Gå til innhold
Hundesonen.no

St. Bernhard


PsychoLynx

Recommended Posts

en oppdretter har nylig sagt til sine valpekjøpere at det ikke er så farlig for en St.Bernhard å ha svak hd... Valpen de kjøpte er forhåndsrøntget (mellom 4 og 6 mnd gammel) og fått påvist svak hd. I følge valpekjøperne har også oppdretter sagt at moren har svak hd. Men at dette da ikke hadde noe å si på en rase som St. Bernhard.

Det var kun et problem på hunder som schæfern, som er så skrå i bakparten...

Altså.... Nå kan jeg VELDIG lite om raser som er større enn schæfern egentlig, men???? Finnes det noe som helst sannhet i dette? Eller er den oppdrettern en lurendreier, og valpekjøperne desverre lurt opp i stry?

Jeg spør, fordi jeg seriøst lurer :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en oppdretter har nylig sagt til sine valpekjøpere at det ikke er så farlig for en St.Bernhard å ha svak hd... Valpen de kjøpte er forhåndsrøntget (mellom 4 og 6 mnd gammel) og fått påvist svak hd. I følge valpekjøperne har også oppdretter sagt at moren har svak hd. Men at dette da ikke hadde noe å si på en rase som St. Bernhard.

Det var kun et problem på hunder som schæfern, som er så skrå i bakparten...

Altså.... Nå kan jeg VELDIG lite om raser som er større enn schæfern egentlig, men???? Finnes det noe som helst sannhet i dette? Eller er den oppdrettern en lurendreier, og valpekjøperne desverre lurt opp i stry?

Jeg spør, fordi jeg seriøst lurer :ahappy:

Høres ut som reinspikka svada, fra en tulling som ALDRI burde hatt noen status som oppdretter i det hele tatt. Utsagn som dette er kun basert på personlig synsing, og sier meg mer om denne oppdretteren og hans/hennes holdninger til dyrevelferd og penger enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå må det ikke tas slik at jeg stiller meg bak det denne "oppdretteren" sier, MEN jeg vil heller ha en hund med Hd enn aa, spesielt på store raser. Dette fordi hunder (akkurat som hester) bærer 75% av vekten og belastningene med framparten. Men at det kun er schäfere som har problemer med hd er ett søkt argument.

Når det gjelder rasespesifikke problemer er vel aa og ocd ett langt større problem på den rasen enn hd-problematikk svjv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var omtrent dette her jeg tenkte også, men jeg ville ikke knuse gleden til de nye valpeeierne HELT med engang... KOmmer vel til å få det frem etterhvert som vi blir bedre kjent med dem.. Håper de kommer ned her så Bridie og lille store valpen kan leke etterhvert :ahappy:

De hadde også fått tydelig beskjed at hunden ikke måtte hoppe og sprette så mye før den var utvokst... Men, hoppe og sprette? Nei, selvfølgelig starter man ikke med agility med en 6 mnd gammel St. Bernhard valp, men den bør da tåle å få være VALP? Og hoppe og sprette som valper gjør?

Ser jo nå at det er avlet på HD D også i samme linjer så..

*Dobbelpost, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det ikke tas slik at jeg stiller meg bak det denne "oppdretteren" sier, MEN jeg vil heller ha en hund med Hd enn aa, spesielt på store raser. Dette fordi hunder (akkurat som hester) bærer 75% av vekten og belastningene med framparten. Men at det kun er schäfere som har problemer med hd er ett søkt argument.

Ja, AA og OCD er et stort problem hos rasen, og ofte fører til større smerter enn HD. Men det er jo allikevel ingen grunn til å dysse ned dette med HD'en, som også kan forvolde store smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det ikke tas slik at jeg stiller meg bak det denne "oppdretteren" sier, MEN jeg vil heller ha en hund med Hd enn aa, spesielt på store raser. Dette fordi hunder (akkurat som hester) bærer 75% av vekten og belastningene med framparten. Men at det kun er schäfere som har problemer med hd er ett søkt argument.

Når det gjelder rasespesifikke problemer er vel aa og ocd ett langt større problem på den rasen enn hd-problematikk svjv.

Okei... Dette er litt av grunnen til at jeg spør også, for jeg aner nada om de større rasene når det kommer til sykdom osv. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ja, AA og OCD er et stort problem hos rasen, og ofte fører til større smerter enn HD. Men det er jo allikevel ingen grunn til å dysse ned dette med HD'en, som også kan forvolde store smerter.

