Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant 500 flått på bikkjene


Nirm

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

50 flått på en pote?? Ja, elghund har jo en viss størrelse.. men 50 ???

Dette burde jo vært foreviget med kamera og greier :rolleyes2:

EDIT: Elghund er jo en liten hund for pokker! Men da skjønner jeg iaf ikke at det er mulig. Rart det ikke oppsto noen allergisk reaksjon. Folk maser jo sånn om hvor farlig flåttene er om dagen :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.. har han aldri hørt om flåttbånd eller ? Det må da gå ann å gjøre litt for å ikke få flått på hundene sine når du lever i et flåttområde.

Ikke alltid det hjelper... <_< Med ny runde frontline med 3 ukers mellomrom.. greide jeg å plukke mellom 4-10 Flått daglig når jeg var i Kil-Sverige. Det var dem som hadde festet seg, så var det dem jeg plukket fra pelsen som ikke hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
50 flått på en pote?? Ja, elghund har jo en viss størrelse.. men 50 ???

Dette burde jo vært foreviget med kamera og greier :rolleyes2:

EDIT: Elghund er jo en liten hund for pokker! Men da skjønner jeg iaf ikke at det er mulig. Rart det ikke oppsto noen allergisk reaksjon. Folk maser jo sånn om hvor farlig flåttene er om dagen :huh:

Elghund er middels stor *ler* - men det er ikke størrelsen som teller........ I episoder på animal planet har de plukket inntil 20 000 flott av enkelte hunder - de har vært cella med flått.............

Man får ingen allergisk reaksjon av flått - men om femhundre hadde festet seg og eieren ikke hadde fjernet de så ville hundene blitt medtatt av blodtapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har selv opplevd å få ca to hundre flått på pelsen. Jeg satt og plukket til den store gullmedalje og hunden ble glad for å bli kvitt det den ble heller ikke syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elghund er middels stor *ler* - men det er ikke størrelsen som teller........ I episoder på animal planet har de plukket inntil 20 000 flott av enkelte hunder - de har vært cella med flått.............

Man får ingen allergisk reaksjon av flått - men om femhundre hadde festet seg og eieren ikke hadde fjernet de så ville hundene blitt medtatt av blodtapet.

*ler* Ja, det ble noe rot i hodet mitt når jeg leste ELGhund :lol: Pinlig, men jeg fikk jo retta den opp igjen. Kan bare ikke skjønne at 50 flått kan få plass på den lille poten okke som jeg. Men, så har jeg heldigvis den glede å slippe å plukke flått de fleste sesongene. Sofus trekker maks 10 stk i de månedene som er aktuelle- og Flippa har ikke "tiltrukket" seg noen enda *bank i bordet*.

Vedr. reaksjon- greien var det at noen snakket litt høyt her inne om en eier som måtte avlive valpen sin pga hundens reaksjon på flåttens gift. Og da var det snakk om 10 flått med masse gift eller noe i den duren... så tonen min var en smule ironisk :P Sånt som dette funker så optimalt i mitt eget hode, synd jeg ikke får det like greit ned på "papiret" *ler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det har vært mye flott dette året. Mer en vanlig i alle fall.

Så rart det derre er igrunnen? Første året til Soffen fant jeg ingen, andre året "fanget" jeg fire-ti stykker, i år har jeg ikke sett en "sjel". Men Bergen er kanskje ikke rammet av flåttens storinnrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåtten herjer vilt hos oss også. Jo mer rådyr og hjort - jo mer flått er det. Og med det klimaet vi har så fryser den jo ikke ihjel heller :lol:

For to år siden fikk Amigo ca. 40 flått rundt øynene - se bildet. De bittebittesmå brune flekkene er flått. Det var umulig å plukke dem med pinsett og jeg måtte bare vente til de hadde vokst seg større. Ærk.

zwyq94.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, hvordan er det å sjekke etter flått på en nuffe eller en leonberger f.eks? De er jo så store og har mye pels.

Jeg har stor hund med pels, og du finner dem når du klapper på og koser med hunden. Også tar du en liten runde hver dag på de stedene du erfaringsmessig finner mest flått, for eksempel på magen, innsiden av lårene, armhulen og ansiktet - der er jo pelsen tynnere/ikke-eksisterende. Flåttedyrene vil ha kortest mulig vei inn til huden, så det er relativt sjelden jeg finner flåtten der hun har mest pels. Jeg innbiller meg at jeg finner flått mer spredt utover hele kroppen når de er avrøytet enn når de er i full pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en liten kattunge for noen år tilbake. Den hadde bodd ute hele livet og var ca 4uker når jeg fant den. På beina hadde kattungen sikkert 50 flått på alle fire beina, for det meste mellom tærene. De var hvite da, noen som vet om det er noe spesielt med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...