Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om amerikansk bulldogoppdretter i Danmark

Shedim

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe meg en amerikansk bulldog nå snart, og har vært i kontakt med en i Danmark som selger denne flotte rasen. Jeg har "reservert" en tispe hos han, men han vil ha ett depositum på 2000 kr. Er litt redd for a bli svindla, så lurer på om det er noen som har hørt om denne fyren, evt kjøpt hund av han før.

*Redigerte bort navn på person. Mod Miriam*

Skrevet

Anbefaler deg å ta kontakt med raseklubben, de har eget forum. Send meg gjerne en pm om du ikke finner det.

Skrevet

Enig, ikke betal rep. hvis du ikke er bombesikker på at du liker denne oppdretterens måte å "gjøre alt på" og at kombinasjonen er riktig for deg.

Skrevet

Er litt usikker på hvordan man gjør alt dette for å være ærlig, ang. å kjøpe fra oppdretter mener jeg..

Har en rottis fra før, men han er uregistrert og har ingen papirer så var bare til å hente han.

Skrevet

Vær forsiktig ihvertfall. Kjenner ei som betalte depositum på en Fransk bulldog i Danmark, svigerfaren var og hilste på oppdretter, så valpen osv. alt så bra ut, men de fikk ingen valp.

Svindlet, viste seg at valpen var solgt 3-4 gang.

Hadde ikke betalt valpen før jeg hadde den i hendene.

Lykke til.

Am bull er kjempe fine hunder!

Skrevet

Google er din ven :)

kan se at den pågældende avler har udstillet hund i Danmark den 12 og 13 maj i AB 's raceklub, så jeg vil regne med at du nemt og hurtigt finder ud af om det er en seriøs avler, hvis du kontakter raceklubben i Danmark, som jeg har givet dig et link til.

Men her er endnu et hvor der er resultater fra udstillingen http://www.american-bulldog-team.dk/20071305.htm

Her er endnu et link med resultater fra en udstilling, hvor vedkommende opdrætter stillede hunde: http://www.europeankennelclub.com/05052007.htm

Skrevet

Hei!

Jeg får komme med det spørsmålet jeg stiller alle som vurderer rasen jeg da,

Hvorfor ønsker du deg en Amerikansk Bulldog?

Hør på Anebanana, gå inn på raseklubbens forum og les les les. Gå igjennom de klistrete trådene, spesielt det om aggresjon mot hunder av samme kjønn. Søk fram gamle poster og ta til deg det du leser. På forumet finner du mye info om rasens, både deres fordeler og ulemper.

Jeg har skrevet endel om rasen her inne fra før. Du kan søke på "amerikansk bulldog" og med meg som forfatter. Du vil sikkert få opp endel. Men du kan starte med å lese disse trådene? Tråd Tråd og Tråd

Jeg ville ikke valgt Amerikansk Bulldog uten at begge foreldredyr var mentaltestet, helsetestet (minst 3 tester), stilt ut og hadde arbeidstitler av et eller annet slag. Dessverre er det få oppdrettere som tester sine avlsdyr på så bred basis, det er bare én oppdretter i Europa jeg personlig ville kjøpt valp av. Den oppdretteren holder ikke til i Danmark. Det finnes faktisk bare en oppdretter i Danmark jeg ville gått god for.

Angående Amerikansk Bulldog og Danmark generelt har vi hatt en regelrett valpedumping fra Danmark. I den grad at det i min mening er skummelt. Jeg har inntrykk av at markedet er stappfullt der nede, og dermed selger de valper i stor stil og for en billig penge til Norge. Og ja, det er endel som er blitt "svindlet".

Jeg for min del synes det er rart at oppdrettere selger valper uten å ha møtt valpekjøper og undersøkt deres hundehold. Det virker som en bestilling er nok for mange av oppdretterne i Danmark. Jeg vet også at det er mange oppdrettere som ikke følger opp valpene sine i det hele tatt, jeg forstår ikke hvordan de kan kartlegge sine parringer når de ikke harpeiling på hva hundene deres produserer.

Frynsete nerver er noe som man ser på rasen, så sørg for å møte foreldredyr. Gjerne utenfor deres områder, og test dem gjerne også litt. Etter å ha snakket med mange utstillingsdommere, så jeg jeg at de ser mange redde hunder spesielt i danmark og Tyskland. Du har MYE igjen for å være nøye og stille strenge krav til oppdretter.

(Disclaimer: Jeg tillater meg å være såpass direkte siden jeg ikke lengre sitter i styret i raseklubben. Ganske befriende for å være helt ærlig.)

Om du velger Amerikansk Bulldog, så sørg for å kjøpe hund av motsatt kjønn til den du har. Det er trist om du ender opp med å måtte skille de 24/7. Dette gjelder spesielt hanner. Sørg også for at din nåværende hund er voksen og allerede hverdagslydig og til å stole på. Det gjør alt så mye enklere.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar :lol:

Jeg har lyst på en AB fordi jeg syns de er nydelige. En veldig flott rase med personlighet.

Har lest litt i de trådene (og spesielt innleggene dine Mari), og diverse sider på nettet. Dessverre kom jeg ikke inn på rase forumet, da det stod at siden var nede hver gang jeg trykka meg inn på linken deres.

Jeg har send mail til selger og spurt om foreldrene, angående HD, AA og NCL og om de har blitt mental testet, men har ikke fått svar ennå. Jeg har sett på sidene til AB-klubb i danmark og navn på selger har vært på listene deres (begge linkene som Einstein&Charlie postet), og både tispe og hanne som selger eier har vunnet.

Ja, har tenkt å kjøpe en tispe, da jeg har en hanne fra før. Gutten min er 3 1/2 år gammel og ganske så grei, selv om han har sine perioder da han kan være litt sta.

Skrevet

Ok.

Har nettopp fått vite at foreldrene er HD og AA frie, men de er ikke blitt testet for NCL.

Edit: Henvendte meg til ABCD og fikk snakket via mail med en fyr der, og har sier han har hørt om denne fyren (eller kona hans i allefall) og deres kennel. Han vet ikke hva slags hvalper de "lager".

Men, hva bør jeg spørre oppdretter/selger om angående valpen/foreldredyr osv...?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...