Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er egentlig forskjellen mellom Border Collie og Australian Shepherd


occurrence

Recommended Posts

Nå stiller jeg sikkert et fryktelig dumt spørsmål :banana:, men jeg ble bare litt nysgjerrig. Hva er egentlig forskjellen mellom disse rasene bortsett fra utseendet?

På Canis står det følgende om Australian Shepherd:

Mange tror at Aussien er en ”ny” border collie. Disse to rasene skiller seg imidlertid mye fra hverandre. Ulike egenskaper har vært ønsket av Aussien enn det man tradisjonelt har ønsket av en border collie. Så noen sammenlikning ville ikke være rettferdig mot noen av rasene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg pleier å si. En bordercollie jobber for å jobbe og jobber til den stuper uten spørsmål. En Aussie spør hvorfor den skal jobbe, og da må du ha en god grunn for at den skal gjøre jobben. Har du det jobber den til den stuper:)

En aussie føler jeg også veldig ofte er litt mer rusa på livet og litt for godtroende til alt og alle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg pleier å si. En bordercollie jobber for å jobbe og jobber til den stuper uten spørsmål. En Aussie spør hvorfor den skal jobbe, og da må du ha en god grunn for at den skal gjøre jobben. Har du det jobber den til den stuper:)

En aussie føler jeg også veldig ofte er litt mer rusa på livet og litt for godtroende til alt og alle:)

Ikke minst kommer aussier ofte med en god posjon vakt/vokt, noe jeg har inntrykk av at ikke er like fremtredende hos border collien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bc ser på lek som arbeid, mens aussien ser på arbeid som lek :banana:

BC er avlet opp for å gjete med eye, mens aussien er kroppsgjetere og bruker kroppen mer. En aussie er avlet for å gjete ender, sau og ikke minst kveg, mens bc stort sett er avlet for å gjete sau på store sletter. En aussie kan også gå i "kjappere" for å sette seg i respekt, særlig på kveg, men det er ønskelig at de helst gjeter uten å måtte nafse.

En annen ting er at en bc er en utpreget gjeterhund. Aussien derimot er allroundhunden på gården, de gjeter det meste, men er også en god vakthund, og veldig mange individer i dag har en god porsjon med vokt.

Denne sier det bra: http://www.workingaussiesource.com/faqs.html#1

En kan godt si at fallhøyden på å gjøre noe galt med aussie er større enn med bc... med bc får en bare en som gjeter alt og alle.. med aussie får du en som gjeter alt og alle, nafser og samtidig vokter barna, sekken, bilen og huset... Dagens negative omtale :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC er avlet opp for å gjete med eye, mens aussien er kroppsgjetere og bruker kroppen mer. En aussie er avlet for å gjete ender, sau og ikke minst kveg, mens bc stort sett er avlet for å gjete sau på store sletter. En aussie kan også gå i "kjappere" for å sette seg i respekt, særlig på kveg, men det er ønskelig at de helst gjeter uten å måtte nafse.

Det er jo veeeldig mange ulike linjer innenfor border collien som rase da. Det er ikke uvanlig at den benyttes som kveggjeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veeeldig mange ulike linjer innenfor border collien som rase da. Det er ikke uvanlig at den benyttes som kveggjeter.

Uansett, aussien er laget for å være en allround gårdshund og ikke en spesialisert gjeter. Som Mailin sier, den brukese til å gjete alle typer dyr, samt vokte gården. I USA (hvor rasen kommer fra), ble den tidligere brukt til å holde indianere borte. De kalte aussiene for "Ghost eyes" (blå øyne) og holdt seg unna gårdene med aussier på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veeeldig mange ulike linjer innenfor border collien som rase da. Det er ikke uvanlig at den benyttes som kveggjeter.

Jeg er klar over det, og det er også veldig mange ulike linjer innen aussie også, hvorav noen faktisk har veldig mye eye og gjeter likt med border collie. Generelt sett så blir bc'n brukt som sauegjeter på store sletter, mens aussien blir brukt på veldig mye forskjellig dyr (dog mye kveg) og innen for litt kortere avstand, samt vakthund på gården.

Har forøvrig sett en del aussier som ikke hadde dugdes til å være vakthund, og også en del bc'er som godt kunne egnet seg som vakthund... så det blir litt hips om haps.

