Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags fór bruker du/har du brukt?

Isabel

Recommended Posts

På Kite har jeg prøvd:

Precept - falt overhodet ikke i smak, dårlig pels og kropp

Royal Canin - Dårlig pels, ble tynn, dårlig pigment

BARF - Ble for vanskelig å få tak i rått kjøtt og bein, men meget fornøyd ellers!

Oliver's - Tynn, dårlig pigment, mye belegg på tennene

Bruker nå Hill's på begge bikkjene og er veldig fornøyd til nå! Veldig god pelskvalitet og fint pigment og tenner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Lord prøvde så å si alle de forskjellige tørförene som fantes på den tiden ,eneste som fungerte på han var Labb av alle ting.

Fie får 50 % Vom og hundemat (Valpepølsen) og 50 % Hils Puppy. Er ikke helt fornøyd med Hils ettersom hun må ofte på do pga det og fiser mye :closedeyes: Men det går bedre nå som hun får Vom og hundemat i tillegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Og konklusjonen er *trommevirvel*

Ingen *ler*

Det fint ikke fasit på hva som er ett godt/dårlig för, det er kun individet som avgjør det egentlig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk med hills fra oppdretter, men har siden gått over til Köbers, som er et utrolig bra for i min mening. 50% rent kjøtt, ingen konserveringsmidler og ingen tilsetningsstoffer. Hunden spiser som en helt, er fin i magen og vokser som bare juling... Hørt utrolig mye posotivt fra andre som også bruker det..

Det finns ikke på så mange utsalgssteder har jeg inntrykk av, men absolutt verd en research!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har man jo hatt hund noen år, så det er mange fôrslag man har forsøkt seg på. Eukanuba, Hills (både fra veterinær og butikk), Royal Canin, Pro Plan, Lone Star, Sportsman Pride, Olivers, Labb, Vom og Hundemat, Pedigree Pal, Josera (det er de jeg husker akkurat nå i hvert fall...).

De jeg ikke kommer til å forsøke igjen er Josera, Labb og Pedigree Pal. De var jeg meget missfornøyd med, og syntes de var så dårlige at jeg ikke kunne tenke meg å prøve det på ny hund. De andre tørrfôrene kunne jeg vel forsøkt igjen om jeg skulle fôre en hund på det igjen.

Nå fôrer jeg jeg på Vom og Hundemat, og er meget fornøyd med det. Nirm ble fôret på det som valp, men vi måtte gi oss med det pga frysekapasiteter. Nå har vi starta på det igjen pga helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig allergisk mot hunder, så jeg gikk direkte på Vom & Hundemat da jeg skaffet meg hund i voksen alder. Har vokst opp med hunder på tørrfôr, og de flasset og røytet og luktet skikkelig bikkje. Men så leste jeg på internett om noen som hadde positiv erfaring med BARF, så da jeg kjøpte meg boerboelvalp gikk jeg rett igang med å BARFe ham.

Det funket OK, faktisk - jeg slapp å bruke allergimedisin, og han kunne faktisk ligge i senga mi uten at jeg fikk allergiproblemer. Men han likte ikke grønnsaker og frukt, så etterhvert kuttet jeg ut plantekosten og BARFingen, og gikk over til 100% kjøttbasert råfôring, med Vom & Hundemat som hovedingrediens. Jeg testet litt tørrfôr innimellom, men det førte til at jeg ganske raskt begynte å nyse og klø i nesen.

Jeg må bare si at ren, kjøttbasert råfôring funker over alle forventninger. Boerboelen min lever ikke mer, men jeg har to sloughis i dag som kun spiser V&H og diverse slakteriråvarer. De funker aldeles utmerket, og det gjør allergien min også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Eukanuba, Labb, pedegreee, max dog og Troll Elite. Nå har jeg gått en stund på Norwegian Polar. Utmerket for! Skjønner ikke at flere ikke bruker det. Hunden elsker det, det er ganske enkelt å oppbevare og gi til våtfor å være, og hunden har ikke vært noe dårlig i magen pga det, og pelsen ser strålende ut og bæsjer lite. Hurra.

Av tørrforene var Troll best, men samtidig reagerte hun litt på det og hadde perioder med løs mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk med eukanuba fra oppdretter, men da hadde han ekstremt mye avføring. Han bæsjet mellom 8 og 12 ganger hver dag!! Vi gikk over til proplan, og var egentlig fornøyd med det. Nå bruker vi 50/50 proplan og vom & hundemat. Det er vi super fornøyde med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd Royal canin, Eukanuba, Labb, Olivers, Hills *tenke* (noen jeg ikke husker navnet på). Eukanuba ble det mye avføring og fising av, Labb har fungert veldig bra- lite og normal avføring, Olivers var jeg mest fornøyd med, hills ble det mye avføring av.

Går nå på Labb, men tror jeg skal prøve å bytte fòr til evt Pro Plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være en av de få her som har gode erfaringer med Ekanuba...

Hunden vår ble skikkelig matlei en periode (vi foret med RC Maxi Junior) og vi valgte da å bytte for.

