Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere er en bra plassering?

dorab01

Recommended Posts

Skrevet

Jeg blir skuffet hvis Symra får blå. Stort sett fornøyd med rød hvis jeg samtidig liker kritikken. Rød betyr liksom at NESTE GANG blir vi kanskje plassert også.

Skrevet

På store utstillinger som i Stockholm nå (med ca 300 flatter påmeldt) er Excellent en veldig bra premiering i mine øyne. Man har trossalt en hund av den beste kvaliteten, og det i konkurranse med verdens eliten.

Her hjemme er flat rød en litt kjip dag. Blått nokså ille. En plassering en ok, og opp i mot en bedre dag.

Men nå blir nok gjerne synet til de med store raser litt anderledes enn de med små da :ahappy:

Skrevet

Kommer også an på hvilken av sine hunder man stiller (hvis man har flere). Noen forventer man helt klart høyere plasseringer på enn anndre.

Og, som nevnt her, selvsagt også avhengig av utstillingen, hvor den avholdes og antallet påmeldte.

På en vanlig nasjonal utstilling her vil jeg ha klart forskjellige forventninger for gutta mine (f.eks.). Championen må bli Best i Rasen for at jeg skal være fornøyd, åpenklasse hannen min bør i alle fall få en CK, men også cert da konkurransen som regel ikke er stort å skryte av i min rase, mens den yngste er jeg fornøyd med en plassering og HP.

Susanne

Skrevet

Det kommer helt an på dommer, utstilling, antall påmeldte, hvem som er påmeldt, hundens alder og nivå - jeg ønsker meg et resultat som står i stil til hundens utvikling, kvaliteter og feil.

Jeg kan svelge det meste av resultat, hvis det er forståelig og begrunnet. Junioren jeg stiller nå, er hittil stilt syv ganger - og med hånden på hjertet har jeg vært fornøyd med hvert eneste resultat, fordi de har vært forståelige og begrunnet. Jeg kunne alltid gjort det bedre (jeg har ikke syv BIS, liksom), men det ville ikke nødvendigvis vært riktig.

Junioren er i utvikling, og resultatene vil derfor kunne gå opp og ned.

Siste hunden jeg stilte ble champion, men da sluttet jeg å stille ham, for som champion forventer jeg mer enn "trolig CK, men ikke plassert så høyt opp" - til det er utstilling for dyrt til at det er gøy å konkurrere om tredjeplasser, når jeg vet at andre championer som stiller er bedre og SKAL slå ham. Han var rett og slett ikke god nok til å være en som gjorde det stort i champion, og da gadd jeg ikke. Men med junioren nå, kan en tredjeplass være supert, fordi hun foreløpig ikke er bedre. Men i motsetning til championen jeg sluttet å stille, så skal denne enda bli bedre, og dermed fortsetter vi... :ahappy:

Skrevet

På en unghund, som jeg stiller mest nå, så er det så utrolig varierende. Men hun er av god kvalitet, så jeg er ikke fornøyd med blå. Men jeg har fått noen blå oppigjennom, så jeg blir ikke direkte skuffet heller. Blir det trukket for noe på henne så er det stort sett tenner (hun mangler 2xPM), og da er det greit, for det vet jeg jo. HUn har fått en gang blått pga. dette og en gang 1-1 uten CK. Helt greit. På en champ derimot, er jeg ikke egentlig fornøyd om jeg ikke får minst CK, da hunden tross alt er champ. Forventer ingen plasseringer i klassen med henne, det er veldig mange vakre champtisper i landet nå, og det er også helt OK. Forresten, jo, det kan være greit enkelte ganger på en champ også å ikke få CK, f.eks. om de er for tjukke eller ikke i pels :ahappy:

Skrevet

jeg er ikke fornøyd med blå, men greit fornøyd med rød!

Men jeg er uerfaren, og hunden er ung, så vi må jo ta det litt som det kommer!

Skrevet

Som folk har nevnt, så kommer det helt an på hunden og rasen. Min rase har ofte en del påmeldte, og da blir det fort større konkurranse om plasseringene. Klart, jeg blir skuffet over blå, men rødt er greit nok. På eldstemann er jeg fornøyd med flat rød, rett og slett fordi han ikke fortjener noe annet. Det er en grunn til at hans utstillingskarriere er over :hyper: På han har det bare blitt flate rød eller blå, bortsett fra en HP han fikk som junior (med det gamle utstillingsreglementet). Yngstefrøken stiller i junior, og har foreløpig bare fått flate rød, men det er helt greit. Hun er forholdsvis lite utviklet, stiller ofte mot tisper som nesten er for gamle for juniorklassen og det er gjerne en del påmeldte i juniortispe for tiden. Med andre ord er jeg foreløpig fornøyd med flat rød på henne, men håper jo selvfølgelig at det vanker litt mer på oss etter hvert da :ahappy:

Skrevet

Min hund fikk som valp BIR og 3BIG plasseringer(av fem og syv hunder). Kjempefornøyd!

Nå som junior har han fått blått og gult. Den siste var jeg IKKE fornøyd med. Blått var helt Ok, siden hunden min ikke er noe glad i å være i ringen enda.

Trodde jeg kom til å legge meg ned å grine når jeg fikk gult. men det var faktisk helt greit. Hunden oppførte seg, og vi kunne ikke ha gjort det noe bedre :ahappy:

Skrevet

Jeg er vel fornøyd med alt over blått. Ikke fornøyd da, men sånn "helt ok". Jeg er egentlig mest opptatt av kritikken, ettersom det er den som beskriver hunden. I min rase er det ofte over 50 papilloner som er påmeldte. Og dommeren velger som oftes de hundene som faktisk er helt ferdig utviklet og har god kropp. Aron stilles enda i junior og trenger tid på å utvikle seg i kroppen. Han er enda litt tynn her og der, og noe sier meg at han hadde gjort det bedre som tispe :P Er vel ikke for ingenting han fikk "feminin tispe m/nydlig utrykk" på kritikken *flir*.

Det er som oftes kroppen (at han er litt tynn osv) som "trekker ned", for han får veldig mye skryt ellers. Han har en lang og silkemyk pels på kroppen og da ser han ikke så tynn og "uferdig" ut, men når dommeren kjenner på han, synes de han burde hatt mer kropp. Men altså, det kommer jo - etterhvert .. :)

Skrevet

Flat rød og alt som er dårligere enn det er jeg ikke fornøyd med(selv om jeg sikkert bør begynne å bli vant til en del flate rød nå som vi har gått over til åpenklasse tispe..). Hp og alt som er bedre enn det er jeg førnøyd med. :)

Men det kommer også an på størrelsen på utstillingen, selvsagt. Jeg forventer mer på en utstilling med 15-20 bernere enn en på 60-70.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...