Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå to Valpekurs


Red Merle

Recommended Posts

Lurer på om ikke jeg skal melde meg på et til valpe kurs. Har alt gått ett, men mistet 4 av 8 timer pga at Jatzy måtte opereres. Så jeg føler at vi har mistet veldig mye... Er det vits å melde seg på enda et kurs, eller skal vi bare gå videre til neste kurs? Hun er litt over 4 mnd nå :)

Litt usikker :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener man ikke skal gå valpekurs når valpen er såpass gammel? Mi tøtta er 5 måneder når nærmeste valpekurs kjøres igang her i byen.... Vi har jo trent mye grunnleggende og hun er veldig miljøsikker. Kontakt osv. er mye innlemmet i hverdagen. Æsj så vanskelig ting skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt opp til 7mnd gamle valper på valpekurs, som var nesten 9mnd når valpekurset var over... Alle eierene har vært fornøyde, endten valpen var 8uker ved start eller 7mnd. Spennet blir veldig stort, men om instruktøren er flink og legger opp øvelsene etter hver enkelt hund, så burde det ikke være noe problem!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo et grunnkurs som liksom er fra valpen er 4 mnd.(eller noe rundt der)

Jeg mener ikke man skal droppe valpekurset! men siden de allerede har vært på 4 av 8 ganger, så synes jeg det hadde vært bedre for valpen å kommet på et grunnkurs :D

Men det kommer jo selvsagt ann på hva valpekurset inneholder!!

Men dette er jo bare min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler at du og valpen har fått med dere alt kurset inneholdt, og tror at dere helt fint kan gå videre på neste kurs så synes jeg dere kan gå et grunnkurs.

Men jeg ville helt klart ha gått valpekurset igjen. Dere har jo ikke hastverk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet du 5 eller 4 timer? Det står 5 i bloggen din nemlig :) Og jeg syns det er ganske stor forskjell på å bare ha fått med 3 timer, eller halvparten av kurset.

Men uansett, bare en eller to ganger borte så mister man en del informasjon. Det finnes hvertfall ikke noen ulemper ved å gå et kurs til, eller høre med klubben hva de mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig mistet jeg 5 time ja, men 4 av dem var pga operasjon, den andre pga transport problemer. Men har vært der fire ganger (en gang før kurset startet vel og merke).. Så jeg brude vel ha skrevet 5 :blush: ...Jeg tror ikke jeg kommer til å gå kurs hos dem igjenn, var veldig mye lokking, og jeg synes bikkja ble litt passiv av det. Så jeg vurderer et klikker kurs eller noe sånt, men bør vel gå et teori kurs først? Har jo bare lest en bok, og testa litt selv. Mern kan ikke seg jeg kjenner metoden 100%. Det viktigste for meg er egentlig ikke hvor gode resultater vi får, men at det skal være morro og givende.

Var noen som sa til meg at jeg ikke brude gå det valpekurset, fordi de mente valpene bare løp løse uten lære noe. Men det er jo ikke riktig, faktisk var det ingen som fikk lov til å være løse eller leke...

Finnes det forresten noe klikker 'videre gående' kurs for nybegynnere uten peil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke videregående klikkerkurs med mindre du tar et innførings/nybegynnerkurs :lol: Hvertfall anser jeg det som lite seriøst å sette en nybegynnerekvipasje på et videregående klikkerkurs, i og med at det er ganske mye teori som skal inn.

Pleier ikke være rene teorikurs, det er som regel lagt inn i timene. Sikkert forskjellig etter hvem som har det. Tror klikkertrening er vanskelig å starte med selv, jeg skjønte hvertfall ingenting uten å få noen ting demonstrert og forklart :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...