Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Rogaland


Maritaa

Recommended Posts

jeg kommer begge dagen... stiller Ivo, i juniorhandling og billy i rase ringen (tibbe uk) på lørdag og en del flatter på søndag =P Håper noen soniser tar seg tid til å hilse på meg siden jeg ikke kjenner noen av dere og har veldig lyst å bli kjent med dere... dere ser meg fort, står nokk rundt JH og tibberingen med en alldeles nydelig (syns så jeg) tibbe og eg flat som er spinnvill og vil hilse på alt og alle.

Jeg skal være i flatringen, og kan love deg at jeg ikke kommer til å hilse på.

Det er rett og slett et prinsipp jeg har når jeg er ringsekretær - jeg kjenner ingen, alle behandles likt etter beste evne - men jeg kan gi mer hjelp til de som gir uttrykk for ikke å skjønne så mye, det er en del av jobben. Veilede, forklare, rettlede og hjelpe. Men jeg hilser ikke (eller gir klem, klapper på hunden, hva som helst) på folk jeg vet hvem er. Ikke at jeg tror dommeren lar seg påvirke, men det er alltid noen som vil sitte ringside og kunne si at den og den vant fordi den kjente noe av ringpersonellet, eller at det egentlig er ringsekretæren som dømmer - og det vil jeg ikke ha på meg, ikke i min ring.

Så, jeg er ikke overlegen, jeg er tvert imot på jobb - men prater gjerne når jeg er ferdig i ringen, og står på utsiden av ringbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Amen til deg Emma- jeg har sett nok av klemming og koseprat mellom ringsekretær/dommer og deltagere! Selvsagt skal man være upartisk og alt det der, men når folk ringside ser at BIRhundens handler er blitt kysset og klemt på forhånd, virker det elvsagt som avtalt spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har blitt klart mer "stivbeint" på det å endre feilpunchingen til folk enn det de var før, ja. Men at de har lagt inn hunden i feil aldersklasse tviler jeg sterkt på (uansett hva eieren har krysset av for).

Men OM så er tilfelle - at hunden faktisk er over 18 mnd (utst. første dag) og likevel står i juniorklasse bør man jo så absolutt få byttet på selve utstillingen. Ellers er det jo skikkelig urettferdig mot de andre i klassen.

Og hvis det er tilfelle så kunne det jo vært interessant å melde på en 5-6 år gammel hund i juniorklasse også, bare for å se om den også "må" stille der..

Men, men - i morgen starter kjøringen "nedover" (eller er det "bortover fra Oslo?).. Langt er det, og ikke spesielt bra vei.

Susanne

Spør du meg så får de flytte den eller nekte den å stille. Den kan jo ikke stille i jr (urettferdig mot konkurrenter ovs) og det er trossalt ikke NKK som har gjort feilen.

I morgen drar vi og - Caroline er med på lasset, må vente til 14.30 pga skole da <_<

Jeg skal være i flatringen, og kan love deg at jeg ikke kommer til å hilse på.

Det er rett og slett et prinsipp jeg har når jeg er ringsekretær - jeg kjenner ingen, alle behandles likt etter beste evne - men jeg kan gi mer hjelp til de som gir uttrykk for ikke å skjønne så mye, det er en del av jobben. Veilede, forklare, rettlede og hjelpe. Men jeg hilser ikke (eller gir klem, klapper på hunden, hva som helst) på folk jeg vet hvem er. Ikke at jeg tror dommeren lar seg påvirke, men det er alltid noen som vil sitte ringside og kunne si at den og den vant fordi den kjente noe av ringpersonellet, eller at det egentlig er ringsekretæren som dømmer - og det vil jeg ikke ha på meg, ikke i min ring.

Så, jeg er ikke overlegen, jeg er tvert imot på jobb - men prater gjerne når jeg er ferdig i ringen, og står på utsiden av ringbåndet.

Det er en ringsekretær jeg absolutt ignorer dette på, men det er fordi h*n kommer fra rasemiljøet, kjenner alle og ikke minst snakker med alle. Og som regel er det bare "hei" eller "der var du på plass" ovs, og det er mens man står å venter på at hunden før er bedømt. Dessuten er det praktisk da h*n vet hvem alle er og kan snakke direkte til personen om de har misset litt på tid for klassen f.eks. Aller best i Sverige hvor ringsekretærene generelt har en utrolig imøtekommende tone. F.eks i norge er dte som regel "Juniorklasse hannhund katalog nummer 3-6" Mens i Sverige blir man ofte møtt av "Da ønsker vi juniorhannene velkommen inn i ringen, vi starter på katalog nummer 3 og skal ha til og med kat. nr 6" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen til deg Emma- jeg har sett nok av klemming og koseprat mellom ringsekretær/dommer og deltagere! Selvsagt skal man være upartisk og alt det der, men når folk ringside ser at BIRhundens handler er blitt kysset og klemt på forhånd, virker det elvsagt som avtalt spill.

