Gå til innhold
Hundesonen.no

Første togtur

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Ja, 16.22 skal Mona krøkes! Da går nemlig toget mot Oslo som vi skal på - waaaah!! gruer meg jeg! hehe.. Selv om hun tok buss uten problemer. Togturen tar omtrent en time og ti minutter.

Vi skal besøke Kristina og Lunah :cry:

Noen tips/trks/råd/erfaringer om togturen?

ARGH jeg må BETALE for tjukka :( Dersom konduktøren krever at jeg skal betale voksenbillett skal jeg svare rolig og pent og spørre om han krever dobbelt betalt av overvektige mennesker på grunn av at de tar to seter :roll:

Skrevet

Spennende! :cry: Ja det går nok sikkert greit når det bare er en kort tur. Blir sikkert ikke annerledes enn å kjøre buss. Kan nok risikere at du må betale for hunden, men ikke full pris. det vil jeg ikke tro. Men har du undersøkt om at du får ha med hunden der du sitter og sånn? på båten får jeg ikke være i nærheten av salongen med hunden. og jeg må sitte utti gangen hele turen, eller ha ho i bur i et eget rom. *kjipe greier..*

Skrevet

God tur, det går sikkert kjempebra!:cry:

Eso tok buss for første gang forrige mandag. Da skulle vi inn til Trondheim å treffe Christina og LiLi :(

Han gikk rett på bussen, vi satte oss ganske langt fram, å han la seg pent i golvet å sov hele veien :(

- Måtte betale barnebillett til han ja..

Skrevet

Kjekt med liten hund man slipper å betale for! :cry:

Hehe...

Billy har aldri hatt noe problem med tog/buss, legger seg rolig ned enten på gulvet/fanget, og ligger for det meste rolig hele tiden.

Det går nok bra med Mona tenker jeg, pleier ikke å være noe problem. :(

Du skal vel betale barnebillett for henne, ja. Så om de forlanger full pris (voksenbillett), så får du bare si ifra til de, ja :(

Skrevet
Kjekt med liten hund man slipper å betale for! :cry:

Hehe...

Billy har aldri hatt noe problem med tog/buss, legger seg rolig ned enten på gulvet/fanget, og ligger for det meste rolig hele tiden.

Det går nok bra med Mona tenker jeg, pleier ikke å være noe problem. :(

Du skal vel betale barnebillett for henne, ja. Så om de forlanger full pris (voksenbillett), så får du bare si ifra til de, ja :(

i oslo må du betale uansett hvor liten den er!

Skrevet
Ina: På lokaltog, som jeg veit du har tatt med Eso, går du bare på toget og setter deg ned hvorsomhelst og betaler for dyret og deg selv når konduktøren kommer da eller?

Jeg har tatt tog bare med ham en gang, å det var når jeg hentet han. Jeg hadde han i et atlas 30 som tok opp to togseter (satt på en plass der setene står mot hverandre)

Men han lå enten på setet ved siden av meg, eller i fanget mitt, men måtte ikke betale noe for ham da :cry:

Det er vel sånn at i annenhver vogn på lokaltoget er det lov å ha med dyr, så går jeg på feil vogn, så er det bare å gå igjennom til neste vogn lixom.

Skrevet
Har tatt buss med Felix en gang.. MOHAHAHA, slapp å betale *man har sine kontakter vetdu*

I stavanger så er det gratis å ha med hund på buss..

Mohahaha.. :cry:

Skrevet

Ja, den togturen gikk jo ikke såå bra :roll:

Først ble hun litt skremt da vi skulle på og toget kom, og det endte med at halve hunden datt neddi hullet mellom toget og perrongen, fra hoftene og ned. Toget var FULLT og vi måtte stå i gangen hele veien sammen med en masse andre folk. Og så kom det en dame som skulle forbi, og i stedet for å vente så jeg kunne snu på Mona så hun kom forbi, tok hun bare tak i halsbåndet og løftet hunden min etter det og lempet henne vekk :cry: Hadde jeg ikke blitt så sjokkert skulle jeg hengt med i håret hennes og fortalt henne akkurat hva jeg syntes om det!

Ja.

Så skulle vi av, og Mona ble dritstressa på stasjonen før. Jeg fikk en mann til å ta sekken min, og bestemte meg for å bære henne av. Den lille hunden er jo bare så lite tung av det var null problem. HAHA. Da toget stoppa var hun både redd og stressa, så hun prøvde å rømme INN i vogna, så jeg bare tok tak i der jeg fikk tak, og løftet hele hunden med ryggen, sånn omtrent... Utrolig ubehagelig for meg og henne, men vi måtte av, og jeg ville ikke risikere at hun datt neddi hullet igjen. Så med bikkja i armene sjanglet jeg ned trappen og ble bare møtt av alle de FÅ menneskene som skulle hjem med rushtrafikken ut av Oslo :oops:

Skrevet

Wææææ, ble stressa bare av å lese dette jeg! Hoho.. Du får komme til trøndelag å trene kollektivtransport med henne, her er det ikke så mye folk *ler*

Skrevet

Åh, slitsomt.. bedre lykke neste gang sier nå jeg.. og knaskje du skal dra opp til trøndelag eller noe ja..

Skrevet
Wææææ, ble stressa bare av å lese dette jeg! Hoho.. Du får komme til trøndelag å trene kollektivtransport med henne, her er det ikke så mye folk *ler*

Særlig ikke klokka halv åtte en lørdagsmorgen. Tinka ble litt forvirra da hun skulle av og på toget hun da, hun var veldig skeptisk til å hoppe over sprekken, men vi klarte det da. Og da vi tok toget til Levanger var det bare en annen person som satt i samme vogn som meg. Han satt og så ekstremt skeptisk bort på Tinka - muligens pga sikkeldammen hun la fra seg - men jeg tenkte som så at jeg hadde betalt for dyret og det var hans feil at han satt seg i dyrevogna hvis han ikke likte hunder. Så alt i alt gikk det egentlig helt greit med Tinka og meg, både til Levanger og tilbake til Trondheim igjen.

Men Julie, hvordan gikk det med beinet til Mona da hun datt i mellom toget og perrongen, det slo seg ikke opp eller noe? Hørtes ikke ut som en så alt for trivelig togtur...

Skrevet
Han satt og så ekstremt skeptisk bort på Tinka - muligens pga sikkeldammen hun la fra seg - men jeg tenkte som så at jeg hadde betalt for dyret og det var hans feil at han satt seg i dyrevogna hvis han ikke likte hunder.

Haha! :cry:

Skrevet

Jeg tror det gikk greit med beina. Hun fikk et sår jeg straks skal legge ut i samme innlegg om at vi er hos Kristina.. Men det tror jeg kom fra skogsturen :roll:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...