Eh.. nei. Har jeg sagt det? Jeg bare poengterte at det er ofte et større problem for store hunder med "framparts-feil" enn "bakparts-feil". Har ikke prøvd å dysse noe som helst ned jeg, bare vet at OCD er ett omfattende problem på st.bernhard og at dette kanskje burde vektlegges mer hos oppdrettere av rasen. Sier ikke at det ikke er ett problem med hd, men at det er som regel mindre belastende for hunden enn ocd eller aa eller andre morsomme ledd/endostose problematikk, og da spesielt på hunder i den vektklassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var omtrent dette her jeg tenkte også, men jeg ville ikke knuse gleden til de nye valpeeierne HELT med engang... KOmmer vel til å få det frem etterhvert som vi blir bedre kjent med dem.. Håper de kommer ned her så Bridie og lille store valpen kan leke etterhvert :ahappy:

De hadde også fått tydelig beskjed at hunden ikke måtte hoppe og sprette så mye før den var utvokst... Men, hoppe og sprette? Nei, selvfølgelig starter man ikke med agility med en 6 mnd gammel St. Bernhard valp, men den bør da tåle å få være VALP? Og hoppe og sprette som valper gjør?

Ser jo nå at det er avlet på HD D også i samme linjer så..

*Dobbelpost, mod Emilie*

St. bernhardshund har ikke en veldig pen HD- og AA-statistikk.

Det siste året er 17 korthår røntget bak, og 5 er fri. Ni har C, tre har D.

19 er røntget foran, 15 er fri, tre har C og en har E.

29 langhår er røntget bak, og 11 er fri. 11 har C, seks har D og en har E.

Framme er 26 røntget, 20 er fri, to har C, to har D og to har E.

Ser vi kun på tallene, ser det ut til at AA er et mindre problem på rasen enn HD - til tross for at jeg er helt enig med Gråtass i at på store raser bør en ta også hensyn til AA, pga vektbalansen og belastningspunktet.

Jeg kommer fra et rasemiljø hvor vi ikke avler på HD, hvis vi følger klubbens avlsregler. Og vi har krav til at avlsdyret pluss halvparten av dyrets søsken skal være fri. I et kull på fem skal altså tre være fri for HD. Er en kombinasjon gjort flere ganger, regnes alle disse dyrene som avlsdyrets søsken (en nylig endring i reglene, som jeg hilser velkommen).

På AA har vi lov til å parre svak mot fritt, og 35 prosent av avlsdyrets søsken skal være fritt. I praksis er det så og si ingen som avler på C.

Jeg sier dette, for å vise bakteppet for mine uttalelser.

Jeg synes det er uforståelig at en avler på HD i st. bernhardshund. Jeg har hørt begrunnelser om at det er umulig å finne avlsdyr som er fri, men det er "tross alt" cirka 1/3 som er fri. Likevel er det NORMALT å avle på HD, og ikke bare svake grader.

Utifra slik jeg kjenner rasen og miljøet, har det det siste tiåret blitt et større fokus på skjelettlidelser - st. bernhardshundklubben er for eksempel den ENESTE raseklubben i Norge som har bedt om at det skal være kjent AA-status på avlsdyrene før kull kan registreres, på lik linje med HD.

Men de har en lang vei å gå. De har ikke sjans til å følge så strenge regler som for eksempel min raseklubb (og etter mitt syn kunne vår klubb hatt enda strengere regler, da rasesnittet er bedre enn hva reglene krever), men det er forskjell på det og å mene at det ikke er mulig å avle på frie dyr. Reglene bør settes noe strengere enn rasegjennomsnittet, så en har noe å strekke seg mot, og etter et par generasjoner revurderes reglene og snittet, for å se om reglene kan strammes inn ytterligere.

Men, når enkelte oppdrettere sier rett ut at de prioriterer et vakkert eksteriør over HD, så er det en prioritering de får stå for. Og for all del, hunder kan leve fint med HD, men ikke nødvendigvis. Jeg ville ikke tatt sjansen med en st. bernhardshund.

Det hadde vært interessant å se en levealdersundersøkelse på rasen, og dødsårsaker. For de som stiller, er ikke fælt gamle.

Når det gjelder hopping og spretting, så har det også i bernermiljøet vært et råd om å styre valpens aktivitet, for eksempel bære i trapper lengst mulig. Ikke fordi trappen i seg selv er en trussel, men fordi ville valper ikke nødvendigvis går så pent, og det å jumpe ned en trapp kan være en unødvendig belastning på albuer. Men ja, bernervalper får leke, hoppe, sprette og være i aktivitet - på sine premisser. Det høres rart ut at en st. bernhardsvalp skal holdes i ro så lenge - hva med muskelbygging, rotorikk (?), sosialisering?

Hvis en hund får HD og/eller AA, vil jeg mene at god muskulator og jevn bevegelse er bedre enn fullstendig stillstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...