Gå til innhold
Hundesonen.no

Første togtur


Mirai

Recommended Posts

Ja, 16.22 skal Mona krøkes! Da går nemlig toget mot Oslo som vi skal på - waaaah!! gruer meg jeg! hehe.. Selv om hun tok buss uten problemer. Togturen tar omtrent en time og ti minutter.

Vi skal besøke Kristina og Lunah :cry:

Noen tips/trks/råd/erfaringer om togturen?

ARGH jeg må BETALE for tjukka :( Dersom konduktøren krever at jeg skal betale voksenbillett skal jeg svare rolig og pent og spørre om han krever dobbelt betalt av overvektige mennesker på grunn av at de tar to seter :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! :cry: Ja det går nok sikkert greit når det bare er en kort tur. Blir sikkert ikke annerledes enn å kjøre buss. Kan nok risikere at du må betale for hunden, men ikke full pris. det vil jeg ikke tro. Men har du undersøkt om at du får ha med hunden der du sitter og sånn? på båten får jeg ikke være i nærheten av salongen med hunden. og jeg må sitte utti gangen hele turen, eller ha ho i bur i et eget rom. *kjipe greier..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur, det går sikkert kjempebra!:cry:

Eso tok buss for første gang forrige mandag. Da skulle vi inn til Trondheim å treffe Christina og LiLi :(

Han gikk rett på bussen, vi satte oss ganske langt fram, å han la seg pent i golvet å sov hele veien :(

- Måtte betale barnebillett til han ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med liten hund man slipper å betale for! :cry:

Hehe...

Billy har aldri hatt noe problem med tog/buss, legger seg rolig ned enten på gulvet/fanget, og ligger for det meste rolig hele tiden.

Det går nok bra med Mona tenker jeg, pleier ikke å være noe problem. :(

Du skal vel betale barnebillett for henne, ja. Så om de forlanger full pris (voksenbillett), så får du bare si ifra til de, ja :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med liten hund man slipper å betale for! :cry:

Hehe...

Billy har aldri hatt noe problem med tog/buss, legger seg rolig ned enten på gulvet/fanget, og ligger for det meste rolig hele tiden.

Det går nok bra med Mona tenker jeg, pleier ikke å være noe problem. :(

Du skal vel betale barnebillett for henne, ja. Så om de forlanger full pris (voksenbillett), så får du bare si ifra til de, ja :(

i oslo må du betale uansett hvor liten den er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ina: På lokaltog, som jeg veit du har tatt med Eso, går du bare på toget og setter deg ned hvorsomhelst og betaler for dyret og deg selv når konduktøren kommer da eller?

Jeg har tatt tog bare med ham en gang, å det var når jeg hentet han. Jeg hadde han i et atlas 30 som tok opp to togseter (satt på en plass der setene står mot hverandre)

Men han lå enten på setet ved siden av meg, eller i fanget mitt, men måtte ikke betale noe for ham da :cry:

Det er vel sånn at i annenhver vogn på lokaltoget er det lov å ha med dyr, så går jeg på feil vogn, så er det bare å gå igjennom til neste vogn lixom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den togturen gikk jo ikke såå bra :roll:

Først ble hun litt skremt da vi skulle på og toget kom, og det endte med at halve hunden datt neddi hullet mellom toget og perrongen, fra hoftene og ned. Toget var FULLT og vi måtte stå i gangen hele veien sammen med en masse andre folk. Og så kom det en dame som skulle forbi, og i stedet for å vente så jeg kunne snu på Mona så hun kom forbi, tok hun bare tak i halsbåndet og løftet hunden min etter det og lempet henne vekk :cry: Hadde jeg ikke blitt så sjokkert skulle jeg hengt med i håret hennes og fortalt henne akkurat hva jeg syntes om det!

Ja.

Så skulle vi av, og Mona ble dritstressa på stasjonen før. Jeg fikk en mann til å ta sekken min, og bestemte meg for å bære henne av. Den lille hunden er jo bare så lite tung av det var null problem. HAHA. Da toget stoppa var hun både redd og stressa, så hun prøvde å rømme INN i vogna, så jeg bare tok tak i der jeg fikk tak, og løftet hele hunden med ryggen, sånn omtrent... Utrolig ubehagelig for meg og henne, men vi måtte av, og jeg ville ikke risikere at hun datt neddi hullet igjen. Så med bikkja i armene sjanglet jeg ned trappen og ble bare møtt av alle de FÅ menneskene som skulle hjem med rushtrafikken ut av Oslo :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wææææ, ble stressa bare av å lese dette jeg! Hoho.. Du får komme til trøndelag å trene kollektivtransport med henne, her er det ikke så mye folk *ler*

Særlig ikke klokka halv åtte en lørdagsmorgen. Tinka ble litt forvirra da hun skulle av og på toget hun da, hun var veldig skeptisk til å hoppe over sprekken, men vi klarte det da. Og da vi tok toget til Levanger var det bare en annen person som satt i samme vogn som meg. Han satt og så ekstremt skeptisk bort på Tinka - muligens pga sikkeldammen hun la fra seg - men jeg tenkte som så at jeg hadde betalt for dyret og det var hans feil at han satt seg i dyrevogna hvis han ikke likte hunder. Så alt i alt gikk det egentlig helt greit med Tinka og meg, både til Levanger og tilbake til Trondheim igjen.

Men Julie, hvordan gikk det med beinet til Mona da hun datt i mellom toget og perrongen, det slo seg ikke opp eller noe? Hørtes ikke ut som en så alt for trivelig togtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...