Gå til innhold
Hundesonen.no

På tide med en middagstråd igjen.


ida

Recommended Posts

Selvsagt!

Okey- for det første- salat. Bruk fantasien og bytt ut isberg'en, hiv i alt fra hakket chili til bønner til sukkererter- alt hva du måtte ønske. Kjøtt eller tunfisk, kylling, nøtter, cherrytomater og små ananas- eller melonbiter er digg i ha i. Kan lages og settes i kjøleskap til senere, og er lett å ha med på tur!

Grillmat: fisk og magert kjøtt er flott å hive på grillen. Strimle all slags grønnsaker og legg de innpakket i aluminiumsfolie, sammen med litt olje, krydder og salt og pepper. Nesten ALT kan grilles, og det er ikke vanskelig å få det sunt. Magre pølser er jo og et greit alternativ til vanlige. Og- et suupert turtips- pakk inn maiskolber i folie sammen med smør, salt og pepper. Pakk i sekken, dra til skogs (ha med grill da, det er jo ikke lov til å tenne bål), og kooos dere. Knask!

Til varme sommerdager er det godt med kald mat! Gå til bakeren og kjøp et godt, grovt brød. Hiv på salat og kalkun- eller kylling, pluss alt av grønne saker du har lyst på. Det er supergodt og man blir mett og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittsalaet er:

Hjertesalat

Chili (skrap ut frøene og skjær den i små biter, da "fester" ikke den sterke smaken seg på tunga)

Rødløk

Fetaost (vasker av den oljen og krydderet under vann)

Mini grissini med hvitløk og urter

Litt olje oppå

To spray med balsamicoeddik

Litt salt og pepper

Mmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøtter

, røstet, hives over den varme woken med kylling og sprø grønnsaker.

Kyllingen har blitt marinert over natten, i sesamolje, chili, revet fersk ingefær, soyasaus og bittelitt balsamico. På slutten av wokingen hiver du med de nykokte brede glassnudlene og gir de en liten omgang slik at de trekker til seg masse smak.

winegums

.. av pasjonsfrukt danderes over en fruktig og sommerlig skogsbær-creme brulée med en knasesprø skorpe.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, røstet, hives over den varme woken med kylling og sprø grønnsaker.

Kyllingen har blitt marinert over natten, i sesamolje, chili, revet fersk ingefær, soyasaus og bittelitt balsamico. På slutten av wokingen hiver du med de nykokte brede glassnudlene og gir de en liten omgang slik at de trekker til seg masse smak.

.. av pasjonsfrukt danderes over en fruktig og sommerlig skogsbær-creme brulée med en knasesprø skorpe.

:)

Så bra at du er på bedringens vei, Mari! Inviterer du på middag en dag???

Har forresten hørt at rimiremaicaobskiwi eller noe sånt, har kryddermarinert, halv ørret som er veldig god å legge i ovnen (folie), serveres med nye poteter og en enkel salat (ymse salatblader og balsamico).

Hvem er det forresten som har kommet på å kalle "nye poteter" for "ferskpoteter"??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du er på bedringens vei, Mari! Inviterer du på middag en dag???

Takk takk :) Og døra er selvsagt alltid åpen. Jeg er ikke så flink med sånne puddinger, så barna får være hjemme. :closedeyes:

Hvem er det forresten som har kommet på å kalle "nye poteter" for "ferskpoteter"??!

Jeg vet ikke, men der hvor jeg kommer fra heter det ikke "nye poteter" engang enda. Vi trøndere er stuck med "nypoteter" vi. Jammen bra jeg kun spiser poteter type en gang i måneden. Eller no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm. Wok er godt! Det heter da nypoteter i Oslo, også! :) Peanøtter er slikt vi har adrenalinpenn for her i huset, så det er bannlyst, men ellers var det lurt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm. Wok er godt! Det heter da nypoteter i Oslo, også! :)

Det var det jeg tenkte! Nå virker det som de heter ferske poteter i hele landet. Og de ferske potetene jeg kjøpte til å fløtegratinere i forrie uke var ikke så ferske at jeg imponertdånte akkurat...

