Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer kennel eller garde


Car00line

Recommended Posts

Nå savner jeg Keela så sinnsykt mye!

Så nå vurderer jeg å sette henne inn på kennel (der marita jobber)

Så kan jeg være med henne når jeg ikke jobber, (å typen min når jeg jobber) og så må hun være på kennelen om natta.

Eller er det egoistisk når hun er hjemme med familien min, og har det supert der?

Er jo syrt også med kennel, men det hadde vært så kosli å hatt henne her.

Så får jeg trent henne også, + hun får miljøtrening.

Så noen flær meninger om dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. det kommer mye an på hvordan hunden takler et kennelopphold. Jeg har sett de merkeligste hunder/raser tilpasser seg kjempefint (borzoi, bichon frisè, irsk setter), som man kanskje skulle tro ikke taklet det så bra. Du kan jo kanskje prøve noen dager og se hvordan det går? Hvor gammel er hun nå, hun er vel nokså ung? Det har også mye å si hvordan kennelen er; er det mye bjeffing, masse hunder og tjas og mas, eller er det rolig, får de turer, osv? Når det er sagt, så har jeg sett mange valper som har hatt det supert på kennel; spesielt hvis de har vært flere. Miljøtrening er jo en fin tanke, men husk at det KAN gi henne en negativ opplevelse, og da har du nok ødelagt ganske mye.. Hunder KAN få seperasjonsproblemer etter et kenneloppphold (mulig hun ikke får det siden du stikker innom hver dag), de KAN bli veldig stressa, de KAN møte på hunder som ikke er snille med de (ikke nødvendigvis fyker på de, men som plager de), de KAN lære seg unoter som bjeffing, hyling, piping (som kanskje ikke var der fra før av?), og i det hele tatt kan et kennelopphold i den verste sesongen (nemlig nå) generelt gjøre et heftig inntrykk på en liten ung frøken, og da tenker jeg på et noget negativt inntrykk..

Men du kjenner din valp best, og du vet vel også endel om hvordan kennelen er. Personlig hadde jeg ikke hatt noen problemer med å satt min valp på kennel, men så er det tross alt oppdretteren hennes som driver den, hun ville sannsynligvis fått bo inne i huset med de andre hundene, og generelt er hun jo godt kjent her; født og oppvokst her som hun er, og har vært mye på besøk i ettertid. Jeg vet også at min valp er en liten tøffing og tåler en god støyt, selv om hun akkurat nå er inne i en litt "merkelig" periode hvor ting kanskje er litt skummelt (ville kanskje ventet til denne hadde gitt seg litt hvis hun skulle bodd i kennelanlegget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter ikke en 5 mnd gammel valp på kennel hvis det ikke er veldig NØDVENDIG, er hun hos familien din og har det bra der syns jeg du skal ikke tenke egoistisk og la henne være der.

Hva er grunnen for at hun ikke er hos deg, hvis det er din hund mener jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter ikke en 5 mnd gammel valp på kennel hvis det ikke er veldig NØDVENDIG, er hun hos familien din og har det bra der syns jeg du skal ikke tenke egoistisk og la henne være der.

Hva er grunnen for at hun ikke er hos deg, hvis det er din hund mener jeg ?

Man trenger da ikke være så bastant. Selvsagt er ikke kennel det optimale for en valp på den alderen, men er det snakk om en begrenset periode og ikke i tre uker uten eier til stede, så er det en annen sak. Jeg reagerer også på de som må sette sin lille valp på kennel fordi de skal på sydenferie - rævva planlegging! Men, når det er sagt, så har ikke nødvendigvis valpen det helt forferdelig! Hadde en periode i fjor hele fire valper, jevngamle, noen fra samme kull til og med, på kennel hos oss. De hadde det strålende morro sammen; de lekte og sov sammen, og så gikk vi på "oppdagelsesferd" i skogen, og fant godis gjemt under løv og i gress, trente innkalling og kontakt. De fikk fortsette sosialiseringsperioden sin litt lengre enn andre hunder, og leke med hverandre. De fikk også møte stødige voksne hunder, deriblant min egen Tulla som lot dem henge i ørene hennes og rive henne i halen. De stod i et eget rom, skjermet for den eventuelle lyden/synet av andre hunder. Jeg kan med hånden på hjertet si at de trivdes. Hadde to av de på opphold nå nettopp (og en er her enda), og det er fremdeles trivelige hunder, ett år eldre, men slett ikke redd for å være på kennel; de slapper av og koser seg i luftegården, de ligger rolig inne og er veltilpassete. Men så var dette valper med en god psyke; en filleting ville ikke knekt de for å si det sånn. Mulig andre raser eller individer ikke ville taklet det. Men hadde kenneloppholdet vært annerledes; med ett rom de skulle være i i en lang gang, med dør ut til luftegård og ellers ingen kontakt med mennesker bortsett fra ved fôring/vasking, og der skulle valpen stått alene i to uker, så selvsagt ville jeg ikke anbefalt å ha en valp på kennel. Det ER virkelig forskjell på kennelopphold og kennelopphold! Og derfor kan man ikke være så bastant som du er, mener jeg. (Edit: Det er seriøst forskjell på å ha hunden/valpen på en kennel med 8 hunder, eller en med 120 også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvordan hunden takler det og hva slags pensjonat det er snakk om. Jeg jobbet på en kennel jeg nødig ville satt fra meg noen hund i det hele tatt, uansett hvor trygg den hadde vært. Men jeg vil påstå at noen hunder har det minst like bra når de er på det pensjonatet jeg driver, som når de er hjemme. (høres veldig skrytete ut, men det er allikevel min ærlige mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter ikke en 5 mnd gammel valp på kennel hvis det ikke er veldig NØDVENDIG, er hun hos familien din og har det bra der syns jeg du skal ikke tenke egoistisk og la henne være der.

