Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppbløtt fòr vs. tørt fôr

Red Merle

Recommended Posts

Helt siden jeg fikk Jatzy, har hun fått maten sin oppbløtt. Da det var det oppretteren anbefalte.

Fòret er Eukanuba puppy m kylling og ris.

Da vi hade en annen hund er en periode, byttet vi fra Eukanuba til Hills sience plan puppy.

Hun fikk det opbløtt da også. Og en rolig fòr overgang. MEN, hun fikk en helt grusom ånde!

Forøverlig samme stanken som var fra kjeften til hunden vi hadde her. Da den andre hunden reiste, byttet jeg tilbake til Eukanuba, nok engang med en rolig overgang.

Ånden er der ennå, FÆL! Har sett på tennene hennes, de ser normale ut, ikke noe tannstein eller overdrevent med belegg. Hun er i en tannfellings periode, det er det.

Så det har slått meg, kan ånden være så vond fordi hun får oppbløtt mat?

Tørrfòr vil vel automatisk skrape mer på tennene? Jatzy har tyggebein og tyggeleker.

Har prøvd med dentastix fra pedegree, men har ikke merket så mye resultat.

Det er litt over 1 uke siden den andre hunden reiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet helt ærlig ikke om det har noe med oppbløtt vs tørt, men jeg vet iallefall at science puppy stinker noe helt ****** som tørt, så da må det sikkert være passe ****** oppbløtt. Jeg gir Science Puppy tørt, og merker ikke no stålånde :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid bløtet foret, og kommer alltid til å gjøre det. grunner til det er mange, men først og fremst for å hindre magedreining(har opplevd det) tannsten er ikke et problem her. de får tygge på bein etc regelmessig , pluss at hunden har ikke samme tyggeflater i munnen som oss. jeg gir suppe av v&h og litt tørrfor. hvis du legger en bit tørrfor i vann, og ser hvordan den utvider seg, så sier det seg selv at dette er ugunstig prosess som bør skje før den treffer magen! mine er så glupske at de ikke tygger heller, men uansett kunne det ikke falle meg inn å fore tørt. maten skal svelle. setter det i bløt på kvelden , og de fores dagen etterpå :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånden er der ennå, FÆL! Har sett på tennene hennes, de ser normale ut, ikke noe tannstein eller overdrevent med belegg. Hun er i en tannfellings periode, det er det.

Mange valper får en grusom ånde når de feller tenner. Sjekk tannkjøttet og se om det er litt rødt og betent, det kan nemlig være det som lukter. Husker det luktet grusomt av min valp da hun mistet melketennene. Det gikk over da tennene var borte :icon_confused:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, da er det nok det! for den andre hunden vi hadde her mistet også tenner.

Hun er litt rød ja, spesielt der det har vært tenner, og skal komme opp nye.

Bør jeg dra til veterinæren for dette, eller kan naturen gå sin gang?

Det går mest sannsynlig helt fint av seg selv. My hadde et sår i tannkjøttet når hun mistet tenner, og det fikk vi veterinær til å se på når vi var på valpekurs og de sa det ville gå helt fint av seg selv.

Ang oppbløtt/tørt tørrfor, så har jeg ikke annet å si enn at jeg alltid bløter det opp; for hundene mine fiser av tørt tørrfor! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange valper får en grusom ånde når de feller tenner. Sjekk tannkjøttet og se om det er litt rødt og betent, det kan nemlig være det som lukter. Husker det luktet grusomt av min valp da hun mistet melketennene. Det gikk over da tennene var borte :rolleyes2:.

Det fikk Blondie også.. Rødt og betent og luktet helt pyton. .Vi fikk en tannkjøtt salve (Kenacort) av vetrinæren, og da ble alt bra igjen.. Ellers gir jeg henne Eukanuba lam&ris tørt. Hun spiser ikke så mye, så hvis jeg bløter det blir det bare til at jeg må kaste masse mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god idé å gi hunden noe som masserer gommene i tannfellingen. Jeg anbefaler å gi en frossen, rå kotelett eller frosne, rå kyllingvinger. Tyggingen masserer gommene og renser tennene, og siden det er frossent hjelper det også mot såre tannfellingsgommer.

Mine og de fleste av mine venners hunder har alltid fått rått, kjøttbasert fôr, og det lukter ingenting fra munnen deres. Det er utrolig deilig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok. Hun får det fremdeles oppbløtt . Spiser hun det ikke innen en viss tid, må hun vente til neste måltid.

Hvis ikke begynner hun med sulte streik hehe. Oppdretteren anbefalte å bløte det opp bla pga at un hadde en hund som fikk mavedreiing av tørt fòr. Så jeg tør liksom ikke å ta noen sjanser føler jeg.

Det ser ikke så sårt ut nå, men ånden er der. Jeg skal se hva jeg kan få gjort, ang frossen tyggesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok. Hun får det fremdeles oppbløtt . Spiser hun det ikke innen en viss tid, må hun vente til neste måltid.

