H&M Skrevet 11. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 11. Juli 2008 Jeg tenker på å sterilisere hunden(en tispe) min. Mest for å forebygge senere svulster osv. Veterinæren anbefalte det med forbehold om visse problemer som alltids kunne dukke opp. Har noen her erfaringer å dele angående sterilisering?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Vilde- Skrevet 12. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 12. Juli 2008 Jeg ville aldri ha sterilisert min tispe på det grunnlaget. Sterilisering er vel også et relativt stort inngrep, og slike inngrep medfører alltid en risiko. Selvom jeg har en sjanse for livmorkreft, steriliserer jeg meg ikke Dessuten er vel sterilisering ulovlig uten medisinsk grunnlag? Er det ikke slik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xxx12345 Skrevet 12. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 12. Juli 2008 Hvis tispa har normale løpetider, ikke sliter med innbildt svangerskap osv så ser i alle fall ikke jeg noen grunn til å gjennomføre et slikt stort inngrep. Men normalt så går jo et slikt inngrep greit. Etterpå så får du en periode hvor hun må ta det pent. Det er imidlertid ikke så ofte at en tispe får adferdsendringer osv etter en kastrering, så den biten bør gå greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jane Skrevet 12. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 12. Juli 2008 Hei Jeg er midt oppe i det nå, Sara ble sterilisert 3 juli og vi skal ta stingene til mandag ( 14 juli ) Jeg følte jeg MÅTTE sterilisere henne da hun ble bare verre og verre mht innbildt svangerskap, sist gang endte det med jurbetennelse og det hele Sterilisering er et stort inngrep og koster mye så jeg tror nok ikke man gjør det for moroskyld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Susanna Skrevet 5. August 2008 Rapporter Share Skrevet 5. August 2008 Jeg tenker på å sterilisere hunden(en tispe) min. Mest for å forebygge senere svulster osv. Veterinæren anbefalte det med forbehold om visse problemer som alltids kunne dukke opp. Har noen her erfaringer å dele angående sterilisering?? Hei! Hvis tispen har vært plaget med innbillt svangerskap og hatt melk er det anbefalt av vetrinær at sterilisere hunden. Hunden har en større risk at få jurbetennesle el. livmorbetennelse når den hatt flere innbillt svangerskap. Har selv en hund som jeg var nippen at miste i livmorbetennelse, det kommer raskt og symtomene er ikke så store alltid. Nå har jeg en til hund som sliter med store hormonelle problem etter løpetid, anbefalt at sterilisere henne. Det er en opersajon men det er vært det. Dem kommer seg raskt etter operasjonen, og jeg vil ikke oppleve at nesten miste en hund pga av dette igjen. Kjenner flere som mistet tisper pga livmorbetennelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renate A Skrevet 5. August 2008 Rapporter Share Skrevet 5. August 2008 Jeg kastererte (det er det vi gjør her i Norge ) min tispe pga inbillt svangerskap som kom etter hver løpetid og det ble også verre og verre for hver løpetid som kom. -og jeg kommer til å gjøre det igjen på min neste tispe hvis hun får problemer med det samme som Chicka, jeg vil ikke risikere livmorbetennelse og jurkreft når jeg kan kasterere hun. MEN jeg kommer til å KREVE å være med og se på behandlingen av tispen når hun er sedert, jeg har opplevd at Chicka har slitt med visse ting etter operasjonen pga måten hun har blitt bært på og måten de har lagt bena hennes under operasjonen. (Da hun ble operert så hadde jeg ikke den kunnskapen og utdannelsen som jeg har nå og viste ikke bedre, desverre) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jane Skrevet 5. August 2008 Rapporter Share Skrevet 5. August 2008 Jeg kastererte (det er det vi gjør her i Norge Man kastererer vel en hannhund og steriliserer en tispe ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renate A Skrevet 5. August 2008 Rapporter Share Skrevet 5. August 2008 Man kastererer vel en hannhund og steriliserer en tispe ? Sterilisering er bare å hindre befrukting, eks kutte sædledere.. Kastrering er å fjerne eks livmor el/og eggstokker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jane Skrevet 6. August 2008 Rapporter Share Skrevet 6. August 2008 Sterilisering er bare å hindre befrukting, eks kutte sædledere.. Kastrering er å fjerne eks livmor el/og eggstokker Snakket med eieren av Jeløy dyreklinikk akkuratt nå, hun sa disse begrepene ble aldri vetrinærer eller andre folk enige om, men de steriliserte tispene ( fjernet livmor og eggestokker ) og kastrerte hannhundene. Begynte å lure skjønner du, siden jeg steriliserte Sara for 3 uker siden, derfor jeg måtte ringe å få det oppklart. Jeløy Dyreklinikk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SusanneL Skrevet 6. August 2008 Rapporter Share Skrevet 6. August 2008 På folkemunne sier man sterilisere en tispe og kastrere en hannhund - men det riktige er som Renate A sier - i Nroge kastreres begge deler. En sterilisert tispe vi fremeles ha løpetid og de hormonsvingningene som medfører, en sterilisert hann vil ha begge testiklene på plass. En kastrert tispe får fjernet hele livmoren og hannen får fjernet testiklene - og det gjør at hormonenbalansen blir konstant. Sikkert bedre forklart her: http://home.no.net/huskatt/kastrering.htm Susanne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jane Skrevet 6. August 2008 Rapporter Share Skrevet 6. August 2008 Min steriliserte tispe har ihvertfall fått fjernet livmor og eggestokker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renate A Skrevet 6. August 2008 Rapporter Share Skrevet 6. August 2008 Jeg tror kanskje at veterinærer lar "vanlig folk i gata" beholde begrepene sterilisering og kasterering, så slipper man mye forvirrig rundt dette. Jeg fikk også vite at jeg steriliserte Chicka (fjernet alt), på skolen lærte vi de riktige begrepene og da fant jeg ut at Chicka var kasterert, men som sagt så holder man nok på begrepene sterilisering på tisper og kastereing på hanner så det ikke skal bli for mye forvirring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pan Skrevet 7. August 2008 Rapporter Share Skrevet 7. August 2008 Jeg tenker på å sterilisere hunden(en tispe) min. Mest for å forebygge senere svulster osv. Veterinæren anbefalte det med forbehold om visse problemer som alltids kunne dukke opp. Har noen her erfaringer å dele angående sterilisering?? Husk nå på at sterilisering er noe som krever medisinsk grunn. Det er ikke bare å sterilisere for moroskyld. Veterinærer er forøvrig ofte veldig flinke til å kastrere/sterilisere for moroskyld, uten å ta hensyn til hunden og hvordan en hund er skapt fra naturens side. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar