Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


Kristiin

Recommended Posts

Hei :wub:

Jeg er litt ivrig så jeg skal begynne alledrede nå og se etter den perfekte rase, men skal ikke ha egen hund før om en stund (4-5år).

Str: stor, 60-70cm i høyde.

Aktivitets nivå: stort (nå har jeg en med meget stort)

pels stell: villig til og ta i litt men ikke noe mer enn en mang i uken.

Langhåret korthåret tror jeg ikke spiller noe sånn rolle, men jeg vill ikke ha en så langhåret hund som collien.

Vill ha en rase som liker jobb, og leking, tar jobben som en lek? :rolleyes:

Vill brukes til kløv, tur, dressur, agility.

Ustiling er jeg ikke helt sikker på, har alldri stilt, men man vet jo aldri når man blir bitt av utstilings-billen. :rolleyes:

Hm, er det noe mer da? Setter virkelig pris på lite røyting da :rolleyes:

Har lurt litt på:

Collie

Toller

Boxer

Shäfer

Dalmatiner

Dobermann

Riesen

Lagotto

Aussie

Belger (intrykk av at de er ganske nervøse dyr?)

...

... ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Både Schnauzer (det heter ikke Mellomschnauzer lenger) og wheaten er under 60 cm i manken. Eneste schnauzerrasen som er over er riesen, og på schnauzeren må man regne med mye pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da står listen min ganske tom, men jeg passet på en weaten her en uke og jeg fikk beskjed om at det holdt med pels stell en dag i uken.

Eer også litt sjarmert over Bc

Det spørs hvordan pelsen er holdt, jeg kan fint la hannhunden min gå både en og to uker uten å børstes(dog det sjelden går mer enn en uke mellom hver gang), tispa mi derimot må jeg gjennom 2ganger i uka, men istedenfor har jeg valgt å holde henne kort så hun klippes ned med ujevne mellomrom. Hannhunden er i utstillingskondisjon hele tiden, og har en veldig lett pels, men må jo da klippes hver 2-4.uke for å holdes slik, og bades 2.hver uke samt børstes oftere i "røyte"periodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weimaraner?

Chesapeake?

Jaktlabbe? (ikke fullt 60 cm men... :wub: )

Flat Coated Retriever?

Grosser Münsterlander?

Korthåra Vorsteh?

Groendael?

Schæfer?

Smooth Collie?

Boxer?

Dalmatiner?

Variasjonen er jo forskjell i vokt, jakt og generelt hva slags "driv" du vil ha i hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og verken wheaten eller mellomschnauzer er 60-70 cm høye..?

Både Schnauzer (det heter ikke Mellom Schnauzer lenger) og wheaten er under 60 cm i manken. Eneste schnauzerrasen som er over er riesen, og på schnauzeren må man regne med mye pelsstell.

ja, jeg veit! Derfor trenger jeg litt forslag!

Hvor høy er riesen? Har fått inntrykk at av de er litt 'stive' ikke så hoppende og spretende:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg veit! Derfor trenger jeg litt forslag!

Hvor høy er riesen? Har fått inntrykk at av de er litt 'stive' ikke så hoppende og spretende:p

Du vet, men likevel skrev du dem på lista? :wub: Sorry.

En riesen i god form er ikke stiv og tung. De er sprettne og spreke. Krever mye av deg som eier, fordi det er store, sterke, hunder med egne meninger om det meste. Min er riktignok bare 11 uker, men hun elsker å oppe, at landingen ikke går så bra enda, det bryr hun seg ikke om. Riesen skal ha en høyde på mellom 60 og 70 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weimaraner?

Chesapeake?

Jaktlabbe? (ikke fullt 60 cm men... :wub: )

Flat Coated Retriever?

Grosser Münsterlander?

Korthåra Vorsteh?

Groendael?

Schæfer?

Smooth Collie?

Boxer?

Dalmatiner?

Variasjonen er jo forskjell i vokt, jakt og generelt hva slags "driv" du vil ha i hunden.

