Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering av tispe

H&M

Recommended Posts

Jeg tenker på å sterilisere hunden(en tispe) min. Mest for å forebygge senere svulster osv. Veterinæren anbefalte det med forbehold om visse problemer som alltids kunne dukke opp. Har noen her erfaringer å dele angående sterilisering??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha sterilisert min tispe på det grunnlaget. Sterilisering er vel også et relativt stort inngrep, og slike inngrep medfører alltid en risiko. Selvom jeg har en sjanse for livmorkreft, steriliserer jeg meg ikke :)

Dessuten er vel sterilisering ulovlig uten medisinsk grunnlag? Er det ikke slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tispa har normale løpetider, ikke sliter med innbildt svangerskap osv så ser i alle fall ikke jeg noen grunn til å gjennomføre et slikt stort inngrep.

Men normalt så går jo et slikt inngrep greit. Etterpå så får du en periode hvor hun må ta det pent. Det er imidlertid ikke så ofte at en tispe får adferdsendringer osv etter en kastrering, så den biten bør gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er midt oppe i det nå, Sara ble sterilisert 3 juli og vi skal ta stingene til mandag ( 14 juli ) Jeg følte jeg MÅTTE sterilisere henne da hun ble bare verre og verre mht innbildt svangerskap, sist gang endte det med jurbetennelse og det hele :)

Sterilisering er et stort inngrep og koster mye så jeg tror nok ikke man gjør det for moroskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Jeg tenker på å sterilisere hunden(en tispe) min. Mest for å forebygge senere svulster osv. Veterinæren anbefalte det med forbehold om visse problemer som alltids kunne dukke opp. Har noen her erfaringer å dele angående sterilisering??

Hei! Hvis tispen har vært plaget med innbillt svangerskap og hatt melk er det anbefalt av vetrinær at sterilisere hunden. Hunden har en større risk at få jurbetennesle el. livmorbetennelse når den hatt flere innbillt svangerskap.

Har selv en hund som jeg var nippen at miste i livmorbetennelse, det kommer raskt og symtomene er ikke så store alltid.

Nå har jeg en til hund som sliter med store hormonelle problem etter løpetid, anbefalt at sterilisere henne. Det er en opersajon men det er vært det. Dem kommer seg raskt etter operasjonen, og jeg vil ikke oppleve at nesten miste en hund pga av dette igjen. Kjenner flere som mistet tisper pga livmorbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastererte (det er det vi gjør her i Norge :D ) min tispe pga inbillt svangerskap som kom etter hver løpetid og det ble også verre og verre for hver løpetid som kom.

-og jeg kommer til å gjøre det igjen på min neste tispe hvis hun får problemer med det samme som Chicka, jeg vil ikke risikere livmorbetennelse og jurkreft når jeg kan kasterere hun.

MEN jeg kommer til å KREVE å være med og se på behandlingen av tispen når hun er sedert, jeg har opplevd at Chicka har slitt med visse ting etter operasjonen pga måten hun har blitt bært på og måten de har lagt bena hennes under operasjonen.

(Da hun ble operert så hadde jeg ikke den kunnskapen og utdannelsen som jeg har nå og viste ikke bedre, desverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering er bare å hindre befrukting, eks kutte sædledere..

Kastrering er å fjerne eks livmor el/og eggstokker :)

Snakket med eieren av Jeløy dyreklinikk akkuratt nå, hun sa disse begrepene ble aldri vetrinærer eller andre folk enige om, men de steriliserte tispene ( fjernet livmor og eggestokker ) og kastrerte hannhundene. Begynte å lure skjønner du, siden jeg steriliserte Sara for 3 uker siden, derfor jeg måtte ringe å få det oppklart.

Jeløy Dyreklinikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På folkemunne sier man sterilisere en tispe og kastrere en hannhund - men det riktige er som Renate A sier - i Nroge kastreres begge deler.

En sterilisert tispe vi fremeles ha løpetid og de hormonsvingningene som medfører, en sterilisert hann vil ha begge testiklene på plass.

En kastrert tispe får fjernet hele livmoren og hannen får fjernet testiklene - og det gjør at hormonenbalansen blir konstant.

Sikkert bedre forklart her: http://home.no.net/huskatt/kastrering.htm

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje at veterinærer lar "vanlig folk i gata" beholde begrepene sterilisering og kasterering, så slipper man mye forvirrig rundt dette.

Jeg fikk også vite at jeg steriliserte Chicka (fjernet alt), på skolen lærte vi de riktige begrepene og da fant jeg ut at Chicka var kasterert, men som sagt så holder man nok på begrepene sterilisering på tisper og kastereing på hanner så det ikke skal bli for mye forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på at sterilisering er noe som krever medisinsk grunn.

Det er ikke bare å sterilisere for moroskyld.

Veterinærer er forøvrig ofte veldig flinke til å kastrere/sterilisere for moroskyld, uten å ta hensyn til hunden og hvordan en hund er skapt fra naturens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...