Gå til innhold
Hundesonen.no

Guardo Ostoja Molosow

Protector

Recommended Posts

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Stilig :blink:

Hva er tiltenkt bruk? Har han noe resultater fra tidligere, eller var det bare rasen du var ute etter?

Guest Gråtass
Skrevet

Ikke for å fornærme deg Protector; men hva skal du med en slik hund? Du får ikke stilt på utstillinger, prøver eller mentaltester eller noe som helst annet som er organisert hundeaktivitet. Da gjenstår det kun en årsak til at man velger en slik hund emm: Det ser tøft ut.. Jeg er sikkert fordommsfull og teit, men i min verden så er slike hunder "ubrukelige".

Skrevet

Han er kjempelekker! Men gråtass hvorfor kan han ikke det? Pga han er kupert? Det er vel ikke i alle land det er ulovlig å stille/gjøre andre ting med en hund som er kupert eller? Har aldri satt meg så veldig inn i det siden jeg ikke har kuperingsrase selv :blink:

Skrevet
Ikke for å fornærme deg Protector; men hva skal du med en slik hund? Du får ikke stilt på utstillinger, prøver eller mentaltester eller noe som helst annet som er organisert hundeaktivitet. Da gjenstår det kun en årsak til at man velger en slik hund emm: Det ser tøft ut.. Jeg er sikkert fordommsfull og teit, men i min verden så er slike hunder "ubrukelige".

men det GJØR det jo... :blink:

Skrevet
Siden han ikke kan stilles ut, bli mentaltestet osv så kan jo det bli litt bingo.

Han kan vel stilles og mentaltestes i Sverige og de andre europeiske landene vel?

Skrevet

Jeg er usikker på aldersgrensen i Sverige, siden de jo også har kuperingsforbud. Og ja, man kan jo selvfølgelig reise land og strand for å få gjort dette. Hvis man gjør det så vet man jo hva man har. Kanskje den allerede har vært igjennom noe av det siden han er såpass gammel for alt jeg vet.

Skrevet
Jeg er usikker på aldersgrensen i Sverige, siden de jo også har kuperingsforbud. Og ja, man kan jo selvfølgelig reise land og strand for å få gjort dette. Hvis man gjør det så vet man jo hva man har. Kanskje den allerede har vært igjennom noe av det siden han er såpass gammel for alt jeg vet.

Ja det er jo mulig det.. Glad vi har en rase jeg som er stiligst med ører og hale i behold (synes i hvertfall jeg da) :blink:

Guest Gråtass
Skrevet

Dette sier det norske Mattilsynet om kuperte hunder:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...30425-0614.html

I korte trekk; kuperte hunder er uønsket i det organiserte hundenorge.

Jeg blir jo da nysgjerrig på hvorfor folk ønsker å kjøpe seg hunder som de ikke får gjort noe med. Tidligere reiste man gjerne til Sverige, men etter hva jeg hører har de en tilsvarende lov på trappene nå. Så da blir mitt spørsmål om man kjøper seg helkuperte hunder fordi det ser tøft ut, eller om det er en annen misjon.. Det er i min verden ingen forskjell om det er dogge, dobermann eller andre tradisjonelle kuperings hunder.

Skrevet

Jeg blir jo da nysgjerrig på hvorfor folk ønsker å kjøpe seg hunder som de ikke får gjort noe med. Tidligere reiste man gjerne til Sverige, men etter hva jeg hører har de en tilsvarende lov på trappene nå. Så da blir mitt spørsmål om man kjøper seg helkuperte hunder fordi det ser tøft ut, eller om det er en annen misjon.. Det er i min verden ingen forskjell om det er dogge, dobermann eller andre tradisjonelle kuperings hunder.

Hvis du gidder å lese reglene (tenker i Sverige nå) og sette deg inn i de isteden for å "spy" ut unødvendige kommentarer som du ikke har peiling på, synes jeg du kan holde ting for deg selv til du får fakta på bordet! irriterende hvor dømmende mange er her inne!

Fei for egen dør, ikke andres!

