Gå til innhold
Hundesonen.no

Den ultimate hundebilen


charlotte

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg ny bil, med tanke på langkjøring til prøver, god lufting/isolering for hunden, god plass (varebil) og god comfort. Valget falt på VW Touran som jeg har hatt lyst på veldig lenge! Skrev kontrakt på den for halvannen uke siden hos en forhandler i Molde og igår hentet jeg den. Jeg og samboern tok flyet opp til Molde og kjørte den hjem - 9 timers kjøring, 66 mil. Endelig en bil som det er litt power i (2.0 TDI, 140 HK) og som ikke blir for kald for hunden om vinteren eller for varm om sommeren. Har en del planer med den, og av det hunderelaterte slaget så blir det å bygge nytt gulv baki hvor jeg feller ned hundeburet (lakkerte buret svart på fredag), lage en oppbevaringskasse (til våpen og dummies) som skal trekkes med stoff og broderes med kennel logoen min. Pluss pluss..

Anyway, her er'n:

trollstigenchn.JPG

Hva er deres ultimate hundebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Rav4? jeg så også på denne, men den har jo nesten ikke bagasjerom for hunden!

Jeg har også nylig kjøpt meg bil, og endte på en hyundai Santa fe på grønne skilter. Er storfornøyd! :ahappy:

2006_Hyundai_SantaFe_ext_1.jpg

Hyundai_Santa_Fe_SA_449694g.jpg

hyundai_santa_fe_boot_16_04_06.jpg

Denne har jo bare lagt ned baksetene, er ikke på grønne skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mfff, jeg står mellom to "hundebilder" jeg da: Toyota RAV-4 eller VW Tiguan....

Men den var fin den! :ahappy:

Tøffe biler det! Men veldig stort prisgap mellom de da. Tiguan er jo en ganske ny bil, ikke så veldig mange brukte til salgs og de ligger på 450-550.000 for en utstyrt modell. En utstyrt RAV4 får du til 220-250.000. Begge har firhjulstrekk men jeg ville nok heller satset på VW sin 4motion kontra Toyota sin firhjulsdrift hvis du er avhengig av trekk på alle fire. 4motion er jo laget av Haldex som også lager Quattro på Audi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe biler det! Men veldig stort prisgap mellom de da. Tiguan er jo en ganske ny bil, ikke så veldig mange brukte til salgs og de ligger på 450-550.000 for en utstyrt modell. En utstyrt RAV4 får du til 220-250.000. Begge har firhjulstrekk men jeg ville nok heller satset på VW sin 4motion kontra Toyota sin firhjulsdrift hvis du er avhengig av trekk på alle fire. 4motion er jo laget av Haldex som også lager Quattro på Audi.

Skulle til å si det. Du har mye penger til å være 19 år :ahappy:

Jeg fant ut at skulle jeg ha en bil som skulle ha plass til mer enn én stor hund så måtte det bli en varebil ala Touran eller Zafira. Man kan alltids kjøpe en kassebil, men jeg vil da ha litt stil over det (:hyper:) samtidig som jeg vil at hunden skal ha nytte av klimaanlegg.

Før jeg fikk Zafiraen (for litt under et år siden) kjørte jeg rundt med en Peugot 206 og en nuffe valp. Jeg fikk en del spørsmål "ehm.. hvordan skal du få plass til hunden når den blir stor?". Det begynte å se riktig komisk ut mot slutten da jeg hadde slått ned alle setene og dro ut bikkja fra den knøttlille bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk den helt optimale hundebil.. Den er bare ikke helt ferdig enda.

Min bil er en -79 Chevy Shortvan

Bilen får en del utstyr spesialtilpasset det å ha hund, og utstyret bygges inn i bilen på en delikat måte.

Den får blant annet spesialdesignet hundebur som lett kan tas ut av bilen, men fortsatt sitter solid festet når det er i.

I tillegg hører naturligvis utstyr som elektrisk airconditioning til, sammen en dieseldrevet fyring.

Kombinert med en stor forbruksbank på 284Ah vil dette gi mulighet til å stå en dag eller to med klima i gang, eller minst like lenge med dieselfyring..

