Gå til innhold
Hundesonen.no

Solbrent eller bare brun?


Recommended Posts

Maja har blitt brun/rød på ca halve magen. Altså der det er mindre pels, ved pattene...

Er hun solbrent eller har hun bare blitt flekkete brun? (Eller kan det være noe helt annet....? )

Bør jeg gjøre noe? Eller bare la det være slik?

Kan skaffe bilde hvis ønskelig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ganske umulig å si noe om uten å ha sett henne ja. Men hunder kan selvfølgelig også bli solbrendte hvis de utsetter bar hud for sterk sol. Så hvis hun er bar på magen og ligger lenge på ryggen i sola kan hun selvfølgelig ha blitt solbrendt.

Og det kan være noe helt annet ja. Møkkete? Er hun fullvoksen? Det kan skje at fargen i huden forandrer seg fra valp til voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min opplevde at en av hundene ble solbrent etter å ha blitt klippet ned. Det resulterte i kløing og flass. Så med mindre det ser ut til at hunden din plages av det på magen, er den nok ikke solbrent, i alle fall ikke overbrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske umulig å si noe om uten å ha sett henne ja. Men hunder kan selvfølgelig også bli solbrendte hvis de utsetter bar hud for sterk sol. Så hvis hun er bar på magen og ligger lenge på ryggen i sola kan hun selvfølgelig ha blitt solbrendt.

Og det kan være noe helt annet ja. Møkkete? Er hun fullvoksen? Det kan skje at fargen i huden forandrer seg fra valp til voksen.

Hun er fullvoksen ja, og ikke skitten som jeg kan se...

Oppdretteren min opplevde at en av hundene ble solbrent etter å ha blitt klippet ned. Det resulterte i kløing og flass. Så med mindre det ser ut til at hunden din plages av det på magen, er den nok ikke solbrent, i alle fall ikke overbrent.

Hun ser ikke ut til å plages nei, og jeg får lov til å ta på der hun er "brun"...

Det ser ikke ut som om hun er solbrent, mer flekkede brun. Bør jeg ha på solkrem resten av sommeren, for å stoppe en eventuel solforbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er fullvoksen ja, og ikke skitten som jeg kan se...

Hun ser ikke ut til å plages nei, og jeg får lov til å ta på der hun er "brun"...

Det ser ikke ut som om hun er solbrent, mer flekkede brun. Bør jeg ha på solkrem resten av sommeren, for å stoppe en eventuel solforbrenning?

Hun ligger vel ikke på ryggen i sola? Hvis ikke, så ville jeg droppet solkremen. Det er normalt at hundenes hudpigmenter endres med tiden, og også med årstidene. Vi mennesker kan jo også få fregner om sommeren.

Min eldste hund er 3 år, og han har en hvit flekk på brystet. Mens han ennå var valp, var huden under pelsen helt rosa. Så begynte det å dukke opp mørkere flekker i den rosa huden, og huden rundt flekken begynte også å mørkne, slik at den "rosa-hudete" flekken ble mindre. Jeg synes ennå det virker som om de pigmenterte hudområdene vokser, selv om han forlengst er voksen. Pelsen er fremdeles hvit, men huden under blir stadig mørkere.

Jeg passer for tiden to tisper som er rosa på buken, og de har faktisk noe som ligner fregner der. Det ser nesten ut som om det har skvettet litt gjørmevann på dem. Jeg trodde først det var skitt, og prøvde å fjerne det. Men neida, det var pigmenter i huden, gitt. :P

Mørk hud beskytter bedre mot sola enn lys hud, og godt pigmenterte hunder tåler mer sol enn "rosa-hudete" hunder. Men det er sjelden at hunder trenger noen form for sol-beskyttelse på buken, for der er det jo skygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :P

Tror kanskje det er slik som du skriver, at huden har forandret farge...

Husker nå at når hun opererte i bakfoten (den ble da barbert helt ned) skiftet foten flekkvis farge...

Hun elsker å ligge på magen og i alle forskjellige stillinger på plena i sola, men jeg ser at hun er flink til å trekke seg tilbake i skyggen når det blir fot varmt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...