Kan fortelle deg at kuperte hunder født FØR 01.01.08 er det lov til å stille i Sverige!

sånn, da fikk du kanskje med deg det :rolleyes:

Guest Gråtass
Skrevet
Hvis du gidder å lese reglene (tenker i Sverige nå) og sette deg inn i de isteden for å "spy" ut unødvendige kommentarer som du ikke har peiling på, synes jeg du kan holde ting for deg selv til du får fakta på bordet! irriterende hvor dømmende mange er her inne!

Fei for egen dør, ikke andres!

Kan fortelle deg at kuperte hunder født FØR 01.01.08 er det lov til å stille i Sverige!

sånn, da fikk du kanskje med deg det :rolleyes:

Nå kan jeg nødvendigvis ikke som du så lekkert sier det, spy ut noen andres meninger enn mine egne. Jeg har vel ikke påstått at denne hunden ikke kan stilles i sverige, har jeg vel? Jeg stiller ett enkelt spørsmål som jeg er nysgjerrig på, det har vel ingenting med å feie noen dører hverken egne eller andres, eller?!

Du bør forøvrig tenke litt på tonen du skriver dine innlegg i, så kanskje folk ønsker en skikkelig diskusjon med deg i steden for å svare på "eder og galle".

Skrevet

Det var det du skrev, og der har du svaret mitt for min del.

Frekke spørsmål får selvfølgelig frekke svar.

Hva med å bare være glad på andres vegne, og ønske de lykke til istedet for å mistenke folk for å ha hundene kun for at de er "tøffe".

Du burde isåfall ha formulert spørsmålet ditt på en helt annen måte!

Vær mot andre som du vil de skal være mot deg er kjekt å ha med seg! :D

Synes mange skulle vært litt mer varsom, hadde blitt en langt mer hyggeligere plass dette!

Guest Gråtass
Skrevet

Frekke spm får seff frekke svar.

Hva med å bare være glad på andres vegne, og ønske de lykke til istedet for å mistenke folk for å ha hundene kun for at de er "tøffe".

Du burde isåfall ha formulert spm ditt på en helt annen måte!

Synes mange skulle vært litt mer varsom, hadde blitt en langt mer hyggeligere plass dette!

Javel. :rolleyes:

Skrevet

Flott hund!Teit at enkelte ikke klarer å holde småspydige kommentarer for seg selv!

Håper du får en hund du hadde håpet på,og at du får den til;-)Flott gutt!

Skal du stille ham ut da?Han så veldig "stillt opp ut"hehehe!Ser nesten erfaren ut der han står..

Har for tiden en barnslig og skjønn Dogo på besøk,som en kompis eier,men han er på ferie..en stooor gutt!

Kos deg med hunden din du!

Guest Gråtass
Skrevet
Flott hund!Teit at enkelte ikke klarer å holde småspydige kommentarer for seg selv!

Håper du får en hund du hadde håpet på,og at du får den til;-)Flott gutt!

Skal du stille ham ut da?Han så veldig "stillt opp ut"hehehe!Ser nesten erfaren ut der han står..

Har for tiden en barnslig og skjønn Dogo på besøk,som en kompis eier,men han er på ferie..en stooor gutt!

Kos deg med hunden din du!

Jeg regner med at den var myntet på meg og jeg kan presisere igjen: Jeg har ikke slengt spydige kommentarer, jeg har stillt ett spørsmål, som fortsatt står ubesvart.

Skrevet

Frekke spm får seff frekke svar.

Du burde isåfall ha formulert spm ditt på en helt annen måte!

Hva finner du så frekt med at noen spør hva man ønsker å bruke hunden til, når man ikke får "brukt" den i Norge, og Sverige tydeligvis (?) har en lov som kanskje også forhindrer å få brukt den?

Ellers, gratulerer med ny hund ;)

Skrevet
Trøttere enn meg eller? Det står jo i første innlegget :D

;):D

Men ja, flott hund. Har du ikke en til? Går det bra?

Skrevet
Hva finner du så frekt med at noen spør hva man ønsker å bruke hunden til, når man ikke får "brukt" den i Norge, og Sverige tydeligvis (?) har en lov som kanskje også forhindrer å få brukt den?

Ellers, gratulerer med ny hund :D

Alle hunder som er kupert før 010108 får du stille i Sverige.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...