Weimaraner har jeg ikke sett så veldig mye på, men fryser de ikke lett om vinteren?

Chesapeake? Aldri hørt om ;) Noen som kan skrive noen ord om den ?

Jaktlabbe, liker ikke de vanlige labradorene, men har sett litt på den slanke varinten.

FC retriver, synes de ser litt rare ut ;)

GM, er ikke det en jakthund?

Vorsther, jakthund?

Groendael har jeg sett litt på, hvordan er pels stellet? Noen som kan skrive noen ord om den ?

Schæfer, skal se litt nærmere på .. Noen som kan skrive noen ord om den ?

Collie, synes det ser litt uklokt ut med en collie uten all pelsen :wub:

Boxer, de er kuuule, skal skjekkes nærmere!

Dalmatiner, er ikke de ganske krevende hunder? Vill se nærmere på. Noen som kan skrive noen ord om den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg veit! Derfor trenger jeg litt forslag!

Hvor høy er riesen? Har fått inntrykk at av de er litt 'stive' ikke så hoppende og spretende:p

Riesen har som Raksha sa en mankehøyde mellom 60 og 70 cm. Det er forøvrig veldig mye hund i en riesen, og langt mer hopp og sprett enn på schnauzeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weimaraner har jeg ikke sett så veldig mye på, men fryser de ikke lett om vinteren?

Chesapeake? Aldri hørt om ;) Noen som kan skrive noen ord om den ?

Jaktlabbe, liker ikke de vanlige labradorene, men har sett litt på den slanke varinten.

FC retriver, synes de ser litt rare ut ;)

GM, er ikke det en jakthund?

Vorsther, jakthund?

Groendael har jeg sett litt på, hvordan er pels stellet? Noen som kan skrive noen ord om den ?

Schæfer, skal se litt nærmere på .. Noen som kan skrive noen ord om den ?

Collie, synes det ser litt uklokt ut med en collie uten all pelsen :wub:

Boxer, de er kuuule, skal skjekkes nærmere!

Dalmatiner, er ikke de ganske krevende hunder? Vill se nærmere på. Noen som kan skrive noen ord om den ?

Korthåra vorsteh funker godt som familiehund, har ei veninne med verdens snilleste vorstehtispe, aldri brukt til jakt :wub: Har så flott inntrykk av den rasen!

Boxer kan du jo lese mer om i den tråden til ella8pv (eller hvordan nicket var igjen) schæfer kan jo kort beskrives som familiehund med mye arbeid og vokt i seg - og ikke minst mye sykdom. Dalmatiner er ikke noe mer krevende enn hverken schæfer, boxer eller chesapeake.

OG ikke minst, "de vanlige" labradorene har MYE energi. Synes de undervurderes noe sinnsykt, jeg skal filme feitræva mi en vakker dag når hun har anfall av energi og suser rundt i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Weimaraner har jeg ikke sett så veldig mye på, men fryser de ikke lett om vinteren?

FC retriver, synes de ser litt rare ut :wub:

GM, er ikke det en jakthund?

Vorsther, jakthund?

Weimaraner er også en jakthund.

tror ikke det.

edit, har ikke fått noe intresse for jakt, men man vet jo aaldri.

Hvis du ikke har planer om å bruke hunden på jakt bør du i alle fall holde deg unna hunder fra f.eks. gruppe 7. De har et jaktinstinkt som de fortjener å få brukt. Og du, interessen for jakt tviler jeg på at kommer når du sitter der uten hund og skal velge blant 400 raser - den bør være til stede hvis du skaffer deg en jakthund.

Korthåra vorsteh funker godt som familiehund, har ei veninne med verdens snilleste vorstehtispe, aldri brukt til jakt :wub: Har så flott inntrykk av den rasen!

Kristin visste jo ikke om ho ville jakte.

*Dobbelpost, husk å bruke siterings-/redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på Riesen med en gang. Masse hund. Sterke, arbeidsvillige, glade og fantastiske hunder om du oppdrar den rett.