Peanøtter er slikt vi har adrenalinpenn for her i huset, så det er bannlyst

Iik! Hold deg isåfall langt unna Lotta! Hun har spist så mye peanøtter at det kommer peanøtte-støv ut når hun puster. Bare sånn at du vet det. Lzm.

En annen idé til sommermat er pizza. Stikk ned på Grønland og kjøp sånne svære nan du får i grønnsakssjappene der nede. De er helt geniale pizzabunner! Lag en helt enkel tomatsaus hvor du steker knuste hvitløksfedd i god olivenolje til de blir myke på utsiden (ikke gyldne eller brune!), og rør inn noen bokser med gode bokstomater, men ikke ta med all juicen de ligger i. (Jeg anbefaler Mutti Pelati.) La den putre seg tykk, og hiv over en neve med ferske basilikumsblad.

Klæsk på hva du vil av topping. En pizza til hver betyr at man kan ha på det man liker best. Jeg har en variant jeg liker innmari godt med artisjokker, sorte oliven og parmaskinke, nammis! Toppes med en klump fersk mozzarella revet i biter, og stekes høyt i ovnen på ca 300 grader i en 5-10 min.

Ooh! Også har du skinkebiff med urtepesto. Stekes på grillen, eller i grillpanne. Serveres med ovnstekte grønnsaker (aubergine, squash, hele sjalottløk, paprika, tomat, fenikkel osv). Grønnsakene gir nok saus.

Ellers vil jeg slå et slag for suppe som sommermat. Hjemmelaget suppe er hinsides godt! Jeg lager en j@vel av en grillet paprika suppe fra scratch. Men sambo nekter på at suppe er mat...

Mari,

som er altfor glad i god mat, og er blitt en tjukkas. Men hun jobber intenst (alt er relativt?) med å bli en tynnas, og denne tråden hjelper ikke! :)

Ååh! Åh! Siden jeg nevnte stekte grønnsaker (på 180 grader i minst en halv time sammen med mye god olivenolje), så prøv det i couscous en gang!

Kok couscous, hiv gjerne en grønnsaksuljongterning i kokevannet, og sett til kjøling. Når det er lunkent, så kast opp i grønnsakene og en neve eller to med ferskrevet parmesan. Rør inn raften av ca en halv sitron (spørs hvor mye du lager). Snadder! Genial å ta med til lunsj på jobben, og greia holder seg i kjøleskapet i vaffal 4 dager. :)

*Dobbelpost. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte! Nå virker det som de heter ferske poteter i hele landet. Og de ferske potetene jeg kjøpte til å fløtegratinere i forrie uke var ikke så ferske at jeg imponertdånte akkurat...

Iik! Hold deg isåfall langt unna Lotta! Hun har spist så mye peanøtter at det kommer peanøtte-støv ut når hun puster. Bare sånn at du vet det. Lzm.

En annen idé til sommermat er pizza. Stikk ned på Grønland og kjøp sånne svære nan du får i grønnsakssjappene der nede. De er helt geniale pizzabunner! Lag en helt enkel tomatsaus hvor du steker knuste hvitløksfedd i god olivenolje til de blir myke på utsiden (ikke gyldne eller brune!), og rør inn noen bokser med gode bokstomater, men ikke ta med all juicen de ligger i. (Jeg anbefaler Mutti Pelati.) La den putre seg tykk, og hiv over en neve med ferske basilikumsblad.

Klæsk på hva du vil av topping. En pizza til hver betyr at man kan ha på det man liker best. Jeg har en variant jeg liker innmari godt med artisjokker, sorte oliven og parmaskinke, nammis! Toppes med en klump fersk mozzarella revet i biter, og stekes høyt i ovnen på ca 300 grader i en 5-10 min.