Hvis ikke begynner hun med sulte streik hehe. Oppdretteren anbefalte å bløte det opp bla pga at un hadde en hund som fikk mavedreiing av tørt fòr. Så jeg tør liksom ikke å ta noen sjanser føler jeg.

Det ser ikke så sårt ut nå, men ånden er der. Jeg skal se hva jeg kan få gjort, ang frossen tyggesak.

I går fikk jeg besøk av en venninne med tre småhunder. En av disse har dårlig emalje på tennene (noe som heldigvis ikke er dominant arvelig). Det gjør at emaljen slites fort, og det igjen gjør at tennene blir fort misfarget. Det stinket død av munnen hennes da hun hilste på meg.

Jeg serverte henne 4-5 halvfrosne kyllinghalser, uten noe særlig håp om at det skulle hjelpe.

Etpar timer senere, helt uventet av meg ihvertfall, luktet det merkbart anderledes - og bedre! - av munnen hennes. Tennene ser like misfarget ut, men det er ingen tvil om at det hjalp på pusten ihvertfall. Så noe av ekkelhetene MÅ ha blitt pusset vekk av tyggingen.

Akkurat nuh, etter en frokost av Vom & Hundemat og kyllinghalser, gjorde jeg en pustetest: jeg snuste på munnen hennes. Joda, det er ingen tvil om at ånden fremdeles er bedre. I går, da hun ankom, kunne jeg ikke ha henne på fanget engang pga lukta.

I dag skal hun få halvfrossen kalkunhals. Det krever mye mer tygging og riving og sliting, så forhåpentligvis vil det ha mer effekt på fortennene og hjørnetennene. Kyllinghalsene tygget hun med jekslene.

Jeg er spent på hvordan det lukter av henne i kveld... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det kan være at hun feller tenner. Ånden til Aynï stinker for tiden, og den begynte når tennene begynte å falle ut. Kjenner også at den er verre hvis hun mister en tann en dag, og litt bedre når det har gått noen dager siden sist. Syns det lukter "tann-felling" også, jeg.. det har liksom en helt spesiell lukt; en blanding mellom litt blod, sårt tannkjøtt og tenner.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og nettopp spist lukt hehe :huh:

Men jeg har tenkt å gi henne noe frossent kjøtt. Men må passe på at ikke det er bein i det da.

Det gjør ikke noe om hun får bein så lenge de er rå, det er kjempefint for hunden!

Er mulig at hun reagerer litt på det de første gangene hvis hun ikke er vant til å få rå bein fra før, men dette går over ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og nettopp spist lukt hehe :huh:

Men jeg har tenkt å gi henne noe frossent kjøtt. Men må passe på at ikke det er bein i det da.

RÅ, spiselige bein er helt OK, og inneholder masse næring, blant annet kalsium. Det er helt nødvendig for skjelettet, så du bør ikke la være å gi bein. Det eneste du ikke bør gi, er hule bein som er vektbærende, så som lår- og leggbein. Sånne bein er spesielt harde og kompakte, og de splintrer lett i små, skarpe biter.

Gode, næringsrike bein er sånne som er porøse inni, altså at de ser ut som kompakt sand. Leddknokler er veldig bra, og det samme er bein fra ryggraden. Ribbein fra unge eller små dyr er også finfint, mens ribbein fra storfe og andre store dyr som regel er vanskelige å tygge. Mine hunder elsker lamme- og svineribbe, men ribbein fra storfe gidder de ikke å prøve seg på engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaok, grunnen til at jeg velger å være forsiktig er fordi da hun ble operert, var det et bein som var hoved årsaken. Men det var mest sannsynelig, ifølge veterinær, et kylling/fugle ben.

I år fikk hun en frossen okse kjøtt bit uten bein (hadde ikke noe annet tilgjenelig i frysa) og det var stor stas! Skal si hun koste seg med den. Gikk kjapt ned, og ånden ble faktisk bedre :huh: . Så det blir en bra 'trend' som vi skal følge så lenge lommeboka er enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hun blir 6 mnd den 6 september. Jeg lar fòret stå en stund med vann på, slik at tørrfòr kulene sveller. Jeg synes ikke det er noe vits å ikke la de svelle, for det er jo nettopp derfor jeg tar vann på..Så de skal svelle før hun spiser dem.

Hun fremdeles noen tenner igjen. har iallefall sett 2 melketann jeksler i munnen hennes. Og hun har en litt nasty ånde ennå. Men jeg tenkte jeg skulle prøve plaque off.. Noen som har erfaring, og kan uttale seg om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til mitt forrige svar er at i de fleste tilfeller er grunnen til dårlig ånde tannstein, og det går bort med tyggebein og andre ting å tygge på. Foret blir har dere når det ikke sveller, så det kan hjelpe mot tannstein :lol: Tror veterinærer anbefaler plague off (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...