Gå til innhold
Hundesonen.no

Marsvinutstilling :)


Wilma

Recommended Posts

Hello :rolleyes:

Er det mulig og stille ut marsvinet sitt uten og ha papirer til det? Jeg skal kanskje kjøpe meg et marsvin, og da hadde jeg hatt litt lyst til og melde den på utstilling. Men jeg aner jo ikke hva som fåregår der, eller hva man skal gjøre. Er det noen krav eller regler? Hvet ikke vilken rase det er heller, men den er brun og svart med glatt pels, så det er i hværtfall ikke et rosettmarsvin :P (Tror det er det de heter) Men jeg håper du svarer hvis du kan gi meg litt informasjon om marsvin utstilling, eller om marsvin gennerelt :P

- Takk på forhånd! :)

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Så i opene klasser er det mange raser som stilles ut ? :P

Og takk for linken, skal sende en mail :P Gleder meg til og eventuelt stille ut Fredrik, som han heter :P

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på om det er for blandingsraser eller om det er for "renrasede" uten stamtavle.. men på chinchillautstillinger kan dyr uten stamtavle stilles i åpen klasse. og på katteutstillinger har de egen huskatt klasse, så bør være det samme for marsvin.. Men jeg er ikke helt sikker, men send en mail til de å hør du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha.. seriøst? er det folk som driver utstilling med MARSVIN????? :)

beklager at jeg ler. hehe.

Det er vel en gang slik at når det kommer til både hus- og kjæledyr, så har folk alltid hatt behov for å vise frem staselighetene. Hvorfor skal det være merkelig at man stiller ut marsvin egentlig? Man driver jo avl på disse dyrene også. Per i dag så finnes det jo ustillinger for en hver art vi mennekser holder i hus, i alle fall i den vestelige verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på om det er for blandingsraser eller om det er for "renrasede" uten stamtavle.. men på chinchillautstillinger kan dyr uten stamtavle stilles i åpen klasse. og på katteutstillinger har de egen huskatt klasse, så bør være det samme for marsvin.. Men jeg er ikke helt sikker, men send en mail til de å hør du :)

Jeg tror egentlig ikke han er blandingsrase :) Jeg kan legge ved et bilde her, så dere kan se. Men ikke sikkert at det går, for jeg får ikke lastet opp noen bilder jeg <_<

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hehe, nei :blink: De som skulle gi ham bort ville ha ham alikevell, også fant jeg ikke noen marsvin utstillinger i nærheten..

Men det er noen som skal få marsvinunger, og de bor jo rett ved her jeg bor, så jeg håper på og få kjøpt marsvin der.

Da har jeg nok tenkt prøve og stille ut :rolleyes:

Lenge siden jeg har vert her og sett egentlig, hyggelig at noen skriver på tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann :rolleyes: Jeg ser det er noen som ikke har hørt om Marsvinutstilling før hehe.

Jeg fikk sløyfe og sert på en av Sheltiene mine jeg.

Og det var ei engelsk dommer som dømte henne.

i88770511_43623_7.jpg

Amica heter henne og hun er født hos meg. :icon_confused:

Men man må være medlem av Norges Marsvinklubb for å kunne stille marsvin,

Skal man stille marsvin uten papirer så går det men da må man stille dem som PET.

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, tusen takk for svar om det! :) Men nå er det ikke så veldig aktuelt lenger.. Håpet på og kanskje få lov til og kjøpe/få en av marsvin ungene i stallen, men det må ha skjedd noe med kanibalisme (om det også skjer hos marsvin) for det var bar en unge, og den døde :ahappy: Hvis det blir marsvin vil jeg nok kanskje kjøpe fra seriøs oppdretter som deg ja! :)

Men nå skal jeg jo få egen hund, så tror det er lenge til jeg kjøper meg marsvin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann, beklager at jeg drar opp ett såpass gammelt emne, men skriver nå dette her:

Marsvin som du kjøper i dyrebutikken eller ikke har med stamtavle og ikke er registrert i NMK, og/eller er blandingsrase blir regnet som en pet marsvin.

Det finnes en egen klasse for de:

Klasse G, Pet klassen

Her er det åpent for alle marsvin som ikke oppfyller rasebeskrivelsen, som f.eks er kjæledyr,blandingsmarsvin eller rasedyr som ikke oppfyller rasekravene, eller som ikke er registrert i NMK. I pet klassen er det andre ting som bedømmes enn i rase klassen, her ser dommeren på temperament, sunnhet, kondisjon, klørne, er dyret rent og pent ører, pels & hud. Her lønner det seg å gjøre en god jobb på forhånd, slik at du kan få gode resultater.

(Hentet fra marsvinsiden.com)

Det hørtes ut som om du bare hadde tenkt ett marsvin, men marsvin er flokkdyr og bør ha en kamerat av samme kjønn til og dele buret sitt med.. :)

Her er ett godt marsvins forum som du/dere kan finne den informasjonen dere ønsker :)

marsvinforum.diskusjonsforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mary: det var et nydelig marsvin!

Skulle ønske de hadde utstilling for rotter med proffe dommere og sånn... Amy vinner sikkert for sunneste, sterkeste, største, aktive, storspisende jenterotta<3 Lulla for mest sprettende, klatrende, raske og plagsomme jenterotte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Mary: det var et nydelig marsvin!

Skulle ønske de hadde utstilling for rotter med proffe dommere og sånn... Amy vinner sikkert for sunneste, sterkeste, største, aktive, storspisende jenterotta<3 Lulla for mest sprettende, klatrende, raske og plagsomme jenterotte :icon_cry:

Vet de har tamrotteutstillinger i Sverige? Og Norsk Tamrotteforening har da hatt noen små, uoffisielle utstillinger de også, gjerne i kombinasjon med høstfest o.l., med blant annet veteranklasse, triksklasse, og div. Kikk innom siden deres, der står det en del, så vidt jeg vet! :P

(men sikker noe vanskeligere å få til 'klasser' i rotteverden, da det jo ikke er egne raser, bare typer, og en stor del useriøse oppdrettere, masseavl og innavl i bl.a butikker..)

Men, det finnes, og i England tror jeg de har rimelig seriøse utstillinger for rotter.

(beklager OT, forresten, ikke meningen å kuppe tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...