Så enig, så enig. Ser så alt for mye av sånt. Er nok ikke derfor hunden vinner, men folk som ikke har helt greie på utstilling kan jo få litt feil inntrykk. Godt å høre at noen (les: Emma) tar jobben seriøst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ringsekretær jeg absolutt ignorer dette på, men det er fordi h*n kommer fra rasemiljøet, kjenner alle og ikke minst snakker med alle. Og som regel er det bare "hei" eller "der var du på plass" ovs, og det er mens man står å venter på at hunden før er bedømt. Dessuten er det praktisk da h*n vet hvem alle er og kan snakke direkte til personen om de har misset litt på tid for klassen f.eks. Aller best i Sverige hvor ringsekretærene generelt har en utrolig imøtekommende tone. F.eks i norge er dte som regel "Juniorklasse hannhund katalog nummer 3-6" Mens i Sverige blir man ofte møtt av "Da ønsker vi juniorhannene velkommen inn i ringen, vi starter på katalog nummer 3 og skal ha til og med kat. nr 6" :)

Det er selvfølgelig en klar fordel å kjenne noen fjes, vite hvem som har hund i hver klasse og derfor er forsinket, vite hvem som er surrehoder og aldri klar, det flyter litt bedre da. Og har en vært på nok utstillinger, kjenner en etter hvert fjes i flere raser, så en vet på hvilken side av ringen en skal henvende seg.

Jeg prøver faktisk å gi litt ekstra av meg selv i ringen, for eksempel si mer enn bare startnummer. Men noen haller er jo så jævlige å rope i, at ingen hører deg uansett, og da sparer jeg heller stemmen. Også ser jeg an dommeren, noen er så maratonløpere og forventer så effektivitet at det virker som om "koseprat" plager dem... Men i de aller, aller fleste tilfeller har jeg en koselig dommer, trivelige utstillere og en bra dag - og vi gjør vårt beste for at alle skal ha det bra.

Jeg får oppriktig vondt i hjertet når jeg må gi noen null eller gult, men jeg blir sur når noen furter ut av ringen fordi de blir nummer tre uten CK, før jeg får gitt sløyfene og notert katalognummer - da unner jeg dem ikke CK'n heller...

Hehe, så vennligst smil og takk for det dere får i min ring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, emma. Burde nesten vært en selvfølge spør du meg. Men ikke alle som innser at å være ringsekretær (og ikke minst dommer) burde vært lystbetont. Noen dommere er så sure at jeg lurer på om de sliter med økonomien og må dømme for å få det til å gå rundt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, emma. Burde nesten vært en selvfølge spør du meg. Men ikke alle som innser at å være ringsekretær (og ikke minst dommer) burde vært lystbetont. Noen dommere er så sure at jeg lurer på om de sliter med økonomien og må dømme for å få det til å gå rundt :lol:

For en tjener jo så fett på å dømme/være ringsekretær... Joda, verdifulle lommepenger om en jobber hver helg, men jeg bruker vel det meste av det jeg "tjener" på stands og snop i løpet av helga (etter at det kom utstillingshund i hus igjen, praktiserer jeg heller ikke så ofte)... :rolleyes:

Det er trist å stille for dommere som ser ut som om de kjeder seg og skulle vært et annet sted, men samtidig skjønner jeg at det kan være demotiverende for en dommer å dømme tretti middelmådige eksemplar av en rase, vist av handlere som ikke vet at hunden skal stå, som ikke får de ut av passgang, og som må kløne for at dommeren skal få sett tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tjener jo så fett på å dømme/være ringsekretær... Joda, verdifulle lommepenger om en jobber hver helg, men jeg bruker vel det meste av det jeg "tjener" på stands og snop i løpet av helga (etter at det kom utstillingshund i hus igjen, praktiserer jeg heller ikke så ofte)... :rolleyes:

Det er trist å stille for dommere som ser ut som om de kjeder seg og skulle vært et annet sted, men samtidig skjønner jeg at det kan være demotiverende for en dommer å dømme tretti middelmådige eksemplar av en rase, vist av handlere som ikke vet at hunden skal stå, som ikke får de ut av passgang, og som må kløne for at dommeren skal få sett tenner.

Nei, jeg vet at det ikke er noen stor buisness, men allikevel. Vi har trossalt betalt 300,- for denne dommerens mening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det forstår jeg veldig gått =D men jeg får jafal se hvem du er i såfall og kanskje si hei en stund før/etter at flattene er ferdig i ringen da :rolleyes:

jeg skal låve deg at her smiler vi fint og klapper hunden fint uansett hvordan d går =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 7 timer har vi oppmøte i ringen - og vi har enda ikke kommet oss i seng :lol: Har vært ute på et lengre ettersøk og er nettopp kommet inn dørene. Både Amigo og jeg har hatt oss en tur i dusjen - fulle av myr og barnåler som vi var.

Så dersom noen soniser skulle se to zoombier i morgen så er det altså bare oss :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk 3 plass i juniorhandling i dag =P kjeeme fornøyd =D

Annika stilte sine Basenjier i dag og willy ble bim med cert og cacib, tasha ble bir med cert og cacib... Og en ny norsk CHAMPION ;) ... få flinke og fine vovver og eiere :rolleyes:

Grattulere så mye til Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk 3 plass i juniorhandling i dag =P kjeeme fornøyd =D

Annika stilte sine Basenjier i dag og willy ble bim med cert og cacib, tasha ble bir med cert og cacib... Og en ny norsk CHAMPION ;) ... få flinke og fine vovver og eiere :rolleyes:

Grattulere så mye til Annika

Gratulerer såå mye! Så dere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...