Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


occurrence

Recommended Posts

Hvilken side foretrekker dere at hunden kommer inn på ved innkalling? Altså direkte inn i utgangsstilling på din venstre side eller at den går inn på din høyre side og går i en halvsirkel bak deg og inn i utgangsstilling. Hvilken fordeler og ulemper har dere merket ved å bruke høyre og venstre side?

På hunden min virker innkalling best inn på min høyre side. Da setter han seg som regel rett. Ved innkalling på venstre side setter han seg oftere skeivt samt at dersom han ikke er supermotivert til å komme, så har han lett for å løpe litt forbi meg, og så snu. Jeg har belønnet han når han har kommet inn uansett om det er høyre eller venstre, men nå skal jeg begynne å viske ut innkalling til venstre side, så nå kommer jeg kun til å belønne når han kommer inn på min høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns det kommer litt ann på hunden. Med en stor og treig hund kan resultatet kanskje bli best ved at den går inn på høyre side og rundt. Det er litt større bevegelser og mer flyt. Men generelt sett syns jeg en inngang rett inn på venstre side ser penere ut. Men det krever at det er litt fart og pressisjon over innkallinga. Med gamlehunden, som kanskje ikke hadde verdens største fart i lydigheta, hadde jeg innkomst på høyre side og rundt. Med neste hund, som bli av kjappere og lettere type, vil jeg jobbe for en pen innsitt rett inn på venstre side (nå er det jo ikke rase det kommer ann på, men dere ser sikkert hva jeg vil frem til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valgt "rundeinnsitt", altså inn på høyre side og rundt meg, på ulvehunden. En rett frem innsitt krever litt hopp og raske bevegelser for å se knall ut, og det ser ofte ikke heeelt sånn ut med gigantrasene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du film av en nuffe som tar en nydelig innkalling på venstre side i stor fart:

Må bare legge til at jeg er utrolig imponert over denne treneren og hunden! Hun konkurrerer i den høyeste lydighetsklassen for FCI med en nuffe! Det står det stor respekt av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsitt fra venstre side på mine. Norma har så mye sprett i baken, så da fungerer den innsitten utmerket. I tillegg synes jeg den er penere å se på når den utføres riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsitt fra venstre side på mine. Norma har så mye sprett i baken, så da fungerer den innsitten utmerket. I tillegg synes jeg den er penere å se på når den utføres riktig.

Sier meg enig :) Jeg har denne på Tessa, og kommer nok til å bruke den på Vita også. Tessa kan imidlertid begge, (rally-lydigheten krevde begge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også trener inn insitt fra venstre med Blondie.. Synes det er mye greiere, og på den måten har jeg alltid øynene på bikkja.. Når hunden kommer fra høyre og kommer bak deg, så mister du øyekontakten med hunden, og står det noen spennende hunder/personer bak deg, er det lettere å miste kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har innsitt foran for så å sette seg direkte inn. Vida synes jeg ikke skulle hatt det, men hu har valgt det selv, og vil ikke gå rundt meg. Jeg har jobbet mye med det, men i og med at hun har selv starta med å sette seg direkte inn, så har jeg latt henne fortsatt ha det, og så jobber vi ekstra mye med å få rumpa skikkelig inn...

Hva som er penest kommer an på rasen og individet. En stor hund som ikke er kjapp nok er sjeldent noe pent med direkte innsitt. De blir for tregt og "klumpete" og mange ganger ser man skjeve sitter på de hundene. Men de som har hunder som går tett bak fører er skikkelig stilige å se på de også.

Innsitter går litt på mote det også. Før var det nesten ingen som hadde direkte innsitt, men det har kommet veldig de siste årene. Nå skal alle ha det, uansett om de har hund til det eller ikke... Så individet bør avgøre om hva slags innsitt hunden bør læres. At hunden tar stor bue bak, er bare dårlig trening. Ikke noe verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at jeg er utrolig imponert over denne treneren og hunden! Hun konkurrerer i den høyeste lydighetsklassen for FCI med en nuffe! Det står det stor respekt av :)

Elite er FCI sitt lydighetsprogram, sånn for å forklare til de som lurer på om det er forskjellig, det er likt det dere ser her i Norge. Men ja, all ære til Nuffen som går i det programmet, det har krevd en del :P Det har vel aldri vært så stille rundt en ring når leonbergeren eller pommen gikk, men applausen var desto større etter hver øvelse! Gøy med andre hunder i elite!

Jeg har innsitt rett inn på venstre side. Liker den best for da har jeg hele tiden kontroll på dyret. MEN jeg ser også problemet med større raser, det krever sin hunde å komme hurtig inn i utgangstilling der. Likevel synes jeg man mister oversikten litt når hunden går inn bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer også bikkja inn på venstre side, litt for kontrollen sin del, men mest fordi jeg synes det er utrolig pent når det er pent utført. Selv har jeg en liten kar som gjerne bruker meg som støtdemper. En stund var det så ille at han bremset farta si ved å støte meg i brystet så jeg datt før han hev seg inn i utgangsstilling mens jeg lå flatt på bakken, så kunne han plutselig titte etter meg, nesten så han lurte på hva i all verden jeg gjore på bakken :angel: :)

Nå får jeg bare en skulder hardt i siden på kneet mitt, men det er mye bedre enn det det var så :rolleyes:

Hadde inngang fra høyre side på huskyen min, det var noen minus med det syntes jeg.. endten så fikk hun stor sving rundt meg når hun kom i stor fart, eller så kappet hun svingen så mye at hun kjørte skuldra si inn i knærne mine bakfra så jeg segnet om. Og en god del ganger sto jeg å ventet på at hun skulle komme "fram" på venstre side, mens hun var å gjore noe helt annet og hadde helt glemt av at jeg fantes.. Snakk om å føle seg lur da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hunden min bare kommer hun. Har aldri tenkt på å trene på å komme på en spesiell side. Er det noen fordel?

Innkallingen det snakkes om her er i forhold til konkurranselydighet. Da skal hunden komme inn og bli sittende i utgangsstilling på din venstre side, men man kan velge om den skal komme inn og gå rundt fra høyre side eller sette seg rett inn på venstre side. I vanelig innkalling i hverdagen har det overhode ingen ting å si hvis du ikke tilfeldigvis vil at hunden skal sette seg når den kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden tar stor bue bak, er bare dårlig trening. Ikke noe verre...

Han tar ikke stor bue når han kommer inn på høyre, men når han kommer inn på venstre så hender det han suser litt forbi. Han har iallefall gjort det på et par uoffisielle lydighetsprøver når han innser at han ikke får noen godbit eller leke. Da jeg tok bronsemerke kom han inn på høyre side og fikk 10/10 :)

Det også bedre ut på min hund, men du verden det hadde vært morro å imponert folk med en sånn innsittt som på filmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...