Er helt avhengig av en "streng" oppvekst.

Pelsstellet er ikke overkommelig. Napping 2-3 ganger i året, og børsting ved behov. Børsting og underullskarring er jo bare kos. Det tar vi forran tv'n som en kosestund.

Riesen ELSKER å bære kløv og være ute i skogen og jobbe.

Forøvrig en morrsom hund å drive lydighet med.

Min gutt er 70cm høy og veier ca 4o-42kg.

Lykke til i valget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG ikke minst, "de vanlige" labradorene har MYE energi. Synes de undervurderes noe sinnsykt, jeg skal filme feitræva mi en vakker dag når hun har anfall av energi og suser rundt i huset!

Definer energi... Min er slettes ikke blant de mest dovne labradorene, tvert i mot er hun en av de med mest liv i kroppen som jeg har vært bort i (sett i sammenheng med at hun tross alt blir fem til høsten, skjønt det er jo egentlig ingen alder i det hele tatt). Da hun var valp var det alltid full fart og raptus, og hun er fremdeles sånn at hun suser rundt og får raptus, og hiver seg i aktiv lek med hunder som har en fart og utholdenhet som burde være helt utenfor hennes liga. Allikevel savner jeg veldig mye når det gjelder energi hos hunden min. Jeg savner et arbeidsjern, en hund som vil jobbe jobbe jobbe og som ikke går lei av å trene på det samme fem ganger på rad. En sånn hund av rasen labrador retriever tror jeg faktisk aldri at jeg har møtt, selv om jeg har møtt mange labbiser som strutter av energi og livslyst. Det er en forskjell der, altså.

Poenget mitt er at man må tenke litt over hvor langt man vil komme. Ja vel, du (trådstarter) vil trene lydighet (jeg regner med det er det du mener med "dressur"?) og agility. Greit nok. Det fins det en haug av raser du kan gjøre med. Men, hvor langt vil du komme? Vil du trene for moro skyld? Vil du starte i konkurranse? Vil du ha en mulighet til å nå toppen? Sånne ting må du også ta med i vurdering av rasevalg, og da er det faktisk en del ting som begrenser seg av seg selv. Man kjøper ikke en curly coated retriever om NLPCH er et definitivt mål som man SKAL oppnå - vil man ha curly og trene lydighet så bør man kanskje heller være veldig fornøyd hvis man kommer seg til klasse tre...

Forresten, hvis det er wheaten terrier eller schnauzer du vil ha, hvorfor skal du da på "død og liv" ha en hund som er 60-70 cm høy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer energi... Min er slettes ikke blant de mest dovne labradorene, tvert i mot er hun en av de med mest liv i kroppen som jeg har vært bort i (sett i sammenheng med at hun tross alt blir fem til høsten, skjønt det er jo egentlig ingen alder i det hele tatt). Da hun var valp var det alltid full fart og raptus, og hun er fremdeles sånn at hun suser rundt og får raptus, og hiver seg i aktiv lek med hunder som har en fart og utholdenhet som burde være helt utenfor hennes liga. Allikevel savner jeg veldig mye når det gjelder energi hos hunden min. Jeg savner et arbeidsjern, en hund som vil jobbe jobbe jobbe og som ikke går lei av å trene på det samme fem ganger på rad. En sånn hund av rasen labrador retriever tror jeg faktisk aldri at jeg har møtt, selv om jeg har møtt mange labbiser som strutter av energi og livslyst. Det er en forskjell der, altså.

