Gå til innhold
Hundesonen.no

Sette fra seg hunden i bilen..


Pan

Recommended Posts

Hei

I går var jeg på Alnasenteret en tur.

Hadde med bikkja, og ei som er her inne :)

Ved parkering på Alnasenteret blir vi oppmerksom på en Skoda Fabia som står parkert.. En svart bil med hund i bagasjen.

Vi ankom Alnasenteret ca klokken 1545, og ringte politiet med en gang.

Gikk en kjapp tur inn på Tam Alna for å handle, og da vi kom ut igjen ringte vi igjen politiet..

Klokken 1617 kom så datteren til hundeeieren ut og slapp ut bikkja, som da hadde vært over en halvtime i bilen, i solsteik og uten noe som helst av vann!

Det verste er at hun forsvarte det å sette igjen en hund på den måten.

Det var en åpen glippe på begge bakvinduene, ca 2 cm stor åpning. Ved å ta fingrene inn der merket man FORT hvor varmt det var, jeg tipper nærmere 50 grader på slutten.

Det er egentlig dumt at ikke hundeeieren kom noen minutter senere, vi hadde nemlig fått klarsignal fra politiet til å slå inn ruta, og jeg var på vei til å iverksette, ventet bare på en telefon fra politiet igjen, for å få vite om de klarte å sende en patrulje ganske fort.

Slike hundeeiere irriterer meg, spesiellt når de ikke kan ta kritikk.. Hun mente det var helt greit å ha med hunden slik, og tok åpenbart ikke kritikk.

Det var mye viktigere å shoppe litt, og ikke minst kjøpe verdens største is, enn det var å ta vare på bikkja si!

Og at bikkja peste og peip.. Det mente hun var hundens reaksjon på at de var hos veterinæren dagen før!

Jeg har notert en del opplysninger, og antar at jeg kommer til å innlevere en anmeldelse i løpet av uken som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du tok ansvar slik du gjorde. Det irriterer sykt med eiere som er så idioter i hodet at de tror det går greit å ta en handletur med bikkja, når det er sommer og gradene lett kommer opp i 50 grader inne i bilen. De hadde fortjent å fått ruta knust :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott, anmeld det!

Og neste gang, bare knus ruten...

knuse ruten og utsette hunden for glassbiter og muligheten til å stikke av?

Neida, jeg hadde nok vurdert det samme selv, og gjort det om hunden hadde slitt veldig. Men det kan jo skade hunden om man knuser ruta også liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man knuser ikke ruta der hunden ligger,men kan knuse den foran om hunden er bak og bak om hunden er foran...

Det skader nok ikke så mye og knuse et vindu..Man åpner/låser opp hele bilen når ruta er knust dersom det er mulig..Vips..så tar man vel bare med seg hunden?Går til informasjonen i butikken og får de til å rope opp..Om det er en liten butikk så er det vel bare å sette seg ned ved inngangen og vente på en som kommer ut å får hakeslepp pga noen har hunden der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel en form for straff hvis du ikke gjør det i samhold med politiet kan jeg tenke meg!? .... rett meg om det er feil, men jeg har forstått det slik!

Er hunden i nød har man både rett og plikt til å hjelpe den, men at man måtte knuse ruta for å redde hunden vil selvsagt ikke eier gå med på uten videre. Derfor er det smart å skaffe vitner og/eller tilkalle politiet. På den måte kan man true med motanmeldelse for dyremishandling dersom eier blir hissig og det vil de fleste bli om noen fremmede har knust bilruta dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuse ruten og utsette hunden for glassbiter og muligheten til å stikke av?

Neida, jeg hadde nok vurdert det samme selv, og gjort det om hunden hadde slitt veldig. Men det kan jo skade hunden om man knuser ruta også liksom...

Bilruter er vel laget av sånn spesial glass som knuses opp i små firkanter som ikke er skarpe. Om hunden hadde svelget en, kunne det selvfølgelig være skadelig. Ser bare ikke for meg at hunden i en situasjon hvor den nesten går i sjokk av varme vil være interresert i å spise glassbiter. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I går var jeg på Alnasenteret en tur.

Hadde med bikkja, og ei som er her inne :lol:

Ved parkering på Alnasenteret blir vi oppmerksom på en Skoda Fabia som står parkert.. En svart bil med hund i bagasjen.

Vi ankom Alnasenteret ca klokken 1545, og ringte politiet med en gang.

Gikk en kjapp tur inn på Tam Alna for å handle, og da vi kom ut igjen ringte vi igjen politiet..