Det MÅ være den optimale hundebil.

Baksetet blir justerbart i lengden, slik at det kan stå rett bak forsetene, eller nesten helt bakerst (50cm fra bakdøra)

Vinduene blir sotet, med unntak av frontrute og siderutene foran.

At bilen er avgiftsfri i bruk, og gratis i bompengeringen er en ekstrabonus :ahappy:

4motion er jo laget av Haldex som også lager Quattro på Audi.

En voldsom forenkling.

4motion er ikke et 4wd-system, akkurat som Quattro heller ikke er det.

Det er derimot et markedsføringsnavn som ikke har noe med teknologi å gjøre.

Haldex er forøvrig et helt ok system for ekstra fremkommelighet, men personlig ville jeg definitivt satset på en bil med permanent drift på alle hjul, og fornuftig kraftfordeling.

Det vil nok si at jeg hadde satset på en relativt ny Audi S4, den har vel forøvrig en torsenimplementasjon, som er et enklere og etter mitt syn bedre system enn haldeximplementasjonen det her er snakk om..

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe biler det! Men veldig stort prisgap mellom de da. Tiguan er jo en ganske ny bil, ikke så veldig mange brukte til salgs og de ligger på 450-550.000 for en utstyrt modell. En utstyrt RAV4 får du til 220-250.000.

Jepp jeg er klar over prisene, har sett på tiguanen til en 400.000 og rav4'en til 300.000. Har hørt det er litt dårlig med plass på rav4'en, men jeg tenker at baksetene skulle slås ned jeg.... Jeg + 1 person til i forsetet er greit for meg, har en liten svart golf nå, hvor baksetene ikke går an å legge helt ned engang (står i 30 graders vinkel, uuuuuurk)! Må prøvekjøres først :ahappy: Må jo kunne komme seg opp til hytta på en herlig vinterdag, så jeg får se. VELDIG mange som har rav4 her i byen, og mange som er storfornøyde... Bare det er plass, håper jeg.

Skulle til å si det. Du har mye penger til å være 19 år :hyper:

Penger det har man fra både egen sparing og heller triste hendelser i familielivet... Men noe må man jo bruke pengene til, da kan det jo heller være komme noe fuksjonabelt og givende ut av det. :)

Ellers var det mye gresk som plutselig kom inn i denne tråden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med vår Suzuki Xl-7 jeg... varebil. 2005 modell. og de ligger på rundt 170.000 i pris nå. God plass, tar seg godt frem, BILLIGE SERVICER, og går bra nok for vår del iallefall (selv om vi har hatt både S6 og S4 i garasjen før :ahappy:)

i tilegg syns jeg ikke de ser så værst ut jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voldsom forenkling.

4motion er ikke et 4wd-system, akkurat som Quattro heller ikke er det.

Det er derimot et markedsføringsnavn som ikke har noe med teknologi å gjøre.

Haldex er forøvrig et helt ok system for ekstra fremkommelighet, men personlig ville jeg definitivt satset på en bil med permanent drift på alle hjul, og fornuftig kraftfordeling.

Det vil nok si at jeg hadde satset på en relativt ny Audi S4, den har vel forøvrig en torsenimplementasjon, som er et enklere og etter mitt syn bedre system enn haldeximplementasjonen det her er snakk om..

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Helt riktig, 4motion er bare et navn for det er egentlig quattro. VW hadde først syncro men gikk så over til å bruke quattro firhjulsdrift, men kunne ikke kalle det for quattro siden det er Audi sitt navn/merke. Så det ble hetende 4motion, for ikke å forvirre brukerne. Quattro HAR permanent drift på alle hjul, quattro har fordelt 50/50 trekk foran og bak helt frem til 2005 hvor enkelte modeller kom med 60/40 fordeling. Og nye RS4 er jo en av de første bilene som ble lansert med 60/40.. De fleste nye Audi har 60/40 - det er greit nok, men varemerket til Quattro er nettopp lik fordeling og derfor permanent firhjulsdrift. Det er jo ikke mange bilene som har haldex differensial da, kun A3 og TT på Audi. Resten har torsen og Quattro er jo bygd på nettopp den metalldingsen som de kaller torsen differensial. Så sånn sett er det ganske mange Audier og VW du kunne satset på. Til og med Seat og Skoda har quattro :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forskjellen på Quattro og 4motion (tilsvarende Mercedes sitt 4matic system), er at Quattro er konstant 4 hjulstrekk, mens 4motion/4matic er viskose/slure system... Altså at hvis bilen begynner å spinne, så kobler 4hjulstrekken inn.... (sier mannen :ahappy:)

Men SYNCRO var 50/50 og 4motion ble 60/40 (forann/bak) mens 4matic har 40/60.... (sa mannen, igjen...)

