Gå til innhold
Hundesonen.no

NM Bruks 2008

Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna
Skrevet

Helgen 22-24 august er det NM bruks i Skien.

Mulighet for å se på rundering, spor oppsøk, felt og lydighet.

Arrangjør er Grenland Hundeklubb.

Deltagere finner du her.

Tidsplan:

Fredag, 22. august:

Kl. 16.30: Fremmøte ved Skien Kirke.

Kl. 17.00: Opptog gjennom Skien av aktive, dommere og eventuelt representanter for NBF og GHK. Skien Ungdomskorps leder oss gjennom byen. Opptoget avsluttes med oppvisning av hundekvipasjer på Handelstorget i Skien.

Kl. 18.00 – kl. 19.00: Registrering av deltagerne.

Kl. 18.00 – kl. 19.00: Dommermøtet.

Kl. 19.00: Offisiell åpning av NM for 2008, av Skiens ordfører Rolf Erling Andersen.

Kl. 1930: Prøvehund

Kl. 19.45: Dommerne forevises runderingsområdet.

Kl. 20.00: Kamerataften/trekning til runderingsøvelsen.

Lørdag, 23. august:

Kl. 07.00: Start fellesdekk.

Kl. 07.15: Kjøring ut til runderingsfeltet.

Kl. 19.00 Bankett. Her vil det også bli trukket startrekkefølgen i spor. ”The Way” spiller.

Søndag,24. august:

Kl. 07.00: Start fellesdekk

Kl. 07.15: Kjøring ut til sporterrenget

Kl. 17.00: Premieutdeling og kåring av norgesmestere i spor og rundering.

Gå ikke glipp av muligheten til å se Norges beste ekvipasjer :icon_confused:

Av raser som starter finner du Border Collie, Schäferhund, Malinois, Australsk Kelpie, Golden Retriver, Labrador.

På reserve listen finnes det også Flatcoted retriver, Rottweiler og RisenSchnauser.

Skrevet

hvor publikumsvennlig er det? i forhold til et vanlig bruksstevne mener jeg? er det mulig å få se skogsøvelsene noe bedre enn vanlig? felt??

Guest Jonna
Skrevet
hvor publikumsvennlig er det? i forhold til et vanlig bruksstevne mener jeg? er det mulig å få se skogsøvelsene noe bedre enn vanlig? felt??

Lydigheten er på en stadion har jeg forståt. På oppsøkene og rundering er det mulighet for å ha 5 stk med på hvert oppsøk (+ dommere). Felt kan alle som klarer å holde kjeft se på :lol:

Feltet skal vist legges nær lydigheten.

SÅ det skal være mer publikumsvennlig enn normalt. :icon_confused: Men veien til skogen må jo du evt være der kl.7 og følge strømmen til skogs.

Skrevet

Sporterrenget ligger utenfor byen..kanskje ikke så overraskende. Greit å ha bil hvis, evt sitte på med noen, hvis man vil se sporoppsøket :icon_confused:

Ellers er planen som JeanetteK sier; lydighet på Skien Fritidspark på Klosterskogen og felt i samme område (jobber med å finne et enda bedre område enn tidligere planlagt).

Det er en målsetning at det skal være så publikumsvennlig som mulig, så håper vi får det til.

• 3 weeks later...
Skrevet

Nå sitter ikke jeg med de offesielle resultatlistene, med det jeg kan huske er...

Rundering:

1.Jørgen Stiansen/Waagendorfs Izizou/schäfer

2.Finn Hugo Øien/Akersborg Rafter / BC

3. Liv Lund/Zagals G-Zaga /Malinois

Spor

1.Monika Tegler/ Tunevannets Pippi /BC

2.Jørgen Stiansen/ Waagendorfs Izizou /Schäfer

3.Kari Hansen/ Duckponds Wild Gold / Golden

Hipp Hurra! :whistle:

Og Grattis så mye til Jeanette og Blaze med en knall bra debut! :ermm:

Skrevet
Vi endte på 8 plass og er kjempe fornøyd med det debyen :whistle:

Gratulerer Jeanette, det må dere virkelig være fornøyde med :ermm:

Skrevet
Gratulerer så mye!

Er det nå det blir stripping?

Takk alle tre :)

Men strippingen var jo kun om jeg kom på pallen da :lol:

Skrevet
Men strippingen var jo kun om jeg kom på pallen da :lol:

Nei? Stripping skulle det bli om du kom med i NM - og det har du.. Så nå er det bare å planlegge fest, vi kommer vi! Jeg har kjøpt kamera i dag og, så vi skal nok få delt det med resten av sonen *flir*

Skrevet
Nei? Stripping skulle det bli om du kom med i NM - og det har du.. Så nå er det bare å planlegge fest, vi kommer vi! Jeg har kjøpt kamera i dag og, så vi skal nok få delt det med resten av sonen *flir*

Jepp - det finnes vel en del bevis her på Sonen på at det var stripping ved DELTAKELSE i NM - så her gleder vi oss til stort show på Borgen :lol:

Skrevet

Noen (mindre gode) bilder fra lydigheta ligge på hjemmesida mi om noen ønske å se. Også av Blaze og Jeanette i aksjon.

(Og nå venter vi bare på festen Jeanette).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...