NRH her i Romsaa, det høres utrolig spennende ut og ikke minst givende! Men siden trådens start har jeg innsett hvor mye tid slikt krever, og jeg føler vi kommer til å ha alt for lite mulighet til å være med på treninger og samlinger osv - til at vi skal komme oss noen vei der. Det var den der "meg utvikling" vs. hundens utvikling. Men ja, takk for gode tips, jeg skal revurdere dette litt. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte kurs blir holdt av en fyr som er utdannet ved Hundcampus.

Vi kunne jo ha prøvd oss med NRH her i Romsaa, det høres utrolig spennende ut og ikke minst givende! Men siden trådens start har jeg innsett hvor mye tid slikt krever, og jeg føler vi kommer til å ha alt for lite mulighet til å være med på treninger og samlinger osv - til at vi skal komme oss noen vei der. Det var den der "meg utvikling" vs. hundens utvikling. Men ja, takk for gode tips, jeg skal revurdere dette litt. :whistle:

Okei, da er det sikkert han jeg linket til. :drool: Flink fyr, har vært på mange spesialsøkskurs med han jeg.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er det sikkert han jeg linket til. :whistle: Flink fyr, har vært på mange spesialsøkskurs med han jeg.. :rolleyes2:

Jeg har bare vært på andre kurs der, men drømmer om et spesialsøkkurs, ja. Må bare få en jobb først, sånn at man kan betale for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til noen jeg heller ville gått hos, fremfor Trondheim Hundeskole. TH bruker ikke instruktører som er utdannet skikkelig innen spesialsøk, selv om det kan virke sånn. Det er ei (Turid Buvik) som er utdannet (dog ikke like godt som han som driver linken jeg la inn her), og hun er IKKE den som holder kursene. Hun har kurset andre, og kalt det en utdannelse, og det er altså denne "utdannelsen" de har. Den er slett ikke god nok, og jeg vedder hatten min på at jeg kan mer enn de. :closedeyes: Jeg vet at han som driver den linken jeg la inn over, har holdt kurs i Tromsø tidligere, og han gjør det sikkert gjerne igjen dersom det er stor nok interesse for det. Turid Buvik er ikke, sist jeg sjekket i alle fall, utdannet instruktør innen spesialsøk, hun har kun et ett-årig kurs innen det fra HundCampus. Stig, i den nevnte linken, har dette ett-årige kurset pluss instruktørutdannelse, og han er jevnlig på HundCampus for å lære mer, og HundCampus kommer også til Selbu for å holde kurs for han/andre. De har altså et veldig nært samarbeid.

Hva vil du lære hunden din å søke etter? Det er uansett ikke bortkastete penger å gå et introkurs i spesialsøk; du kan lære hunden å markere på en hvilken som helst lukt! Jeg kjenner noen som hadde litt problemer med blodsporet (hunden syntes det var mer interessant å følge viltspor), og etter å ha trent spesialsøk på blod, ble blodsporet mye bedre, og NVCH-tittelen var raskt i boks. :rolleyes2: Du kan trene på lukt av mennesker også (og det er jo fint med tanke på redningshundarbeid eller (ID-)spor), du kan trene på egentlig hva du vil.

Det er faktisk Turid Buvik som har holdt de siste spesialsøkskursene nå. Og det er iaf 2-3 stk der som har vært en del på hundcampus :whistle: De har jo ei gruppe som jobber med spesialsøk så regner med at de driver å oppdaterer seg med kurs?

Men når det er sagt tror jeg absolutt den den linken du la inn er verdt å sjekke ut. Det som også er kjekt med Selbu er jo at det er jo overnatting på stedet og! Tror også noen der kommer jevnlig sammen for å trene? (rett meg om jeg tar feil for dette er bare noe jeg har hørt) Har også hørt mye om godt miljø! :cry:

Ellers høres det ut som NRH er noe for Wretch ja! :lol:

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte kurs blir holdt av en fyr som er utdannet ved Hundcampus.

Vi kunne jo ha prøvd oss med NRH her i Romsaa, det høres utrolig spennende ut og ikke minst givende! Men siden trådens start har jeg innsett hvor mye tid slikt krever, og jeg føler vi kommer til å ha alt for lite mulighet til å være med på treninger og samlinger osv - til at vi skal komme oss noen vei der. Det var den der "meg utvikling" vs. hundens utvikling. Men ja, takk for gode tips, jeg skal revurdere dette litt. :rolleyes2:

Man tar jo alt til sin tid. Det er fellestreninger to ganger i uken hos NRH hvor de helst ser at man møter på de fleste treningene. Så klart kan man ikke stille på alle, men sånn jevnt over. På vinteren har de treninger kun i helgene, sommeren er det onsdager og søndager. Du trenger ikke dra på samlinger og kurs før du selv synes du har tid og kapasitet til det. Det tar minst 3 år å trene frem en redningshund, så man utvikler seg sammen.