Også sa han visst at han ikke var mannen min, men kun min kjære.... :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa kjøpte seg VW Touran i fjor, og jeg kjørte den litt i jula og likte den godt på langkjøring og kortkjøring. Spurte pent om han ville bytte med "Vesla" (som er en god hundebil, men ikke en ultimat hundebil). Det som derimot skremte meg veldig var da bilen ikke startet etter å ha stått i ro i 2 dager i -25grader og rå sjøluft. Nå var det problemer med varmeanlegget så den ble ikke skikkelig varm etter 4timers kjøring heller, men det var jo ikke bilen sin feil. Og jeg vet jo at dieselbiler er tregere å starte i kulde enn bensinbiler men... "Vesla" startet på andre forsøk etter en uke i -30grader og rå sjøluft... Jeg er så mye på fjellturer på sære plasser både vinter og sommer og må ha en bil som starter uten å måtte ha varmekabler..

Sånn plassmessig så sikler jeg mest på firkantige biler.. Hiace o.l. Med flere store hunder (sambo snakker om en RR til om noen år, og det blir jo sikkert en til hund på meg om noen år) så må vi ha litt plass.. Sambo sikler på Pathfinder.

Skulle noe skje, så jeg ble rik og jeg bare trenger plass til meg og Lyng så måå det vel bli Toyota LC eller noe slikt;)

Vesla er forøvrig en Toyota Yaris Verso varebil. Den har plass til alt jeg trenger av hundeutstyr, kommer seg fram der man ikke trodde det var mulig, bruker lite bensin, har god lufting bak og ikke minst så har det ikke vært noe feil trass i at den har gått langt. Kun slitedeler har blitt skiftet (og med veldig god service fra Toyota). Det jeg savner er litt større bagasjerom, litt høyere klarning under og firehjulstrekk. Sambo, som er ganske lang, savner litt bedre plass til beina, han sitter med knærne bak ørene omtrendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en Galloper med grønne skilter - en ordentlig 4-hjulstrekker - dvs at man "slo på" 4-hjulstrekken selv med en helsikes spak og det sa "GADUNG" i bilen, litt kinkig å gå tilbake til 2-hjulstrekk da.. først måtte GADUNG-spaken brukes - og deretter måtte man rygge 2 meter! I tillegg til vanlig 4-hjulsdrift hadde den også 2 andre innstillinger samt plass til å montere vinsj foran. Det var en herlig bil, masse masse plass, vanvittig sterk og en fremkommelighet uten like skjønt litt stor sving radius, ikke akkurat noe som kunne sno seg inn i trange plasser i parkeringshus. Og så fikk man ikke kjørt for fort med den på motorveien heller, 90 km/timen var maks hastigheten hvis man ikke skulle riste ihjel, bli døv av motorduren (høyt turtall) eller å ha noenlunde kontroll på rattet.