Valget falt på Ekanuba Lam og Ris ved en tilfeldighet (dyrebutikkens anbefaling)

Jeg var opprinnelig skeptisk da jeg hadde lest masse negativt om det her på sonen. (masse avføring, vond lukt etc.) Men vår erfaring er helt motsatt - mye mindre avføring og det beste av alt er at hun nå spiser opp maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min gikk på et skikkelig billigfôr når jeg overtok han. SKyttens spesial, men da jeg ikke hadde trua på det fôret samt at jeg hadde en kasse med fôr igjen fra gamlehunden gikk han over til en blanding av Hills c/d og eukanuba performance. Når det gikk tomt gik vi over til proplan da jeg fikk en god rabattavtale på det. Så hadde mamma og pappa en sekk til med eukanuba performance liggende etter samme gamle hund som tidligere så vi gikk tilbake til det. Sommeren i fjor gikk han på Hills og i høst begynte vi på labb pluss og det er det vi fôrer på nå også. Vi har testet det nye høyenergigôret til eukanuba, vanlig voksen fôr fra Arion og hills natures best+ vom og hundemat.

For min hund fungerte absolutt ikke skyttens og eukanubas nye høy energifôr. Begge disse ble det ekstra tynn hund, slapp pels og masse avføring av.

Eukanuba performance og proplan adult fungerte greit, men han var ikke så fan av fôret og jeg slet med å få han til å spise.

Arion og natures best likte han veldig godt, men da jeg etterhvert har funnet ut at han er en hund som må gå på høyenergifôr for å holde vekten så var ikke disse noe han fortsatte på.

Med labb pluss har vi funnet et fôr han liker å spise, hvor han har passelig med avføring og klarer å holde vekta. Et ekstra pluss for vår del er at labb har enda et hakk mer energifulltfôr vi kan gå over til i ekstra anstrengende perioder som jakt og vinter. I tillegg er det ikke så dyrt, og det passer meg som student.

Hills c/d fungerte han også meget godt på, men når labb var billigere og ga litt bedre apetitt og pels (avføring og hold var omtrent likt på begge) ble valget lett for min del:)

Vom og hundemat bruker vi som tilleggsfôr og det har jeg bare positive resultater med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Eukanuba, Labb, pedegreee, max dog og Troll Elite. Nå har jeg gått en stund på Norwegian Polar. Utmerket for! Skjønner ikke at flere ikke bruker det. Hunden elsker det, det er ganske enkelt å oppbevare og gi til våtfor å være, og hunden har ikke vært noe dårlig i magen pga det, og pelsen ser strålende ut og bæsjer lite. Hurra.

Da min hund gikk på Norwegian Poler i en periode på et halvt års tid, fikk jeg motsatt reaksjon. Pelsen ble veldig myk, men samtidig sprø (pelsen skal være stri og smidig), den floket noe vanvittig og hunden så virkelig ikke bra ut....

Jeg må være en av de få her som har gode erfaringer med Ekanuba...

Det er vel kanskje bare det at siden man omtrent blir halshugget om man sier noe positivt om Eukanuba her inne, så gidder man kanskje heller ikke å legge ut om det *flir*.

Jeg har brukt Eukanuba (vanlig vedlikeholdsfôr) på mine hunder siden 1997, og har ingen negative opplevelser med fôret. Nå får hundene min litt annet også innimellom - som middagsrester, kjøttrester (rå), rå bein etc - men basisfôret er tørrfôr. Det er svært økonomisk i bruk for mine hunder, har hatt ønsket effekt på både helse (aldri hatt øye/øre-problemer), pels, tenner, hundene er fine i magen, passe avføring med passe konsistens. Da gamlemor på over 10 år var hos veterinæren for vaksine, fikk hun særdeles gode skussmål på tennene sine - ikke tannstein å spore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo går på eukanuba lam og ris. Fikk med drøye 30kg av oppdretter, så hun får værsågod spise opp det før jeg eventuelt bytter. Hun er ikke spesielt glad i maten sin, og det kommer mye ut igjen, men hun spiser jo så mye annet rart at det er vel litt tvilsomtat jeg kan skylde alt på foret. :banana: Hun skal på v&h etterhvert, men kommer til å holde med tørfor i tillegg, sånn at jeg slipper å dra på frossenmat når jeg reiser såpass mye med som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde ikke noe negatvit med Eukanuba da jeg brukte det, men prisen var så stiv at det trakk mye ned.

For mine hunder har fôret vært veldig drøyt - brukte litt under en 15 kg sekk på en måned til to hunder på 30 kg + - det er ganske bra, synes jeg. Nå når jeg har bare en hund, holder jo denne sekken i evigheter :banana:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har hunder med mye sjegg og som forer på V&H, hva gjør dere med barten etter at de har spist? stinker det ikke utrolig av barten? Blondie fikk V&H og hun likte det veldig godt. Hun gikk så kort periode på det at jeg ikke kan uttale meg om hvordan hun fungerte på det, men vi kuttet det ut fordi pelsen ble veldig misfarget i barten, og det stinket av hele barten.. Vasker dere bartee til hunden hver gang de har spist eller bare holder dere ut stanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mine hunder har fôret vært veldig drøyt - brukte litt under en 15 kg sekk på en måned til to hunder på 30 kg + - det er ganske bra, synes jeg. Nå når jeg har bare en hund, holder jo denne sekken i evigheter :banana:.

