Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå to Valpekurs


Red Merle

Recommended Posts

Lurer på om ikke jeg skal melde meg på et til valpe kurs. Har alt gått ett, men mistet 4 av 8 timer pga at Jatzy måtte opereres. Så jeg føler at vi har mistet veldig mye... Er det vits å melde seg på enda et kurs, eller skal vi bare gå videre til neste kurs? Hun er litt over 4 mnd nå :)

Litt usikker :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener man ikke skal gå valpekurs når valpen er såpass gammel? Mi tøtta er 5 måneder når nærmeste valpekurs kjøres igang her i byen.... Vi har jo trent mye grunnleggende og hun er veldig miljøsikker. Kontakt osv. er mye innlemmet i hverdagen. Æsj så vanskelig ting skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt opp til 7mnd gamle valper på valpekurs, som var nesten 9mnd når valpekurset var over... Alle eierene har vært fornøyde, endten valpen var 8uker ved start eller 7mnd. Spennet blir veldig stort, men om instruktøren er flink og legger opp øvelsene etter hver enkelt hund, så burde det ikke være noe problem!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo et grunnkurs som liksom er fra valpen er 4 mnd.(eller noe rundt der)

Jeg mener ikke man skal droppe valpekurset! men siden de allerede har vært på 4 av 8 ganger, så synes jeg det hadde vært bedre for valpen å kommet på et grunnkurs :D

Men det kommer jo selvsagt ann på hva valpekurset inneholder!!

Men dette er jo bare min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler at du og valpen har fått med dere alt kurset inneholdt, og tror at dere helt fint kan gå videre på neste kurs så synes jeg dere kan gå et grunnkurs.

Men jeg ville helt klart ha gått valpekurset igjen. Dere har jo ikke hastverk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet du 5 eller 4 timer? Det står 5 i bloggen din nemlig :) Og jeg syns det er ganske stor forskjell på å bare ha fått med 3 timer, eller halvparten av kurset.

Men uansett, bare en eller to ganger borte så mister man en del informasjon. Det finnes hvertfall ikke noen ulemper ved å gå et kurs til, eller høre med klubben hva de mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig mistet jeg 5 time ja, men 4 av dem var pga operasjon, den andre pga transport problemer. Men har vært der fire ganger (en gang før kurset startet vel og merke).. Så jeg brude vel ha skrevet 5 :blush: ...Jeg tror ikke jeg kommer til å gå kurs hos dem igjenn, var veldig mye lokking, og jeg synes bikkja ble litt passiv av det. Så jeg vurderer et klikker kurs eller noe sånt, men bør vel gå et teori kurs først? Har jo bare lest en bok, og testa litt selv. Mern kan ikke seg jeg kjenner metoden 100%. Det viktigste for meg er egentlig ikke hvor gode resultater vi får, men at det skal være morro og givende.

Var noen som sa til meg at jeg ikke brude gå det valpekurset, fordi de mente valpene bare løp løse uten lære noe. Men det er jo ikke riktig, faktisk var det ingen som fikk lov til å være løse eller leke...

Finnes det forresten noe klikker 'videre gående' kurs for nybegynnere uten peil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke videregående klikkerkurs med mindre du tar et innførings/nybegynnerkurs :lol: Hvertfall anser jeg det som lite seriøst å sette en nybegynnerekvipasje på et videregående klikkerkurs, i og med at det er ganske mye teori som skal inn.

Pleier ikke være rene teorikurs, det er som regel lagt inn i timene. Sikkert forskjellig etter hvem som har det. Tror klikkertrening er vanskelig å starte med selv, jeg skjønte hvertfall ingenting uten å få noen ting demonstrert og forklart :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...