Hva er grunnen for at hun ikke er hos deg, hvis det er din hund mener jeg ?

Grunnen er at jeg jobber her. Og bor på et hotell som ikke tillater dyr.

Jeg vet jo ingenting om det, så det er jo derfor jeg spør.

Så jobber jeg enten fra 9-4 eller 4-10, så da er jeg jo med henne når jeg ikke jobber.

Og når jeg ikke jobber så er hun med typen min. Så da vil hun egentlig bare sove på kennelen.

Men siden hun er hjemme og de passer godt på henne der, så tviler jeg på om jeg skal ta henne her.

Hun får ikke den treningen hun skal ha, å ikke de turene hun fortjener. Hun får en liten tur til dagen.

Det er jo egoistisk viss jeg tar henne hit, men hun vil jo ikke ha vondt av det heller. (me mindre noe skjer da, eller hun ikke takler det)

Og hun er jo tross alt bare 5 mnd, så da er jeg litt usikker på om det er så lurt..

Men jeg vet ikke jeg. Er snakk om 4-5 dager visstil da.

Så bare kom med det dere vet om ting, slik at jeg ikke gjør noe dumt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke frekt ment altså, og du behøver vel ikke å svare.

Men hvorfor skaffet du deg hund hvis du ikke har mulighet til å ha henne, og hun ikke får så mye mosjon og sosialisering der hun er nå ? (eller mente du at hun ikke kom til å få det nødvendige hvis hun er til deg?)

ps: hvordan får du slik kul meny på piczo? :blink: min er så kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, men jeg har jo bare en sommerjobb :blink: Jobber til 10. august.

Og hun har det ikke fælt hjemme, for all del :)

Det er bare det at jeg syns treningen er veldig viktig, og de vet ikke hvordan de skal trene henne.

Og viss jeg kunne hatt henne her så får jeg trent henne, og vi får miljøtrening. Da får hun jo oppleve storby,

masse mennesker, bråk og slik. Det får hun ikke hjemme hos meg i småbygda :D

Så hun får jo godt av det også.

Sender deg pm om piczo :P hehe^^

Altså det har seg slik.

Jeg fikk et veldig bra tilbud om ¨å jobbe her stavanger, og takket ja. Keela kunne være hjemme med familien min i mens.

Så nå savner jeg henne veldig, og kunne tenkt meg å tilbringe delen av dagen der jeg ikke jobber til henne. Så kan typen min ha henne når jeg går på jobb. Så bor vi på et hotell som jobben betaler, men der er det ikke tillatt med dyr. Så da tenkte jeg at hun kanskje kunne oppholdt seg en plass om nettene. Så får hun være med oss igjen om dagen. Og det er snakk om 4-5 dager viss til. Så får hun oppleve storby, og kjørt buss.

Uansett så er det jo egoistisk på en måte :P Men hadde jeg ikke brydd meg, så hadde jeg jo gjort det. Men nå spør jeg jo om hvilke meninger dere har om dette så jeg ikke gjør noe feil. For jeg vil kun det beste for jenten min! :P

Jeg skal være med Marita på kennelen på søndag, så får jeg jo vett hvordan det er der. Er jeg i tvil etter å ha vært der en dag, så setter jeg selvfølgelig ikke inn henne!

:)

edit: la til mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...