Det er klart det. Skal man satse LP får man jo bare kjøre Border Collie/AK eller no i den duren. Men jeg fikk jo ikke inntrykk av at hun ville ha en lydighetshund ala eliteklasse... Forøvrig og personlig tror jeg nok jeg skal klare klasse 1 eller 2 med valpen her, bare vi kommer oss på kurs. :wub:

Poenget mitt er at jeg føler mange ser på Labbisen som en skikkelig latsabb som ikke kan gjøre noe og bare er en 100% familiehund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer energi... Min er slettes ikke blant de mest dovne labradorene, tvert i mot er hun en av de med mest liv i kroppen som jeg har vært bort i (sett i sammenheng med at hun tross alt blir fem til høsten, skjønt det er jo egentlig ingen alder i det hele tatt). Da hun var valp var det alltid full fart og raptus, og hun er fremdeles sånn at hun suser rundt og får raptus, og hiver seg i aktiv lek med hunder som har en fart og utholdenhet som burde være helt utenfor hennes liga. Allikevel savner jeg veldig mye når det gjelder energi hos hunden min. Jeg savner et arbeidsjern, en hund som vil jobbe jobbe jobbe og som ikke går lei av å trene på det samme fem ganger på rad. En sånn hund av rasen labrador retriever tror jeg faktisk aldri at jeg har møtt, selv om jeg har møtt mange labbiser som strutter av energi og livslyst. Det er en forskjell der, altså.

Poenget mitt er at man må tenke litt over hvor langt man vil komme. Ja vel, du (trådstarter) vil trene lydighet (jeg regner med det er det du mener med "dressur"?) og agility. Greit nok. Det fins det en haug av raser du kan gjøre med. Men, hvor langt vil du komme? Vil du trene for moro skyld? Vil du starte i konkurranse? Vil du ha en mulighet til å nå toppen? Sånne ting må du også ta med i vurdering av rasevalg, og da er det faktisk en del ting som begrenser seg av seg selv. Man kjøper ikke en curly coated retriever om NLPCH er et definitivt mål som man SKAL oppnå - vil man ha curly og trene lydighet så bør man kanskje heller være veldig fornøyd hvis man kommer seg til klasse tre...

Forresten, hvis det er wheaten terrier eller schnauzer du vil ha, hvorfor skal du da på "død og liv" ha en hund som er 60-70 cm høy?

Da blir drifter et bedre ord å bruke kanskje? Og da er iallefall jeg enig, - har ikke trådstarter høye ambisjoner så trenger hun kanskje ikke turbo-versjonen av en rase. Kanskje er det evig nok med den "vanlige" ? :wub:

Jaktlabrador og jaktgolden avles ikke på utseende men på arbeidsegenskaper og hvilke drifter de innehar. Jeg har ikke møtt mange av sorten men inntrykket mitt er at det er MYE hund, og dette er jo også jakthunder - så skal man bare ha en hund å trene litt i hagen med og gå på fjellet så har man nok evig nok i en vanlig labrador.

Jeg treffer en del labradorer på tur (de vanlige sådan) og inntrykket mitt er at det er supre, allsidige og aktive familiehunder - noe som passer de fleste med mindre de har som mål å komme til topps i en hundesport. Men noe jeg også merker meg, er at man faktisk treffer på noen eksemplarer som kanskje hadde hatt det enda bedre av å havne hos noen som er litt mer aktiv/flinkere med hund.. Vi passerte jevnlig 2 labradorer som eieren ikke hadde noe særlig kontroll på what so ever.

Trådstarter: Siden du skrev 60-70cm i mankehøyde men nevner flere raser som er mindre enn det: vil det si at størrelsen kanskje ikke er så veldig viktig alikevel? Isåffal har jeg flere tips. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :wub:

Jeg er litt ivrig så jeg skal begynne alledrede nå og se etter den perfekte rase, men skal ikke ha egen hund før om en stund (4-5år).

Str: stor, 60-70cm i høyde. Labbisen er normalt ikke særlig mye høyere enn 60 cm. Oscar (17 mnd labbishann) er 64 cm høy.

Aktivitets nivå: stort (mulig viper litt over til mellom-stort) Labradoren har stort aktivitetsnivå, men går ikke på veggen med en rolig dag med bare litt innetrening.

pels stell: villig til og ta i litt men ikke noe mer enn en mang i uken. Litt børsting av og til, så slipper du unna ekstra røyting. Men allikevel de RØYTER mye.