Har du forresten vurdert jakt eller blodspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk Turid Buvik som har holdt de siste spesialsøkskursene nå. Og det er iaf 2-3 stk der som har vært en del på hundcampus :lol: De har jo ei gruppe som jobber med spesialsøk så regner med at de driver å oppdaterer seg med kurs?

Men når det er sagt tror jeg absolutt den den linken du la inn er verdt å sjekke ut. Det som også er kjekt med Selbu er jo at det er jo overnatting på stedet og! Tror også noen der kommer jevnlig sammen for å trene? (rett meg om jeg tar feil for dette er bare noe jeg har hørt) Har også hørt mye om godt miljø! :P

Ellers høres det ut som NRH er noe for Wretch ja! :P

Lykke til med valget!

Det stemmer! At de har godt miljø, og faste treningsgrupper. Men det blir nok litt vel langt unna for Wretch.. :P

Hva Trondheim Hundeskole driver med akkurat nå vet jeg ikke, men sist jeg sjekket og fikk tilbud i posten om spesialsøkskurs (i sommer), var det ikke Turid Buvik som holdt kursene. Jeg vet ikke om de andre har vært noen snarturer til Sverige eller ikke, men jeg tviler på de har gått noen lengre utdannelse der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vi har vært i kontakt med personen som har kurstilbudene i Selbu og kommer nok til å delta der for spesialsøk (finner ingen andre som vi engang har vurdert i forhold til spesialsøk i Trøndelag/Midt-Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Uten at jeg har lang erfaring med NRH så syns jeg det er mye svartmaling som å bruke mer enn masse tid. Mange er aktive innen diverse hundesporter og jeg tru ikke NRH er noe verre. Og en må ikke glemme kvalitet fremfor kvantitet..

For meg er svaret enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Uten at jeg har lang erfaring med NRH så syns jeg det er mye svartmaling som å bruke mer enn masse tid. Mange er aktive innen diverse hundesporter og jeg tru ikke NRH er noe verre. Og en må ikke glemme kvalitet fremfor kvantitet..

For meg er svaret enkelt.

Om det er min kommentar du sikter til, så settes det pris på at du quoter det du kommenterer.

Jeg har aldri snakket hverken den ene eller den andre veien om NRH (om det da er Norske Rednings Hunder du tenker på). Og grunnen til at jeg ikke har vurdert de for min trening av hunder, er faktisk pga min egen helse. Hvorfor skal jeg trene opp en redningshund om jeg ikke har helse til å drive med arbeidet som redningshundene gjør? Og spesialsøk er så utrolig mye mer enn å lete etter savnede personer. Selv om helsa mi tilsier at jeg ikke kan være hundefører i redningshundene, så er det ikke det samme som at jeg ikke kan takle å gjennomføre søk innen blodspor, råte, kantareller, brennbare væsker osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har lang erfaring med NRH så syns jeg det er mye svartmaling som å bruke mer enn masse tid. Mange er aktive innen diverse hundesporter og jeg tru ikke NRH er noe verre. Og en må ikke glemme kvalitet fremfor kvantitet..

For meg er svaret enkelt.

Det handler vel litt om at hvis man trener mot å få en godkjent redningshund, så bruker man utrolig mange timer på sin egen hund men også de andre som er på laget sin hund. Man kan ikke dukke opp en gang imellom for å trene sin egen hund og forvente at det skal være greit, man er på en måte "pliktig" til å stille opp for å hjelpe de andre når man møter på trening også. Men slik er det jo forsåvidt innen alle grener, da... Men mitt inntrykk er at det på en måte blir litt "mer viktig" i redningshundarbeid, nettopp fordi det er en frivillig hjelpeorganisasjon og hundene faktisk blir utdannet til en slags tjenestehund. Det er liksom ikke bare "kos og moro" som man oppnår fine titler fra, det er "real life"

EDIT: Og før noen kommer trampende og tror at jeg tror det er enkelt å trene opp en brukshund (nbf) så NEI! Men for meg er redningshundarbeid noen hakk mer "seriøst" enn NBF-konkurranser er. Man gjør det ikke for seg selv liksom, man gjør det for å hjelpe andre på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel litt om at hvis man trener mot å få en godkjent redningshund, så bruker man utrolig mange timer på sin egen hund men også de andre som er på laget sin hund. Man kan ikke dukke opp en gang imellom for å trene sin egen hund og forvente at det skal være greit, man er på en måte "pliktig" til å stille opp for å hjelpe de andre når man møter på trening også. Men slik er det jo forsåvidt innen alle grener, da... Men mitt inntrykk er at det på en måte blir litt "mer viktig" i redningshundarbeid, nettopp fordi det er en frivillig hjelpeorganisasjon og hundene faktisk blir utdannet til en slags tjenestehund. Det er liksom ikke bare "kos og moro" som man oppnår fine titler fra, det er "real life"

EDIT: Og før noen kommer trampende og tror at jeg tror det er enkelt å trene opp en brukshund (nbf) så NEI! Men for meg er redningshundarbeid noen hakk mer "seriøst" enn NBF-konkurranser er. Man gjør det ikke for seg selv liksom, man gjør det for å hjelpe andre på en måte...