Ja hvis man bruker lang tid på en sekk går det jo greit. Hadde jeg hatt en liten hund som spiste 5 kg i mnd, hadde jeg sikkert også begynt med et dyrt tørrfor til å begynne med. Jeg brukte selv ca 15 kg på en måned, og prisen på sekken lå på litt over 500 kr. Ikke rart at man da heller gikk på et for som koster 360 kr og fikk 5 kg mer, og samtidig var god kvalitet. Men klart, mange bryr seg ikke så mye om pris, det viktigste er jo at hundene fungerer på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har hunder med mye sjegg og som forer på V&H, hva gjør dere med barten etter at de har spist? stinker det ikke utrolig av barten? Blondie fikk V&H og hun likte det veldig godt. Hun gikk så kort periode på det at jeg ikke kan uttale meg om hvordan hun fungerte på det, men vi kuttet det ut fordi pelsen ble veldig misfarget i barten, og det stinket av hele barten.. Vasker dere bartee til hunden hver gang de har spist eller bare holder dere ut stanken?

Altså, mine hunder har jo verken skjegg eller bart, men de har lange langhårede ører som ramler oppi matskålen når de spiser. Det blir derfor innimellom litt grisete når de får V&H, så jeg tørker raskt av ørene med en fuktig klut etter måltidet. Generelt vasker jeg egentlig nedre delen av ørene deres ganske ofte, de subber jo gjerne i bakken på tur, og blir dermed fort møkkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka har blitt fôret på Royal Canin, Hills, Labb, Precept, Lone Star, Eukanuba og så tilbake til Hills igjen. Nå går hun på sistnevnte, og jeg er så fornøyd som jeg kan bli med et tørrfôr tror jeg - pelsen er grei nok (kastrering har ført til konstant røyting og litt matt pels, men det er bedre med Hills enn hva det var med Eukanuba), avføringa er stort sett bra og tennene er fine. Ellers er bikkja frisk og rask og teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondiemamma:

Altså, mine hunder har jo verken skjegg eller bart, men de har lange langhårede ører som ramler oppi matskålen når de spiser. Det blir derfor innimellom litt grisete når de får V&H, så jeg tørker raskt av ørene med en fuktig klut etter måltidet. Generelt vasker jeg egentlig nedre delen av ørene deres ganske ofte, de subber jo gjerne i bakken på tur, og blir dermed fort møkkete.

Og jeg bruker "spaniel-skål" som jeg kaller det. Sånn høy sak, hvor ørene legger seg på utsiden av skålen. Ganske greit når man fôrer med V&H og i tillegg liker å gi hunden fiskeolje. :closedeyes: Da er det verre når hunden mener oppvaskmaskinen ikke klarer å gjøre jobben, og må hjelpe til (og dermed gnir hele hodet inn i de skitne tallerknene), eller når gryter skal rengjøres og hele hodet får plass oppi, hehe..

*sniff sniff* Måtte lukte på bartene til den andre hunden, og kjente egentlig ingenting spesielt derfra. Men så er jo hun ganske så mørk også, så jeg aner ikke om hun er misfarget eller ikke! :banana: Derimot kan det lukte litt fra munnvikene til spanielen, siden leppene ligger litt i folder noen steder. Leppene barberes/klippes helt kort, og så tror jeg det var Anette her som sa hun pleide å tørke av de rundt munnen etter at hundene hadde spist. Det hjelper sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leppene barberes/klippes helt kort, og så tror jeg det var Anette her som sa hun pleide å tørke av de rundt munnen etter at hundene hadde spist. Det hjelper sikkert. :ahappy:

Ikke så lett å "tørke" denne her rundt munnen... sukk...

Bildet er av mammaen til Blondie, Savanna, men regner med at Blondie vil få like lange barter hun også når hun blir voksen..

(Bildet er lånt fra hjemmesiden til kennel Schnauzerbelle)

100720082130329wbk9O96kDNP.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC mini valpefor, Dental, Beauty, Chihuahua, slankeforet

Hills valpefor, i/d, lam og ris

Pro plan kylling, laks

Eukanuba slankeor

NP

V&H

Her holder vi oss til Hills i/d på eldtse, RC slankefor på tispen og Proplan laks/litt Hills lamog ris til yngste :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Royal Canin på bordeauxen og Hills på staffen.

Er det forresten noen som har et bra,men billig voksenfor å anbefale? Bordeauxen min spiser for over 1000-lappen i mnd og det kommer til å bli dyrt i lengden. Kommer til å fore på royal canin til han er ferdig utvokst, men etter det kunne jeg godt tenkt meg noe billigere. Noen forslag?

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...