Langhåret korthåret tror jeg ikke spiller noe sånn rolle, men jeg vill ikke ha en så langhåret hund som collien. Korthåret.

Vill ha en rase som liker jobb, og leking, tar jobben som en lek? De fleste labbiser ELSKER å jobbe. Når jeg pakker agilitybagen før trening løper begge to bananas rundt i huset :wub: Virkelig utrolig fin hund å jobbe med!

Vill brukes til kløv, tur, dressur, agility. Passer bra på alle disse.

Ustiling er jeg ikke helt sikker på, har alldri stilt, men man vet jo aldri når man blir bitt av utstilings-billen. :rolleyes:

Hm, er det noe mer da? Setter virkelig pris på lite røyting da Der gjør ikke labbisen det så bra. Som jeg skrev over røyter de en del.

Jeg synes den "vanlige" labbisen er undervurdert. De er ikke late, feite sofapoteter. De er positive, glade arbeidskamerater, som er førerorienterte, lettlærte og de er lette å motivere.

Du må ikke nødvendigvis ha en "ekstrem" variant av rasen.

EDIT: Men jeg er enig med wesminister. Hvis du sikter mot NLPCH, NACH o.l, så kjøper du ikke en labbis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåra vorsteh funker godt som familiehund, har ei veninne med verdens snilleste vorstehtispe, aldri brukt til jakt ;) Har så flott inntrykk av den rasen!

Boxer kan du jo lese mer om i den tråden til ella8pv (eller hvordan nicket var igjen) schæfer kan jo kort beskrives som familiehund med mye arbeid og vokt i seg - og ikke minst mye sykdom. Dalmatiner er ikke noe mer krevende enn hverken schæfer, boxer eller chesapeake.

OG ikke minst, "de vanlige" labradorene har MYE energi. Synes de undervurderes noe sinnsykt, jeg skal filme feitræva mi en vakker dag når hun har anfall av energi og suser rundt i huset!

Vorsther er en jakthund, og jeg tror ikke den stor jegeren kommer fra i meg med det første så da strykker jeg den av lista.

Er det mye sykedom på shäferen? det var ett lite minus, men hvordan er det med vokter instingtet ? Aldri hatt vakt hund.

BOxer og dalmatiner skal jeg se litt på ;)

Men hva er chesapeake?

Jeg tenkte på Riesen med en gang. Masse hund. Sterke, arbeidsvillige, glade og fantastiske hunder om du oppdrar den rett.

Er helt avhengig av en "streng" oppvekst.

Pelsstellet er ikke overkommelig. Napping 2-3 ganger i året, og børsting ved behov. Børsting og underullskarring er jo bare kos. Det tar vi forran tv'n som en kosestund.

Riesen ELSKER å bære kløv og være ute i skogen og jobbe.

Forøvrig en morrsom hund å drive lydighet med.

Min gutt er 70cm høy og veier ca 4o-42kg.

Lykke til i valget ditt.

Den må jeg lese litt om! Men hvordan er den som første gang hund? Har jo hatt familie-hund, men ikke helt egen før.

Definer energi... Min er slettes ikke blant de mest dovne labradorene, tvert i mot er hun en av de med mest liv i kroppen som jeg har vært bort i (sett i sammenheng med at hun tross alt blir fem til høsten, skjønt det er jo egentlig ingen alder i det hele tatt). Da hun var valp var det alltid full fart og raptus, og hun er fremdeles sånn at hun suser rundt og får raptus, og hiver seg i aktiv lek med hunder som har en fart og utholdenhet som burde være helt utenfor hennes liga. Allikevel savner jeg veldig mye når det gjelder energi hos hunden min. Jeg savner et arbeidsjern, en hund som vil jobbe jobbe jobbe og som ikke går lei av å trene på det samme fem ganger på rad. En sånn hund av rasen labrador retriever tror jeg faktisk aldri at jeg har møtt, selv om jeg har møtt mange labbiser som strutter av energi og livslyst. Det er en forskjell der, altså.

