Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til rase for min mor


Djervekvinnen

Recommended Posts

Whippeten er jo en knallhund, stille og rolig, kan være med på lange turer, ganske uproblematisk. Jeg har skikkelig lyst på en, og tror nok det kan være en rase som passer moren din. Jeg synes ikke det er mye styr med Sheltie-pels, den er selvrensende (på min iallefall), og ellers må Sheltien være en ypperlig hunderase for moren din. Uproblematiske og herlige hunder. Jeg ville nok valgt Sheltie fremfor Papillon, og jeg er veldig glad i sommerfugl-hunden også. Ellers er det absolutt en mulighet å kikke mot de litt mer spesielle rasene; Shih Tzu, Bichon Havanaise. Pelsen kan jo alltids klippes ned.

Ja, whippet er en rase jeg også får mer og mer sansen for :) Tror også at sheltie kan være et godt alternativ, dersom man finner en med stødig gemytt. Syns jeg har møtt litt for mange som har vært litt overforsiktige, men ellers liker jeg sheltier veldig godt :)

Havanais kan kanskje være noe? (Ikke tenk at dette er en bichon frísé med farge og litt annerledes pels. Det er to forskjellige raser mtp både utseende og gemytt.) De passer definitivt inn i beskrivelsen "ukomplisert og vennlig vesen". Det er generelt litt mindre lyd i dem enn i mange av de andre rasene som har blitt nevnt her. En havanais har like mye utholdenhet og futt som en terrier, men har mildheten til en cavalier. De har som regel også god av-og-på-knapp, forutsatt at de får nok morsjon og gjerne brukt hodet litt også.

Når det gjelder pelsen vil en kortklippet havanais kreve omtrent samme stell som en kortklippet puddel. Jeg tror også at de vil dra med seg omtrent like mye bøss i pelsen og bli like frosne om de blir våte når det er kaldt ute. I forhold til pelsstell er nok sheltien enklere enn både puddel, dvergschnauzer og havanais. På den annen side røyter jo ikke de 3 sistnevnte rasene, så man slipper hundehår overalt i huset.

Havanaisen og puddel har forøvrig mye til felles, og puddel er også en av mine favorittraser, men jeg opplever havanaisen som hakket mer robust både fysisk og mentalt enn småpudlene (toy og dverg). Den største forskjellen på puddel og havanais er at havanaisen som regel er mer sosial - litt mer "labrador" :)

pablo_front.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bichon havanais? Enkel liten hund som ikke forlanger for mye. Ang. pelsstell kan den fint klippes ned, den blir bare tøffere da... Litt mental stimuli kan sikkert stimuleres med sitt, gi labb etc som fint kan læres og bedrives i hagen/stua. Dette er også en hund som ikke er avhengig av lange turer, har hun hage er det helt sikkert nok (ref. venninne med rasen).

Hvis hun har leddgikt er det jo ikke noe særlig å skaffe en rase som i 10-12 år fremover krever tur hver dag. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bichon havanais? Enkel liten hund som ikke forlanger for mye. Ang. pelsstell kan den fint klippes ned, den blir bare tøffere da... Litt mental stimuli kan sikkert stimuleres med sitt, gi labb etc som fint kan læres og bedrives i hagen/stua. Dette er også en hund som ikke er avhengig av lange turer, har hun hage er det helt sikkert nok (ref. venninne med rasen).

Hvis hun har leddgikt er det jo ikke noe særlig å skaffe en rase som i 10-12 år fremover krever tur hver dag. Lykke til!

Nei havanaisen forlanger nødvendigvis ikke så mye hvis den ikke er vant til det, men alle hunder bør få lov til å oppleve noe mer enn sin egen hage. Dette er en rase som ikke krever så mye, men når man ser på hvilken kapasitet den faktisk har - hvor stor glede de har f.eks av å gå turer i naturen og hvor utrolig lærenemme de er - så er det direkte tragisk om de ikke får bruke seg selv mer. Men hvis du mener at de fint kan takle noen dager innimellom hvor de bare får vært i hagen, så er det greit nok.

Men etter det som står i startinnlegget i denne tråden, så skulle hunden også være med på litt lengre turer også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei havanaisen forlanger nødvendigvis ikke så mye hvis den ikke er vant til det, men alle hunder bør få lov til å oppleve noe mer enn sin egen hage. Dette er en rase som ikke krever så mye, men når man ser på hvilken kapasitet den faktisk har - hvor stor glede de har f.eks av å gå turer i naturen og hvor utrolig lærenemme de er - så er det direkte tragisk om de ikke får bruke seg selv mer. Men hvis du mener at de fint kan takle noen dager innimellom hvor de bare får vært i hagen, så er det greit nok.

Men etter det som står i startinnlegget i denne tråden, så skulle hunden også være med på litt lengre turer også :lol:

Ja, mente det sånn. Vet at havanaiser kan brukes til utrolig mye, men dog er de til sammenlikning med andre raser kanskje enklere. Altså lettere å tilfredsstille. Seff fortjener alle hunder å brukes. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med shiba?

Hvis hun liker japansk spisshund, kan kanskje mittelspitz være noe?

Er veldig fascinert av Shiba'en selv, men etter det jeg har hørt har den mange likheter med Basenjien- slik som særhet og en enorm selvstendighet. For meg høres det ikke ut som det de er ute etter.

Mittelspitz kan være et bedre alternativ, selvom jeg fortsatt synes at Whippet høres ut som det optimale valget, med Corgi & Västgötaspets på de neste "plassene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom tråden.

Førerhunder jobber vel til de er en ni ti år. Hva som skjer med dem etterpå, vet jeg ikke. Men de fleste førerhunder er pelshunder som røyter og det ville de ikke ha, var det ikke så?

Jeg sitter her og tenker på den lille Bedlingtontispa vi egentlig skulle hatt, men som vi ikke tok imot, fordi vi ikke skulle ha flere hunder. Det er nå fire år siden og dere vet hvordan det har gått. :blink: Men altså, Bedlington er en liten, tøff, menneskekjær, familieorientert, undervurdert hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips alle! Kjempebra!

Jeg skal finne mer stoff om noen utvalgte og prestentere for henne. Nå er det bryllup rett rundt hjørnet, så hund er det siste hun tenker på nå, så jeg skal vente litt før jeg tar det opp med henne. Skal gi tilbakemelding om hva hun syns! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med shiba?

Hvis hun liker japansk spisshund, kan kanskje mittelspitz være noe?

Skulle akkuratt til og spørre om shiba var noe, her kommer litt fakta:

Str: Middels

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Korthåret

Behov for pelsstell: Lite

Inne er den rolig med et behagelig lynne. Den varsler når fremmede kommer. Ellers bjeffer den lite.

Litt mer om rasen her: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...