Vi kjøpte den ny og det var 5 års garanti. Så på servicen etter garantien hadde gått ut, ble verksted-regningen vanvittig høy og gubben syntes det var for gærnt. Akkurat da hadde de fått den nye Mitsubishi Pajeroen inn, så gubben ringte sin "personlige rådgiver i banken" om det var greit å få låne penger til ny bil - og det var det jo (er jo derfor man har personlige rådgivere i banken tror jeg..) - og kjøpte en splitter ny Pajero med grønne skilter.. Husker jeg lurte på hvorfor det tok så lang tid å hente Galloperen på verksted og da han endelig kom hjem så innledet han med å si "Du jeg synets det ble så dyrt med den gamle bilen at jeg kjøpte en ny jeg"! Så nå har vi Pajero og har plutselig en moderne bil med sentrallås og kan kjøre godt over 100 km/time - men det er fremdeles en "ordentlig 4-hjulstrekker", ikke sånn juksegreie som setter inn 4-hjulstrekken "ved behov" (hvilket gjerne er etter bilen har sklidd) eller har permanent 4-hjulstrekk (det blir jo dyrt i drivstoff det.. å kjøre med 4-hjulstrekk når det er unødvendig). Det er også en glimrende bil med masse plass og fremkommelighet og denne har i tillegg en normal svingradius så man får parkert den - og man kan bytte mellom2-hjulstrekk og 4-hjulstrekk i fart.. (den har 2 sånne 4-hjuls-innstillinger til som jeg ikke helt har skjønt hva er til, er noe med å kun kjøre i lavt gir eller noe sånt.. men om noen kunne forklare meg hva de 2 andre greiene er for noe så hadde jeg blitt veldig glad for de har jeg aldri skjønt! Kommer ikke frem av bruksanvisningen til Pajeroen og gjorde heller ikke i bruksanvisningen til Galloperen.. er noe som heter lavdifferensial og bruksanvisningen tyter av advarsler hvis man skal bruke dem - så da tør man jo ikke prøve når man ikke vet hva de er til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forskjellen på Quattro og 4motion (tilsvarende Mercedes sitt 4matic system), er at Quattro er konstant 4 hjulstrekk, mens 4motion/4matic er viskose/slure system... Altså at hvis bilen begynner å spinne, så kobler 4hjulstrekken inn.... (sier mannen :ahappy:)

Men SYNCRO var 50/50 og 4motion ble 60/40 (forann/bak) mens 4matic har 40/60.... (sa mannen, igjen...)

Også sa han visst at han ikke var mannen min, men kun min kjære.... :hyper:

Nå må du stramme opp gubben PsychoLynx - han er litt på viddene :)

4motion ER Quattro - det er ingen forskjeller der annet enn at noen har haldex differensial og noen har torsen differensial. 4Motion er IKKE det samme som 4matic. 4matic er Mercedes sin firhjulsdrift og denne er i utgangspunktet tohjulsdrevet men hvor bilen ved hjulspinn bremser ned hjulene og fordeler drivet til de hjulene som har kontakt med bakken (ABS styrt). 4motion er quattro og quattro er igjen bygd på torsen differensial som fordeler firhjulsdriften mekanisk og kontinuerlig. Syncro var aldri 50/50 fordeling, det var viskose diff som gav drivkraft til en slaveaksel som ikke slo inn før minst ett hjul ikke var i kontakt med bakken. Med andre ord et møkka system :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er den ultimate dogmobile en hund som har plass til hunder, folk og utstyr nok til en weekend på et eller annet hunderasangement i utlandet.

Min Citroên Jumpy varebil, som jeg har døpt Gange-Rolf (eller Rollo til daglig), har plenty pass til mine to store sloughis, pluss utstillingstelt, campingstoler, sovepose, kjølebag, bagasjetrillle, osv. Den har også plass nok til at jeg kan kræsje over natta og få meg en grei natts søvn baki, sammen med guttaboys. Det er nesten ikke grenser for hva jeg har plass i bak i denne bilen, som visuelt ikke er stort større enn en Citroên Berlingo.

Jeg har en venninne med en mye dyrere Touran, men hver gang det er snakk om å ta med mer enn to hunder om gangen, så sier hun "Jeg tror vi må ta din bil." Så den største utfordringen ved å eie en Citroën Jumpy er faktisk at den ender opp som transportvalget for både eieren selv og hennes/hans hundevenner når man skal noe sted. De haiker mye heller med deg som har bedre plass, for i din Citroën Jumpy er det kjempegod plass til dine egne hunder, dine venninners hunder, ett utstillingstelt, to utstillingsstoler, 1-2 kjølebagger, to soveposer, allverdens av utstyr, og fremdeles nok plass til å krangle om hva slags musikk man skal høre på. Men de fleste Citroën Jumpys mangler air conditon, så det er noe å ta med i regnestykket ogsål...