Poenget mitt er at man må tenke litt over hvor langt man vil komme. Ja vel, du (trådstarter) vil trene lydighet (jeg regner med det er det du mener med "dressur"?) og agility. Greit nok. Det fins det en haug av raser du kan gjøre med. Men, hvor langt vil du komme? Vil du trene for moro skyld? Vil du starte i konkurranse? Vil du ha en mulighet til å nå toppen? Sånne ting må du også ta med i vurdering av rasevalg, og da er det faktisk en del ting som begrenser seg av seg selv. Man kjøper ikke en curly coated retriever om NLPCH er et definitivt mål som man SKAL oppnå - vil man ha curly og trene lydighet så bør man kanskje heller være veldig fornøyd hvis man kommer seg til klasse tre...

Forresten, hvis det er wheaten terrier eller schnauzer du vil ha, hvorfor skal du da på "død og liv" ha en hund som er 60-70 cm høy?

Nei har ikke planer om å delta i noe stort! Bare trene og ha en veloppdragen hund og jeg kanskje deltar i noen enkle konkuranser med ;)

Ikke for å være nedlatende til noen, men jeg liker ille labbradorene no særlig.

Og siden den slanke labben, som jeg har litt mer sansen for er en jakthund, skal den få være det :wub: da blir den strøket for nå.

Nei, jeg må ikke ha en hund på den høyden, men kunne kanskje tenke meg det.

Jeg vill på en måte ha en hund som kan trekke på ski og bære;)

Det er klart det. Skal man satse LP får man jo bare kjøre Border Collie/AK eller no i den duren. Men jeg fikk jo ikke inntrykk av at hun ville ha en lydighetshund ala eliteklasse... Forøvrig og personlig tror jeg nok jeg skal klare klasse 1 eller 2 med valpen her, bare vi kommer oss på kurs. :wub:

Poenget mitt er at jeg føler mange ser på Labbisen som en skikkelig latsabb som ikke kan gjøre noe og bare er en 100% familiehund...

har ingen planer om noe elite! ;)

Sett litt på BC også, den er en koslig hund som er ganske 'skjapp i hodet' og veldig leken, men jeg vet ikke jeg ..

Jaktlabrador og jaktgolden avles ikke på utseende men på arbeidsegenskaper og hvilke drifter de innehar. Jeg har ikke møtt mange av sorten men inntrykket mitt er at det er MYE hund, og dette er jo også jakthunder - så skal man bare ha en hund å trene litt i hagen med og gå på fjellet så har man nok evig nok i en vanlig labrador.

ja, og det er utseende på jaktlabbisen jeg liker så god, men siden den er jakthund skal den få være det.

skjønner ikke helt poenget med og kjøpe en hund som er avlet på jakt når jeg sikkert ikke skal bruke den til det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at riesenschnauzer ikke er førstegangshund. Det er en brukshund, som må få nok mental og fysisk stimuli. En understimulert riesen er ikke en kjekk hund å ha i hus. Det er en hund med MYE meninger og mye tyngde å legge bak meningene sine. Det er ikke en for stor labrador som elsker alt og alle. Det er en rase med endel vakt i, den er opprinnelig avlet som vakt og kveghund, mener dermed at hele huset, og gata, er dens eienom og går ikke av veien for å hevde meningene sine. Er man da uheldig og får en usikker representant for rasen, kan man risikere at det oppstår veldig kjipe og skumle situasjoner. Schnauzervariantene har generelt rykte på seg for å være sta, og man må være nøye på oppdragelen, 35-30 kg spinnvill hoppende riesen som vil noe helt annet enn deg, er ikke spesielt enkelt å kontrollere. Avskriver du schæfer pga. vakt, så ville jeg hvertfall ikke vurdert riesen.

Jeg mener ikke at man må være overmenske for å ha en riesenschnauzer, overhodet ikke, men man bør ha planer om å bruke den aktivt til ting, ikke bare ha den som ren familiehund som får en times tur til dagen og litt lengre i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...