Enig med Anniken :lol:

Samtidig trenger man ikke være noe "overmenneske" for å trene redning (sier ikke at du mener det, Anniken). Det er vanlige folk som trener der også, familiefolk, studenter, single, unge, eldre, runde, tykke, lange, smale, korte... :P Så går man stegvis. Man starter ikke med å være på ukas arbeid, liksom, eller være med på aksjon. Man tar ett steg om gangen, både for hund og eier.

Dratini og eventuelt andre: Jeg ser at det spesialsøkkurset Trondheim hundeskole har er ett som går over ett år, de samarbeider blant annet med sintef og statoil og er med på et kreftprosjekt og et om oljesøl i samarbeid med NTNU. Jeg kan ikke skjønne at det skal være så dårlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Enig med Anniken :lol:

Samtidig trenger man ikke være noe "overmenneske" for å trene redning (sier ikke at du mener det, Anniken). Det er vanlige folk som trener der også, familiefolk, studenter, single, unge, eldre, runde, tykke, lange, smale, korte... :P Så går man stegvis. Man starter ikke med å være på ukas arbeid, liksom, eller være med på aksjon. Man tar ett steg om gangen, både for hund og eier.

Dratini og eventuelt andre: Jeg ser at det spesialsøkkurset Trondheim hundeskole har er ett som går over ett år, de samarbeider blant annet med sintef og statoil og er med på et kreftprosjekt og et om oljesøl i samarbeid med NTNU. Jeg kan ikke skjønne at det skal være så dårlig da?

Flott <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Anniken :)

Samtidig trenger man ikke være noe "overmenneske" for å trene redning (sier ikke at du mener det, Anniken). Det er vanlige folk som trener der også, familiefolk, studenter, single, unge, eldre, runde, tykke, lange, smale, korte... :) Så går man stegvis. Man starter ikke med å være på ukas arbeid, liksom, eller være med på aksjon. Man tar ett steg om gangen, både for hund og eier.

Dratini og eventuelt andre: Jeg ser at det spesialsøkkurset Trondheim hundeskole har er ett som går over ett år, de samarbeider blant annet med sintef og statoil og er med på et kreftprosjekt og et om oljesøl i samarbeid med NTNU. Jeg kan ikke skjønne at det skal være så dårlig da?

Helt enig, iallefall her er det veldig varierte folk som trener... Både nybakte mammaer, eldre mennesker med voksne unger, mennesker uten unger osv :P

Jeg vet om folk som trener mot brukskonkurranser men som har meldt seg inn i norske redningshunder for å kunne være med på treningssamlinger og slikt for å trene mer rundering f.eks. Man kan også være medlem selv om man ikke sikter mot godkjent redningshund med en gang slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, iallefall her er det veldig varierte folk som trener... Både nybakte mammaer, eldre mennesker med voksne unger, mennesker uten unger osv :)

Jeg vet om folk som trener mot brukskonkurranser men som har meldt seg inn i norske redningshunder for å kunne være med på treningssamlinger og slikt for å trene mer rundering f.eks. Man kan også være medlem selv om man ikke sikter mot godkjent redningshund med en gang slik jeg har forstått det.

Det siste der tror jeg varierer en del fra dio til dio. Noen dio/lag synes det er greit at man er på trening kun for å trene, mens noen mener at man burde ha et mål om å få godkjent hund, ikke kun for å få runderingstrening. Og jeg skjønner de jo egentlig godt, hvorfor bruke tid på noen som egentlig ikke er såå interessert når man heller kan fordele den tida og bruke den på de som virkelig vil?

I vår treningsgruppe i NBF så ser vi jo også helst at folk kommer litt gjevnlig. Eller i alle fall sier i fra om de kommer eller ikke. Vi er ikke så mange så om noen detter av så er vi plutselig ikke nok til å trene rundering :) Også ønsker vi at folk er der til alle hundene er trente, det er jo tross alt sånn i rundering at det krever litt folk og krever en del av andre for å få god konkurransehund. Klart om folk en og annen gang ikke kan komme eller om de må dra tidligere er jo ikke noe problem. Og nybegynnere/nye kan gjerne være med på et par treninger eller tre for å finne ut om det er noe de liker og har lyst til å drive på med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...