Skal en forvirre enda mer så får man både bc og aussie i blue merle (self, og med hvitt og/eller tan), red merle (self, og med hvitt/og eller tan)), sort tri, sort bi, rød tri og rød bi, hel rød og hel sort. Samt en rekke diluted/utvaskede farger.

En aussie fra noen linjer kan være like liten og lett som en liten bc, mens en bc fra noen linjer kan være like stor og tung som en stor aussie...

Den største forskjellen er dog vakt, på aussien står det i rasestandarden at de skal ha vaktinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent objektivt sett vil jeg komme med en sammenligning.

Aussie = Vw Bobble.

BC = Porsche 911

De har kanskje noenlunde de samme formene. Men der stopper det også.

:lol:

Haha, hvilke dvaske aussier er det du har møtt? Men du har et poeng, desverre er aussien på vei i Norge til å bli dvaske bobler. Det er IKKE slik rasen skal være og er i resten av verden. De er vel så mye porscher de som bc`en. Må nesten være det for å greie å arbeide på store gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent objektivt sett vil jeg komme med en sammenligning.

Aussie = Vw Bobble.

BC = Porsche 911

De har kanskje noenlunde de samme formene. Men der stopper det også.

:lol:

Stemmer nok for en del av de, men ikke alle :). Gjennomsnittlig vil jeg mene at aussier er normalt aktive hunder og bordere er aktive. Jeg synes ingen av de to rasene er ekstreme jeg... selv om man finner individer som er litt "skrudd" i begge rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok for en del av de, men ikke alle :lol:. Gjennomsnittlig vil jeg mene at aussier er normalt aktive hunder og bordere er aktive. Jeg synes ingen av de to rasene er ekstreme jeg... selv om man finner individer som er litt "skrudd" i begge rasene.

Har akkurat samme inntrykk som deg!

MEN jeg vet jo også at det finnes nok av aussier som har litt for mye av det ene eller det andre... Jeg syns ikke ekstremhunder er noe å hige etter på noen av rasene - egenskapene skal være "passelige" og ikke overstige hverandre så mye på en måte. Jeg tror det er veldig få i Norge som "trenger" en ekstrem utgave av både aussien og BC'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme inntrykk som deg!

MEN jeg vet jo også at det finnes nok av aussier som har litt for mye av det ene eller det andre... Jeg syns ikke ekstremhunder er noe å hige etter på noen av rasene - egenskapene skal være "passelige" og ikke overstige hverandre så mye på en måte. Jeg tror det er veldig få i Norge som "trenger" en ekstrem utgave av både aussien og BC'n.

Nettopp! De skal kunne yte et godt stykke arbeid, og hvor motivert hunden er, avhenger også mye av eier. De "ekstremhundene" jeg har møtt av disse rasene i Norge, er ikke ekstreme, de er bare nervøse, stresset, har dårlig konsentrasjon eller en eller annen annen "feil" som gjør at de ikke klarer å koble sammen i topplokket. Jeg har møtt et par ekstreme maller fra holland/belgia, men det blir igjen noe HELT annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! De skal kunne yte et godt stykke arbeid, og hvor motivert hunden er, avhenger også mye av eier. De "ekstremhundene" jeg har møtt av disse rasene i Norge, er ikke ekstreme, de er bare nervøse, stresset, har dårlig konsentrasjon eller en eller annen annen "feil" som gjør at de ikke klarer å koble sammen i topplokket. Jeg har møtt et par ekstreme maller fra holland/belgia, men det blir igjen noe HELT annet...

Hvorfor blir det noe helt annet? Jeg spør av nysgjerrighet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det noe helt annet? Jeg spør av nysgjerrighet :lol:

Fordi de hundene hadde sterke nerver, men var allikevel så mye hund at de ikke kan sammenliknes med aussie eller border collie. Jeg klarer ikke sette ord på det... Redigerer hvis jeg klarer å formulere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! De skal kunne yte et godt stykke arbeid, og hvor motivert hunden er, avhenger også mye av eier. De "ekstremhundene" jeg har møtt av disse rasene i Norge, er ikke ekstreme, de er bare nervøse, stresset, har dårlig konsentrasjon eller en eller annen annen "feil" som gjør at de ikke klarer å koble sammen i topplokket. Jeg har møtt et par ekstreme maller fra holland/belgia, men det blir igjen noe HELT annet...

Signeres!

Har ganske lite erfaring med aussien (i forhold til bc'en), så der skal jeg ikke uttale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...