Ooh! Også har du skinkebiff med urtepesto. Stekes på grillen, eller i grillpanne. Serveres med ovnstekte grønnsaker (aubergine, squash, hele sjalottløk, paprika, tomat, fenikkel osv). Grønnsakene gir nok saus.

Ellers vil jeg slå et slag for suppe som sommermat. Hjemmelaget suppe er hinsides godt! Jeg lager en j@vel av en grillet paprika suppe fra scratch. Men sambo nekter på at suppe er mat...

Mari,

som er altfor glad i god mat, og er blitt en tjukkas. Men hun jobber intenst (alt er relativt?) med å bli en tynnas, og denne tråden hjelper ikke! :)

Du hjelper ikke akkurat oss andre som vil bli tynnaser heller da, med de lekre oppskriftene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hjelper ikke akkurat oss andre som vil bli tynnaser heller da, med de lekre oppskriftene dine :)

Kanskje det er greia? Pøse på med uimotståelige fristelser slik at hele resten av verden blir smellfeite og jeg virker som en smekring til sammenligning?

Amerikanerne har jo den effekten på resten av verden, så hvorfor kan ikke jeg liksom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, den pizzaen hørtes godt ut. Og jeg har en boks couscous som bare glaner på meg i skapet. Nå kan jeg bruke den til noe lurt.

Vi var på Grønand i går, men da kjøpte vi frukt. Plommer, vannmelon, honningmelon, jordbær, pakistansk mango og kirsebær. Jeg er så dum på alle de snåle grønnsakene der, men skal finne ut av ting....

Mari har jeg nok ikke sett, men Anette er ikke akkurat tjukk, da. :)

MER MAT!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt Mari, og etter hva jeg kan huske var hun omtrent like tjukkas som Anette...Jeg føler meg litt som en "amerikaner" i forhold, så takk for den liksom... :)

Men en genial tråd Ida, SUNNE og gode oppskrifter er fint å ha, for jeg har nemlig, etter at jeg har blitt så flink til å trene :angel: bestemt meg for at jeg også skal bli flink til å spise (nok og riktig). Mitt nye liv starter i ferien, som nå er kun en dag unna! :)

Flere oppskrifter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt Mari, og etter hva jeg kan huske var hun omtrent like tjukkas som Anette...Jeg føler meg litt som en "amerikaner" i forhold, så takk for den liksom... :)

Pøh! Det er lenge siden du har møtt Mari, og Mari har rukket å meske seg mye siden den tid! Så er det noen som er amerikaner, så er det meg! (en setning jeg forøvrig aldri trodde jeg hverken skulle skrive eller si...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Mari, fortell om dine kjøttboller! Mmmmm, Maris hemlagda köttbullar!

Ja er ikke de helt fantastiske? Yum! :ahappy:

Men oppskriften er litt innfløkt, så den får jeg ta en dag jeg har gidd til overs. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken del? :ahappy:

Et avkom med en liten oransje frøken. Solo og Bacon gikk godt overens. :P (Det var noe med broren til eksen til venninnen til datteren din. Tror jeg? :P)

Nå får dere prøve noen av idéene mine før dere avgjør om jeg er egnet til å komme med flere! Mulig dere synes de smaker høgg liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et avkom med en liten oransje frøken. Solo og Bacon gikk godt overens. :P (Det var noe med broren til eksen til venninnen til datteren din. Tror jeg? :P)

Nå får dere prøve noen av idéene mine før dere avgjør om jeg er egnet til å komme med flere! Mulig dere synes de smaker høgg liksom. :P

Ane elsker staffer, pit bull og liknende hunder. Det gjør sikkert Solo også. Når det kommer til kjæresterier og slikt og særlig til venninnene må jeg nok melde pass. :P

Sålenge det er olivenolje, masse hvitløk og slikt i maten er den garanter kjempegod! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...