Aberet med å ha en varebil er: dårlig og treig motor, dårlig kjøresikkerhet, karosseristøy, og ubehagelige seter hvis man er dristig nok til å kjøre over fartsgrensen, og ikke minst : høyere forbruk pr km/t enn mer moderne biler. Varebiler bruker gjerne mer drivstoff enn mer drivstoffgjerrige personbiler.

Rox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xtrail har mye bedre plass baki til hunden enn hva rav4 har.. Synes utseendet også er bedre! Gode kjøre-egenskaper, og de går godt, men man må riktignok kjøpe fra 2004 og nyere da, da de byttet motor i xtrailn da :ahappy: Japser har slitesterke motorer, og det finnes en del av disse bilene. Så skal man kjøpe brukt har man gode muligheter for å gjøre et bra kjøp :hyper: Baksetene kan legges helt ned, (slik at det blir helt jevnt med resten av gulvet bake), å da har man megaplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller har permanent 4-hjulstrekk (det blir jo dyrt i drivstoff det.. å kjøre med 4-hjulstrekk når det er unødvendig). Det er også en glimrende bil med masse plass og fremkommelighet og denne har i tillegg en normal svingradius så man får parkert den - og man kan bytte mellom2-hjulstrekk og 4-hjulstrekk i fart.. (den har 2 sånne 4-hjuls-innstillinger til som jeg ikke helt har skjønt hva er til, er noe med å kun kjøre i lavt gir eller noe sånt.. men om noen kunne forklare meg hva de 2 andre greiene er for noe så hadde jeg blitt veldig glad for de har jeg aldri skjønt! Kommer ikke frem av bruksanvisningen til Pajeroen og gjorde heller ikke i bruksanvisningen til Galloperen.. er noe som heter lavdifferensial og bruksanvisningen tyter av advarsler hvis man skal bruke dem - så da tør man jo ikke prøve når man ikke vet hva de er til)

Forbruksmessig kan permanente system komme greit ut de. Pajeroen har ett meget godt system, men det er unødvendig for de fleste og det veier mye. Vekta får du ikke kobla ut uansett og den fører til både økt forbruk og reduserte kjøreegenskaper.

Pajeroen din har lavgirsserie, men "den andre innstillingen" er nok låst senterdifferensial. Den gjør at kreftene fordeles 50/50 bak/fremme og vil forbedre fremkommeligheten ytterligere. Du kan godt teste når snøen kommer, men det er en innstilling som er best brukt i lave hastigheter og ikke noe man benytter i "normal kjøring".

Nå må du stramme opp gubben PsychoLynx - han er litt på viddene :ahappy:

4motion ER Quattro - det er ingen forskjeller der annet enn at noen har haldex differensial og noen har torsen differensial. 4Motion er IKKE det samme som 4matic. 4matic er Mercedes sin firhjulsdrift og denne er i utgangspunktet tohjulsdrevet

Nå er både 4motion, Quattro og 4matic bare markedsføringsnavn. Bak navnene finnes flere løsninger, men 4matic har vært permanent de siste 10 åra. Ellers gjelder det meste som er sagt om quattro bare for bilene med motoren montert på langs (dvs ikke A3 og TT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen si noen forskjellige biler som er store, men fine?

Jeg har ikke peiling på bil, men jeg skal jo ha meg en om ca 1 år, og da skal jeg ha plass til hunden i bagasjeromme :hyper:

Får unnskylde meg viss dette ble litt OT men siden det først er snakk om hundebiler så måtte jeg bare spørre^^

Kan ikke være for dyr heller, jeg er bare 17 år med jobb på en kiosk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aberet med å ha en varebil er: dårlig og treig motor, dårlig kjøresikkerhet, karosseristøy, og ubehagelige seter hvis man er dristig nok til å kjøre over fartsgrensen, og ikke minst : høyere forbruk pr km/t enn mer moderne biler. Varebiler bruker gjerne mer drivstoff enn mer drivstoffgjerrige personbiler.

Ehm.. en Zafira som jeg har i varebilutgave er det samme som personbilvarianten forutenom at de tre setene bak er fjernet. En varebil trenger ikke å være en såkalt kassebil :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...