Klokken 1617 kom så datteren til hundeeieren ut og slapp ut bikkja, som da hadde vært over en halvtime i bilen, i solsteik og uten noe som helst av vann!

Det verste er at hun forsvarte det å sette igjen en hund på den måten.

Det var en åpen glippe på begge bakvinduene, ca 2 cm stor åpning. Ved å ta fingrene inn der merket man FORT hvor varmt det var, jeg tipper nærmere 50 grader på slutten.

Det er egentlig dumt at ikke hundeeieren kom noen minutter senere, vi hadde nemlig fått klarsignal fra politiet til å slå inn ruta, og jeg var på vei til å iverksette, ventet bare på en telefon fra politiet igjen, for å få vite om de klarte å sende en patrulje ganske fort.

Slike hundeeiere irriterer meg, spesiellt når de ikke kan ta kritikk.. Hun mente det var helt greit å ha med hunden slik, og tok åpenbart ikke kritikk.

Det var mye viktigere å shoppe litt, og ikke minst kjøpe verdens største is, enn det var å ta vare på bikkja si!

Og at bikkja peste og peip.. Det mente hun var hundens reaksjon på at de var hos veterinæren dagen før!

Jeg har notert en del opplysninger, og antar at jeg kommer til å innlevere en anmeldelse i løpet av uken som kommer.

Jeg vil nå tro at vedkommende ikke har helt oppfattet hvor livstruende det er for hunden å bli stående inne i en glovarm bil. Tror ikke hun hadde satt så stor pris på å bli sperret inne i en bil, blir provosert av distre mennesker. Er jo tosifret om ikke minst et tresifret antall hunder som omkommer hvert år pga. slike hendelser.

Jeg ville i en slik situasjon knust ruten når det hadde gått over 1 time. Typisk er at eieren blir forbannet over en slik siutasjon, men dersom hunden ville blitt sittende, kunne den dødd. Eieren ville da for det første mistet sin beste venn og i tillegg blitt dømt for dyremishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå tro at vedkommende ikke har helt oppfattet hvor livstruende det er for hunden å bli stående inne i en glovarm bil. Tror ikke hun hadde satt så stor pris på å bli sperret inne i en bil, blir provosert av distre mennesker. Er jo tosifret om ikke minst et tresifret antall hunder som omkommer hvert år pga. slike hendelser.

Jeg ville i en slik situasjon knust ruten når det hadde gått over 1 time. Typisk er at eieren blir forbannet over en slik siutasjon, men dersom hunden ville blitt sittende, kunne den dødd. Eieren ville da for det første mistet sin beste venn og i tillegg blitt dømt for dyremishandling.

Om det hadde gått litt over en time???? Det tar ikke mange minuttene før det blir ulidelig varmt i solsteiken, spesielt i en svart bil. Hunder regulerer ikke kroppstemperaturen på samme måte som oss mennesker, og det skal ikke mye til før kroppstemperaturen skyter i taket..

Jeg hadde ikke ventet så lenge, tror nok jeg hadde gjort det samme som trådstarter.... Eller ventet enda litt kortere tid og faktisk knust ruten på bilen, dersom hunden så ille tilredt ut inni der...

Fysjom,.... Nei, godt det finnes mennesker der ute som passer på våre stakkars firbente venner, ellers hadde nok tallet på omkomne hunder i varme biler nok vært enda høyere.... :s det som sjokkerer meg mer, er at dette faktisk skjer på de fleste sommerutstillingene her i landet... Man skulle jo tro at bereiste hundemennesker visste bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alle til å laste ned og skrive ut slike lapper og legge i ruten til alle som har hunden sin i bil nå om sommer`n :

Trykk her

Jeg har alltid slike i bilen, i vesken, i jakkelommene osv osv og er snar med å legge igjen en lapp i ruta til hundeeiere.

Sier ikke at det er det eneste man bør gjøre, slå inn ruter og ringe til politiet er også viktig at vi " opprørere" gjør, men i mange tilfeller trenger folk en påminnelse og de lappene er fine til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alle til å laste ned og skrive ut slike lapper og legge i ruten til alle som har hunden sin i bil nå om sommer`n :

Trykk her

Jeg har alltid slike i bilen, i vesken, i jakkelommene osv osv og er snar med å legge igjen en lapp i ruta til hundeeiere.

Sier ikke at det er det eneste man bør gjøre, slå inn ruter og ringe til politiet er også viktig at vi " opprørere" gjør, men i mange tilfeller trenger folk en påminnelse og de lappene er fine til det.

Genialt... Takk Jane... (printeren på jobben får litt å gjøre nå.. .*haha*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...